OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Moderator: Redaktion
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Kanske lite off topic men något som gör mig heligt förbannad är OkQ8 centralstyrning! I minst tio år har man kunnat tanka alkylatbensin på pump i Norrtälje. Det har varit helt suveränt och uppskattat av såväl bofasta som sommargäster som vill minska utsläppen från diverse trädgårdsmaskiner, båtmotorer, vattenskotrar, mm. Döm om min förvåning när det var dags att fylla upp ett dussin reservdunkar för årets energibehov. Pumpen var borttagen. Började leta runt macken men kunde inte hitta någon ny pumpplacering. Var därför tvungen att uppsöka någon i butiken. Det visade sig att OkQ8 har centralt bestämt sig för att de inte ska tillhandahålla alkylatbensin på pump. Oavsett miljönytta, personalens protester, lokal efterfrågan och önskemål. Istället vill de att vi välja att betala mer än dubbelt så mycket för alkylatbensinen per liter + att vi ska tvingas att köpa det i små engångsförpackningar av plast. Snacka om miljöhyckleri!
Installerat 13,2 kWp solceller
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Är det rätt tänkt? Hur många av dessa elbilar i storstadsområdena har möjlighet till hemmaladdning? Med möjlighet till hemmaladdning och rejäl räckvidd är jag totalt ointresserad av snabbladdare i min egen stad. I det användarfallet är det mycket viktigare att det finns ute efter vägarna -- gärna på trevligare ställen än bensinstationer– Det är klokt att börja med storstäderna eftersom 42 procent av alla elbilar i Sverige och Danmark finns i huvudstadsområdena. Här är behovet och marknaderna störst, säger Marc Skriver-Bayer, som är chef för snabbladdning och e-mobilitet för den danska marknaden, till OKQ8:s tidning Oqtan.
Bra att det byggs i alla fall -- kommer behövas överallt.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
En stor del av mina kolleger bor i lägenhet i storstad, utan möjlighet till hemmaladdning.Hmpftfhdns skrev:Är det rätt tänkt? Hur många av dessa elbilar i storstadsområdena har möjlighet till hemmaladdning? Med möjlighet till hemmaladdning och rejäl räckvidd är jag totalt ointresserad av snabbladdare i min egen stad. I det användarfallet är det mycket viktigare att det finns ute efter vägarna -- gärna på trevligare ställen än bensinstationer– Det är klokt att börja med storstäderna eftersom 42 procent av alla elbilar i Sverige och Danmark finns i huvudstadsområdena. Här är behovet och marknaderna störst, säger Marc Skriver-Bayer, som är chef för snabbladdning och e-mobilitet för den danska marknaden, till OKQ8:s tidning Oqtan.
Bra att det byggs i alla fall -- kommer behövas överallt.
Kan man (som med I5 tex) ladda "fullt" på 20 minuter en dag i veckan på väg till jobb, så öppnas dörrarna för många till att skaffa elbil.
Sen hoppas jag det kommer upp fler och fler 11/22kW stolpar runt om i storstädarna (och andra ställen i landet självklart), så man kan lämna bilen på gatan några timmar för att fylla batterierna.
Men båda behövs, och OKQ8s satsning är ett steg på vägen.
Eftersom det är en kommersiell satsning, så känns det smartare att börja i Malmö än i Abbekås.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Från min tid på OKQ8 skulle jag gissa att det handlar om logistik - att OKQ8s centrala distributionsplanering inte vill ha en specialare för vissa stationer och därför behöva ta upp ett helt fack i tankbilen med en mindre mängd alkylatbensin. Det börjar ju också komma ett större urval batteridrivna trädgårdsmaskiner, samt att tvåtaktsmotorer borde förbjudas omgående. Alkylatbensin är inte en framtidslösning.+46 skrev:Kanske lite off topic men något som gör mig heligt förbannad är OkQ8 centralstyrning! I minst tio år har man kunnat tanka alkylatbensin på pump i Norrtälje. Det har varit helt suveränt och uppskattat av såväl bofasta som sommargäster som vill minska utsläppen från diverse trädgårdsmaskiner, båtmotorer, vattenskotrar, mm. Döm om min förvåning när det var dags att fylla upp ett dussin reservdunkar för årets energibehov. Pumpen var borttagen. Började leta runt macken men kunde inte hitta någon ny pumpplacering. Var därför tvungen att uppsöka någon i butiken. Det visade sig att OkQ8 har centralt bestämt sig för att de inte ska tillhandahålla alkylatbensin på pump. Oavsett miljönytta, personalens protester, lokal efterfrågan och önskemål. Istället vill de att vi välja att betala mer än dubbelt så mycket för alkylatbensinen per liter + att vi ska tvingas att köpa det i små engångsförpackningar av plast. Snacka om miljöhyckleri!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag tycker iofs det är berättigat att kritisera efter vad kedjorna har idag, planer/visioner/fantasier är det väldigt svårt att ladda vid.Mickep skrev:Man skall väl inte kritsera dem innan man vet om de har någon fortsättning i utbyggnaden.
Har de några stationer på E22 sträckan? det borde de ha.
Det har ju tyvärr visat sig många gånger att det är mycket snack och lite verkstad i dom här sammanhangen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
100% enig.fth skrev:Jag tycker iofs det är berättigat att kritisera efter vad kedjorna har idag, planer/visioner/fantasier är det väldigt svårt att ladda vid.Mickep skrev:Man skall väl inte kritsera dem innan man vet om de har någon fortsättning i utbyggnaden.
Har de några stationer på E22 sträckan? det borde de ha.
Det har ju tyvärr visat sig många gånger att det är mycket snack och lite verkstad i dom här sammanhangen.
/fth
Segt att komma bort från en petroleums-industri som har inkomster lik Nya Zeelands BNP per år.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Som det utvecklas nu så bildas det ett antal stora laddningscentra längs de stora vägarna där alla etablerar sig. Det är lite synd. Bättre vore om snabbladdarna spreds ut på fler platser så det ökar valfriheten i var man kan stanna.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Håller inte med, Jerker. Som långresenär föredrar jag förutsägbarhet framför flexibilitet. Om jag vet att jag kan få en fungerande och snabb laddare utan eller med bara en kort väntetid är det alltid bättre än att kunna stanna lite mer spontant men att eventuellt hamna i lång kö eller måsta spara reservkapacitet utifall att det inte går att få laddning just där.
Trafikverkets satsning lutar mer åt flexibilitet med enstaka laddpunkter var Xte mil, men opportunistladda och obehagliga överraskningar fick jag mer än nog av under min pre-tesla elbilism. Nödladda på 11kW i Bollnäs för att den enda snabbladdaren var trasig eller hypermila till Hudiksvall SuC för att slippa köa till OKQ8 i Ljusdals enda laddare - nej tack. Superchargerstyle, med gott om stolpar och alltid gott om effekt - ja tack!
Trafikverkets satsning lutar mer åt flexibilitet med enstaka laddpunkter var Xte mil, men opportunistladda och obehagliga överraskningar fick jag mer än nog av under min pre-tesla elbilism. Nödladda på 11kW i Bollnäs för att den enda snabbladdaren var trasig eller hypermila till Hudiksvall SuC för att slippa köa till OKQ8 i Ljusdals enda laddare - nej tack. Superchargerstyle, med gott om stolpar och alltid gott om effekt - ja tack!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag vet inte om jag tycker att du skriver emot mig. Jag var iofs inte så mångordig men jag menar ju att det är bättre att det finns 8 laddare var femte mil än 40 laddare var 20:e mil.tor-ake skrev:Håller inte med, Jerker. Som långresenär föredrar jag förutsägbarhet framför flexibilitet. Om jag vet att jag kan få en fungerande och snabb laddare utan eller med bara en kort väntetid är det alltid bättre än att kunna stanna lite mer spontant men att eventuellt hamna i lång kö eller måsta spara reservkapacitet utifall att det inte går att få laddning just där.
Trafikverkets satsning lutar mer åt flexibilitet med enstaka laddpunkter var Xte mil, men opportunistladda och obehagliga överraskningar fick jag mer än nog av under min pre-tesla elbilism. Nödladda på 11kW i Bollnäs för att den enda snabbladdaren var trasig eller hypermila till Hudiksvall SuC för att slippa köa till OKQ8 i Ljusdals enda laddare - nej tack. Superchargerstyle, med gott om stolpar och alltid gott om effekt - ja tack!
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Den planerade laddkartan har vi lagt in här tidigare tror jag.
Källa: https://www.skekraft.se/om-oss/foretage ... la-landet/
Källa: https://www.skekraft.se/om-oss/foretage ... la-landet/
Ioniq 5 FE AWD
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Åtta laddare idag låter ju bra, men vi ser ju redan idag, med den lilla marknadsandel som Tesla ändå har, att åtta SuC-stalls skulle vara alldeles för lite på vissa ställen. Bättre att de satsar rejält, och bygger ett kundförtroende att det alltid finns plats och aldrig är kö. Även om det bara är fem mil till nästa laddstation om det är kö, så är det en halvtimme extra körning som man måste ta höjd för både i laddstatus och "mag"-status. Jag ser framför mig familjens plågade blickar när jag proklamerar att "Tyvärr, nu blev det lång kö här i Tönnebro, vi måste åka vidare till Söderhamn". Detta scenario inträffar i princip aldrig med SuC-nätverket, och precis på samma sätt vill jag ha det med nästa bil också. Även om det inte är en Tesla.Jerker skrev:Jag vet inte om jag tycker att du skriver emot mig. Jag var iofs inte så mångordig men jag menar ju att det är bättre att det finns 8 laddare var femte mil än 40 laddare var 20:e mil.tor-ake skrev:Håller inte med, Jerker. Som långresenär föredrar jag förutsägbarhet framför flexibilitet. Om jag vet att jag kan få en fungerande och snabb laddare utan eller med bara en kort väntetid är det alltid bättre än att kunna stanna lite mer spontant men att eventuellt hamna i lång kö eller måsta spara reservkapacitet utifall att det inte går att få laddning just där.
Trafikverkets satsning lutar mer åt flexibilitet med enstaka laddpunkter var Xte mil, men opportunistladda och obehagliga överraskningar fick jag mer än nog av under min pre-tesla elbilism. Nödladda på 11kW i Bollnäs för att den enda snabbladdaren var trasig eller hypermila till Hudiksvall SuC för att slippa köa till OKQ8 i Ljusdals enda laddare - nej tack. Superchargerstyle, med gott om stolpar och alltid gott om effekt - ja tack!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Mm... och ändå väljer de att lägga de första laddarna där andra företag redan har många laddare. Synd. De kunde väl börjat med att fylla hålen.MrRun skrev:Den planerade laddkartan har vi lagt in här tidigare tror jag.
Källa: https://www.skekraft.se/om-oss/foretage ... la-landet/
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jerker skrev:Mm... och ändå väljer de att lägga de första laddarna där andra företag redan har många laddare. Synd. De kunde väl börjat med att fylla hålen.MrRun skrev:Den planerade laddkartan har vi lagt in här tidigare tror jag.
Källa: https://www.skekraft.se/om-oss/foretage ... la-landet/
+1
tyvärr som oftast sätts laddarna upp där de räknar med ha högst beläggning för att räkna hem kostnaderna. Det verkar inte vara intressant att investera mycket pengar på laddare som bara kommer ha bra beläggning periodvis (lov etc...)
Men jäkligt segt... Som det är nu gruvar jag mig rejält inför vinternsfjällresor när jag inte kör en Tesla
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ja, det blir helt klart spännande — behövs ju inte många bilar för att det ska bli lååång kö vid ensamladdarna om alla laddar 45 minuter.+1
tyvärr som oftast sätts laddarna upp där de räknar med ha högst beläggning för att räkna hem kostnaderna. Det verkar inte vara intressant att investera mycket pengar på laddare som bara kommer ha bra beläggning periodvis (lov etc...)
Men jäkligt segt... Som det är nu gruvar jag mig rejält inför vinternsfjällresor när jag inte kör en Tesla
Nån som vet om någon aktör har planer att sätta upp temporära laddstationer i samband med sportloven? Har för mig att jag sett att både Polestar och Porsche har haft nån lastbil/container med snabbladdare de bara kan rulla ut är det behövs extra kapacitet
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Har inte använt det själv (har fegat med diesel på fjällresor, och av effektivitetsskäl), men hört och sett bilder att Tesla satt upp temporära laddlösningar under den typen av lov/helger och på platser med mycket köer.Hmpftfhdns skrev:Ja, det blir helt klart spännande — behövs ju inte många bilar för att det ska bli lååång kö vid ensamladdarna om alla laddar 45 minuter.+1
tyvärr som oftast sätts laddarna upp där de räknar med ha högst beläggning för att räkna hem kostnaderna. Det verkar inte vara intressant att investera mycket pengar på laddare som bara kommer ha bra beläggning periodvis (lov etc...)
Men jäkligt segt... Som det är nu gruvar jag mig rejält inför vinternsfjällresor när jag inte kör en Tesla
Nån som vet om någon aktör har planer att sätta upp temporära laddstationer i samband med sportloven? Har för mig att jag sett att både Polestar och Porsche har haft nån lastbil/container med snabbladdare de bara kan rulla ut är det behövs extra kapacitet
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag håller med. Nu ser det ut som om det riskerar bli överetablering på vissa ställen, samtidigt som hålen i framförallt Norrland fortfarande gapar tomt.Jerker skrev:Mm... och ändå väljer de att lägga de första laddarna där andra företag redan har många laddare. Synd. De kunde väl börjat med att fylla hålen.MrRun skrev:Den planerade laddkartan har vi lagt in här tidigare tror jag.
Källa: https://www.skekraft.se/om-oss/foretage ... la-landet/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Har de nämnts något om hur många laddare de blir per plats? Ser de finns många åsikter om de men vad har okq8 sagt de ska sätta upp?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Nu har det kommit lite mer info om var och när de första laddarna byggs. Tyvärr framgår det inte hur många per station? Men med 800 på 300 stationer i Sverige så blir det i snitt 2,66 per station.
https://www.skekraft.se/om-oss/verksamh ... /#box-no-2
https://alltomelbil.se/okq8-bygger-sver ... -forst-ut/
https://www.skekraft.se/om-oss/verksamh ... /#box-no-2
https://alltomelbil.se/okq8-bygger-sver ... -forst-ut/
Ioniq 5 FE AWD
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
MrRun skrev:Nu har det kommit lite mer info om var och när de första laddarna byggs. Tyvärr framgår det inte hur många per station?
Trevligt att det äntligen är på G!
Det sagt håller med om din viktiga fråga.
Är ju en dj-vla skillnad på om de endast har 4-6 laddpunkter (som typiskt Ionity och andra småaktörer, med stora körisker som följd), eller som Tesla som vräker på med 12-42 laddpunkter per station.
Hoppas de tar mer efter Tesla, och mindre efter Ionity!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Man kan ju hoppas att, och till slut kommer nog alla olika aktörer att komplettera varandra.martinot skrev:MrRun skrev:Nu har det kommit lite mer info om var och när de första laddarna byggs. Tyvärr framgår det inte hur många per station?
Trevligt att det äntligen är på G!
Det sagt håller med om din viktiga fråga.
Är ju en dj-vla skillnad på om de endast har 4-6 laddpunkter (som typiskt Ionity och andra småaktörer, med stora körisker som följd), eller som Tesla som vräker på med 12-42 laddpunkter per station.
Hoppas de tar mer efter Tesla, och mindre efter Ionity!
Ioniq 5 FE AWD
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag undrar lite varför du tycker man ska ha så stora stationer.martinot skrev:MrRun skrev:Nu har det kommit lite mer info om var och när de första laddarna byggs. Tyvärr framgår det inte hur många per station?
Trevligt att det äntligen är på G!
Det sagt håller med om din viktiga fråga.
Är ju en dj-vla skillnad på om de endast har 4-6 laddpunkter (som typiskt Ionity och andra småaktörer, med stora körisker som följd), eller som Tesla som vräker på med 12-42 laddpunkter per station.
Hoppas de tar mer efter Tesla, och mindre efter Ionity!
Jag håller helt med om att 1 laddare är inte alla bra men om man tänker man sig att de behövs 100 laddare mellan Malmö och sth borde de inte funka nästan bättre att ha 20 ställen med 5 laddare på var istället för 5 ställen med 20 laddare på var?
Jag kan dock hålla med om att 4 laddare nog ska vara minimum.
Sen måste man såklart se till att 100 laddare räcker längs sträckan oavsett om de är samlade på ett fåtal platser eller lite flera platser.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Sjukt besviken. Hade någonstans trott att Skekraft med sina muskler skulle sett till att åtminstone säkerställa fjällresorna och sommarturismen i sin egen region.MrRun skrev:Nu har det kommit lite mer info om var och när de första laddarna byggs. Tyvärr framgår det inte hur många per station? Men med 800 på 300 stationer i Sverige så blir det i snitt 2,66 per station.
https://www.skekraft.se/om-oss/verksamh ... /#box-no-2
https://alltomelbil.se/okq8-bygger-sver ... -forst-ut/
Väldigt kontraproduktivt och motsägelsefullt med tanke på rekrytering till Northvolt.
Nu ligger hoppet på att Tesla öppnar sitt laddnätverk i Sverige 2022. Vilket otroligt nog verkar möjligt.(Då får min nästa bil bli en Tesla av ren uppskattning)
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
5-6 laddare är lite känsligt, det är ju vad Tesla har i tex Jung. Behöver nog komma upp i 10-12 laddare för en ”liten” station för att det inte ska bli för känsligt för variationer. Sen tycker jag nog att de gott kan vara lastbalanserade så att matningen inte behöver vara gigantisk, kolla på Kenpowers lösning tex.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Stora laddstationer, gärna nära andra stora stationer gör rent statistiskt chanserna högre att hitta en ledig laddplats när jag rullar in. Dessutom borde rent statistikt den genomsnittliga väntetiden bli kortare så.
Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.
Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.
Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Helt enig.Johlei skrev:Stora laddstationer, gärna nära andra stora stationer gör rent statistiskt chanserna högre att hitta en ledig laddplats när jag rullar in. Dessutom borde rent statistikt den genomsnittliga väntetiden bli kortare så.
Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.
Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Om jag bara vet var ”laddclusterna” finns, så kan jag planera därefter.
De flesta elbilar har nu 20 mil riktig räckvidd på motorväg, så 4-6 stora laddcluster mellan Malmö och Stockholm torde räcka.
Då vet man att det finns plats ledig, och man har möjlighet till ett större utval av käk.