https://teslamag.de/news/tesla-model-3- ... tert-32553
Körskola med Tesla Model 3: "Helt annorlunda arbete, studenter och examinatorer inspirerar"
Elbilar ökar i Tyskland och är särskilt populära bland yngre människor. Med detta i åtanke är det mycket passande att vissa körskolor har börjat använda elektriska fordon för utbildning. Till exempel använder flera redan Tesla Model 3, enligt en intervju nyligen med en av dessa körinstruktörer på YouTube. Och det kan vara mycket mer inom en snar framtid - inte bara för att Teslas och andra elbils betydelse ökar , utan också för att reglerna för dem blir billigare.
Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Körinstruktör Alexander Erler från Bad Schwartau nära Lübeck berättar om sina upplevelser med Tesla Model 3, som köptes i februari. Enligt hans berättelse bidrog den nordtyska Tesla-mekanikern Ove Kröger, som nu har publicerat intervjun på sin YouTube-kanal, till köpet. Under de tio månaderna sedan den köptes har elbilen redan gått 28 000 kilometer, många av dem med släp. På Kröger berodde det nu på ett brus i enheten, som sedan inte längre diskuteras.
Istället handlar det om de speciella funktionerna i Model 3 som en körskolebil. Enligt Erler är det helt enkelt ”super-lysande” och han vill inte ha något annat. För honom som körinstruktör möjliggör Tesla ett helt annat, mer avslappnat sätt att arbeta, utan motorljud och "undviker vid trafikljusen". Enligt hans beskrivningar är eleverna lika entusiastiska. De skulle också hitta Model 3 "lysande" i körskolanvändning och antingen vill lära sig om den eller på Renault elbil Zoe, som också finns i hans flotta.
Förutom unga nybörjare har Erler också introducerat många föräldrar till elkörning. Det finns ett stort intresse för hans Tesla, rapporterar han, och före coronaviruspandemin var han glad att låta dem åka med sig - med resultatet att de också var "helt entusiastiska". Bland annat kan han skingra fördomarna att elbilar bara kommer runt kvarteret en gång och sedan måste laddas i två dagar. Och även körgranskarna, som var "mycket, mycket skeptiska" i början, tycker att hans modell 3 nu är "fantastisk", säger Erler.
Så körlärarens entusiasm är uppenbarligen smittsam. Och när han fortsätter kan träning med elbilar ta ett stort steg framåt det kommande året.
Nya regler för elbiltestning
Teslas och de flesta andra är kända för att inte ha någon manuell växellåda och inte ens olika växlar. Detta gör dem till automatiska fordon, och hittills får du bara köra sådana fordon om du har slutfört ditt körkort utbildning och test. Från april 2021, men enligt Erler, borde det dock förändras: Från och med då skulle 10 körtimmar i en växlande bil med ett interntest på 15 minuter vara tillräckligt för att få ett körkort för alla typer av bilar trots återstående inlärning och testning med automatisk.
Det lovar att öka intresset för att lära sig köra i elbilar igen, säger Erler. Själv vill han definitivt mer Tesla på jobbet och "att se vart resan går". Kanske kommer det inte ta så lång tid innan situationen vänds under träningen: Om du vill ha ett fullständigt körkort måste du visa att du kan hantera enkelpedalkörning i de flesta elbilar - och särskilt med Tesla med den snabba accelerationen.
Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Moderator: Redaktion
Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Googe translate.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Jag vill gärna att min son ska lära sig manuellåda när han börjar övningsköra om 2 år.
Frågan är om det blir möjlig?
Frågan är om det blir möjlig?
Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Jag är lika gammeldags. Min syster köpte till och med en manuellt växlad Peugeot med löftet att min dotter skulle kunna övningsköra med. Borde kanske anat oråd då hon köpte den dock – säljaren hade också haft den som övningskörningsbil till sin son. Sonen sade dock resolut att han kommer köpa elbil och inte behövde körkort för manuell växellåda. Så de sålde bilen.heldiggrisen skrev:Jag vill gärna att min son ska lära sig manuellåda när han börjar övningsköra om 2 år.
Frågan är om det blir möjlig?
Dottern är också lika säker. Så nu övningskörs det bara med Teslan och den manuellt växlade bilen får köras av gamlingar ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Tesla Model 3 i körskolan
Samma diskussion här hemma. Ungdomarna vill övningsköra i automatväxlade bilen medans jag vill att dom kör den manuella. Generationen har en märklig uppfattning om att dom själva alltid kan bestämma vad dom ska göra hela tiden...themax skrev:Jag är lika gammeldags. Min syster köpte till och med en manuellt växlad Peugeot med löftet att min dotter skulle kunna övningsköra med. Borde kanske anat oråd då hon köpte den dock – säljaren hade också haft den som övningskörningsbil till sin son. Sonen sade dock resolut att han kommer köpa elbil och inte behövde körkort för manuell växellåda. Så de sålde bilen.heldiggrisen skrev:Jag vill gärna att min son ska lära sig manuellåda när han börjar övningsköra om 2 år.
Frågan är om det blir möjlig?
Dottern är också lika säker. Så nu övningskörs det bara med Teslan och den manuellt växlade bilen får köras av gamlingar ...
Det enda argumentet som tar lite är att det kommer vara den manuella som kommer erbjudas när dom väl får körkort.
Även om man aldrig i sitt liv tänkt köra en manuellt växlad bil kan det inte vara en nackdel om man kan/får.
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Optimalt vore väl att övningsköra i en elbil tills de fått ordentlig körvana, och sedan lära dem köra manuell låda, när de övningskört ett par månader.
När man lär sig något nytt så brukar man ju fokusera på delar och lära sig dem, och sedan titta på helheten när de olika delarna redan sitter.
När man lär sig något nytt så brukar man ju fokusera på delar och lära sig dem, och sedan titta på helheten när de olika delarna redan sitter.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Lättare att lära sig rätt från början vill jag minnas (om man vill ta för manuell låda).Hammar skrev:Optimalt vore väl att övningsköra i en elbil tills de fått ordentlig körvana, och sedan lära dem köra manuell låda, när de övningskört ett par månader.
När man lär sig något nytt så brukar man ju fokusera på delar och lära sig dem, och sedan titta på helheten när de olika delarna redan sitter.
Dock börjar manuell låda försvinna bort mer och mer. Mest nytt är väl om man vill plocka upp billig hyrbil i ex Spanien,Italien.
Kan tänka mig att det kommer ännu lättare körkort om något/några år för bilar med nivå 3/4 på självkörningsskalan.
Mvh
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Det kommer upp då och då i filmer producerade i USA att nån tvingas köra en manuellt växlad bil och det är nästan ingen som har gjort "over there". Men det tar nog ett tag innan vi är i den situationen här i Sverige och övriga Europa, att bilparken nästan bara består av elbilar eller andra bilar som saknar manuell växellåda.
Jag tänker som så att de som tar körkort idag ska lära sig växla. Man vet aldrig i vilken situation man hamnar där man tvingas köra en bil med manuell växellåda. Det kan vara ett jobb man får, det kan vara en lånebil man får när ens elbil står på verkstad, det kan vara en nödsituation när man tvingas köra en bil som man inte har valt själv etc.
Att kunna nåt extra, nåt som man kanske inte tror att man kommer att få omedelbar användning för, är aldrig fel.
Jag tänker som så att de som tar körkort idag ska lära sig växla. Man vet aldrig i vilken situation man hamnar där man tvingas köra en bil med manuell växellåda. Det kan vara ett jobb man får, det kan vara en lånebil man får när ens elbil står på verkstad, det kan vara en nödsituation när man tvingas köra en bil som man inte har valt själv etc.
Att kunna nåt extra, nåt som man kanske inte tror att man kommer att få omedelbar användning för, är aldrig fel.
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Deras körskolelärare säger att man ska köra manuellt från början om man tänker ta körkort för manuell. Hans erfarenhet är att det är svårare att göra tvärt om för en 18-åring.
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Det kommer en tid då normen är att bilar saknar växellåda, men vi är inte där än. Att starta den första generationens T-Ford var en hel vetenskap och dessutom förenat med fara för liv och lem (man riskerade bl.a. att slå av armen när/om startveven slog tillbaka eller att bli överkörd av bilen eftersom den saknade friläge). Sånt behöver vi inte kunna behärska idag och det blir med tiden samma sak med behovet att kunna köra manuell låda. Då kommer bara veteranbilsentusiaster att behöva behärska det.
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Elon, vi vill kunna övningsköra med våra ungdomar i Model 3 och Y, kan du emulera manuell låda i mjukvara tack? Vi kan plugga in en fotströmbrytare med kardborreband i ena USB-uttaget (för kopplingen) och i det andra en joystick med sugkoppar för mittkonsolen. Självklart motorljud i högtalarna och ryckigt och tjuvstopp om man väljer för hög "växel".
Bonus om man kan få dubbelkommando genom t.ex. en spelkontroll som mamma/pappa kan hålla i handen.
Bonus om man kan få dubbelkommando genom t.ex. en spelkontroll som mamma/pappa kan hålla i handen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Samma med dubbeltrampningstekniken. Skillnaden är väl att man ju får köra en t-Ford på vanligt b-kort även om man aldrig ens har sett en.Jerker skrev:Det kommer en tid då normen är att bilar saknar växellåda, men vi är inte där än. Att starta den första generationens T-Ford var en hel vetenskap och dessutom förenat med fara för liv och lem (man riskerade bl.a. att slå av armen när/om startveven slog tillbaka eller att bli överkörd av bilen eftersom den saknade friläge). Sånt behöver vi inte kunna behärska idag och det blir med tiden samma sak med behovet att kunna köra manuell låda. Då kommer bara veteranbilsentusiaster att behöva behärska det.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Är en sak att öva på olika bilar. Tycker nog körskolan skulle erbjuda att man får prova på lite olina typer av bilar för att känna på hur saker skiljer sig.
Sedan är det ju rejält dåligt med ens teori om laddbara fordon. I min kurs var det en sida i hela boken om alternativa bränslen, och där delade då etanol och HVO100 tillsammans med en bild på Volvos gamla C30 (?) elbil. Men det var hela kapitel om kopplingar, växellådor, ecodriving alá bensinmotor och så vidare...
Klart det kan vara användbart med manuell kunskap, men det är precis lika användbart att lära sig laddstandarder och regenbromsning. En Zoe, ID3 eller något annat i den stilen är väl inte mycket begärt.
Sedan är det ju rejält dåligt med ens teori om laddbara fordon. I min kurs var det en sida i hela boken om alternativa bränslen, och där delade då etanol och HVO100 tillsammans med en bild på Volvos gamla C30 (?) elbil. Men det var hela kapitel om kopplingar, växellådor, ecodriving alá bensinmotor och så vidare...
Klart det kan vara användbart med manuell kunskap, men det är precis lika användbart att lära sig laddstandarder och regenbromsning. En Zoe, ID3 eller något annat i den stilen är väl inte mycket begärt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Att man ska använda motorbroms så ofta man kan lär ju körskolorna redan ut.Teslaspolen skrev:Är en sak att öva på olika bilar. Tycker nog körskolan skulle erbjuda att man får prova på lite olina typer av bilar för att känna på hur saker skiljer sig.
Sedan är det ju rejält dåligt med ens teori om laddbara fordon. I min kurs var det en sida i hela boken om alternativa bränslen, och där delade då etanol och HVO100 tillsammans med en bild på Volvos gamla C30 (?) elbil. Men det var hela kapitel om kopplingar, växellådor, ecodriving alá bensinmotor och så vidare...
Klart det kan vara användbart med manuell kunskap, men det är precis lika användbart att lära sig laddstandarder och regenbromsning. En Zoe, ID3 eller något annat i den stilen är väl inte mycket begärt.
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Sambon tog körkort som 30+ och trilskades med manuell växellåda. Jag var väl också av åsikten att det är bra att kunna men efter en månad med körkortet klarat köpte vi en Leaf och fossiljäveln fick den med lägst rang i förhållandet.
Nu i efterhand känns manuell växellåda bara tänkbart i en eventuell zombie postapokalyps.
Nu i efterhand känns manuell växellåda bara tänkbart i en eventuell zombie postapokalyps.
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Jag började min övningskörning i en automatväxladbil. Fördelen med det är att man lär sig köra först, alltså se trafiken och få en känsla för den.Fredrik j skrev:Deras körskolelärare säger att man ska köra manuellt från början om man tänker ta körkort för manuell. Hans erfarenhet är att det är svårare att göra tvärt om för en 18-åring.
Nu hade jag kört A-traktor sedan 15 och bondtraktor sedan jag var 7-8 år så jag viste hur man växlade. På den tiden övningskörde man ju bara i 6 månader medan ungarna idag får två år på sig.
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Om mina barn kört manuellt sen dom var 7år tror jag också det hade varit annorlunda. Jag ser ju på dom att det är skitsvårt att behärska bilen rent mekaniskt och minns själv att det var lite jobbigt men att min övningskörning ju var lite mer intensiv.LarsL skrev:Jag började min övningskörning i en automatväxladbil. Fördelen med det är att man lär sig köra först, alltså se trafiken och få en känsla för den.Fredrik j skrev:Deras körskolelärare säger att man ska köra manuellt från början om man tänker ta körkort för manuell. Hans erfarenhet är att det är svårare att göra tvärt om för en 18-åring.
Nu hade jag kört A-traktor sedan 15 och bondtraktor sedan jag var 7-8 år så jag viste hur man växlade. På den tiden övningskörde man ju bara i 6 månader medan ungarna idag får två år på sig.
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Nu drar jag mig till minnes att jag själv faktiskt också övningskörde i en automatväxlad bil! Så för att få till växling och koppling så tog jag 8 körlektioner på OK körskola som privatist och klarade sedan mig på första uppkörningen. Jag ville också täcka upp för de eventuella konstigheter som min far, som tog körkort i slutet av 40-talet, kanske hade för sig. Vissa hade vi söner ju själva identifierat, som t.ex. att han blinkade först i samma ögonblick som han började svänga. Han "tog med sig" blinkersen när han vred på ratten!LarsL skrev:Jag började min övningskörning i en automatväxladbil. Fördelen med det är att man lär sig köra först, alltså se trafiken och få en känsla för den.Fredrik j skrev:Deras körskolelärare säger att man ska köra manuellt från början om man tänker ta körkort för manuell. Hans erfarenhet är att det är svårare att göra tvärt om för en 18-åring.
Nu hade jag kört A-traktor sedan 15 och bondtraktor sedan jag var 7-8 år så jag viste hur man växlade. På den tiden övningskörde man ju bara i 6 månader medan ungarna idag får två år på sig.
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Jag körde upp i en diesel Volvo som privatist. Den var visserligen manuellt växlad men hade sådant vrid att man knappt behövde bry sig om kopplingen. Det var bara att släppa och sedan gå på gasen när man ville iväg. Skulle nog funkat att köra med en fot. Lustigt nog behövde jag inte göra start i backe
Man lär sig köra efter att man tagit kortet eller somliga gör det i alla fall.
Man lär sig köra efter att man tagit kortet eller somliga gör det i alla fall.
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
För mig slumpade det sig så att jag, för att det inte fanns lediga tider i Karlstad, körde upp i Sunne. Där fanns bara ett trafikljus som var anropsstyrt, inga "fickparkeringsparkeringar", inga rondeller och jag behövde inte heller göra start i backe. På den tiden (början av 80-talet), ska ni ungdomar veta, existerade inte heller nåt sånt som halkkörning. Jo, det hade nog börjat komma på vissa ställen men var inte nåt krav.LarsL skrev:Jag körde upp i en diesel Volvo som privatist. Den var visserligen manuellt växlad men hade sådant vrid att man knappt behövde bry sig om kopplingen. Det var bara att släppa och sedan gå på gasen när man ville iväg. Skulle nog funkat att köra med en fot. Lustigt nog behövde jag inte göra start i backe
Man lär sig köra efter att man tagit kortet eller somliga gör det i alla fall.
Hm... tror att det börjar likna detta nu:
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Men då fick du kort för motorcykel också, på samma gång? Eller försvann det tidigare? Tala om att lära sig något efter att man fått kortet så att säga.
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Nej, det hade försvunnit några år tidigare.LarsL skrev:Men då fick du kort för motorcykel också, på samma gång? Eller försvann det tidigare? Tala om att lära sig något efter att man fått kortet så att säga.
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Minns att jag svarade fel på teorifrågan om hur mycket alkohol man kan dricka och fortfarande köra bil. Ingen alls var fel svar.
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Yup. Har körkort AB, för motorcykel också. Fick det "på köpet". Kanske skulle prova nån gång...LarsL skrev:Men då fick du kort för motorcykel också, på samma gång? Eller försvann det tidigare? Tala om att lära sig något efter att man fått kortet så att säga.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
A-behörighet "på köpet" försvann i mitten på 70-talet.
Själv tog jag körkort för första gången (B) 1987, och då var halkbana infört som obligatoriskt moment. Synnerligen kul där man fick köra runt och sladda på plåt som sprejades med något slags blandning av vatten och vegetabilisk olja. Har senare kompletterat med taxibehörighet (som numera ersatts med förarlegitimation) och A-behörighet, så jag har faktiskt tagit körkort tre gånger.
Viktigt att komma ihåg vad gäller behörigheter och övningskörning med automat är som antytts att tar man körkort för automat får man inte köra en manuellt växlad bil, varken en T-ford eller något annat. Det kommer som också antytts säkert att bli obsolet med tiden men än så länge rullar ju rätt många manuellt växlade bilar i landet och lär så göra många år till.
Själv har jag lovat att nästa bil ska bli automat, och om jag även håller löftet att den blir eldriven ger det sig liksom automatiskt
Men just i detta nu har jag och sambon problemet att hon befinner sig i fritidshuset i norra Värmland med den manuellt växlade Octavian, och det bar sig inte bättre än att hon i förrgår halkade vid snöskottning och stukade vänster knä vilket omöjliggör för henne att köra. Så det lutar åt att jag får göra en räddningsoperation och undsätta henne med en automatväxlad hyrbil som hon förhoppningsvis kan köra hem medan jag kör Octavian. Hade det inte varit för pandemin hade jag tagit tåg och buss dit men nu är tiderna som de är - det skulle kännas jävligt dumt att bli sjuk nu när vaccinet är nära...
Själv tog jag körkort för första gången (B) 1987, och då var halkbana infört som obligatoriskt moment. Synnerligen kul där man fick köra runt och sladda på plåt som sprejades med något slags blandning av vatten och vegetabilisk olja. Har senare kompletterat med taxibehörighet (som numera ersatts med förarlegitimation) och A-behörighet, så jag har faktiskt tagit körkort tre gånger.
Viktigt att komma ihåg vad gäller behörigheter och övningskörning med automat är som antytts att tar man körkort för automat får man inte köra en manuellt växlad bil, varken en T-ford eller något annat. Det kommer som också antytts säkert att bli obsolet med tiden men än så länge rullar ju rätt många manuellt växlade bilar i landet och lär så göra många år till.
Själv har jag lovat att nästa bil ska bli automat, och om jag även håller löftet att den blir eldriven ger det sig liksom automatiskt
Men just i detta nu har jag och sambon problemet att hon befinner sig i fritidshuset i norra Värmland med den manuellt växlade Octavian, och det bar sig inte bättre än att hon i förrgår halkade vid snöskottning och stukade vänster knä vilket omöjliggör för henne att köra. Så det lutar åt att jag får göra en räddningsoperation och undsätta henne med en automatväxlad hyrbil som hon förhoppningsvis kan köra hem medan jag kör Octavian. Hade det inte varit för pandemin hade jag tagit tåg och buss dit men nu är tiderna som de är - det skulle kännas jävligt dumt att bli sjuk nu när vaccinet är nära...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"
Då rekommenderar jag att du lånar en elbil för den resan... sen kommer det inte vara någon tvekan om vad nästa bilköp blir!StefL skrev:
Men just i detta nu har jag och sambon problemet att hon befinner sig i fritidshuset i norra Värmland med den manuellt växlade Octavian, och det bar sig inte bättre än att hon i förrgår halkade vid snöskottning och stukade vänster knä vilket omöjliggör för henne att köra. Så det lutar åt att jag får göra en räddningsoperation och undsätta henne med en automatväxlad hyrbil som hon förhoppningsvis kan köra hem medan jag kör Octavian. Hade det inte varit för pandemin hade jag tagit tåg och buss dit men nu är tiderna som de är - det skulle kännas jävligt dumt att bli sjuk nu när vaccinet är nära...
Ett sätt är ju att stega in till din säljare och be att få låna en bil några dagar. För dig som kör Skoda kanske en ID3 skhttps://teslaclubsweden.se/forum/posting.php?mode=quote&f=29&t=23624&p=486641#ulle vara enklast. Billigt men riskabelt!
(sen skulle jag inte lita för mycket på vaccinet som kommer så småningom för dem som inte ingår i en riskgrupp eller jobbar inom vården. Det är ju inte garanterat att det kommer att fungera... #smartvirus2020)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.