OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tror att räckvidden fortfarande är största bromsklossen i omställningen till elbilar, i alla fall i länder som Sverige och USA med långa avstånd.
Det tror jag också men pga psykologi och inte verkliga behov.
Fast bara för att en elbil går 30-40 mil så finns det ju inte idag laddare överallt så man är såpass fri att man kan åka vart man vill med enbart 30-40 mil utan att behöva kompromissa.

Exempelvis utövar mina barn fotboll. Klart om vi åker på match kan jag åka iväg för att ladda men det blir väldigt konstigt att behöva göra det. Speciellt om jag varit på jobbet sen kommer hem och skall iväg på match, då är det kärvt med 30-40 mil.

Det går som sagt inte alltid att ladda överallt, bara inse.
Fast det är ju ganska lätt att ha en 11kW laddstolpe vid fotbollen. En Match tar väl minst 2 h?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

Maw skrev:
LarsL skrev:
Maw skrev:
Priset för lång räckvidd kommer helt säkert att fortsätta sjunka. Räckvidden i de billigaste bilarna kommer helt säkert att fortsätta öka.

Möjligtvis kommer det finnas riktigt små och billiga elbilar i en kategori som vi inte har idag där man fortfarande accepterar 20-30 mil i räckvidd.

Tror jag :)
Om du vill köpa bil för 200 kkr så kommersen säkert ”bara” ha 30 mils räckvidd. Men 30 mil som jag har i SR+ är ju mer än tillräckligt. Personligen skulle jag ha svårt att dubbla inköps priset för 40-50 mils räckvidd eller då 4 dubbla för 60-70. Men valet kommer förhoppningsvis vara fritt.
Visst klarar man sig med 30 mil men det hade väl inte gjort ont om den haft 60 mil istället?
Enda gången jag känt att jag skulle vilja haft mer räckvidd var när jag snurrade runt här hemma och sedan skulle dra släp. Hade alla ställen haft ladduttag så hade det löst sig ändå. Nu fick jag snabbladda vilket också funkade bra. Ångrade inte att jag sparade 100kkr på batteriet.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Maw »

LarsL skrev:
Maw skrev:
LarsL skrev:
Maw skrev:
Priset för lång räckvidd kommer helt säkert att fortsätta sjunka. Räckvidden i de billigaste bilarna kommer helt säkert att fortsätta öka.

Möjligtvis kommer det finnas riktigt små och billiga elbilar i en kategori som vi inte har idag där man fortfarande accepterar 20-30 mil i räckvidd.

Tror jag :)
Om du vill köpa bil för 200 kkr så kommersen säkert ”bara” ha 30 mils räckvidd. Men 30 mil som jag har i SR+ är ju mer än tillräckligt. Personligen skulle jag ha svårt att dubbla inköps priset för 40-50 mils räckvidd eller då 4 dubbla för 60-70. Men valet kommer förhoppningsvis vara fritt.
Visst klarar man sig med 30 mil men det hade väl inte gjort ont om den haft 60 mil istället?
Enda gången jag känt att jag skulle vilja haft mer räckvidd var när jag snurrade runt här hemma och sedan skulle dra släp. Hade alla ställen haft ladduttag så hade det löst sig ändå. Nu fick jag snabbladda vilket också funkade bra. Ångrade inte att jag sparade 100kkr på batteriet.
Absolut 100 000 kr för 10-15 mil eller vad det nu skiljer till en LR är mycket pengar och är nog betydligt mer än den extra kostnaden för batteriet men om det bara varit 15- 20 000 kr för den extra räckvidden vilket borde vara rimligt inom 10 år såhade det kanske varit värtt det?
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av rockard »

Så sammanfattningsvis så har vissa här sällan eller aldrig behövt längre räckvidd eller snabbare laddning, och då måste det ju vara så att ingen annan har det behovet heller. Påstår någon något annat ljuger de nog, eller är någon form av elbilshatare. Status quo här alltså. Jag blir så trött.
Svart X75D -17
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Robertrimmevik »

rockard skrev:
Så sammanfattningsvis så har vissa här sällan eller aldrig behövt längre räckvidd eller snabbare laddning, och då måste det ju vara så att ingen annan har det behovet heller. Påstår någon något annat ljuger de nog, eller är någon form av elbilshatare. Status quo här alltså. Jag blir så trött.
Mitt exempel handlar mest om var vi är om 7-8 år inte hur behovet ser ut idag. Det ska ju nämligen ta 6 år för OKQ8 att bygga sitt nätverk. Jag har en e-tron 55 och bor i Lappland och kan givetvis nu se ett behov av snabbare laddning. Men knappt, jag har redan nu större behov av fler laddare och inte snabbare laddning..
Jag ser det som ganska ironiskt att Ionity bygger svindyra snabbladdare med 350kW-laddare när inga bilar har den kapaciteten och i framtiden ingen knappt kommer behöva det. En total felprioritering med ett typiskt fossilbilstänk.
Det hade varit så mycket bättre om de hade byggt fler laddare istället. Som jag förstått det så är Taycan och e-tron gt inte så mycket snabbare i laddning än en vanlig e-tron med dennes suveräna laddkurva.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Esterox skrev:
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tror att räckvidden fortfarande är största bromsklossen i omställningen till elbilar, i alla fall i länder som Sverige och USA med långa avstånd.
Det tror jag också men pga psykologi och inte verkliga behov.
Fast bara för att en elbil går 30-40 mil så finns det ju inte idag laddare överallt så man är såpass fri att man kan åka vart man vill med enbart 30-40 mil utan att behöva kompromissa.

Exempelvis utövar mina barn fotboll. Klart om vi åker på match kan jag åka iväg för att ladda men det blir väldigt konstigt att behöva göra det. Speciellt om jag varit på jobbet sen kommer hem och skall iväg på match, då är det kärvt med 30-40 mil.

Det går som sagt inte alltid att ladda överallt, bara inse.
Fast det är ju ganska lätt att ha en 11kW laddstolpe vid fotbollen. En Match tar väl minst 2 h?
Jaha är det ? Du kanske bor mitt i en stad och har alla fotbollsplaner där men för oss som inte bor så centralt så är planerna placerade lite här och var. Om föreningen knappt går runt annars, hur skall det finansiera stolpar på ett vettigt sätt till oss föräldrar ?

Detta är det stora problemet med alla som påstår att alla kan åka elbil. Ja det går att åka elbil om du bor i en storstad eller bara har ärenden i en storstad. Om jag skall åka till släktingar, skall det sätta upp en laddstolpe för min skull ? Skall jag placera ut boxar lite här och var för flera hundra tusen ? Skall jag åka omvägar och hoppas på att en snabbladdare är ledig när jag dyker upp ? ”Nej tyvärr min lilla flicka, blir ingen fotboll för dig idag för pappa måste ladda bilen och det är kö”.

En förare måste idag anpassa sig extremt mycket till elbilen istället för tvärtom. Bor man i inlandet får man inte bli allt för spontan och ha för kort räckvidd.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Gargamel »

Esterox skrev:
Om jag skall åka till släktingar, skall det sätta upp en laddstolpe för min skull ?
De kanske kan slänga ut en förläningskabel som du kan ladda cirka 2.2kWh från.
Eller så ser du till att ha batteri nog att ta dig tillbaka till närmsta snabbladdare.
Sluta krånga till det.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
LarsL skrev:
Esterox skrev:
LarsL skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tror att räckvidden fortfarande är största bromsklossen i omställningen till elbilar, i alla fall i länder som Sverige och USA med långa avstånd.
Det tror jag också men pga psykologi och inte verkliga behov.
Fast bara för att en elbil går 30-40 mil så finns det ju inte idag laddare överallt så man är såpass fri att man kan åka vart man vill med enbart 30-40 mil utan att behöva kompromissa.

Exempelvis utövar mina barn fotboll. Klart om vi åker på match kan jag åka iväg för att ladda men det blir väldigt konstigt att behöva göra det. Speciellt om jag varit på jobbet sen kommer hem och skall iväg på match, då är det kärvt med 30-40 mil.

Det går som sagt inte alltid att ladda överallt, bara inse.
Fast det är ju ganska lätt att ha en 11kW laddstolpe vid fotbollen. En Match tar väl minst 2 h?
Jaha är det ? Du kanske bor mitt i en stad och har alla fotbollsplaner där men för oss som inte bor så centralt så är planerna placerade lite här och var. Om föreningen knappt går runt annars, hur skall det finansiera stolpar på ett vettigt sätt till oss föräldrar ?

Detta är det stora problemet med alla som påstår att alla kan åka elbil. Ja det går att åka elbil om du bor i en storstad eller bara har ärenden i en storstad. Om jag skall åka till släktingar, skall det sätta upp en laddstolpe för min skull ? Skall jag placera ut boxar lite här och var för flera hundra tusen ? Skall jag åka omvägar och hoppas på att en snabbladdare är ledig när jag dyker upp ? ”Nej tyvärr min lilla flicka, blir ingen fotboll för dig idag för pappa måste ladda bilen och det är kö”.

En förare måste idag anpassa sig extremt mycket till elbilen istället för tvärtom. Bor man i inlandet får man inte bli allt för spontan och ha för kort räckvidd.
Är ju svårast att ha elbil i storstad. Hur långt har du till dina släktingar? Har de inte el? Jag fattar inte var man bor om man har så långt överallt... När jag var liten hade vi ibland 7-8 mil enkel till bortamatcher i pojkfotbollen. På bordtennistävlingar kunde det vara ett par mil till. Det är ju inga problem om bilen klarar 30-40 mil. Den fixar antagligen åka till jobbet innan också. Jag växte upp i nordvästra Hälsingland. Ett relativt vidsträckt landskap. Tvivlar inte på att man kan ha ännu längre avstånd men det är nog inte så vanligt.

Idag har jag kört 65 mil med takbox. Gick bra det med även fast förbrukningen på motorväg drar iväg nåt enormt. Runt 270 Wh/km. Blev två stopp eftersom jag skyr Ödeshög som pesten. Bilen rapporterade att det var kö där under stora delar av dagen. Föredrar Markaryd och Linköping som dessutom har V3. Även om jag har en gammal 100D så får jag klart bättre fart på V3.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Esterox skrev:
LarsL skrev:
Esterox skrev:
LarsL skrev:
Det tror jag också men pga psykologi och inte verkliga behov.
Fast bara för att en elbil går 30-40 mil så finns det ju inte idag laddare överallt så man är såpass fri att man kan åka vart man vill med enbart 30-40 mil utan att behöva kompromissa.

Exempelvis utövar mina barn fotboll. Klart om vi åker på match kan jag åka iväg för att ladda men det blir väldigt konstigt att behöva göra det. Speciellt om jag varit på jobbet sen kommer hem och skall iväg på match, då är det kärvt med 30-40 mil.

Det går som sagt inte alltid att ladda överallt, bara inse.
Fast det är ju ganska lätt att ha en 11kW laddstolpe vid fotbollen. En Match tar väl minst 2 h?
Jaha är det ? Du kanske bor mitt i en stad och har alla fotbollsplaner där men för oss som inte bor så centralt så är planerna placerade lite här och var. Om föreningen knappt går runt annars, hur skall det finansiera stolpar på ett vettigt sätt till oss föräldrar ?

Detta är det stora problemet med alla som påstår att alla kan åka elbil. Ja det går att åka elbil om du bor i en storstad eller bara har ärenden i en storstad. Om jag skall åka till släktingar, skall det sätta upp en laddstolpe för min skull ? Skall jag placera ut boxar lite här och var för flera hundra tusen ? Skall jag åka omvägar och hoppas på att en snabbladdare är ledig när jag dyker upp ? ”Nej tyvärr min lilla flicka, blir ingen fotboll för dig idag för pappa måste ladda bilen och det är kö”.

En förare måste idag anpassa sig extremt mycket till elbilen istället för tvärtom. Bor man i inlandet får man inte bli allt för spontan och ha för kort räckvidd.
Är ju svårast att ha elbil i storstad. Hur långt har du till dina släktingar? Har de inte el? Jag fattar inte var man bor om man har så långt överallt... När jag var liten hade vi ibland 7-8 mil enkel till bortamatcher i pojkfotbollen. På bordtennistävlingar kunde det vara ett par mil till. Det är ju inga problem om bilen klarar 30-40 mil. Den fixar antagligen åka till jobbet innan också. Jag växte upp i nordvästra Hälsingland. Ett relativt vidsträckt landskap. Tvivlar inte på att man kan ha ännu längre avstånd men det är nog inte så vanligt.

Idag har jag kört 65 mil med takbox. Gick bra det med även fast förbrukningen på motorväg drar iväg nåt enormt. Runt 270 Wh/km. Blev två stopp eftersom jag skyr Ödeshög som pesten. Bilen rapporterade att det var kö där under stora delar av dagen. Föredrar Markaryd och Linköping som dessutom har V3. Även om jag har en gammal 100D så får jag klart bättre fart på V3.
Finns gott om laddare i storstad.
Har 13 mil till jobbet och där finns ingen laddare, finns på vägen men jag kan inte direkt stanna. Det märks verkligen att man inte har lust att sätta sig in i andras situationer.

”sluta krångla till det” som gargamel säger.
Nej det är inte att krångla till det, ibland behöver man färdas under tidspress.

Jag har en E-tron med 30 mil, jag vet väll för tusan vilka uppoffringar och problem jag ställs inför.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av LarsL »

Jag talade om framtiden. Jag anser att det är betydligt lättare att sätta upp ett ladduttag än att gräva upp material till superstora batterier åt alla.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Glöm inte alla oss som har två bilar.. En andra bil skulle jag vara nöjd med en range runt 20 mil Ja kanske tom något kortare.. Hade en leaf 24 tidigare och tom den funkade ganska bra som andra bil men ska väl erkänna att någon mil mer än den klarade skulle uppskattas.
Vi har elbil som andrabil, och en range nu på sommaren på 45-65 mil. Skulle gärna uppskatta att den ökade till runt, inte kanske kan begära att den skall vara i närheten av vår diesel (som har en verklig range på 170 mil), men kanske 85-95 mil hade suttit fint.

Sedan så skulle jag gärna se lite högre laddeffekt när man väl stoppar. Körde runt 70 mil tur, och 75 mil retur i helgen.

Vägrade dock käka på Diners, McD, BK, Rasta, så åt lunch inne i städer (där vi inte kunde ladda) på väg dit, och på väg hem. Käkade på jättefin och god indier inne i Arboga, och en bra japan/asiat i Örebro istället. Så fick vi även passat på att besöka dessa två trevliga pittoreska städer (speciellt Arboga), som var riktigt trevliga. Kan rekommendera ett besök i både https://sv.wikipedia.org/wiki/Heliga_Tr ... ka,_Arboga och längs kanalen inne i Arboga. Mycket trevligt stopp på vägen! :)

Blev separat upptoppning på SuC (efter att vi ätit), bägge vägarna. Gick ju fint att toppa från ca. 15% SuC till ca 50% på 12-15 minuter, men hade man kunnat korta den tiden till ca 3-7 minuter så hade det ju varit trevligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
Finns gott om laddare i storstad.
Har 13 mil till jobbet och där finns ingen laddare, finns på vägen men jag kan inte direkt stanna. Det märks verkligen att man inte har lust att sätta sig in i andras situationer.

”sluta krångla till det” som gargamel säger.
Nej det är inte att krångla till det, ibland behöver man färdas under tidspress.

Jag har en E-tron med 30 mil, jag vet väll för tusan vilka uppoffringar och problem jag ställs inför.
Sorry, visste inte vilken bil du hade. E-Tron är verkligen inte optimal om man har höga krav på räckvidd. En Model S skulle fixa dina behov lätt.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Glöm inte alla oss som har två bilar.. En andra bil skulle jag vara nöjd med en range runt 20 mil Ja kanske tom något kortare.. Hade en leaf 24 tidigare och tom den funkade ganska bra som andra bil men ska väl erkänna att någon mil mer än den klarade skulle uppskattas.
Vi har elbil som andrabil, och en range nu på sommaren på 45-65 mil. Skulle gärna uppskatta att den ökade till runt, inte kanske kan begära att den skall vara i närheten av vår diesel (som har en verklig range på 170 mil), men kanske 85-95 mil hade suttit fint.

Sedan så skulle jag gärna se lite högre laddeffekt när man väl stoppar. Körde runt 70 mil tur, och 75 mil retur i helgen.

Vägrade dock käka på Diners, McD, BK, Rasta, så åt lunch inne i städer (där vi inte kunde ladda) på väg dit, och på väg hem. Käkade på jättefin och god indier inne i Arboga, och en bra japan/asiat i Örebro istället. Så fick vi även passat på att besöka dessa två trevliga pittoreska städer (speciellt Arboga), som var riktigt trevliga. Kan rekommendera ett besök i både https://sv.wikipedia.org/wiki/Heliga_Tr ... ka,_Arboga och längs kanalen inne i Arboga. Mycket trevligt stopp på vägen! :)

Blev separat upptoppning på SuC (efter att vi ätit), bägge vägarna. Gick ju fint att toppa från ca. 15% SuC till ca 50% på 12-15 minuter, men hade man kunnat korta den tiden till ca 3-7 minuter så hade det ju varit trevligt.
Det är ju precis det här som är ett annat tänk. Dessa små pittoreska "hålor" har allt att vinna på billig laddning eller rentav gratis. Nån nämnde att de avskydde Ödeshög som pesten(jag är för övrigt uppväxt där och hälsar på min pappa där med jämna mellanrum), ta och åk in till centrum där det finns gratis 11kW laddning. Ca 400m därifrån finns en kinesisk restaurang med grymma vårrullar. Tar man det här ytterligare ett steg kanske kommunen bjuder på 22kW laddning. Börjar bilar ha 22kW ombordladdare som överkomligt tillval så har man ca 10 mils extra räckvidd på en timmes uppehåll. Nu råkar jag kunna den här regionen väldigt väl, bara ett par mil norr ut på gamla E4:ans sträckning vid Vädersta ligger ett riktigt bra konditori/kafé med allt bakat från grunden. Där finns inte laddning idag mig veterligen men ett gäng 22kW laddare skulle göra susen för elbilister som söker pärlor. Varför stressa på sunkiga hak vid motorvägen när dessa bara ligger ett stenkast därifrån.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Esterox skrev:
Finns gott om laddare i storstad.
Har 13 mil till jobbet och där finns ingen laddare, finns på vägen men jag kan inte direkt stanna. Det märks verkligen att man inte har lust att sätta sig in i andras situationer.

”sluta krångla till det” som gargamel säger.
Nej det är inte att krångla till det, ibland behöver man färdas under tidspress.

Jag har en E-tron med 30 mil, jag vet väll för tusan vilka uppoffringar och problem jag ställs inför.
Sorry, visste inte vilken bil du hade. E-Tron är verkligen inte optimal om man har höga krav på räckvidd. En Model S skulle fixa dina behov lätt.
Absolut skulle det underlätta och då återkommer vi till det som var starten utav det hela. Räckvidden är bromskloss utav en anledning. 30-40 mil räcker för många, men troligtvis är det många fler som behöver mer i räckvidd.

Min nästa elbil skall minst ha 50 mil och då äkta räckvidd, annars får det vara.

Har däremot en vän som också åker E-tron och han är supernöjd och räckvidden är fullt tillräckligt för honom, dock har han närmare till jobbet och inte flera barn med aktiviteter.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av heldiggrisen »

Svenssons skrev:
heldiggrisen skrev:
:?:
Sluta tillskriva den du citerar med den ena eller andra egenskapen. Du behöver inte alls blanda in personen som du citerar för att svara på det du tycker annorlunda om.

LarsL skriver "väldigt komiskt när fossilbilister försöker tala om för oss elbilister hur vi ska ladda". Detta håller jag med om. De utan kunskap försöker tala om för de med kunskapen hur de ska göra, detta är komiskt.

Du skriver "Om vi måste vänta på att alla som bestämmer ska gå över till elbil så blir det ingen laddinfrastruktur als, så det är tyvärr bara att köpa läget," Det handlar ju inte om att avgasbilister bestämmer hur elbilister ska ladda eller att det endast finns ett sätt. Att sedan skriva "eller varför inte engagera dig och påverka själv?" är ju bara komiskt när du inte känner han och verkar tro att han inte engagerar sig eller försöker påverka.

LarsL verkar inte gilla att du tillskriver honom saker som inte är sanna och svarar på detta.

Du fortsätter med "Tills dess får vi tyvärr köpa läget att inte-elbilister bestämmer hur det ska se ut och hur de ska användas." som att det är avgasbilister som sitter och bestämmer hur man ska ladda elbilar vilket inte är sant och avslutar med "Förlåt, jag visste inte att du satt i regeringen." Ytterligare ett påstående om en person du inte känner. (Ett påstående som jag på sätt och vis ser som ett personpåhopp...) Som tur är så är det inte riksdagspolitiker som sitter och bestämmer hur jag eller någon annan elbilist ska ladda.

Skärpningen tror jag är att du ska sluta att komma med påståenden om personen du citerar, påståenden som du inte har en aning om. Sedan är det väl rätt självklart att det inte är Regeringen eller Riksdagen som bestämmer hur, när eller var elbilister laddar sin bil?
Ok då omformulerar jag mig:
Om det är så komisk att de som inte har elbil uttalar sig och ska bestämma kring laddning/infrastruktur/elbilar, så undrar jag:
När under Elon Musks karriär var det okej för honom att påbörja planeringen av SuC?
Han påbörjade planeringen av hela Tesla-systemet(ärunder SuC) medan han körde ICE, är det okej?

Det finns ett gäng här på TCS som har ett en absurd elitistisk tänk kring elbilar, som bidrar att manifestera "Tesla-sekten" som ett exklusivt gäng med tillträde för bara några få, och kan göra att många inte orkar tanken att ta steget över till elbil.

Det finns några tusentals smarta "ICE" huvuden här ute, med många tankar kring hur man kan lösa problemet kring båda laddstruktur och elbil generellt, så varför inte bjuda in (tråden med hon från OKQ8 var suverän) istället för att se det som komisk att folk försöker att bidra?

Jag ser att "regerings-kommentaren" blev tolkat på ett annat sätt en min intention(humoristrisk), så den avpublicerar jag, men resten står jag för; och avslutar med att jag hoppas verkligen det fantastiska gänget av early adopters som Svensson, LarsL et al, öppnar dörrarna för de som är nyblivna eller på våg in i elbilsträsket, annars riskerar vi att bli en delad grupp, även om vi har samma mål:

Elbilladdning ska vara lätt tillgänglig och till ett pris som gör att Sverige kan nå klimatmålet: att "senast år 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären".
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
Det är ju precis det här som är ett annat tänk. Dessa små pittoreska "hålor" har allt att vinna på billig laddning eller rentav gratis. Nån nämnde att de avskydde Ödeshög som pesten(jag är för övrigt uppväxt där och hälsar på min pappa där med jämna mellanrum), ta och åk in till centrum där det finns gratis 11kW laddning. Ca 400m därifrån finns en kinesisk restaurang med grymma vårrullar. Tar man det här ytterligare ett steg kanske kommunen bjuder på 22kW laddning. Börjar bilar ha 22kW ombordladdare som överkomligt tillval så har man ca 10 mils extra räckvidd på en timmes uppehåll. Nu råkar jag kunna den här regionen väldigt väl, bara ett par mil norr ut på gamla E4:ans sträckning vid Vädersta ligger ett riktigt bra konditori/kafé med allt bakat från grunden. Där finns inte laddning idag mig veterligen men ett gäng 22kW laddare skulle göra susen för elbilister som söker pärlor. Varför stressa på sunkiga hak vid motorvägen när dessa bara ligger ett stenkast därifrån.

Jo, hade varit trevligt att kunna ladda inne i städerna/byarna, men då krävs högre effekt. Minst 50 kW DC hade behövts på de stoppen vi gjorde. Man annars så håller jag helt med dig i övrigt.

När jag i vintras åkte på en längre sträcka med elbil så retade jag mig på att det blev så mycket dålig och tråkig snabbmat vid trista asfaltsöken vid ointressanta ställen. Kände att det det genast var mer deprimerande och mer oinspirerande att resa med elbil när man inte kunde stanna var man ville.

Denna gången så ändrade jag på detta konceptet. Startade vår resa en halvtimme tidigare, och det gjorde att vi kunde skippa att äta och ta en paus på dessa trista flottiga hamburgerkedjor med smaklös mat, skrikande ungar och i en omgivning som är stora urtrista asfaltsparkeringar.

Nu kunde vi ta oss tid att stanna och upptäcka nya städer vi inte besökt innan längs resvägen. Kika på dess historia och insupa deras härliga pittoreska stadsmiljöer. Dessutom äta mycket godare luncher och middagar på riktiga restauranger som bara var marginellt dyrare än de smaklösa vägkrogarna/hamburgarkedjorna. Nu uppskattade jag verkligen att köra elbil på semester. Skit samma att vi fick lägga en 10-15 minuter extra för att endast fylla på vid SuC. Tillsammans med att vår nya elbil (2021 M3) är så mycket tystare än vår gamla (2019 M3) så blev det en riktigt trevlig elbilsutflykt.

Tesla SuC är både himmel (enormt effektiv laddning, med laddare som alltid har plats, och fungerar klockrent) och helvete (enorm tristess att både rasta där och tvingas äta av det bedrövliga matutbudet).

Kan absolut tänka mig att ta elbilen istället för diesel nästa gång. Men då skall jag som sagt hellre lägga på en liten extra tid på resan (vid semester har man ju ändå oftast inte så bråttom), för att slippa äta vid de tråkiga SuC-alternativen. Var så enormt befriande att slippa det.

Nu känns det mentalt som man äntligen har (nästan) samma fina frihetskänsla med elbil som fossilbil. Underbart befriande! :)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 9 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Så här såg våra matstopp och pauser ut på denna elbilsresan i helgen:

Bild

Istället för så här som på den förra elbilsresan som vi gjorde för ett halvår sedan:

Bild[/quote]
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Elix747 »

martinot skrev:
Jo, hade varit trevligt att kunna ladda inne i städerna/byarna, men då krävs högre effekt. Minst 50 kW DC hade behövts på det stoppen vi gjorde. Man annars så håller jag helt med dig i övrigt.

När jag i vintras åkte på en längre sträcka med elbil så retade jag mig på att det blev så mycket dålig och tråkig snabbmat vid trista asfaltsöken vid ointressanta ställen. Kände att det det genast var mer deprimerande och mer oinspirerande att resa med elbil när man inte kunde stanna var man ville.

Denna gången så ändrade jag på detta konceptet. Startade vår resa en halvtimme tidigare, och det gjorde att vi kunde skippa att äta och ta en paus på dessa trista flottiga hamburgerkedjor med smaklös mat, skrikande ungar och i en omgivning som är stora urtrista asfaltsparkeringar.

Nu kunde vi ta oss tid att stanna och upptäcka nya städer vi inte besökt innan längs resvägen. Kika på dess historia och insupa deras härliga pittoreska stadsmiljöer. Dessutom äta mycket godare luncher och middagar på riktiga restauranger som bara var marginellt dyrare än de smaklösa vägkrogarna/hamburgarkedjorna. Nu uppskattade jag verkligen att köra elbil på semester. Skit samma att vi fick lägga en 10-15 minuter extra för att endast fylla på vid SuC. Tillsammans med att vår nya elbil (2021 M3) är så mycket tystare än vår gamla (2019 M3) så blev det en riktigt trevlig elbilsutflykt.

Tesla SuC är både himmel (enormt effektiv laddning) och helvete (enorm tristess att både rasta där och tvingas äta av det bedrövliga matutbudet).

Kan absolut tänka mig att ta elbilen istället för diesel nästa gång. Men då skall jag som sagt hellre lägga på en liten extra tid på resan (vid semester har man ju ändå oftast inte så bråttom), för att slippa äta vid de tråkiga SuC-alternativen. Var så enormt befriande att slippa det.

Nu känns det mentalt som man äntligen har (nästan) samma fina frihetskänsla med elbil som fossilbil. Underbart befriande! :)
Håller med om att ta ett bra matställe utanför snabbmatshaken. Vi stannar ibland på en vanlig restaurang med bra omdöme utanför tank-och-laddcentra. Måste inte vara lyx, men iallafall bra mat. Det blir ett längre stopp, men vi ser en god middag som en del av resan. Då behöver man inte stressa på maten utan kan njuta av lite semester istället. Så klart inte alla gånger då man ibland vill komma hem.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
Jo, hade varit trevligt att kunna ladda inne i städerna/byarna, men då krävs högre effekt. Minst 50 kW DC hade behövts på de stoppen vi gjorde. Man annars så håller jag helt med dig i övrigt.

När jag i vintras åkte på en längre sträcka med elbil så retade jag mig på att det blev så mycket dålig och tråkig snabbmat vid trista asfaltsöken vid ointressanta ställen. Kände att det det genast var mer deprimerande och mer oinspirerande att resa med elbil när man inte kunde stanna var man ville.

Denna gången så ändrade jag på detta konceptet. Startade vår resa en halvtimme tidigare, och det gjorde att vi kunde skippa att äta och ta en paus på dessa trista flottiga hamburgerkedjor med smaklös mat, skrikande ungar och i en omgivning som är stora urtrista asfaltsparkeringar.

Nu kunde vi ta oss tid att stanna och upptäcka nya städer vi inte besökt innan längs resvägen. Kika på dess historia och insupa deras härliga pittoreska stadsmiljöer. Dessutom äta mycket godare luncher och middagar på riktiga restauranger som bara var marginellt dyrare än de smaklösa vägkrogarna/hamburgarkedjorna. Nu uppskattade jag verkligen att köra elbil på semester. Skit samma att vi fick lägga en 10-15 minuter extra för att endast fylla på vid SuC. Tillsammans med att vår nya elbil (2021 M3) är så mycket tystare än vår gamla (2019 M3) så blev det en riktigt trevlig elbilsutflykt.

Tesla SuC är både himmel (enormt effektiv laddning) och helvete (enorm tristess att både rasta där och tvingas äta av det bedrövliga matutbudet).

Kan absolut tänka mig att ta elbilen istället för diesel nästa gång. Men då skall jag som sagt hellre lägga på en liten extra tid på resan (vid semester har man ju ändå oftast inte så bråttom), för att slippa äta vid de tråkiga SuC-alternativen. Var så enormt befriande att slippa det.

Nu känns det mentalt som man äntligen har (nästan) samma fina frihetskänsla med elbil som fossilbil. Underbart befriande! :)
Idag behöver vi minst 50kW-laddare med dagens räckvidd men om vi antar att räckvidden ligger på 60 ärliga mil när elbilismen verkligen tagit fart. Med en 22kW ombordladdare skulle din resa klaras av utan DC-LADDNING. En dryg timme i Arboga med en 22kW AC laddning och man har 10-15 mils räckvidd till. Skulle man få snabbare service och bli uttråkad på Arboga så kanske man kommer iväg efter 40min och man får 7-10 mil istället. I det fallet får du ditt 3-5 min stopp på SuC (i nödfall. En bra dag klarar man sig hela vägen)
larkar
elbilist
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 okt 2019 10:10
Ort: Skellefteå

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av larkar »

Klippt från norran.se

Skellefteå Kraft har valt supersnabbladdare
Under de kommande sex åren ska Skellefteå Kraft och OKQ8 installera minst 1 100 supersnabbladdare på cirka 400 stationer i Sverige och Danmark. De har nu valt italienska Alptronics laddare till den första etappen av laddnätverket.
Första fasen i satsningen drar igång i höst. 43 laddare ska monteras under denna period.
– Det här är den första, men också den minsta, etappen. Arbetet kommer att trappas upp och det kommer bli fler laddare som monteras för varje fas, kommenterar Patrik Grantås, affärsområdeschef marknad och innovation på Skellefteå Kraft i ett pressmeddelande.
Alpitronics supersnabbladdare, Hypercharger, som är den laddare som säljs mest i Europa, kommer i detta fallet att leverera 150 KW för en enskild bil.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Gargamel »

larkar skrev:
Klippt från norran.se

Skellefteå Kraft har valt supersnabbladdare
Under de kommande sex åren ska Skellefteå Kraft och OKQ8 installera minst 1 100 supersnabbladdare på cirka 400 stationer i Sverige och Danmark. De har nu valt italienska Alptronics laddare till den första etappen av laddnätverket.
Första fasen i satsningen drar igång i höst. 43 laddare ska monteras under denna period.
– Det här är den första, men också den minsta, etappen. Arbetet kommer att trappas upp och det kommer bli fler laddare som monteras för varje fas, kommenterar Patrik Grantås, affärsområdeschef marknad och innovation på Skellefteå Kraft i ett pressmeddelande.
Alpitronics supersnabbladdare, Hypercharger, som är den laddare som säljs mest i Europa, kommer i detta fallet att leverera 150 KW för en enskild bil.
Så i snitt 2.75 laddare per ställe.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av taliz »

Gargamel skrev:
larkar skrev:
Klippt från norran.se

Skellefteå Kraft har valt supersnabbladdare
Under de kommande sex åren ska Skellefteå Kraft och OKQ8 installera minst 1 100 supersnabbladdare på cirka 400 stationer i Sverige och Danmark. De har nu valt italienska Alptronics laddare till den första etappen av laddnätverket.
Första fasen i satsningen drar igång i höst. 43 laddare ska monteras under denna period.
– Det här är den första, men också den minsta, etappen. Arbetet kommer att trappas upp och det kommer bli fler laddare som monteras för varje fas, kommenterar Patrik Grantås, affärsområdeschef marknad och innovation på Skellefteå Kraft i ett pressmeddelande.
Alpitronics supersnabbladdare, Hypercharger, som är den laddare som säljs mest i Europa, kommer i detta fallet att leverera 150 KW för en enskild bil.
Så i snitt 2.75 laddare per ställe.
Det lär bli en laddare per station, men med två uttag, på de flesta ställen tolkar jag det som.
Det är så de där hyperchargers är byggda, en lastdelad 300kw-låda med två CCS-kablar.
Cirkle K har sådana på flera ställen, tex Linköping.
Dvs en väldigt liten investering av okq8.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av iAkita »

Man får hoppas att OKQ8/Skellefteå Krafts nya laddare i Skellefteå inte är representativa för hur laddnätverket kommer se ut. En laddare på varje ställe med två uttag. Flera deltagare i SECC 2021 hade svårt att få igång dem, laddningen avbröts, och effekten varierade mellan 40-80 kW oavsett om man var där ensam eller ej. Själv fick jag 74 kW som mest när jag väl hittade en laddare som faktiskt fungerade och sen fått igång laddningen. Mitt laddstopp i Skellefteå som skulle tagit drygt en halvtimme blev istället en timme och sex minuter. Det hade gått nästan lika snabbt om jag ställt mig vid en fungerande 50 kW laddare direkt.
Laddning Skellefteå.jpg
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Zalman3 »

iAkita skrev:
Man får hoppas att OKQ8/Skellefteå Krafts nya laddare i Skellefteå inte är representativa för hur laddnätverket kommer se ut. En laddare på varje ställe med två uttag. Flera deltagare i SECC 2021 hade svårt att få igång dem, laddningen avbröts, och effekten varierade mellan 40-80 kW oavsett om man var där ensam eller ej. Själv fick jag 74 kW som mest när jag väl hittade en laddare som faktiskt fungerade och sen fått igång laddningen. Mitt laddstopp i Skellefteå som skulle tagit drygt en halvtimme blev istället en timme och sex minuter. Det hade gått snabbare om jag ställt mig vid en fungerande 50 kW laddare direkt.
Tack för informationen.
Ska ta upp detta när jag pratar med Skellefteå Kraft.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av R_Edvinsson »

iAkita skrev:
Man får hoppas att OKQ8/Skellefteå Krafts nya laddare i Skellefteå inte är representativa för hur laddnätverket kommer se ut. En laddare på varje ställe med två uttag. Flera deltagare i SECC 2021 hade svårt att få igång dem, laddningen avbröts, och effekten varierade mellan 40-80 kW oavsett om man var där ensam eller ej. Själv fick jag 74 kW som mest när jag väl hittade en laddare som faktiskt fungerade och sen fått igång laddningen. Mitt laddstopp i Skellefteå som skulle tagit drygt en halvtimme blev istället en timme och sex minuter. Det hade gått nästan lika snabbt om jag ställt mig vid en fungerande 50 kW laddare direkt.
Laddning Skellefteå.jpg
Är efter tre besök på ABB laddare ganska övertygad att denna du laddat på är 2x90kW och deras 120 modeller i verkligheten är 2x60kW.

För mer än 57kW har jag inte fått ut trots att jag anlänt med varm bil och 8-9% batteri kvar.
Teslan M3:an som rullade in när jag nästan var klar igår hade 4% batteri och fick 56kW både före och efter jag avslutade min laddning.

Förmodligen också därför InCharge tar 4.50:- på sina ABB laddare när E-On mm tar 4.99:- på sina 100kW laddare.
Skriv svar