Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 28 dec 2020 13:46

Googe translate.

Körskola med Tesla Model 3: "Helt annorlunda arbete, studenter och examinatorer inspirerar"

Elbilar ökar i Tyskland och är särskilt populära bland yngre människor. Med detta i åtanke är det mycket passande att vissa körskolor har börjat använda elektriska fordon för utbildning. Till exempel använder flera redan Tesla Model 3, enligt en intervju nyligen med en av dessa körinstruktörer på YouTube. Och det kan vara mycket mer inom en snar framtid - inte bara för att Teslas och andra elbils betydelse ökar , utan också för att reglerna för dem blir billigare.

Körinstruktör Alexander Erler från Bad Schwartau nära Lübeck berättar om sina upplevelser med Tesla Model 3, som köptes i februari. Enligt hans berättelse bidrog den nordtyska Tesla-mekanikern Ove Kröger, som nu har publicerat intervjun på sin YouTube-kanal, till köpet. Under de tio månaderna sedan den köptes har elbilen redan gått 28 000 kilometer, många av dem med släp. På Kröger berodde det nu på ett brus i enheten, som sedan inte längre diskuteras.

Istället handlar det om de speciella funktionerna i Model 3 som en körskolebil. Enligt Erler är det helt enkelt ”super-lysande” och han vill inte ha något annat. För honom som körinstruktör möjliggör Tesla ett helt annat, mer avslappnat sätt att arbeta, utan motorljud och "undviker vid trafikljusen". Enligt hans beskrivningar är eleverna lika entusiastiska. De skulle också hitta Model 3 "lysande" i körskolanvändning och antingen vill lära sig om den eller på Renault elbil Zoe, som också finns i hans flotta.

Förutom unga nybörjare har Erler också introducerat många föräldrar till elkörning. Det finns ett stort intresse för hans Tesla, rapporterar han, och före coronaviruspandemin var han glad att låta dem åka med sig - med resultatet att de också var "helt entusiastiska". Bland annat kan han skingra fördomarna att elbilar bara kommer runt kvarteret en gång och sedan måste laddas i två dagar. Och även körgranskarna, som var "mycket, mycket skeptiska" i början, tycker att hans modell 3 nu är "fantastisk", säger Erler.

Så körlärarens entusiasm är uppenbarligen smittsam. Och när han fortsätter kan träning med elbilar ta ett stort steg framåt det kommande året.

Nya regler för elbiltestning
Teslas och de flesta andra är kända för att inte ha någon manuell växellåda och inte ens olika växlar. Detta gör dem till automatiska fordon, och hittills får du bara köra sådana fordon om du har slutfört ditt körkort utbildning och test. Från april 2021, men enligt Erler, borde det dock förändras: Från och med då skulle 10 körtimmar i en växlande bil med ett interntest på 15 minuter vara tillräckligt för att få ett körkort för alla typer av bilar trots återstående inlärning och testning med automatisk.

Det lovar att öka intresset för att lära sig köra i elbilar igen, säger Erler. Själv vill han definitivt mer Tesla på jobbet och "att se vart resan går". Kanske kommer det inte ta så lång tid innan situationen vänds under träningen: Om du vill ha ett fullständigt körkort måste du visa att du kan hantera enkelpedalkörning i de flesta elbilar - och särskilt med Tesla med den snabba accelerationen.

https://teslamag.de/news/tesla-model-3- ... tert-32553
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"

Inläggav heldiggrisen » 28 dec 2020 15:23

Jag vill gärna att min son ska lära sig manuellåda när han börjar övningsköra om 2 år.
Frågan är om det blir möjlig?
Volvo V90 T5 Bi-fuel
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19
7 kWP Solceller på taket
heldiggrisen

Referralkod: vidar43908

Inläggav Teslaägare themax » 28 dec 2020 21:23

heldiggrisen skrev:Jag vill gärna att min son ska lära sig manuellåda när han börjar övningsköra om 2 år.

Jag är lika gammeldags. Min syster köpte till och med en manuellt växlad Peugeot med löftet att min dotter skulle kunna övningsköra med. Borde kanske anat oråd då hon köpte den dock – säljaren hade också haft den som övningskörningsbil till sin son. Sonen sade dock resolut att han kommer köpa elbil och inte behövde körkort för manuell växellåda. Så de sålde bilen.

Dottern är också lika säker. Så nu övningskörs det bara med Teslan och den manuellt växlade bilen får köras av gamlingar ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att nu ratta en Model 3 LR AWD. Äntligen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Referralkod: mats15727

Re: Tesla Model 3 i körskolan

Inläggav Fredrik j » 28 dec 2020 21:30

themax skrev:
heldiggrisen skrev:Jag vill gärna att min son ska lära sig manuellåda när han börjar övningsköra om 2 år.

Jag är lika gammeldags. Min syster köpte till och med en manuellt växlad Peugeot med löftet att min dotter skulle kunna övningsköra med. Borde kanske anat oråd då hon köpte den dock – säljaren hade också haft den som övningskörningsbil till sin son. Sonen sade dock resolut att han kommer köpa elbil och inte behövde körkort för manuell växellåda. Så de sålde bilen.

Dottern är också lika säker. Så nu övningskörs det bara med Teslan och den manuellt växlade bilen får köras av gamlingar ...

Samma diskussion här hemma. Ungdomarna vill övningsköra i automatväxlade bilen medans jag vill att dom kör den manuella. Generationen har en märklig uppfattning om att dom själva alltid kan bestämma vad dom ska göra hela tiden...

Det enda argumentet som tar lite är att det kommer vara den manuella som kommer erbjudas när dom väl får körkort.
Även om man aldrig i sitt liv tänkt köra en manuellt växlad bil kan det inte vara en nackdel om man kan/får.
Fredrik j

Inläggav Hammar » 29 dec 2020 00:30

Optimalt vore väl att övningsköra i en elbil tills de fått ordentlig körvana, och sedan lära dem köra manuell låda, när de övningskört ett par månader.
När man lär sig något nytt så brukar man ju fokusera på delar och lära sig dem, och sedan titta på helheten när de olika delarna redan sitter.
Användarvisningsbild
Hammar

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 29 dec 2020 11:43

Hammar skrev:Optimalt vore väl att övningsköra i en elbil tills de fått ordentlig körvana, och sedan lära dem köra manuell låda, när de övningskört ett par månader.
När man lär sig något nytt så brukar man ju fokusera på delar och lära sig dem, och sedan titta på helheten när de olika delarna redan sitter.

Lättare att lära sig rätt från början vill jag minnas (om man vill ta för manuell låda).

Dock börjar manuell låda försvinna bort mer och mer. Mest nytt är väl om man vill plocka upp billig hyrbil i ex Spanien,Italien.

Kan tänka mig att det kommer ännu lättare körkort om något/några år för bilar med nivå 3/4 på självkörningsskalan.

Mvh
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Referralkod: niklas60543

Inläggav Teslaägare Jerker » 29 dec 2020 11:51

Det kommer upp då och då i filmer producerade i USA att nån tvingas köra en manuellt växlad bil och det är nästan ingen som har gjort "over there". Men det tar nog ett tag innan vi är i den situationen här i Sverige och övriga Europa, att bilparken nästan bara består av elbilar eller andra bilar som saknar manuell växellåda.

Jag tänker som så att de som tar körkort idag ska lära sig växla. Man vet aldrig i vilken situation man hamnar där man tvingas köra en bil med manuell växellåda. Det kan vara ett jobb man får, det kan vara en lånebil man får när ens elbil står på verkstad, det kan vara en nödsituation när man tvingas köra en bil som man inte har valt själv etc.

Att kunna nåt extra, nåt som man kanske inte tror att man kommer att få omedelbar användning för, är aldrig fel.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Fredrik j » 29 dec 2020 11:52

Deras körskolelärare säger att man ska köra manuellt från början om man tänker ta körkort för manuell. Hans erfarenhet är att det är svårare att göra tvärt om för en 18-åring.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Jerker » 29 dec 2020 11:57

Det kommer en tid då normen är att bilar saknar växellåda, men vi är inte där än. Att starta den första generationens T-Ford var en hel vetenskap och dessutom förenat med fara för liv och lem (man riskerade bl.a. att slå av armen när/om startveven slog tillbaka eller att bli överkörd av bilen eftersom den saknade friläge). Sånt behöver vi inte kunna behärska idag och det blir med tiden samma sak med behovet att kunna köra manuell låda. Då kommer bara veteranbilsentusiaster att behöva behärska det.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare tor-ake » 29 dec 2020 12:04

Elon, vi vill kunna övningsköra med våra ungdomar i Model 3 och Y, kan du emulera manuell låda i mjukvara tack? Vi kan plugga in en fotströmbrytare med kardborreband i ena USB-uttaget (för kopplingen) och i det andra en joystick med sugkoppar för mittkonsolen. Självklart motorljud i högtalarna och ryckigt och tjuvstopp om man väljer för hög "växel".

Bonus om man kan få dubbelkommando genom t.ex. en spelkontroll som mamma/pappa kan hålla i handen. :mrgreen:
SR+ Pearl white beställd 12/4 levererad 29/6 2019.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Nästa

Återgå till Övrigt