OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Gargamel »

larkar skrev:
Klippt från norran.se

Skellefteå Kraft har valt supersnabbladdare
Under de kommande sex åren ska Skellefteå Kraft och OKQ8 installera minst 1 100 supersnabbladdare på cirka 400 stationer i Sverige och Danmark. De har nu valt italienska Alptronics laddare till den första etappen av laddnätverket.
Första fasen i satsningen drar igång i höst. 43 laddare ska monteras under denna period.
– Det här är den första, men också den minsta, etappen. Arbetet kommer att trappas upp och det kommer bli fler laddare som monteras för varje fas, kommenterar Patrik Grantås, affärsområdeschef marknad och innovation på Skellefteå Kraft i ett pressmeddelande.
Alpitronics supersnabbladdare, Hypercharger, som är den laddare som säljs mest i Europa, kommer i detta fallet att leverera 150 KW för en enskild bil.
Så i snitt 2.75 laddare per ställe.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av taliz »

Gargamel skrev:
larkar skrev:
Klippt från norran.se

Skellefteå Kraft har valt supersnabbladdare
Under de kommande sex åren ska Skellefteå Kraft och OKQ8 installera minst 1 100 supersnabbladdare på cirka 400 stationer i Sverige och Danmark. De har nu valt italienska Alptronics laddare till den första etappen av laddnätverket.
Första fasen i satsningen drar igång i höst. 43 laddare ska monteras under denna period.
– Det här är den första, men också den minsta, etappen. Arbetet kommer att trappas upp och det kommer bli fler laddare som monteras för varje fas, kommenterar Patrik Grantås, affärsområdeschef marknad och innovation på Skellefteå Kraft i ett pressmeddelande.
Alpitronics supersnabbladdare, Hypercharger, som är den laddare som säljs mest i Europa, kommer i detta fallet att leverera 150 KW för en enskild bil.
Så i snitt 2.75 laddare per ställe.
Det lär bli en laddare per station, men med två uttag, på de flesta ställen tolkar jag det som.
Det är så de där hyperchargers är byggda, en lastdelad 300kw-låda med två CCS-kablar.
Cirkle K har sådana på flera ställen, tex Linköping.
Dvs en väldigt liten investering av okq8.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av iAkita »

Man får hoppas att OKQ8/Skellefteå Krafts nya laddare i Skellefteå inte är representativa för hur laddnätverket kommer se ut. En laddare på varje ställe med två uttag. Flera deltagare i SECC 2021 hade svårt att få igång dem, laddningen avbröts, och effekten varierade mellan 40-80 kW oavsett om man var där ensam eller ej. Själv fick jag 74 kW som mest när jag väl hittade en laddare som faktiskt fungerade och sen fått igång laddningen. Mitt laddstopp i Skellefteå som skulle tagit drygt en halvtimme blev istället en timme och sex minuter. Det hade gått nästan lika snabbt om jag ställt mig vid en fungerande 50 kW laddare direkt.
Laddning Skellefteå.jpg
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Zalman3 »

iAkita skrev:
Man får hoppas att OKQ8/Skellefteå Krafts nya laddare i Skellefteå inte är representativa för hur laddnätverket kommer se ut. En laddare på varje ställe med två uttag. Flera deltagare i SECC 2021 hade svårt att få igång dem, laddningen avbröts, och effekten varierade mellan 40-80 kW oavsett om man var där ensam eller ej. Själv fick jag 74 kW som mest när jag väl hittade en laddare som faktiskt fungerade och sen fått igång laddningen. Mitt laddstopp i Skellefteå som skulle tagit drygt en halvtimme blev istället en timme och sex minuter. Det hade gått snabbare om jag ställt mig vid en fungerande 50 kW laddare direkt.
Tack för informationen.
Ska ta upp detta när jag pratar med Skellefteå Kraft.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 927
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av R_Edvinsson »

iAkita skrev:
Man får hoppas att OKQ8/Skellefteå Krafts nya laddare i Skellefteå inte är representativa för hur laddnätverket kommer se ut. En laddare på varje ställe med två uttag. Flera deltagare i SECC 2021 hade svårt att få igång dem, laddningen avbröts, och effekten varierade mellan 40-80 kW oavsett om man var där ensam eller ej. Själv fick jag 74 kW som mest när jag väl hittade en laddare som faktiskt fungerade och sen fått igång laddningen. Mitt laddstopp i Skellefteå som skulle tagit drygt en halvtimme blev istället en timme och sex minuter. Det hade gått nästan lika snabbt om jag ställt mig vid en fungerande 50 kW laddare direkt.
Laddning Skellefteå.jpg
Är efter tre besök på ABB laddare ganska övertygad att denna du laddat på är 2x90kW och deras 120 modeller i verkligheten är 2x60kW.

För mer än 57kW har jag inte fått ut trots att jag anlänt med varm bil och 8-9% batteri kvar.
Teslan M3:an som rullade in när jag nästan var klar igår hade 4% batteri och fick 56kW både före och efter jag avslutade min laddning.

Förmodligen också därför InCharge tar 4.50:- på sina ABB laddare när E-On mm tar 4.99:- på sina 100kW laddare.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av [JM] »

2x60 kW. Imponerande. Känns verkligen 2021.
/Facepalm
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av heldiggrisen »

[JM] skrev:
2x60 kW. Imponerande. Känns verkligen 2021.
/Facepalm
Min dröm är en blandning.
Överflöd av supersnabbladdare utmed de stora vägarna, och hundratals 50-100kW laddare i stadscentrum.
Med 50kW ”överallt” så kan man spatsera runt i stadskärnan och fika lite medan bilen laddar, det är inte alltid laddningen måste gå i rekordtempo.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev:
Min dröm är en blandning.
Överflöd av supersnabbladdare utmed de stora vägarna, och hundratals 50-100kW laddare i stadscentrum.
Med 50kW ”överallt” så kan man spatsera runt i stadskärnan och fika lite medan bilen laddar, det är inte alltid laddningen måste gå i rekordtempo.
Håller med dig 100%.

Hade varit grymt om långsamma AC-laddare (i den mån de ens finns) inne i städerna kunder ersättas/kompletteras med halvlångsamma/semisnabba 50-100 kW-laddpunkter. Precis som du är inne på så vill man oftast inte ha högre effekt medans man äter, shoppar eller gör något annat inne i städerna (snabbladdning blir helt enkelt för snabbt för detta syfte).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Hade varit grymt om långsamma AC-laddare (i den mån de ens finns) inne i städerna kunder ersättas/kompletteras med halvlångsamma/semisnabba 50-100 kW-laddpunkter. Precis som du är inne på så vill man oftast inte ha högre effekt medans man äter, shoppar eller gör något annat inne i städerna (snabbladdning blir helt enkelt för snabbt för detta syfte).
I många fall skulle det räcka med t ex 25 kW DC inne i städer. Jag upplevde ibland under min Tysklandsresa i juli att 50 kW DC var i snabbaste laget och att bilen blev fulladdad för tidigt. Idealt hade varit att bilens ombordladdare klarade 22 kW.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av heldiggrisen »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Hade varit grymt om långsamma AC-laddare (i den mån de ens finns) inne i städerna kunder ersättas/kompletteras med halvlångsamma/semisnabba 50-100 kW-laddpunkter. Precis som du är inne på så vill man oftast inte ha högre effekt medans man äter, shoppar eller gör något annat inne i städerna (snabbladdning blir helt enkelt för snabbt för detta syfte).
I många fall skulle det räcka med t ex 25 kW DC inne i städer. Jag upplevde ibland under min Tysklandsresa i juli att 50 kW DC var i snabbaste laget och att bilen blev fulladdad för tidigt. Idealt hade varit att bilens ombordladdare klarade 22 kW.
Hur låg effekt kan man få via DC? Onödigt med dyra OBC om man kan transformera ner effekten innan den når bilen.
Säg man bygger 10 laddare som delar på 350kW?
Då har man fullt batteri efter 2 timmar på staden.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av [JM] »

heldiggrisen skrev:
[JM] skrev:
2x60 kW. Imponerande. Känns verkligen 2021.
/Facepalm
Min dröm är en blandning.
Överflöd av supersnabbladdare utmed de stora vägarna, och hundratals 50-100kW laddare i stadscentrum.
Med 50kW ”överallt” så kan man spatsera runt i stadskärnan och fika lite medan bilen laddar, det är inte alltid laddningen måste gå i rekordtempo.
Jag håller med i princip och mer laddare är bara bättre MEN problemet är att OKQ8-mackarna sällan är placerade på de ställen du beskriver, typ stadscentrum/place of intrest.
Dessa hamnar ju utmed de stora vägarna där vi vill ha så mkt pulver det bara går.
Tesla SuC v2 har ju iaf 150kW om man är själv och man får 2×75 i worst case.

Teslas SuC hade 90kW vid introduktionen 2012 och efter en SW-uppdatering 120kW.

Det är nu nästan 10 år senare....
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Robertrimmevik »

[JM] skrev:
heldiggrisen skrev:
[JM] skrev:
2x60 kW. Imponerande. Känns verkligen 2021.
/Facepalm
Min dröm är en blandning.
Överflöd av supersnabbladdare utmed de stora vägarna, och hundratals 50-100kW laddare i stadscentrum.
Med 50kW ”överallt” så kan man spatsera runt i stadskärnan och fika lite medan bilen laddar, det är inte alltid laddningen måste gå i rekordtempo.
Jag håller med i princip och mer laddare är bara bättre MEN problemet är att OKQ8-mackarna sällan är placerade på de ställen du beskriver, typ stadscentrum/place of intrest.
Dessa hamnar ju utmed de stora vägarna där vi vill ha så mkt pulver det bara går.
Tesla SuC v2 har ju iaf 150kW om man är själv och man får 2×75 i worst case.

Teslas SuC hade 90kW vid introduktionen 2012 och efter en SW-uppdatering 120kW.

Det är nu nästan 10 år senare....
Tror Heldiggrisen syftar på laddinfrastruktur överlag och inte just OKQ8. Men det finns väll egentligen inget som hindrar OKQ8/Skekraft att sätta upp och drifta en massa 22kW och 25kW i stadskärnor till sitt laddnätverk. Behöver ju inte ligga vid en mack bara för att det står OKQ8 på dom.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av MWall »

heldiggrisen skrev:
[JM] skrev:
2x60 kW. Imponerande. Känns verkligen 2021.
/Facepalm
Min dröm är en blandning.
Överflöd av supersnabbladdare utmed de stora vägarna, och hundratals 50-100kW laddare i stadscentrum.
Med 50kW ”överallt” så kan man spatsera runt i stadskärnan och fika lite medan bilen laddar, det är inte alltid laddningen måste gå i rekordtempo.

Här i Uppsala försöker kommunledningen, med MP i spetsen, utrota bilarna helt i centrum. Känns det som iaf. Tror inte det kommer dyka upp "hundratals" 50-100kW laddare här direkt. :(

Jag såg en FB-diskussion när de gjorde om några bilparkeringar till cykelparkering nere vid Saluhallen. Där yttrade sig en MP-politiker sig och tyckte att vi medborgare skulle ha en "Christiania-cykel" istället för bil. Vi som bor en bit ut skulle varken handla i Gränby köpcentrum eller i stan utan på någon "lanthandel". Undrar om han menade den slitna f.d. ICA-affären (utkastad från ICA-gemenskapen pga vanskötsel) här som folk inte törs köpa kött o dyl från... Eller så såg han nåt romantiskt medelklasställe framför sig där man köper gårdens egna produkter till sjuka överpriser, inslagna i brunt ekologiskt papper och grovt snöre. Var vi skulle få kläder och annat från vet jag inte. (nu beställer jag allt från nätet ändå då jag hatar klädaffärer)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Detta är just därför Miljöpartiet har andra agendor än miljöns bästa. Den största är ju maximerad migration (oavsett vad man tycker om det, inget jag tänker diskutera här då jag inte är på någon yttersida i frågan), den andra stora hjärtefrågan är att motverka CO2-effektiv kärnkraft, och den tredje är att motverka bilar som personligt transportmedel. Spelar ingen roll om bilarna är elbilar. De ogillar principen av transportmedel som bilar utgör.

MP vill, oavsett om man tycker det är bra eller dåligt, gärna utrota bilar från städernas centrum (innan de går vidare och slår på bilar för oss som bor på landet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av heldiggrisen »

Robertrimmevik skrev:
[JM] skrev:
heldiggrisen skrev:
[JM] skrev:
2x60 kW. Imponerande. Känns verkligen 2021.
/Facepalm
Min dröm är en blandning.
Överflöd av supersnabbladdare utmed de stora vägarna, och hundratals 50-100kW laddare i stadscentrum.
Med 50kW ”överallt” så kan man spatsera runt i stadskärnan och fika lite medan bilen laddar, det är inte alltid laddningen måste gå i rekordtempo.
Jag håller med i princip och mer laddare är bara bättre MEN problemet är att OKQ8-mackarna sällan är placerade på de ställen du beskriver, typ stadscentrum/place of intrest.
Dessa hamnar ju utmed de stora vägarna där vi vill ha så mkt pulver det bara går.
Tesla SuC v2 har ju iaf 150kW om man är själv och man får 2×75 i worst case.

Teslas SuC hade 90kW vid introduktionen 2012 och efter en SW-uppdatering 120kW.

Det är nu nästan 10 år senare....
Tror Heldiggrisen syftar på laddinfrastruktur överlag och inte just OKQ8. Men det finns väll egentligen inget som hindrar OKQ8/Skekraft att sätta upp och drifta en massa 22kW och 25kW i stadskärnor till sitt laddnätverk. Behöver ju inte ligga vid en mack bara för att det står OKQ8 på dom.
Exakt. Sjukt dyrt att gräva ner bensintankar ett tjugotals ställen runt om i Göteborg för att öppna bensinmack.
En laddmack har inte den utmaningen, och man kan med enkla handgrepp ha båda typerna laddmackar; slö(inne i staden) och snabb (utmed ”stora vägen”).

Det är absolut behov för båda, och om jag ska (i god TCS-anda) få killgisa hejvilt, så tror jag vinstpotentialet på ”semislöladdare” på typ 30kW-50kW DC är högre pga den sjukt höga effektavgiften vi har i Svedala.
200 spänn för att fulladda bilen på långresa, medan man tex myser på Avenyn i Göteborg tycker jag är helt okej.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Fredrik j »

Ja man får väl försöka ta till sig att många miljöaktivister hatar bilar av ideologiska skäl (vita medelklassmän och det där) och har använt miljön som ett slagkraftigt argument som är svårt att argumentera mot. Med elbilar blir det svårare. Begränsar man parkeringsplatser med tillhörande laddmöjligheter lyckas man ju delvis. Kunderna drivs till köpcentrum.
Det är ju den naturliga utveckling. Handel har alltid funnits där människor möts. Genom tiderna har det varit där floder möts, knutpunkter på vägar, städernas torg. Nu är det köpcentrum via bil och mer och mer via den senaste mötesplatsen i vår historia.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av AAKEE »

[JM] skrev:
2x60 kW. Imponerande. Känns verkligen 2021.
/Facepalm
Precis.

Laddade på en V2 SuC igår där det stod en Id4 som Bee-laddade(50kW om jag förstod det rätt). Han räknade att bli kvar väl över en timme. Vid stod 15-20min, och innan dess kom en ny id4 och ställde sig i kö för Bee. Tyckte ganska synd om Id4 nummer två som antagligen först skulle vänta 30’ och sedan bara ladda med 50kW.

Sitter precis och laddar SuC V2 för en 30-milastint och bilen prognostiserar 30min laddning, i övrigt har jag kört 250 mil sista veckan och aldrig behövt stå mer än 20 min.

Jag övervägde aldrig en Id-X beroende på avsaknad av laddare i norra Sverige men blir nästan skakis på tanken hur det hade gått om jag hade skaffat en.

Skamgränsen för laddare borde vara 100kWh, speciellt för de som eventuellt kan behöva köa. Bättre betala lite mer för effekt än att köa sig less.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av chaffis75 »

Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev:
Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
När det gäller att ladda med strax över 22 kW så hade det bästa varit att ha ombordladdare som klarar detta och laddstolpar som levererar 22 kW AC. I praktiken betyder det för många elbilar att det blir i stort sett fulladdat på tre timmar, vilket är riktigt bra i många situationer.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av macky »

iAkita skrev:
Man får hoppas att OKQ8/Skellefteå Krafts nya laddare i Skellefteå inte är representativa för hur laddnätverket kommer se ut. En laddare på varje ställe med två uttag. Flera deltagare i SECC 2021 hade svårt att få igång dem, laddningen avbröts, och effekten varierade mellan 40-80 kW oavsett om man var där ensam eller ej. Själv fick jag 74 kW som mest när jag väl hittade en laddare som faktiskt fungerade och sen fått igång laddningen. Mitt laddstopp i Skellefteå som skulle tagit drygt en halvtimme blev istället en timme och sex minuter. Det hade gått nästan lika snabbt om jag ställt mig vid en fungerande 50 kW laddare direkt.
Laddning Skellefteå.jpg
En sån laddare testade jag igår i Skövde. Den ena startade inte och den andra gav 29-30kW (stod 180 på) och stängde konstant av. Faktiskt första gången jag avbrutit en DC laddning i förtid. Var liksom ingen mening. En ID3 bredvid som verkade kunna ladda, oklart med vilken hastighet.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av heldiggrisen »

chaffis75 skrev:
Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
Om man lastbalanserar 350kW på 10 stolpar ”hårt”(så man aldrig får mer än 35kW), så kan man dimensionera ner allt på den stolpen, och jag ponerar den blir billigare att massproducera än en stolpe som ska klara 350kW. Det räcker också med att betala 1 dyr effektavgift per 10 stolpar.

De Flesta bilar klarar 35kW DC, och man är då laddat 0-100% på ett par timmar medan man turistar och fikar. 11 kW AC blir för slött för just det scenariot (stanna en lite längre rast i en stadskärna för att fika/turista), men 11kW AC har absolut en nytta, speciellt där folk står längre, typ hotell, nöjesparker, p-hus etc.

De stolparna jag nu pratar om(35ish kW DC) ska stå i överflöd inne i stadskärnan, ute med ”E6an” så bör minimum 150kW vara ett krav.

När det gäller effektavgift för laddning är jag enig, den bör vara mycket mer dynamisk i förhållande till hur många som nyttas. Då blir det enklare och mer rättvist att prissätta också.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
När det gäller att ladda med strax över 22 kW så hade det bästa varit att ha ombordladdare som klarar detta och laddstolpar som levererar 22 kW AC. I praktiken betyder det för många elbilar att det blir i stort sett fulladdat på tre timmar, vilket är riktigt bra i många situationer.
Jo precis ska de vara 22 kW laddare så bör de vara med bilens inbyggda laddare dvs ac laddning. Dock tveksamt om de kommer hända. Tror de är en stor extra kostnad att gå från 11kw till 22kw laddare i bilarna men nu gissar jag friskt. Oavsett så fördyrar de ju bilen på ett sätt som jag tror kommer vara svårt att lägga på kunden.. De som efterfrågas idag är 3fas 11 kW, välsigt få som efterfrågar mer och framförallt redo att betala för de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev:
Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
När det gäller att ladda med strax över 22 kW så hade det bästa varit att ha ombordladdare som klarar detta och laddstolpar som levererar 22 kW AC. I praktiken betyder det för många elbilar att det blir i stort sett fulladdat på tre timmar, vilket är riktigt bra i många situationer.
Jo precis ska de vara 22 kW laddare så bör de vara med bilens inbyggda laddare dvs ac laddning. Dock tveksamt om de kommer hända. Tror de är en stor extra kostnad att gå från 11kw till 22kw laddare i bilarna men nu gissar jag friskt. Oavsett så fördyrar de ju bilen på ett sätt som jag tror kommer vara svårt att lägga på kunden.. De som efterfrågas idag är 3fas 11 kW, välsigt få som efterfrågar mer och framförallt redo att betala för de.
Rimligen borde priset på en 11 kW AC-DC omvandlare pressas en hel del i takt med att elbilar blir vanligare, men jag vet inte vad biltillverkarna idag får betala för en sådan.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av heldiggrisen »

chaffis75 skrev:
Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
När det gäller att ladda med strax över 22 kW så hade det bästa varit att ha ombordladdare som klarar detta och laddstolpar som levererar 22 kW AC. I praktiken betyder det för många elbilar att det blir i stort sett fulladdat på tre timmar, vilket är riktigt bra i många situationer.
Jo precis ska de vara 22 kW laddare så bör de vara med bilens inbyggda laddare dvs ac laddning. Dock tveksamt om de kommer hända. Tror de är en stor extra kostnad att gå från 11kw till 22kw laddare i bilarna men nu gissar jag friskt. Oavsett så fördyrar de ju bilen på ett sätt som jag tror kommer vara svårt att lägga på kunden.. De som efterfrågas idag är 3fas 11 kW, välsigt få som efterfrågar mer och framförallt redo att betala för de.
Jag är också osäker på hur OBC är utvecklat, men verkar iaf som Tesla hade 2 x 11kW OBC’er för att få 22kW AC-laddning i ”gamla” MS.
Jag ponerar att man i framtiden behöver 1 stolpe per 3 bilar i staden, om man inte har tillgång till ”privat laddning”.

Man kan då spara in minst 4x11kW enheter på att laddaren sitter i boxen och levererar 22kW DC mot att de sitter i bilen och mottar 22kW AC.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11508
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Nu hoppas jag att jag inte tolkat folk fel här men 22 kW DC laddning tror jag inte alls på.
Idag har de flesta nya bilar 11 kW laddare inbyggt, då kan man använda ac stolpar som både är billliga, mindre komplexa och därmed mindre underhåll. Att bygga 22 kW dc laddare ökar på de komplexa, gör de dyra och kräver troligen lika mycket underhåll som en 350 kW laddare.. (Ja nästan åtminstone).
Nej jag tror 22kw dc är helt fel väg, däremot vad som är rätt väg är jag mer osäker på. Jag tror egentligen på reglering av effekt avgifter till de som driver dc laddare, typ ionity, okq8 och tesla osv där avgiften blir mer dynamisk för att man ska kunna ha många laddare även om de används väldigt lite i tex oktober november..
När det gäller att ladda med strax över 22 kW så hade det bästa varit att ha ombordladdare som klarar detta och laddstolpar som levererar 22 kW AC. I praktiken betyder det för många elbilar att det blir i stort sett fulladdat på tre timmar, vilket är riktigt bra i många situationer.
Dock alldeles för lång tid för ett lunchstopp (kanske man kan ha en superstor middag på tre timmar).

Där hade heldiggrisens förslag med 50-100 kW semisnabb DC-laddare i centrum passat helt perfekt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar