Panasonic bygger batterifabrik i Norge?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Panasonic bygger batterifabrik i Norge?

Inlägg av Zalman3 »


Tesla supplier Panasonic to make big battery bet in Europe.
Japanese group plans to set up its first plant in Norway with Equinor and Norsk Hydro.

https://www.ft.com/content/91ad24ec-87f ... 99e78adbaa
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Panasonic bygger batterifabrik i Norge?

Inlägg av PapaD »

Betalvägg. Cleantechnica.com har nyheten tillgänglig gratis, fast det är inte mycket till story faktiskt. Bara snack ännu.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Panasonic bygger batterifabrik i Norge?

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20201119-035239_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Panasonic bygger batterifabrik i Norge?

Inlägg av Bjelke »

Mycket snack och lite batterifabrik som vi säger här :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Panasonic bygger batterifabrik i Norge?

Inlägg av Zalman3 »


Panasonic överväger investeringar i europeiska batteriprojekt.


Panasonic planerar ett strategiskt samarbete i Norge med energiföretaget Equinor och industrikoncernen Norsk Hydro för att bland annat kunna utreda möjligheterna att utveckla en "hållbar och kostnadseffektiv europeisk batterivirksomhet" för e-fordon.

Som en del av denna första fas, enligt den gemensamma deklarationen, kommer företagen att direkt involvera potentiella kunder inom bland annat den europeiska bilindustrin och gå i dialog med de ansvariga myndigheterna i Norge och Europa för att säkerställa konkurrensutsatta ramvillkor för detta gemensamma batteriinitiativ. Preliminära resultat förväntas i mitten av 2021.

Panasonic bekräftar inte det direkt och undviker en sådan bestämmelse, men ett "gemensamt batteriinitiativ" kan innebära att japanerna överväger en cellfabrik i Europa - ytterligare uttalanden tyder på detta. "Detta samarbete kombinerar Panasonics position som ett innovativt teknikföretag och ledande inom litiumjonbatterier med den omfattande industriella erfarenheten från Equinor och Hydro, båda starka globala aktörer, för att potentiellt bana väg för en robust och hållbar batterivirksomhet i Norge." säger Mototsugu Sato, Panasonic vice verkställande direktör.

Panasonic körde de två senaste revolutionerna inom bilindustrin - först genom att köra hybrider och nu genom att köra flera generationer av alla elfordon. "Vi är glada att ta detta initiativ för att utforska implementeringen av hållbara, sofistikerade tekniker och försörjningskedjor för att möta de höga kraven från litiumjonbatterikunder och för att stödja sektorn för förnybar energi i den europeiska regionen." Sato fortsätter.

Norsk Hydro betonar också att batteriproduktionen förväntas växa snabbt. "Vi tror att de kombinerade styrkorna från Panasonic, Equinor och Hydro är en attraktiv utgångspunkt för att utforska möjligheterna till en lönsam och hållbar batterivirksomhet i Norge, där vi har en stark bas för förnybar energi och närhet till den europeiska marknaden." säger Arvid Moss, vice VD för energi och företagsutveckling på Hydro.

Panasonic har många års erfarenhet av litiumjonbatterier. Det mest kända exemplet är verkligen samarbetet med Tesla, som inkluderar Gigafactory 1 i Nevada . Här introducerade japanerna nyligen en ny generation celler med förbättrade egenskaper och meddelade ytterligare ökningar av energitätheten och övergivandet av kobolt under sommaren . I slutet av oktober meddelade japanerna också att de skulle utveckla sin egen battericell baserat på det nya 4680-formatet som Tesla presenterade vid ”Battery Day” .

Om det strategiska samarbetet mellan Panasonic och de norska partnerna faktiskt skulle leda till byggandet av en battericellsfabrik, skulle japanerna gå med i en allt längre lista över asiatiska investerare i den framväxande europeiska batteriindustrin. det sydkoreanska företaget LG Chem utökar sin befintliga kapacitet i Polen . CATL bygger sin europeiska fabrik nära Erfurt , den mindre kinesiska celltillverkaren och Daimler-partnern Farasis i Bitterfeld-Wolfen . Den här veckan meddelade också den kinesiska celltillverkaren SVOLT att den skulle bygga sin europeiska battericellfabrik i Saarland med en kapacitet på upp till 24 GWh .

Samtidigt har Norsk Hydro meddelat framsteg med sitt tillkännagivna joint venture med den svenska battericelltillverkaren Northvolt för återvinning av batterier. Den planerade pilotanläggningen för joint venture Hydro Volt för återvinning av begagnade elbatterier finansieras av det norska statsägda företaget Enova med 43,5 miljoner kronor. Målet är att bygga anläggningen i början av 2021.

https://www.electrive.net/2020/11/18/pa ... -projekte/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar