Åtta laddare idag låter ju bra, men vi ser ju redan idag, med den lilla marknadsandel som Tesla ändå har, att åtta SuC-stalls skulle vara alldeles för lite på vissa ställen. Bättre att de satsar rejält, och bygger ett kundförtroende att det alltid finns plats och aldrig är kö. Även om det bara är fem mil till nästa laddstation om det är kö, så är det en halvtimme extra körning som man måste ta höjd för både i laddstatus och "mag"-status. Jag ser framför mig familjens plågade blickar när jag proklamerar att "Tyvärr, nu blev det lång kö här i Tönnebro, vi måste åka vidare till Söderhamn". Detta scenario inträffar i princip aldrig med SuC-nätverket, och precis på samma sätt vill jag ha det med nästa bil också. Även om det inte är en Tesla.Jerker skrev:Jag vet inte om jag tycker att du skriver emot mig. Jag var iofs inte så mångordig men jag menar ju att det är bättre att det finns 8 laddare var femte mil än 40 laddare var 20:e mil.tor-ake skrev:Håller inte med, Jerker. Som långresenär föredrar jag förutsägbarhet framför flexibilitet. Om jag vet att jag kan få en fungerande och snabb laddare utan eller med bara en kort väntetid är det alltid bättre än att kunna stanna lite mer spontant men att eventuellt hamna i lång kö eller måsta spara reservkapacitet utifall att det inte går att få laddning just där.
Trafikverkets satsning lutar mer åt flexibilitet med enstaka laddpunkter var Xte mil, men opportunistladda och obehagliga överraskningar fick jag mer än nog av under min pre-tesla elbilism. Nödladda på 11kW i Bollnäs för att den enda snabbladdaren var trasig eller hypermila till Hudiksvall SuC för att slippa köa till OKQ8 i Ljusdals enda laddare - nej tack. Superchargerstyle, med gott om stolpar och alltid gott om effekt - ja tack!
OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Moderator: Redaktion
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Mm... och ändå väljer de att lägga de första laddarna där andra företag redan har många laddare. Synd. De kunde väl börjat med att fylla hålen.MrRun skrev:Den planerade laddkartan har vi lagt in här tidigare tror jag.
Källa: https://www.skekraft.se/om-oss/foretage ... la-landet/
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jerker skrev:Mm... och ändå väljer de att lägga de första laddarna där andra företag redan har många laddare. Synd. De kunde väl börjat med att fylla hålen.MrRun skrev:Den planerade laddkartan har vi lagt in här tidigare tror jag.
Källa: https://www.skekraft.se/om-oss/foretage ... la-landet/
+1
tyvärr som oftast sätts laddarna upp där de räknar med ha högst beläggning för att räkna hem kostnaderna. Det verkar inte vara intressant att investera mycket pengar på laddare som bara kommer ha bra beläggning periodvis (lov etc...)
Men jäkligt segt... Som det är nu gruvar jag mig rejält inför vinternsfjällresor när jag inte kör en Tesla
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ja, det blir helt klart spännande — behövs ju inte många bilar för att det ska bli lååång kö vid ensamladdarna om alla laddar 45 minuter.+1
tyvärr som oftast sätts laddarna upp där de räknar med ha högst beläggning för att räkna hem kostnaderna. Det verkar inte vara intressant att investera mycket pengar på laddare som bara kommer ha bra beläggning periodvis (lov etc...)
Men jäkligt segt... Som det är nu gruvar jag mig rejält inför vinternsfjällresor när jag inte kör en Tesla
Nån som vet om någon aktör har planer att sätta upp temporära laddstationer i samband med sportloven? Har för mig att jag sett att både Polestar och Porsche har haft nån lastbil/container med snabbladdare de bara kan rulla ut är det behövs extra kapacitet
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Har inte använt det själv (har fegat med diesel på fjällresor, och av effektivitetsskäl), men hört och sett bilder att Tesla satt upp temporära laddlösningar under den typen av lov/helger och på platser med mycket köer.Hmpftfhdns skrev:Ja, det blir helt klart spännande — behövs ju inte många bilar för att det ska bli lååång kö vid ensamladdarna om alla laddar 45 minuter.+1
tyvärr som oftast sätts laddarna upp där de räknar med ha högst beläggning för att räkna hem kostnaderna. Det verkar inte vara intressant att investera mycket pengar på laddare som bara kommer ha bra beläggning periodvis (lov etc...)
Men jäkligt segt... Som det är nu gruvar jag mig rejält inför vinternsfjällresor när jag inte kör en Tesla
Nån som vet om någon aktör har planer att sätta upp temporära laddstationer i samband med sportloven? Har för mig att jag sett att både Polestar och Porsche har haft nån lastbil/container med snabbladdare de bara kan rulla ut är det behövs extra kapacitet
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag håller med. Nu ser det ut som om det riskerar bli överetablering på vissa ställen, samtidigt som hålen i framförallt Norrland fortfarande gapar tomt.Jerker skrev:Mm... och ändå väljer de att lägga de första laddarna där andra företag redan har många laddare. Synd. De kunde väl börjat med att fylla hålen.MrRun skrev:Den planerade laddkartan har vi lagt in här tidigare tror jag.
Källa: https://www.skekraft.se/om-oss/foretage ... la-landet/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Har de nämnts något om hur många laddare de blir per plats? Ser de finns många åsikter om de men vad har okq8 sagt de ska sätta upp?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Nu har det kommit lite mer info om var och när de första laddarna byggs. Tyvärr framgår det inte hur många per station? Men med 800 på 300 stationer i Sverige så blir det i snitt 2,66 per station.
https://www.skekraft.se/om-oss/verksamh ... /#box-no-2
https://alltomelbil.se/okq8-bygger-sver ... -forst-ut/
https://www.skekraft.se/om-oss/verksamh ... /#box-no-2
https://alltomelbil.se/okq8-bygger-sver ... -forst-ut/
Ioniq 5 FE AWD
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
MrRun skrev:Nu har det kommit lite mer info om var och när de första laddarna byggs. Tyvärr framgår det inte hur många per station?
Trevligt att det äntligen är på G!
Det sagt håller med om din viktiga fråga.
Är ju en dj-vla skillnad på om de endast har 4-6 laddpunkter (som typiskt Ionity och andra småaktörer, med stora körisker som följd), eller som Tesla som vräker på med 12-42 laddpunkter per station.
Hoppas de tar mer efter Tesla, och mindre efter Ionity!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Man kan ju hoppas att, och till slut kommer nog alla olika aktörer att komplettera varandra.martinot skrev:MrRun skrev:Nu har det kommit lite mer info om var och när de första laddarna byggs. Tyvärr framgår det inte hur många per station?
Trevligt att det äntligen är på G!
Det sagt håller med om din viktiga fråga.
Är ju en dj-vla skillnad på om de endast har 4-6 laddpunkter (som typiskt Ionity och andra småaktörer, med stora körisker som följd), eller som Tesla som vräker på med 12-42 laddpunkter per station.
Hoppas de tar mer efter Tesla, och mindre efter Ionity!
Ioniq 5 FE AWD
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag undrar lite varför du tycker man ska ha så stora stationer.martinot skrev:MrRun skrev:Nu har det kommit lite mer info om var och när de första laddarna byggs. Tyvärr framgår det inte hur många per station?
Trevligt att det äntligen är på G!
Det sagt håller med om din viktiga fråga.
Är ju en dj-vla skillnad på om de endast har 4-6 laddpunkter (som typiskt Ionity och andra småaktörer, med stora körisker som följd), eller som Tesla som vräker på med 12-42 laddpunkter per station.
Hoppas de tar mer efter Tesla, och mindre efter Ionity!
Jag håller helt med om att 1 laddare är inte alla bra men om man tänker man sig att de behövs 100 laddare mellan Malmö och sth borde de inte funka nästan bättre att ha 20 ställen med 5 laddare på var istället för 5 ställen med 20 laddare på var?
Jag kan dock hålla med om att 4 laddare nog ska vara minimum.
Sen måste man såklart se till att 100 laddare räcker längs sträckan oavsett om de är samlade på ett fåtal platser eller lite flera platser.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Sjukt besviken. Hade någonstans trott att Skekraft med sina muskler skulle sett till att åtminstone säkerställa fjällresorna och sommarturismen i sin egen region.MrRun skrev:Nu har det kommit lite mer info om var och när de första laddarna byggs. Tyvärr framgår det inte hur många per station? Men med 800 på 300 stationer i Sverige så blir det i snitt 2,66 per station.
https://www.skekraft.se/om-oss/verksamh ... /#box-no-2
https://alltomelbil.se/okq8-bygger-sver ... -forst-ut/
Väldigt kontraproduktivt och motsägelsefullt med tanke på rekrytering till Northvolt.
Nu ligger hoppet på att Tesla öppnar sitt laddnätverk i Sverige 2022. Vilket otroligt nog verkar möjligt.(Då får min nästa bil bli en Tesla av ren uppskattning)
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
5-6 laddare är lite känsligt, det är ju vad Tesla har i tex Jung. Behöver nog komma upp i 10-12 laddare för en ”liten” station för att det inte ska bli för känsligt för variationer. Sen tycker jag nog att de gott kan vara lastbalanserade så att matningen inte behöver vara gigantisk, kolla på Kenpowers lösning tex.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Stora laddstationer, gärna nära andra stora stationer gör rent statistiskt chanserna högre att hitta en ledig laddplats när jag rullar in. Dessutom borde rent statistikt den genomsnittliga väntetiden bli kortare så.
Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.
Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.
Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Helt enig.Johlei skrev:Stora laddstationer, gärna nära andra stora stationer gör rent statistiskt chanserna högre att hitta en ledig laddplats när jag rullar in. Dessutom borde rent statistikt den genomsnittliga väntetiden bli kortare så.
Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.
Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Om jag bara vet var ”laddclusterna” finns, så kan jag planera därefter.
De flesta elbilar har nu 20 mil riktig räckvidd på motorväg, så 4-6 stora laddcluster mellan Malmö och Stockholm torde räcka.
Då vet man att det finns plats ledig, och man har möjlighet till ett större utval av käk.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Robertrimmevik skrev:Nu ligger hoppet på att Tesla öppnar sitt laddnätverk i Sverige 2022. Vilket otroligt nog verkar möjligt.(Då får min nästa bil bli en Tesla av ren uppskattning)
Verkar det möjligt? På vilket sätt? Tesla har fått bidrag för infrastrukturen i norr och bygger då några enstaka allmänna laddare vid sidan av sina superchargers. Finns det något som tyder på att Tesla skulle öppna alla superchargers? I hela Europa eller bara Sverige?
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag tror också det bara är ett rykte som fått fotfäste här (och på andra elbilforum) för att Tesla ”råkade” vinna upphandlingen på ett gäng snabbladdare i norra Sverige och västkusten av Norge.MWall skrev:Robertrimmevik skrev:Nu ligger hoppet på att Tesla öppnar sitt laddnätverk i Sverige 2022. Vilket otroligt nog verkar möjligt.(Då får min nästa bil bli en Tesla av ren uppskattning)
Verkar det möjligt? På vilket sätt? Tesla har fått bidrag för infrastrukturen i norr och bygger då några enstaka allmänna laddare vid sidan av sina superchargers. Finns det något som tyder på att Tesla skulle öppna alla superchargers? I hela Europa eller bara Sverige?
Jag har inte läst eller hört någon annan stans att Teslas SuC nätverk ska öppnas för tex MEB eller eGMP plattformarna.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Småstationer med 1-4 laddare som ligger direkt invid 50-väg borde tydligt visa laddpris, effekt och upptagetstatus på sina prispelare invid vägen.heldiggrisen skrev:Helt enig.Johlei skrev:Stora laddstationer, gärna nära andra stora stationer gör rent statistiskt chanserna högre att hitta en ledig laddplats när jag rullar in. Dessutom borde rent statistikt den genomsnittliga väntetiden bli kortare så.
Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.
Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Om jag bara vet var ”laddclusterna” finns, så kan jag planera därefter.
De flesta elbilar har nu 20 mil riktig räckvidd på motorväg, så 4-6 stora laddcluster mellan Malmö och Stockholm torde räcka.
Då vet man att det finns plats ledig, och man har möjlighet till ett större utval av käk.
När jag passerar genom tex Järvsö och ser på 200 meters håll att det finns ledig laddplats 11 kW till priset 2kr/kWh så kan jag mycket väl tänka mig att stanna och ladda, äta och kanske ta en promenad. Men om jag inte vet och måste svänga av och kontrollera fysiskt så lär jag bara fortsätta vidare till Svegs SuC. Missad ladd- och merförsäljning för Järvsö.
”men det står ju i appen”, säger någon då. Vilken av alla appar då blir min motfråga och tänker du dig att jag ska sitta och pilla med telefonen bland olika appar när jag kör på väg i tätort för att fatta om det finns ledig plats?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
I "chargefinder.com" finns väldigt ofta information om hur många laddare som finns på en station och hur många av dem som är upptagna. Den informationen finns för många olika laddoperatörer. Jag tycker chargefinder.com är ett mycket smidigt verktyg och har gjort den till en favorit på bilens inbyggda webläsare (som gärna fick vara betydligt snabbare, men den är långsam för allt, inte bara chargefinder).Johlei skrev:”men det står ju i appen”, säger någon då. Vilken av alla appar då blir min motfråga och tänker du dig att jag ska sitta och pilla med telefonen bland olika appar när jag kör på väg i tätort för att fatta om det finns ledig plats?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Tror vi pratar om två olika saker.Johlei skrev:Småstationer med 1-4 laddare som ligger direkt invid 50-väg borde tydligt visa laddpris, effekt och upptagetstatus på sina prispelare invid vägen.heldiggrisen skrev:Helt enig.Johlei skrev:Stora laddstationer, gärna nära andra stora stationer gör rent statistiskt chanserna högre att hitta en ledig laddplats när jag rullar in. Dessutom borde rent statistikt den genomsnittliga väntetiden bli kortare så.
Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.
Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Om jag bara vet var ”laddclusterna” finns, så kan jag planera därefter.
De flesta elbilar har nu 20 mil riktig räckvidd på motorväg, så 4-6 stora laddcluster mellan Malmö och Stockholm torde räcka.
Då vet man att det finns plats ledig, och man har möjlighet till ett större utval av käk.
När jag passerar genom tex Järvsö och ser på 200 meters håll att det finns ledig laddplats 11 kW till priset 2kr/kWh så kan jag mycket väl tänka mig att stanna och ladda, äta och kanske ta en promenad. Men om jag inte vet och måste svänga av och kontrollera fysiskt så lär jag bara fortsätta vidare till Svegs SuC. Missad ladd- och merförsäljning för Järvsö.
”men det står ju i appen”, säger någon då. Vilken av alla appar då blir min motfråga och tänker du dig att jag ska sitta och pilla med telefonen bland olika appar när jag kör på väg i tätort för att fatta om det finns ledig plats?
Det ska finnas båda ”hyperladdstationer” med måååånga stolpar som ligger längsmed stora motorvägarna och mindre stationer som ligger båda i citycentra och ute på landet.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Bra tips och komplement till tydlig prisindikering invid stationerna.Niklas Z skrev:I "chargefinder.com" finns väldigt ofta information om hur många laddare som finns på en station och hur många av dem som är upptagna. Den informationen finns för många olika laddoperatörer. Jag tycker chargefinder.com är ett mycket smidigt verktyg och har gjort den till en favorit på bilens inbyggda webläsare (som gärna fick vara betydligt snabbare, men den är långsam för allt, inte bara chargefinder).Johlei skrev:”men det står ju i appen”, säger någon då. Vilken av alla appar då blir min motfråga och tänker du dig att jag ska sitta och pilla med telefonen bland olika appar när jag kör på väg i tätort för att fatta om det finns ledig plats?
Att kolla det utanför tätorten kan ge mig en indikering om att laddplatsen är ledig då, men inte hur det ser ut 5 min senare när jag kommer fram till stationen. Att pilla med navigatorn / webbläsaren när jag kör inne i tätorten är verkligen direkt olämpligt - förutom att det generellt sett är förbjudet att ta fokus från körningen.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ok, jag tycker man tappar flexibilitet när man bara har några enstaka.. Glöm inte, alla börja inte resan i sth eller Malmö.. De finns olika range på bilar.. De finns olika väder som påverkar när du behöver ladda..heldiggrisen skrev:Helt enig.Johlei skrev:Stora laddstationer, gärna nära andra stora stationer gör rent statistiskt chanserna högre att hitta en ledig laddplats när jag rullar in. Dessutom borde rent statistikt den genomsnittliga väntetiden bli kortare så.
Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.
Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Om jag bara vet var ”laddclusterna” finns, så kan jag planera därefter.
De flesta elbilar har nu 20 mil riktig räckvidd på motorväg, så 4-6 stora laddcluster mellan Malmö och Stockholm torde räcka.
Då vet man att det finns plats ledig, och man har möjlighet till ett större utval av käk.
Nej jag hållerfast vid min åsikt, hest många platser.. Sen kan man alltid fundera på vad minsta stationen bör vara, stora vägar som denna kanske 6 st, andra mindre tror jag 4 st är ok..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ja, bättre med fler platser där det finns laddare. Men ingen laddstation borde byggas med färre än 4 laddpunkter.chaffis75 skrev:Ok, jag tycker man tappar flexibilitet när man bara har några enstaka.. Glöm inte, alla börja inte resan i sth eller Malmö.. De finns olika range på bilar.. De finns olika väder som påverkar när du behöver ladda..
Nej jag håller fast vid min åsikt, hest många platser.. Sen kan man alltid fundera på vad minsta stationen bör vara, stora vägar som denna kanske 6 st, andra mindre tror jag 4 st är ok..
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ja, två olika saker. Och två olika användningssätt. Vi vill ha både och så klart men om OKQ8 ska fokusera utbyggnaden så menar jag att clustren är viktigare. De som ändå bygger smått är jättevälkomna också.heldiggrisen skrev:Tror vi pratar om två olika saker.Johlei skrev:Småstationer med 1-4 laddare som ligger direkt invid 50-väg borde tydligt visa laddpris, effekt och upptagetstatus på sina prispelare invid vägen.heldiggrisen skrev:Helt enig.Johlei skrev:Stora laddstationer, gärna nära andra stora stationer gör rent statistiskt chanserna högre att hitta en ledig laddplats när jag rullar in. Dessutom borde rent statistikt den genomsnittliga väntetiden bli kortare så.
Givet att det totalt sett finns tillräckligt med laddare på sträckan.
Klumpar av stora laddstationer skapar bättre kundunderlag till restauranger och andra service-inrättningar så att laddväntetiden kan användas till nåt bra.
Om jag bara vet var ”laddclusterna” finns, så kan jag planera därefter.
De flesta elbilar har nu 20 mil riktig räckvidd på motorväg, så 4-6 stora laddcluster mellan Malmö och Stockholm torde räcka.
Då vet man att det finns plats ledig, och man har möjlighet till ett större utval av käk.
När jag passerar genom tex Järvsö och ser på 200 meters håll att det finns ledig laddplats 11 kW till priset 2kr/kWh så kan jag mycket väl tänka mig att stanna och ladda, äta och kanske ta en promenad. Men om jag inte vet och måste svänga av och kontrollera fysiskt så lär jag bara fortsätta vidare till Svegs SuC. Missad ladd- och merförsäljning för Järvsö.
”men det står ju i appen”, säger någon då. Vilken av alla appar då blir min motfråga och tänker du dig att jag ska sitta och pilla med telefonen bland olika appar när jag kör på väg i tätort för att fatta om det finns ledig plats?
Det ska finnas båda ”hyperladdstationer” med måååånga stolpar som ligger längsmed stora motorvägarna och mindre stationer som ligger båda i citycentra och ute på landet.
Clustren är för långresenärer och givna rastplatser. ”Om vi inte har hittat nåt annat innan så stannar och laddar där”.
Småstationerna är för spontanstopp för att det råkade passa i tid, ha rimlig kostnad och vara ledigt just när jag passerade. Perfekt, men inget som jag skulle planera min resa efter.
För att uppmuntra till spontanstopp är det bra om informationen är supertydlig invid vägen, i mitt blickfång, när jag kommer körande. Annars är sannolikheten hög att jag inte ens vet om att just den här macken råkar ha 2 st 11kW-uttag på baksidan, bortanför återvinningsstationen.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jo jag tror också 4 laddare är vad de minst ska vara för att man ska våga lita på dem.Jerker skrev:Ja, bättre med fler platser där det finns laddare. Men ingen laddstation borde byggas med färre än 4 laddpunkter.chaffis75 skrev:Ok, jag tycker man tappar flexibilitet när man bara har några enstaka.. Glöm inte, alla börja inte resan i sth eller Malmö.. De finns olika range på bilar.. De finns olika väder som påverkar när du behöver ladda..
Nej jag håller fast vid min åsikt, hest många platser.. Sen kan man alltid fundera på vad minsta stationen bör vara, stora vägar som denna kanske 6 st, andra mindre tror jag 4 st är ok..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19