Men vad beror det egentligen på att bara Tesla har fått plug and charge att fungera?
Denna standard har väl funnits länge för CCS?
Per definition är det inte Plug and Charge som Tesla har, de har dock motsvarande funktionalitet som dock inte har något namn mig veterligt. CCS var inte först med funktionaliteten. Standarden med Plug and Charge kom 2014 men möjligt att förstadie fanns innan. Det finns väl idag andra bilar som det fungerar för tror jag. Audi och Porsche tänker jag på.
Teslas laddstandard är ju äldre än CCS, första utkastet till CCS kom i oktober 2011 vilket var försent för att Tesla skulle kunna följa standarden i Model S.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Men jösses vilket dåligt namn! Antingen tyckte någon det var kul med dubbelbetydelsen eller så är någon bara ond. Pratade med min fru om detta och vi kom fram till att standarden ska byta namn:
”Plug and pay”
”Charge and Charge”
eller varför inte
”E = MC2” 2:an upphöjd som en fotnot med fotnoten ”(2) we accept other cards as well”
Vem ska jag mejla?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Elbilen får ett certifikat installerat i bilen, från tillverkaren.
När bilen kopplas in på en CCS laddstation skapas något som liknar en VPN-tunnel till laddoperatörens system.
Om bilen är godkänd för Plug and charge skickas signal till laddstationen att köra igång laddningen.
Gissningsvis har bilen en private key och egen public key, som signerats av tillverkaren. Därav ett certifikat.
Lite petig här, jag vet.
Fast vem vet, jag har ju inte kollat specifikationerna. Kanske tillverkaren faktiskt installerar ett certifikat. Konstigare implementationer har man ju sett.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Elbilen får ett certifikat installerat i bilen, från tillverkaren.
När bilen kopplas in på en CCS laddstation skapas något som liknar en VPN-tunnel till laddoperatörens system.
Om bilen är godkänd för Plug and charge skickas signal till laddstationen att köra igång laddningen.
Gissningsvis har bilen en private key och egen public key, som signerats av tillverkaren. Därav ett certifikat.
Lite petig här, jag vet.
Fast vem vet, jag har ju inte kollat specifikationerna. Kanske tillverkaren faktiskt installerar ett certifikat. Konstigare implementationer har man ju sett.
Jag pratade med en tillverkare av snabbladdare. Vet inte exakt hur det funkar, men han nämnde också att de inte kan se den kommunikationen som då passerar genom laddaren.
Tillverkaren gillade inte det, så de har nu utvecklat några egna Plug & Charge system.
Verkar ta sin tid att få fram en gemensam fungerande laddstandard.