Såklart. Men då får man ju leva med att inte kunna ladda på Teslas laddare... Det är ju ett val man gör.chaffis75 skrev:Men man kanske inte vill äga en Tesla av olika anledningar.BrooklynS skrev:Köp då en Tesla och slipp just detta problem...Robertrimmevik skrev:Hammerdal. Perfekt nu tar man sig till Östersund från Lycksele utan problem. Litar inte på den ensamma 50kW-laddaren i Åsele.
Junsele också mycket bra. Nu kan man åka inlandet söderut.
Fortsatt kaos upp till Hemavan. Ingen på den sträckan från kusten. För h-vete Tesla! Kan ni se till att öppna upp de där tomma laddarna nån gång.
OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Moderator: Redaktion
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Tesla Y LR -22 EAP
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Exakt. Skall man svära och vara förbannad på någon så skall det ju vara de andra tillverkarna.BrooklynS skrev:Såklart. Men då får man ju leva med att inte kunna ladda på Teslas laddare... Det är ju ett val man gör.chaffis75 skrev:Men man kanske inte vill äga en Tesla av olika anledningar.BrooklynS skrev:Köp då en Tesla och slipp just detta problem...Robertrimmevik skrev:Hammerdal. Perfekt nu tar man sig till Östersund från Lycksele utan problem. Litar inte på den ensamma 50kW-laddaren i Åsele.
Junsele också mycket bra. Nu kan man åka inlandet söderut.
Fortsatt kaos upp till Hemavan. Ingen på den sträckan från kusten. För h-vete Tesla! Kan ni se till att öppna upp de där tomma laddarna nån gång.
Det är ju Teslas "fel" att de varit så bra med deras laddnät, men inte deras fel att alla andra varit så usla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag laddade för första gången på OKQ8 i Upplands-Väsby i veckan. Där finns det nu riktigt bra med laddare. På ena sidan motorvägen har Cirkle K sina och på andra sidan OKQ8 ett gäng.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Om jag tittar i min app ser jag bara en (1) OKQ8 snabbladdare där? Dessutom är den på 50 kW.joel80 skrev:Jag laddade för första gången på OKQ8 i Upplands-Väsby i veckan. Där finns det nu riktigt bra med laddare. På ena sidan motorvägen har Cirkle K sina och på andra sidan OKQ8 ett gäng.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag ser alla i både OKQ8:s app och i ChrgeFinder. Du kanske har något filter felinställt ?
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag ser också all i chargefinder och kan även komma åt dem från eons app.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Riktigt så enkelt är det inte. Valet är ju inte helt fritt, alla har inte möjlighet att skaffa en Tesla. Av helt olika anledningar. Finansiella skäl, praktiska skäl, osv. Det betyder inte nödvändigtvis att man inte vill äga en Tesla.BrooklynS skrev:Såklart. Men då får man ju leva med att inte kunna ladda på Teslas laddare... Det är ju ett val man gör.chaffis75 skrev:Men man kanske inte vill äga en Tesla av olika anledningar.BrooklynS skrev:Köp då en Tesla och slipp just detta problem...Robertrimmevik skrev:Hammerdal. Perfekt nu tar man sig till Östersund från Lycksele utan problem. Litar inte på den ensamma 50kW-laddaren i Åsele.
Junsele också mycket bra. Nu kan man åka inlandet söderut.
Fortsatt kaos upp till Hemavan. Ingen på den sträckan från kusten. För h-vete Tesla! Kan ni se till att öppna upp de där tomma laddarna nån gång.
Och det är klart att det är extremt frustrerande när man ser massvis med tomma SuC:ar medan man själv är tvungen att slåss om en ensam 50kW-laddare tillsammans med typ 10 andra elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Där bilen som laddar är en Tesla..mati skrev:Riktigt så enkelt är det inte. Valet är ju inte helt fritt, alla har inte möjlighet att skaffa en Tesla. Av helt olika anledningar. Finansiella skäl, praktiska skäl, osv. Det betyder inte nödvändigtvis att man inte vill äga en Tesla.BrooklynS skrev:Såklart. Men då får man ju leva med att inte kunna ladda på Teslas laddare... Det är ju ett val man gör.chaffis75 skrev:Men man kanske inte vill äga en Tesla av olika anledningar.BrooklynS skrev:Köp då en Tesla och slipp just detta problem...Robertrimmevik skrev:Hammerdal. Perfekt nu tar man sig till Östersund från Lycksele utan problem. Litar inte på den ensamma 50kW-laddaren i Åsele.
Junsele också mycket bra. Nu kan man åka inlandet söderut.
Fortsatt kaos upp till Hemavan. Ingen på den sträckan från kusten. För h-vete Tesla! Kan ni se till att öppna upp de där tomma laddarna nån gång.
Och det är klart att det är extremt frustrerande när man ser massvis med tomma SuC:ar medan man själv är tvungen att slåss om en ensam 50kW-laddare tillsammans med typ 10 andra elbilar.
Inte helt ovanligt i Lödde där de finns bla en MER laddare bredvid suc.
Dock kan jag lägga till att där finns åtminstone andra alternativ också även för icka tesla och brukar inte vara kö.
Och ja såklart får en tesla ladda på en mer laddare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Riktigt. Samtidigt skall man komma ihåg att många inte har råd med bilar alls. Inte ens nyare fossilbilar, och än mindre elbilar specifikt.mati skrev:Riktigt så enkelt är det inte. Valet är ju inte helt fritt, alla har inte möjlighet att skaffa en Tesla. Av helt olika anledningar. Finansiella skäl, praktiska skäl, osv. Det betyder inte nödvändigtvis att man inte vill äga en Tesla.BrooklynS skrev:Såklart. Men då får man ju leva med att inte kunna ladda på Teslas laddare... Det är ju ett val man gör.chaffis75 skrev:Men man kanske inte vill äga en Tesla av olika anledningar.BrooklynS skrev:Köp då en Tesla och slipp just detta problem...Robertrimmevik skrev:Hammerdal. Perfekt nu tar man sig till Östersund från Lycksele utan problem. Litar inte på den ensamma 50kW-laddaren i Åsele.
Junsele också mycket bra. Nu kan man åka inlandet söderut.
Fortsatt kaos upp till Hemavan. Ingen på den sträckan från kusten. För h-vete Tesla! Kan ni se till att öppna upp de där tomma laddarna nån gång.
Och det är klart att det är extremt frustrerande när man ser massvis med tomma SuC:ar medan man själv är tvungen att slåss om en ensam 50kW-laddare tillsammans med typ 10 andra elbilar.
Sedan är frågan; small man anklaga Tesla för att gjort fel, eller främst de andra elbilstillverkarna, som mer eller mindre stoppat huvudet i sanden kring laddproblematiken?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Nej, det är ingen som anklagar Tesla. Det är väl mer frustrationen att Tesla öppnar SuC i länder som Norge och Nederländerna. Men här hos oss, där det råder totalt kaos, förblir SuC en exklusivitet för teslaägare. Det är naturligtvis inte Teslas fel alls. Tvärtom, det är ju förmodligen just därför de inte släpper in oss andra, just det för att laddinfrastrukturen är så dålig i Sverige. I Norge är det ingen större uppoffring för det finns ju så himla många laddare ändå. Jag förstår varför Tesla gör så. Men jag förstår också frustrationen.martinot skrev:Sedan är frågan; small man anklaga Tesla för att gjort fel, eller främst de andra elbilstillverkarna, som mer eller mindre stoppat huvudet i sanden kring laddproblematiken?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Mr_Ewing
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/https://---">https://---
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
3st 150kW med dubbla uttag som delar effekt.
Skulle vara kopplat o klart imorgon.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Nja, det var faktiskt folk här i tråden som anklagar och är arga på Tesla.mati skrev:Nej, det är ingen som anklagar Tesla. Det är väl mer frustrationen att Tesla öppnar SuC i länder som Norge och Nederländerna. Men här hos oss, där det råder totalt kaos, förblir SuC en exklusivitet för teslaägare. Det är naturligtvis inte Teslas fel alls. Tvärtom, det är ju förmodligen just därför de inte släpper in oss andra, just det för att laddinfrastrukturen är så dålig i Sverige. I Norge är det ingen större uppoffring för det finns ju så himla många laddare ändå. Jag förstår varför Tesla gör så. Men jag förstår också frustrationen.martinot skrev:Sedan är frågan; small man anklaga Tesla för att gjort fel, eller främst de andra elbilstillverkarna, som mer eller mindre stoppat huvudet i sanden kring laddproblematiken?
Sedan förstår jag de andra som kommenterar att detta kan ju inte vara en överraskning? Detta har väl de flesta känt till när de valt mellan Tesla, andra elbilar och fossilbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag valde inte mellan Tesla, andra elbilar och fossilbilar. Jag valde mellan olika elbilar som passade mina behov. Varken Tesla eller fossilbil var aktuellt. Det som kom som en överraskning var att utbyggnaden av laddnätverket skulle gå så himla trögt. När jag köpte min e-tron 2019 så visste jag att det skulle bli svårare än med Teslan jag hade innan. Men jag trodde att laddproblematiken skulle kanske finnas kvar i nåt år, möjligen två. Så har det inte blivit. Inte fan trodde jag att laddning skulle bli ett större problem 2022 än vad det har varit 2019. Då fanns det färre laddare, förvisso, men då var det åtminstone ingen större risk för köer eftersom det fanns så få elbilar.martinot skrev:Sedan förstår jag de andra som kommenterar att detta kan ju inte vara en överraskning? Detta har väl de flesta känt till när de valt mellan Tesla, andra elbilar och fossilbilar.
På de sträckorna jag brukade köra tidigare finns det fortfarande lika många (eller få) laddare som för tre år sedan. Det har nästan inte byggts nånting alls. Men SuC har det byggts massor. Idag är det alltså ännu lättare att resa med en Tesla än vad det var 2019 när jag sålde min. Men för icke-Teslor har det blivit svårare. Och det får man ändå säga att det kom som en överraskning för mig.
Skulle jag byta till Tesla av den anledningen? Nix.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Vilket är helt OK! Då har man ju ändå gjort ett medvetet val, med dess olika +/- som man värderat, och sedan accepterar hur det är.mati skrev:Jag valde inte mellan Tesla, andra elbilar och fossilbilar. Jag valde mellan olika elbilar som passade mina behov. Varken Tesla eller fossilbil var aktuellt. Det som kom som en överraskning var att utbyggnaden av laddnätverket skulle gå så himla trögt. När jag köpte min e-tron 2019 så visste jag att det skulle bli svårare än med Teslan jag hade innan. Men jag trodde att laddproblematiken skulle kanske finnas kvar i nåt år, möjligen två. Så har det inte blivit. Inte fan trodde jag att laddning skulle bli ett större problem 2022 än vad det har varit 2019. Då fanns det färre laddare, förvisso, men då var det åtminstone ingen större risk för köer eftersom det fanns så få elbilar.martinot skrev:Sedan förstår jag de andra som kommenterar att detta kan ju inte vara en överraskning? Detta har väl de flesta känt till när de valt mellan Tesla, andra elbilar och fossilbilar.
På de sträckorna jag brukade köra tidigare finns det fortfarande lika många (eller få) laddare som för tre år sedan. Det har nästan inte byggts nånting alls. Men SuC har det byggts massor. Idag är det alltså ännu lättare att resa med en Tesla än vad det var 2019 när jag sålde min. Men för icke-Teslor har det blivit svårare. Och det får man ändå säga att det kom som en överraskning för mig.
Skulle jag byta till Tesla av den anledningen? Nix.
Jo, trodde också mycket på framför allt Ionity när det lanserades, men tyvärr har det varit en enda stor besvikelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Musk har gått ut och sagt att det har varit hans plan hela tiden att öppna upp SuC.martinot skrev:Nja, det var faktiskt folk här i tråden som anklagar och är arga på Tesla.mati skrev:Nej, det är ingen som anklagar Tesla. Det är väl mer frustrationen att Tesla öppnar SuC i länder som Norge och Nederländerna. Men här hos oss, där det råder totalt kaos, förblir SuC en exklusivitet för teslaägare. Det är naturligtvis inte Teslas fel alls. Tvärtom, det är ju förmodligen just därför de inte släpper in oss andra, just det för att laddinfrastrukturen är så dålig i Sverige. I Norge är det ingen större uppoffring för det finns ju så himla många laddare ändå. Jag förstår varför Tesla gör så. Men jag förstår också frustrationen.martinot skrev:Sedan är frågan; small man anklaga Tesla för att gjort fel, eller främst de andra elbilstillverkarna, som mer eller mindre stoppat huvudet i sanden kring laddproblematiken?
Sedan förstår jag de andra som kommenterar att detta kan ju inte vara en överraskning? Detta har väl de flesta känt till när de valt mellan Tesla, andra elbilar och fossilbilar.
Så för H-vete öppna nån gång.
Och på vilket sätt är det bra att det står tomma laddare 24 7 365 i Storuman?
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Men han har väl inte utlovat när, och inte heller att alla skall öppnas i alla länder?Robertrimmevik skrev:Musk har gått ut och sagt att det har varit hans plan hela tiden att öppna upp SuC.
Så för H-vete öppna nån gång.
Jag skulle gärna vilja ha fakta vad du baserar det påståendet på isf.
Och på vilket sätt är det bra att det står tomma bensinpumpar 24 7 365 i Storuman?Robertrimmevik skrev:Och på vilket sätt är det bra att det står tomma laddare 24 7 365 i Storuman?
Och på vilket sätt är det bra att det står tomma parkeringsplatser 24 7 365 i Storuman?
Etc.
Tänk (lite).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Aha, vet Du några bensinpumpar i Storuman som endast välkomnar ICE av ett fabrikat? Några parkeringsplatser i Storuman som endast är öppet för bilar av ett särskilt fabrikat?martinot skrev:Och på vilket sätt är det bra att det står tomma bensinpumpar 24 7 365 i Storuman?
Och på vilket sätt är det bra att det står tomma parkeringsplatser 24 7 365 i Storuman?
Etc.
Tänk (lite).
Låt oss kanske enas om att de flesta kommersiella aktörer eftersträvar så hög beläggningsgrad som möjligt på sina investeringar? Ja, det är bra att tänka och det kommer säkert att bli bra
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Nej, företag bryr sig inte nödvändigtvis om beläggningsgrad utan om vinst. Tesla vill öppna på ett sådant sätt så att vinsten från bilförsäljningen inte berörs på sikt samtidigt som de ökar vinsten från laddning. Exakt var/när/hur det innebär att de öppnar återstår att se, hade de varit säkra på att totala vinsten ökar genom att öppna Storuman för alla hade de redan gjort det.roffe_s skrev:
Låt oss kanske enas om att de flesta kommersiella aktörer eftersträvar så hög beläggningsgrad som möjligt på sina investeringar? Ja, det är bra att tänka och det kommer säkert att bli bra
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Har ”alltid” kört Audi och höll faktiskt igen på elbilsinköp i väntan på att Audi skulle få fram sina eTron. Är ingen SUV-människa så det gjorde dem ointressanta ur ett ”vill ha-perspektiv” men det som på riktigt fällde avgörandet var laddstrukturen. Bor i norra Norrland och det var inte möjligt att resa varken norrut eller söderut utan stora uppoffringar.mati skrev:Det som kom som en överraskning var att utbyggnaden av laddnätverket skulle gå så himla trögt. När jag köpte min e-tron 2019 så visste jag att det skulle bli svårare än med Teslan jag hade innan. Men jag trodde att laddproblematiken skulle kanske finnas kvar i nåt år, möjligen två. Så har det inte blivit. Inte fan trodde jag att laddning skulle bli ett större problem 2022 än vad det har varit 2019.
Fortfarande gissade jag att ökningen av elbilar skulle vara större än utbyggnaden i norr. Så har det blivit, det är först nu som det alls börjar komma upp annat än Tesla.
Det är än så länge rätt få( 1-2st) per plats så man får nog räkna med att köa ibland här uppe också.
Skulle jag byta bil nu skulle det bli Tesla igen, eftersom jag gissar att det är några år tills laddnätet är tillräckligt utbyggt.
Har förövrigt noterat att norra Finland har gått väldigt fort att bygga ut, Sverige är sämre på det också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Nu skriver jag ”de flesta”, det finns leverantörer som satsar på exklusivitet med konsekvensen väsentligt högre pris för varan eller tjänsten. Det högre priset måste först kompensera för inkomstbortfall på grund av lägre beläggningsgrad och sedan dessutom ge en förtjänst på affärsmodellen.OfarligTesla skrev:Nej, företag bryr sig inte nödvändigtvis om beläggningsgrad utan om vinst. Tesla vill öppna på ett sådant sätt så att vinsten från bilförsäljningen inte berörs på sikt samtidigt som de ökar vinsten från laddning. Exakt var/när/hur det innebär att de öppnar återstår att se, hade de varit säkra på att totala vinsten ökar genom att öppna Storuman för alla hade de redan gjort det.
Vad Tesla vill eller tänker har jag ingen aning om, sannolikt inte många andra heller. Men att de kan sin timing tvivlar jag inte på. Det händer mycket under 2022, så det blir nog bra:)
AAKEE, bor själv uppe i norr (Piteå) och i mina ögon har OKQ8 gjort ett grandiost fiasko i våra trakter. Först vinner man ett helt gäng av Trafikverkets upphandlingar kring laddstationer längs vita sträckor från 2020 och sedan händer absolut inget annat än att man blockerar andra, mer seriösa aktörer. Nu lämnar man i stället tillbaka bidragen och gråter krokodiltårar över eventuell etablering av annan konkurrens. Nej, OKQ8 Norrbotten har verkligen inte bidragit ett dyft till elektrifieringen här uppe. Mina 2p.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Kan ju fakriskt vara just tesla som gjort att okq8 lämnat tillbaka bidraget. Jag tror ju alla (som tittar på inc stra i ladd siter) idag räknar med ett tesla kommer öpnna sitt laddnät och därmed lägger men de i sina kalkyler idag. Då ser kanske okq8 de som icke lönsamt att bygga där åtminstone till de ser vad effekterna blir när teala öppnar och vad de öppnar.roffe_s skrev:Nu skriver jag ”de flesta”, det finns leverantörer som satsar på exklusivitet men då till priset av väsentligt högre pris för varan eller tjänsten. Det högre priset måste först kompensera för inkomstbortfall på grund av lägre beläggningsgrad och sedan dessutom ge en förtjänst på affärsmodellen.OfarligTesla skrev:Nej, företag bryr sig inte nödvändigtvis om beläggningsgrad utan om vinst. Tesla vill öppna på ett sådant sätt så att vinsten från bilförsäljningen inte berörs på sikt samtidigt som de ökar vinsten från laddning. Exakt var/när/hur det innebär att de öppnar återstår att se, hade de varit säkra på att totala vinsten ökar genom att öppna Storuman för alla hade de redan gjort det.
Vad Tesla vill eller tänker har jag ingen aning om, sannolikt inte många andra heller. Men att de kan sin timing tvivlar jag inte på. Det händer mycket under 2022, så det blir nog bra:)
AAKEE, bor själv uppe i norr (Piteå) och i mina ögon har OKQ8 gjort ett grandiost fiasko i våra trakter. Först vinner man ett helt gäng av Trafikverkets upphandlingar kring laddstationer längs vita sträckor från 2020 och sedan händer absolut inget annat än att man blockerar andra, mer seriösa aktörer. Nu lämnar man i stället tillbaka bidragen och gråter krokodiltårar över eventuell etablering av annan konkurrens. Nej, OKQ8 Norrbotten har verkligen inte bidragit ett dyft till elektrifieringen här uppe. Mina 2p.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Njae, när det gäller en elbilstråd i Luleå på ansiktsboken hänvisas dels till ”andra leverantörer med 350kW laddkapacitet” samt Naturvårdsverkets nya kriterier för bidrag. Vad det nu skulle ha med redan beviljade och i viss mån utbetalade bidrag att göra. Vad jag vet är att de möjligen får upp sina laddare i Kiruna, men i t ex Jokkmokk, Gällivare, Töre eller Älvsbyn har absolut inget hänt.chaffis75 skrev:Kan ju fakriskt vara just tesla som gjort att okq8 lämnat tillbaka bidraget. Jag tror ju alla (som tittar på inc stra i ladd siter) idag räknar med ett tesla kommer öpnna sitt laddnät och därmed lägger men de i sina kalkyler idag. Då ser kanske okq8 de som icke lönsamt att bygga där åtminstone till de ser vad effekterna blir när teala öppnar och vad de öppnar.roffe_s skrev:Nu skriver jag ”de flesta”, det finns leverantörer som satsar på exklusivitet men då till priset av väsentligt högre pris för varan eller tjänsten. Det högre priset måste först kompensera för inkomstbortfall på grund av lägre beläggningsgrad och sedan dessutom ge en förtjänst på affärsmodellen.OfarligTesla skrev:Nej, företag bryr sig inte nödvändigtvis om beläggningsgrad utan om vinst. Tesla vill öppna på ett sådant sätt så att vinsten från bilförsäljningen inte berörs på sikt samtidigt som de ökar vinsten från laddning. Exakt var/när/hur det innebär att de öppnar återstår att se, hade de varit säkra på att totala vinsten ökar genom att öppna Storuman för alla hade de redan gjort det.
Vad Tesla vill eller tänker har jag ingen aning om, sannolikt inte många andra heller. Men att de kan sin timing tvivlar jag inte på. Det händer mycket under 2022, så det blir nog bra:)
AAKEE, bor själv uppe i norr (Piteå) och i mina ögon har OKQ8 gjort ett grandiost fiasko i våra trakter. Först vinner man ett helt gäng av Trafikverkets upphandlingar kring laddstationer längs vita sträckor från 2020 och sedan händer absolut inget annat än att man blockerar andra, mer seriösa aktörer. Nu lämnar man i stället tillbaka bidragen och gråter krokodiltårar över eventuell etablering av annan konkurrens. Nej, OKQ8 Norrbotten har verkligen inte bidragit ett dyft till elektrifieringen här uppe. Mina 2p.
De som mig veterligt agerat är dedikerade laddbolag som kWatt och InCharge, all heder åt dom.
Vad styrelsen i OKQ8 Norrbotten tänkt vet väl ingen men konsekvensen har i alla fall blivit att inga laddare ännu etablerats på dessa orter. Det vet jag.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Är det så illa med OKQ8?roffe_s skrev:
AAKEE, bor själv uppe i norr (Piteå) och i mina ögon har OKQ8 gjort ett grandiost fiasko i våra trakter. Först vinner man ett helt gäng av Trafikverkets upphandlingar kring laddstationer längs vita sträckor från 2020 och sedan händer absolut inget annat än att man blockerar andra, mer seriösa aktörer. Nu lämnar man i stället tillbaka bidragen och gråter krokodiltårar över eventuell etablering av annan konkurrens. Nej, OKQ8 Norrbotten har verkligen inte bidragit ett dyft till elektrifieringen här uppe. Mina 2p.
Jag har noterat att de bygger mest söderöver, men visste inte att de backar på det.
Ett vunnet anbud borde man inte tillåtas kliva av då man precis som du skriver effektivt blockat andra från att bygga ut laddnätverket.
(Bor i Boden, är från Piteå )
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Bra där, född i Jävre och bor i Jävre men på väg till Luleå Ja, så illa är det tyvärr. Det finns även andra aktörer där man kan börja tveka på avsikten att någonsin etablera sina vunna stationer. ICE-bolag som ”vill” elektrifiera verkar inte vara någon bra kombo…AAKEE skrev:Är det så illa med OKQ8?roffe_s skrev:
AAKEE, bor själv uppe i norr (Piteå) och i mina ögon har OKQ8 gjort ett grandiost fiasko i våra trakter. Först vinner man ett helt gäng av Trafikverkets upphandlingar kring laddstationer längs vita sträckor från 2020 och sedan händer absolut inget annat än att man blockerar andra, mer seriösa aktörer. Nu lämnar man i stället tillbaka bidragen och gråter krokodiltårar över eventuell etablering av annan konkurrens. Nej, OKQ8 Norrbotten har verkligen inte bidragit ett dyft till elektrifieringen här uppe. Mina 2p.
Jag har noterat att de bygger mest söderöver, men visste inte att de backar på det.
Ett vunnet anbud borde man inte tillåtas kliva av då man precis som du skriver effektivt blockat andra från att bygga ut laddnätverket.
(Bor i Boden, är från Piteå )
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Men det är väl upp till den kommersiella aktören att bestämma själv?roffe_s skrev:Låt oss kanske enas om att de flesta kommersiella aktörer eftersträvar så hög beläggningsgrad som möjligt på sina investeringar?
Vad jag menade med min kommentar är att man inte kan se en ledig laddplats, och där dra slutsatsen att det finns ett överskott och för många.
Precis som man inte kan se en ledig bensinpump (eller ledig parkering), och där dra slutsatsen att det finns ett överskott och för många.
Det är ju rentutav enormt korkat att tänka så (om man ens försökt).
Tycker inte du och andra skall klaga och vara så sura på Tesla.roffe_s skrev:Aha, vet Du några bensinpumpar i Storuman som endast välkomnar ICE av ett fabrikat? Några parkeringsplatser i Storuman som endast är öppet för bilar av ett särskilt fabrikat?
Om det inte var för Tesla och just deras satsning på ett tillhörande laddnät så hade inte elbilar alls varit där vi är redan i dag.
Exakt.OfarligTesla skrev:Nej, företag bryr sig inte nödvändigtvis om beläggningsgrad utan om vinst. Tesla vill öppna på ett sådant sätt så att vinsten från bilförsäljningen inte berörs på sikt samtidigt som de ökar vinsten från laddning. Exakt var/när/hur det innebär att de öppnar återstår att se, hade de varit säkra på att totala vinsten ökar genom att öppna Storuman för alla hade de redan gjort det.roffe_s skrev:
Låt oss kanske enas om att de flesta kommersiella aktörer eftersträvar så hög beläggningsgrad som möjligt på sina investeringar? Ja, det är bra att tänka och det kommer säkert att bli bra
Det finns troligen inga stora vinster i själva försäljningen av laddningstjänster i dag (därav att så få satsar på något som inte ger vinst), men däremot så säljer det elbilar för Tesla (som de tjänar goda pengar och har höga vinstmarginaler på).
Det är tydligen populärt att skjuta på de som gör något... istället för de som inte gör något.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik