Mackdöd
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Mackdöd
Omni ekonomi idag
https://omni.se/varningen-mackdod-av-st ... n/a/7K7MdW
Energimackar, dvs snabbladdare i Ionity-stil, torde vara en lösning för mackar som servar folk på resande fot. Men det passar inte överallt, somliga mackar servar snarare lokalboende, och i dessa fall laddar man ju så klart bilen hemma på natten.
https://omni.se/varningen-mackdod-av-st ... n/a/7K7MdW
Energimackar, dvs snabbladdare i Ionity-stil, torde vara en lösning för mackar som servar folk på resande fot. Men det passar inte överallt, somliga mackar servar snarare lokalboende, och i dessa fall laddar man ju så klart bilen hemma på natten.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Mackdöd
Säkert bättre att renodla de till att bli lokala Hemköp små närbutiker eller mindre typ Pressbyrån eller 7-11.Teslaspolen skrev:Men det passar inte överallt, somliga mackar servar snarare lokalboende, och i dessa fall laddar man ju så klart bilen hemma på natten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mackdöd
Troligen läggs de ner utan att ersättas. Småbutikerna är sedan länge nedlagda, bara mackarna kvar. Eventuellt får vi se fler obemannade närbutiker från kedjor som Lifs. Det blir i alla fall ännu svårare att leva utan bil i glesbygd.
Snabbladdare blir det nog bara längs stora genomfartslederna. Bemannade snabbladdare som fungerar som dagens bemannade mackar kommer säkert där det tillräckligt mycket trafik. Rent allmänt tror jag att lagom stora städer går mot en ny blomstringstid med självkörande taxibilar. Det blir som att ha bussen utanför dörren.
Snabbladdare blir det nog bara längs stora genomfartslederna. Bemannade snabbladdare som fungerar som dagens bemannade mackar kommer säkert där det tillräckligt mycket trafik. Rent allmänt tror jag att lagom stora städer går mot en ny blomstringstid med självkörande taxibilar. Det blir som att ha bussen utanför dörren.
Re: Mackdöd
Tror även tjänster som amazon.se, mat.se och andra kan komplettera fint med prisvärd logistiklösning och utkörning direkt hem.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mackdöd
Det här går inte ihop för mig och jag tror det ligger en död dinusarie begraven här. Mackarna påstår att de inte tjänar någonting på bensinen, att de säljer den mest som en service till folket. De påstår istället att det är godiset och drickan som ger de stora pengarna. Men när bensinen inte går att sälja längre så försvinner butikens lönsamhet och den måste läggas läggas ner, småbutiker är inte lönsamma ju. Men? Då? Hur? Så allt var alltså ändå finansierar av oljebolagen?
Re: Mackdöd
Det är väl snarare så att bensin/diesel lockar kunder till macken. Att få fortsätta sälja dessa kostar mycket pengar i underhåll och investeringar. Att avveckla försäljningen av dessa brännbara vätskor kostar också mycket pengar så de är fast och inte glada när de måste ställa om.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Mackdöd
Ja, att äga en mack när den måste läggas ned är att sitta på Svarte Petter. Det är stora kostnader med att gräva upp tankarna och sanera marken.Svenssons skrev:Det är väl snarare så att bensin/diesel lockar kunder till macken. Att få fortsätta sälja dessa kostar mycket pengar i underhåll och investeringar. Att avveckla försäljningen av dessa brännbara vätskor kostar också mycket pengar så de är fast och inte glada när de måste ställa om.
Re: Mackdöd
Om vi räknar lite på hastigheten med vilken kunderna kommer försvinna från mackarna?
I år säljs det 30 000 elbilar i sverige. Det blir väl ca 10%.
Ponera att det ökar med 10%-enheter varje år.
2021 = 20%,
2022 = 30%,
2023 = 40%,
2024 = 50%,
2025 = 60%,
2026 = 70%,
2027 = 80%,
2028 = 90%,
2029 = 100%
Det skulle då i slutet av 2029 finnas ca 1,7 miljoner elbilar i sverige. Det blir ca 35% elbilar. 65% av alla bilar i sverige skulle alltså fortfarande gå på bensin/diesel.
På landsbygden, där mackarna vi pratar om ligger, kommer procentandelen elbilar troligtvis vara något lägre.
Ovanpå det har vi allt bränsle som säljs till skotrar/motorsågar.
Min observation redan idag är att det är knappt hälften av alla besökare på macken som också tankar.
I år säljs det 30 000 elbilar i sverige. Det blir väl ca 10%.
Ponera att det ökar med 10%-enheter varje år.
2021 = 20%,
2022 = 30%,
2023 = 40%,
2024 = 50%,
2025 = 60%,
2026 = 70%,
2027 = 80%,
2028 = 90%,
2029 = 100%
Det skulle då i slutet av 2029 finnas ca 1,7 miljoner elbilar i sverige. Det blir ca 35% elbilar. 65% av alla bilar i sverige skulle alltså fortfarande gå på bensin/diesel.
På landsbygden, där mackarna vi pratar om ligger, kommer procentandelen elbilar troligtvis vara något lägre.
Ovanpå det har vi allt bränsle som säljs till skotrar/motorsågar.
Min observation redan idag är att det är knappt hälften av alla besökare på macken som också tankar.
Re: Mackdöd
Linjärekonomi... För en del mackar kan det räcka att kunderna minskar med 10-20% för att det inte längre ska vara lönsamt och tvingas stänga. Bränsle till motorsågar och röjsågar brukar man väl inte köpa på macken? Det har i alla fall jag aldrig gjort.Fredrik j skrev:Om vi räknar lite på hastigheten med vilken kunderna kommer försvinna från mackarna?
I år säljs det 30 000 elbilar i sverige. Det blir väl ca 10%.
Ponera att det ökar med 10%-enheter varje år.
2021 = 20%,
2022 = 30%,
2023 = 40%,
2024 = 50%,
2025 = 60%,
2026 = 70%,
2027 = 80%,
2028 = 90%,
2029 = 100%
Det skulle då i slutet av 2029 finnas ca 1,7 miljoner elbilar i sverige. Det blir ca 35% elbilar. 65% av alla bilar i sverige skulle alltså fortfarande gå på bensin/diesel.
På landsbygden, där mackarna vi pratar om ligger, kommer procentandelen elbilar troligtvis vara något lägre.
Ovanpå det har vi allt bränsle som säljs till skotrar/motorsågar.
Min observation redan idag är att det är knappt hälften av alla besökare på macken som också tankar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Mackdöd
Det är mycket rimligt att mackägarna inte tjänar på att sälja bensin (den vinsten går till oljebolagen) utan det är service och merförsäljningen som håller stället igång. Och förutsättingen är att de får kunder som tankar.
Skulle det fungera med en laddstation? Jag tror inte det, iallafall inte som mackägarna betalar för (hasr svårt att se det går runt). De som kommer överleva är de som står bredvid ionity eller suc laddplatser. (ex teslabjörn köper jämt en korv när han är frustrerad vid laddning).
Skulle det fungera med en laddstation? Jag tror inte det, iallafall inte som mackägarna betalar för (hasr svårt att se det går runt). De som kommer överleva är de som står bredvid ionity eller suc laddplatser. (ex teslabjörn köper jämt en korv när han är frustrerad vid laddning).
Re: Mackdöd
Minskad försäljning är ju ett problem.
Men är det inte ökade krav som får mackarna att slå igen?
Hur kul är det att satsa 1 miljon då man vet att verksamheten minskar med kanske 10% varje år?
Men är det inte ökade krav som får mackarna att slå igen?
Hur kul är det att satsa 1 miljon då man vet att verksamheten minskar med kanske 10% varje år?
Kostnaden för upprustning för fristående mackar, bland annat att säkra alla rörledningar mot rost under jord, kan landa på uppemot en miljon kronor.
– Det här kan bli en mackdöd på glesbygden av stor magnitud, säger han till DN.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Mackdöd
Jag vet inte om den marknaden räcker till, men jag skulle iaf vara beredd att betala lite extra för bättre mat etc vid SuC när jag är på långresa.Mickep skrev:Det är mycket rimligt att mackägarna inte tjänar på att sälja bensin (den vinsten går till oljebolagen) utan det är service och merförsäljningen som håller stället igång. Och förutsättingen är att de får kunder som tankar.
Skulle det fungera med en laddstation? Jag tror inte det, iallafall inte som mackägarna betalar för (hasr svårt att se det går runt). De som kommer överleva är de som står bredvid ionity eller suc laddplatser. (ex teslabjörn köper jämt en korv när han är frustrerad vid laddning).
Jag är evinnerligt trött på Burger King, flottiga vägkrogar, och sömniga lågprishotell, vilket är i princip det enda som erbjuds vid SuC i Europa.
Vissa SuC (läs: Frankrike) erbjuder ju inte ens det, en skruttig bygglabbe med toalett och kaffeautomat är ju inte precis vad man drömmer om när man skall spendera >40 min på franska landsbygden
Tyvärr är det väl så att långresenärer med elbil inte är en tillräckligt stor och stadig kundkrets ännu för att det skall gå att driva någon lite bättre inrättning vid en laddstation, men det kanske kommer?
Utecklingen mot allt snabbare laddning gör ju dock att tiden man stannar kommer att minska, vilket ju också minskar incitamentet att spendera pengar under laddstoppen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Mackdöd
om man får killgissa tror jag det är tvärtom. tankar/laddar man snabbt vill man ha något enkelt -> man går in och köper det som finns tillgängligt. (barnen tjatar om glass et.c.). snabbt klar snabbt iväg. macken är då enklast
står man längre kan man röra sig bort från området. Då hinner man gå över gatan till köpcentret och köpa det man behöver där (brukar vara betydligt billigare).
står man längre kan man röra sig bort från området. Då hinner man gå över gatan till köpcentret och köpa det man behöver där (brukar vara betydligt billigare).
Re: Mackdöd
Undrar hur mackdöden på landsbygden kommer att påverka ett företag som Q-star. Deras affärsidé har ju varit att ta över småmackar på landsbygden. De driver ju bara automatstationer. De kommer kanske att vara mest uthålliga?
Re: Mackdöd
Mickep skrev:om man får killgissa tror jag det är tvärtom. tankar/laddar man snabbt vill man ha något enkelt -> man går in och köper det som finns tillgängligt. (barnen tjatar om glass et.c.). snabbt klar snabbt iväg. macken är då enklast
står man längre kan man röra sig bort från området. Då hinner man gå över gatan till köpcentret och köpa det man behöver där (brukar vara betydligt billigare).
Låter precis så jag gjort på mina (iofs. ganska få) längre resor inom Sverige. Ju snabbare laddning, ju snabbare tur in på macken (och då betalar jag gärna lite mer för att det skall gå fort).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mackdöd
Macken får 10 öre per liter ungefär. Men de äger inte drivmedlet själva. Däremot måste de stå för alla smitningar själva.
Tuff ekvation tyvärr..
Tuff ekvation tyvärr..
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Mackdöd
Butiksdöden på landet ja men nu drar den in över städerna också. Folk på landet har tvingats handla på distans i decennier, nu göra man samma lika i städerna men nu är det för man vill inte för att man är tvingad till det. På samma sätt som elbilen tar död på fossilmackarna så kommer näthandeln ta död på butiksutbudet i städerna, skillnaden mellan stad och land minskar, det blir lite tråkigare att bo i stad jämfört med tidigare. Det kommer ta tid men utvecklingen är igång och i accelererande. Precis som för elbilen, det kommer ta tid men om några år sitter vi alla i en elbil.HenrikC skrev:Troligen läggs de ner utan att ersättas. Småbutikerna är sedan länge nedlagda, bara mackarna kvar. Eventuellt får vi se fler obemannade närbutiker från kedjor som Lifs. Det blir i alla fall ännu svårare att leva utan bil i glesbygd.
Snabbladdare blir det nog bara längs stora genomfartslederna. Bemannade snabbladdare som fungerar som dagens bemannade mackar kommer säkert där det tillräckligt mycket trafik. Rent allmänt tror jag att lagom stora städer går mot en ny blomstringstid med självkörande taxibilar. Det blir som att ha bussen utanför dörren.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Mackdöd
Om det finns något köpcentrum i närheten det vill säga.Mickep skrev:står man längre kan man röra sig bort från området. Då hinner man gå över gatan till köpcentret och köpa det man behöver där (brukar vara betydligt billigare).
Många (dom flesta?) SuC i Europa ligger ju mitt ute i ödemarken, i bästa fall vid en mack+flottsylta+BK, alternativt vid ett Ibis eller liknande i ett industriområde (Frankrike).
De enda ställen med köpcentrum i närheten jag kommer på är Lödde och Palmanova, sen finns det väl något i Frankrike också har jag för mig. Kitzbühel är ju också inom gångavstånd till ett trevligt centrum, men i övrigt är det ju öken.
När nu SuC ligger mitt ute i ingenstans så skulle iaf jag gärna se lite bättre matställen, man måste ju ofta ladda typ 20-40 minuter, ibland längre, då hinner man ju göra av med en del pengar om det finns något gott att äta
En annan tanke vore food trucks, som får tillgång till Teslas SuC-statistik och placerar sig i närheten av prognosticerade "hot spots", det vore nog en affärsidé!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Mackdöd
När fossilerna är helt utdöda så lär vi se mer av de som utnyttjar läget vid laddstationer på riktigt. För näringsidkare är det ju perfekt att det tar en stund att ladda, kunden är fast där han i vanliga fall aldrig kanske skulle stanna.fth skrev:Om det finns något köpcentrum i närheten det vill säga.Mickep skrev:står man längre kan man röra sig bort från området. Då hinner man gå över gatan till köpcentret och köpa det man behöver där (brukar vara betydligt billigare).
Många (dom flesta?) SuC i Europa ligger ju mitt ute i ödemarken, i bästa fall vid en mack+flottsylta+BK, alternativt vid ett Ibis eller liknande i ett industriområde (Frankrike).
De enda ställen med köpcentrum i närheten jag kommer på är Lödde och Palmanova, sen finns det väl något i Frankrike också har jag för mig. Kitzbühel är ju också inom gångavstånd till ett trevligt centrum, men i övrigt är det ju öken.
När nu SuC ligger mitt ute i ingenstans så skulle iaf jag gärna se lite bättre matställen, man måste ju ofta ladda typ 20-40 minuter, ibland längre, då hinner man ju göra av med en del pengar om det finns något gott att äta
En annan tanke vore food trucks, som får tillgång till Teslas SuC-statistik och placerar sig i närheten av prognosticerade "hot spots", det vore nog en affärsidé!
/fth
Re: Mackdöd
När fossilbilarna är utdöda laddar man elbilen bara när man sover tror jag.Anonymous FTW skrev:När fossilerna är helt utdöda så lär vi se mer av de som utnyttjar läget vid laddstationer på riktigt. För näringsidkare är det ju perfekt att det tar en stund att ladda, kunden är fast där han i vanliga fall aldrig kanske skulle stanna.fth skrev:Om det finns något köpcentrum i närheten det vill säga.Mickep skrev:står man längre kan man röra sig bort från området. Då hinner man gå över gatan till köpcentret och köpa det man behöver där (brukar vara betydligt billigare).
Många (dom flesta?) SuC i Europa ligger ju mitt ute i ödemarken, i bästa fall vid en mack+flottsylta+BK, alternativt vid ett Ibis eller liknande i ett industriområde (Frankrike).
De enda ställen med köpcentrum i närheten jag kommer på är Lödde och Palmanova, sen finns det väl något i Frankrike också har jag för mig. Kitzbühel är ju också inom gångavstånd till ett trevligt centrum, men i övrigt är det ju öken.
När nu SuC ligger mitt ute i ingenstans så skulle iaf jag gärna se lite bättre matställen, man måste ju ofta ladda typ 20-40 minuter, ibland längre, då hinner man ju göra av med en del pengar om det finns något gott att äta
En annan tanke vore food trucks, som får tillgång till Teslas SuC-statistik och placerar sig i närheten av prognosticerade "hot spots", det vore nog en affärsidé!
/fth
Re: Mackdöd
Hur är det med elladdning? Allt går ju att hacka, men förekommer det mycket hack/smitningar med elladdning?pOst skrev:Macken får 10 öre per liter ungefär. Men de äger inte drivmedlet själva. Däremot måste de stå för alla smitningar själva.
Tuff ekvation tyvärr..
Om inte så kanske det är mer riskfritt med endast elbilar för mackarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mackdöd
Ja, dom flesta mackar kräver ju numera att man kommer in och förbetalar vilket innebär att dom flesta betalar direkt i pumpen.LarsL skrev:Varför finns conceptet smitning numera? Köps inte all bensin med kort?
Jag är ibland inne i butiken på macken men det är faktiskt sällan i samband med att jag tankar.
Re: Mackdöd
Norrköping.fth skrev:De enda ställen med köpcentrum i närheten jag kommer på är Lödde och Palmanova, sen finns det väl något i Frankrike också har jag för mig. Kitzbühel är ju också inom gångavstånd till ett trevligt centrum, men i övrigt är det ju öken.
Re: Mackdöd
KristianstadJerker skrev:Norrköping.fth skrev:De enda ställen med köpcentrum i närheten jag kommer på är Lödde och Palmanova, sen finns det väl något i Frankrike också har jag för mig. Kitzbühel är ju också inom gångavstånd till ett trevligt centrum, men i övrigt är det ju öken.