Ny lack och biltvätt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Ny lack och biltvätt

Inlägg av chaffis75 »

Vi har nyligen köpt en helt ny bil. Denna bilen vill man såklart ska vara fin och nytvättad hela tiden. Bekväm som jag är så funderar jag på att använda mig av automat tvättar.
Tidigare har jag hört att man bör vänta 6 månader på att tvätta nya bilar i automat tvättar då de går lite hårdare på lacken än när man tvättar själv.

Vad är rekommenderat vad de gäller tvätt av bil? Ja jag vet många aldrig skulle köra den i en automat tvätt men de kommer jag göra så frågan här är mer om de skadar lacken att börja med detta redan nu när lacken är 2 månader eller sparar men lacken mycket om man väntar tex 6 månader.

Någon som vet och kan ge råd?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av PapaD »

Om du är rädd om lacken så varför inte lämna på behandling? Då blir den tålig och lättare att skölja av.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av chaffis75 »

PapaD skrev:
Om du är rädd om lacken så varför inte lämna på behandling? Då blir den tålig och lättare att skölja av.
Jo jag har beställt en behandling men de hade inte tid förren i februari. Uppenbarligen fler än jag som gillar den firman jag anlitar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av dd88 »

Varför inte lämna in för handtvätt? Bra mycket bättre än automat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av chaffis75 »

dd88 skrev:
Varför inte lämna in för handtvätt? Bra mycket bättre än automat.
2 minuter i maskin tvätt och abonnemang som kostar 149kr i månaden så får man tvätta så ofta man vill. Ja de är praktiskt tycker jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av OlleBack »

Körde vår s i 3 år i automat. Såg inte en repa. Xen verkar lite klurigare för den blir ju som lika smutsig invändigt som utvändigt när kör i geggamojja :(
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av PapaD »

Oj, det var bra abonnemang! Och om man säger så här: att låta bilen ha saltpåväxt hela tiden kan ju inte vara bättre än att tvätta ofta.
Jag hade lugnt tagit det abonnemanget.
Egentligen är nog lyktglasen, eller snarare lyktplasten, känsligaste. Borde ju räcka att du alltid har en handsprayflaska med spolarvätska och går över dem innan du kör in i automaten. Eller så struntar du i det. ;)
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av dd88 »

chaffis75 skrev:
dd88 skrev:
Varför inte lämna in för handtvätt? Bra mycket bättre än automat.
2 minuter i maskin tvätt och abonnemang som kostar 149kr i månaden så får man tvätta så ofta man vill. Ja de är praktiskt tycker jag.
Ja det är ju ett sjukt bra pris, hade lätt tagit det om jag haft en bil som jag inte varit rädd om.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av chaffis75 »

dd88 skrev:
chaffis75 skrev:
dd88 skrev:
Varför inte lämna in för handtvätt? Bra mycket bättre än automat.
2 minuter i maskin tvätt och abonnemang som kostar 149kr i månaden så får man tvätta så ofta man vill. Ja de är praktiskt tycker jag.
Ja det är ju ett sjukt bra pris, hade lätt tagit det om jag haft en bil som jag inte varit rädd om.
Ja de kommer ja ta frågan är väl om man sparar lacken väldigt mycket genom att tex inte tvätta automat tvätt första halvåret på en ny bil eller är de ingen direkt skillnad på en lack som är 2 månader jämför med en 6 månader gammal lack?

Inget konstigt abonnemang utan de är wash worlds abb. Jag kör standard tvätt, finns några olika att välja på. Denna kedja finns på några olika platser i södra Sverige.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av Curik »

PapaD skrev:
Oj, det var bra abonnemang! Och om man säger så här: att låta bilen ha saltpåväxt hela tiden kan ju inte vara bättre än att tvätta ofta.
Jag hade lugnt tagit det abonnemanget.
Egentligen är nog lyktglasen, eller snarare lyktplasten, känsligaste. Borde ju räcka att du alltid har en handsprayflaska med spolarvätska och går över dem innan du kör in i automaten. Eller så struntar du i det. ;)
Spolarvätska på lyktglaset? :shock: För att få bort ytlagret snabbare så du får byta glas oftare, eller varför då? :?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av taliz »

Var väl förr det tog tid för lacken att härda, och bilar utan metallic saknade ofta klarlack dessutom. Numera har typ allt klarlack, och dessutom "bakas" dom väl så de är härdade från start(?).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
Var väl förr det tog tid för lacken att härda, och bilar utan metallic saknade ofta klarlack dessutom. Numera har typ allt klarlack, och dessutom "bakas" dom väl så de är härdade från start(?).
Ok.. De var spännande.. Jag var ju lite vad jag var inne på, dvs att de är en gammal sanning. Ja de är kanske bara att köra på i tvätten..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av PapaD »

Curik skrev:
PapaD skrev:
...
Egentligen är nog lyktglasen, eller snarare lyktplasten, känsligaste. Borde ju räcka att du alltid har en handsprayflaska med spolarvätska och går över dem innan du kör in i automaten. Eller så struntar du i det. ;)
Spolarvätska på lyktglaset? :shock: För att få bort ytlagret snabbare så du får byta glas oftare, eller varför då? :?
Eh...? För att få loss ev löst småsand från lyktglasen. Tror du att spolarvätska går hårt åt lyktplasten eller vad menar du?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av Curik »

PapaD skrev:
Curik skrev:
PapaD skrev:
...
Egentligen är nog lyktglasen, eller snarare lyktplasten, känsligaste. Borde ju räcka att du alltid har en handsprayflaska med spolarvätska och går över dem innan du kör in i automaten. Eller så struntar du i det. ;)
Spolarvätska på lyktglaset? :shock: För att få bort ytlagret snabbare så du får byta glas oftare, eller varför då? :?
Eh...? För att få loss ev löst småsand från lyktglasen. Tror du att spolarvätska går hårt åt lyktplasten eller vad menar du?
Lugn o fin. Ja, spolarvätska löser upp ytskiktet på lyktplasten så den blir torr och (på sikt) spricker upp.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av Gustafsson »

Oj, vad är det för soppa i strålkastarspolarna på andra bilar än Tesla då?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av pejvic »

Du skriver att du köpt helt ny bil. Jag antar att du ej köpt en Tesla då?
För det står ju i manualen att man ej skall tvätta den i automattvätt.
Så det är lite fel forum.

Man bryter väl ej mot skötselråden direkt när man köpt en bil för 700k+ liksom....

Och ja - skulle jag misshandla lacken så är mitt svar JA, jag skulle vänta sålänge som möjligt.
Haft alla 3/Y
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av chaffis75 »

pejvic skrev:
Du skriver att du köpt helt ny bil. Jag antar att du ej köpt en Tesla då?
För det står ju i manualen att man ej skall tvätta den i automattvätt.
Så det är lite fel forum.

Man bryter väl ej mot skötselråden direkt när man köpt en bil för 700k+ liksom....

Och ja - skulle jag misshandla lacken så är mitt svar JA, jag skulle vänta sålänge som möjligt.
Ok.. Tråkig attityd du har som sprider dålig stämning.
Jag får känslan av att du mest adderar dåligt stämning.
Obs finns ingen krav på att vara tesla ägare på detta forum och tråden är dessutom i övrigt sektionen och inte i en tesla tråd.
Vad jag har för bilar ser du i min signatur.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ny lack och biltvätt

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Ok.. Tråkig attityd du har som sprider dålig stämning.
Jag får känslan av att du mest adderar dåligt stämning.
Obs finns ingen krav på att vara tesla ägare på detta forum och tråden är dessutom i övrigt sektionen och inte i en tesla tråd.
Vad jag har för bilar ser du i min signatur.
Apropå signatur, så är det mot forumreglerna att ha referrals i signaturen. Hade det själv tidigare (också till Tibber) då jag inte visste om den regeln. Lätt att missa.

Gällande biltvätt så undviker jag själv maskintvätt. Tvätta sällan är det som är absolut bäst för alla bilar.

Kör en gång i halvåret in på handtvätt. Emellan varven så spolar jag av med vattenslang och enklare rengöring hemma.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar