Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Tesla Model 3 i körskolan "super fantastisk"

Inläggav Fredrik j » 29 dec 2020 12:27

Jerker skrev:Det kommer en tid då normen är att bilar saknar växellåda, men vi är inte där än. Att starta den första generationens T-Ford var en hel vetenskap och dessutom förenat med fara för liv och lem (man riskerade bl.a. att slå av armen när/om startveven slog tillbaka eller att bli överkörd av bilen eftersom den saknade friläge). Sånt behöver vi inte kunna behärska idag och det blir med tiden samma sak med behovet att kunna köra manuell låda. Då kommer bara veteranbilsentusiaster att behöva behärska det.

Samma med dubbeltrampningstekniken. Skillnaden är väl att man ju får köra en t-Ford på vanligt b-kort även om man aldrig ens har sett en.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 29 dec 2020 12:42

Är en sak att öva på olika bilar. Tycker nog körskolan skulle erbjuda att man får prova på lite olina typer av bilar för att känna på hur saker skiljer sig.

Sedan är det ju rejält dåligt med ens teori om laddbara fordon. I min kurs var det en sida i hela boken om alternativa bränslen, och där delade då etanol och HVO100 tillsammans med en bild på Volvos gamla C30 (?) elbil. Men det var hela kapitel om kopplingar, växellådor, ecodriving alá bensinmotor och så vidare...

Klart det kan vara användbart med manuell kunskap, men det är precis lika användbart att lära sig laddstandarder och regenbromsning. En Zoe, ID3 eller något annat i den stilen är väl inte mycket begärt.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Fredrik j » 29 dec 2020 12:57

Teslaspolen skrev:Är en sak att öva på olika bilar. Tycker nog körskolan skulle erbjuda att man får prova på lite olina typer av bilar för att känna på hur saker skiljer sig.

Sedan är det ju rejält dåligt med ens teori om laddbara fordon. I min kurs var det en sida i hela boken om alternativa bränslen, och där delade då etanol och HVO100 tillsammans med en bild på Volvos gamla C30 (?) elbil. Men det var hela kapitel om kopplingar, växellådor, ecodriving alá bensinmotor och så vidare...

Klart det kan vara användbart med manuell kunskap, men det är precis lika användbart att lära sig laddstandarder och regenbromsning. En Zoe, ID3 eller något annat i den stilen är väl inte mycket begärt.

Att man ska använda motorbroms så ofta man kan lär ju körskolorna redan ut.
Fredrik j

Inläggav HX100 » 29 dec 2020 13:33

Sambon tog körkort som 30+ och trilskades med manuell växellåda. Jag var väl också av åsikten att det är bra att kunna men efter en månad med körkortet klarat köpte vi en Leaf och fossiljäveln fick den med lägst rang i förhållandet.
Nu i efterhand känns manuell växellåda bara tänkbart i en eventuell zombie postapokalyps.
HX100

Inläggav Teslaägare LarsL » 29 dec 2020 13:42

Fredrik j skrev:Deras körskolelärare säger att man ska köra manuellt från början om man tänker ta körkort för manuell. Hans erfarenhet är att det är svårare att göra tvärt om för en 18-åring.

Jag började min övningskörning i en automatväxladbil. Fördelen med det är att man lär sig köra först, alltså se trafiken och få en känsla för den.
Nu hade jag kört A-traktor sedan 15 och bondtraktor sedan jag var 7-8 år så jag viste hur man växlade. På den tiden övningskörde man ju bara i 6 månader medan ungarna idag får två år på sig.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, HW2.5, mjukvara 2020.48.35
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Fredrik j » 29 dec 2020 14:16

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:Deras körskolelärare säger att man ska köra manuellt från början om man tänker ta körkort för manuell. Hans erfarenhet är att det är svårare att göra tvärt om för en 18-åring.

Jag började min övningskörning i en automatväxladbil. Fördelen med det är att man lär sig köra först, alltså se trafiken och få en känsla för den.
Nu hade jag kört A-traktor sedan 15 och bondtraktor sedan jag var 7-8 år så jag viste hur man växlade. På den tiden övningskörde man ju bara i 6 månader medan ungarna idag får två år på sig.

Om mina barn kört manuellt sen dom var 7år tror jag också det hade varit annorlunda. Jag ser ju på dom att det är skitsvårt att behärska bilen rent mekaniskt och minns själv att det var lite jobbigt men att min övningskörning ju var lite mer intensiv.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Jerker » 29 dec 2020 14:21

LarsL skrev:

Nu drar jag mig till minnes att jag själv faktiskt också övningskörde i en automatväxlad bil! :lol: Så för att få till växling och koppling så tog jag 8 körlektioner på OK körskola som privatist och klarade sedan mig på första uppkörningen. Jag ville också täcka upp för de eventuella konstigheter som min far, som tog körkort i slutet av 40-talet, kanske hade för sig. Vissa hade vi söner ju själva identifierat, som t.ex. att han blinkade först i samma ögonblick som han började svänga. Han "tog med sig" blinkersen när han vred på ratten! :D
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare LarsL » 29 dec 2020 14:27

Jag körde upp i en diesel Volvo som privatist. Den var visserligen manuellt växlad men hade sådant vrid att man knappt behövde bry sig om kopplingen. Det var bara att släppa och sedan gå på gasen när man ville iväg. Skulle nog funkat att köra med en fot. Lustigt nog behövde jag inte göra start i backe :D

Man lär sig köra efter att man tagit kortet eller somliga gör det i alla fall.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jerker » 29 dec 2020 14:34

LarsL skrev:Jag körde upp i en diesel Volvo som privatist. Den var visserligen manuellt växlad men hade sådant vrid att man knappt behövde bry sig om kopplingen. Det var bara att släppa och sedan gå på gasen när man ville iväg. Skulle nog funkat att köra med en fot. Lustigt nog behövde jag inte göra start i backe :D

Man lär sig köra efter att man tagit kortet eller somliga gör det i alla fall.

För mig slumpade det sig så att jag, för att det inte fanns lediga tider i Karlstad, körde upp i Sunne. Där fanns bara ett trafikljus som var anropsstyrt, inga "fickparkeringsparkeringar", inga rondeller och jag behövde inte heller göra start i backe. På den tiden (början av 80-talet), ska ni ungdomar veta, existerade inte heller nåt sånt som halkkörning. Jo, det hade nog börjat komma på vissa ställen men var inte nåt krav.

Hm... tror att det börjar likna detta nu: :?

Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare LarsL » 29 dec 2020 14:40

Men då fick du kort för motorcykel också, på samma gång? Eller försvann det tidigare? Tala om att lära sig något efter att man fått kortet så att säga.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt