Körskola med Tesla Model 3: "Helt annorlunda arbete, studenter och examinatorer inspirerar"
Elbilar ökar i Tyskland och är särskilt populära bland yngre människor. Med detta i åtanke är det mycket passande att vissa körskolor har börjat använda elektriska fordon för utbildning. Till exempel använder flera redan Tesla Model 3, enligt en intervju nyligen med en av dessa körinstruktörer på YouTube. Och det kan vara mycket mer inom en snar framtid - inte bara för att Teslas och andra elbils betydelse ökar , utan också för att reglerna för dem blir billigare.
Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Körinstruktör Alexander Erler från Bad Schwartau nära Lübeck berättar om sina upplevelser med Tesla Model 3, som köptes i februari. Enligt hans berättelse bidrog den nordtyska Tesla-mekanikern Ove Kröger, som nu har publicerat intervjun på sin YouTube-kanal, till köpet. Under de tio månaderna sedan den köptes har elbilen redan gått 28 000 kilometer, många av dem med släp. På Kröger berodde det nu på ett brus i enheten, som sedan inte längre diskuteras.
Istället handlar det om de speciella funktionerna i Model 3 som en körskolebil. Enligt Erler är det helt enkelt ”super-lysande” och han vill inte ha något annat. För honom som körinstruktör möjliggör Tesla ett helt annat, mer avslappnat sätt att arbeta, utan motorljud och "undviker vid trafikljusen". Enligt hans beskrivningar är eleverna lika entusiastiska. De skulle också hitta Model 3 "lysande" i körskolanvändning och antingen vill lära sig om den eller på Renault elbil Zoe, som också finns i hans flotta.
Förutom unga nybörjare har Erler också introducerat många föräldrar till elkörning. Det finns ett stort intresse för hans Tesla, rapporterar han, och före coronaviruspandemin var han glad att låta dem åka med sig - med resultatet att de också var "helt entusiastiska". Bland annat kan han skingra fördomarna att elbilar bara kommer runt kvarteret en gång och sedan måste laddas i två dagar. Och även körgranskarna, som var "mycket, mycket skeptiska" i början, tycker att hans modell 3 nu är "fantastisk", säger Erler.
Så körlärarens entusiasm är uppenbarligen smittsam. Och när han fortsätter kan träning med elbilar ta ett stort steg framåt det kommande året.
Nya regler för elbiltestning
Teslas och de flesta andra är kända för att inte ha någon manuell växellåda och inte ens olika växlar. Detta gör dem till automatiska fordon, och hittills får du bara köra sådana fordon om du har slutfört ditt körkort utbildning och test. Från april 2021, men enligt Erler, borde det dock förändras: Från och med då skulle 10 körtimmar i en växlande bil med ett interntest på 15 minuter vara tillräckligt för att få ett körkort för alla typer av bilar trots återstående inlärning och testning med automatisk.
Det lovar att öka intresset för att lära sig köra i elbilar igen, säger Erler. Själv vill han definitivt mer Tesla på jobbet och "att se vart resan går". Kanske kommer det inte ta så lång tid innan situationen vänds under träningen: Om du vill ha ett fullständigt körkort måste du visa att du kan hantera enkelpedalkörning i de flesta elbilar - och särskilt med Tesla med den snabba accelerationen.
https://teslamag.de/news/tesla-model-3- ... tert-32553