Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Någon som kan förklara bitcoin för mig

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inläggav Teslaägare AGCF » 18 jan 2021 13:37

Som rubriken lyder. Kan någon förklara Bitcoin på ett enkelt sätt? Jag fattar inte grejen alls. Det är väl så att 99,99% köper Bitcoin för att tjäna pengar, och varför kallas det en valuta?
Tesla M3 LR -20. Före detta Model X 75D -17, Model S -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare

Referralkod: alexander7331

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inläggav Teslaägare Jerker » 18 jan 2021 13:46

AGCF skrev:Som rubriken lyder. Kan någon förklara Bitcoin på ett enkelt sätt? Jag fattar inte grejen alls. Det är väl så att 99,99% köper Bitcoin för att tjäna pengar, och varför kallas det en valuta?

Jag kan inte förklara allt för dig, men det är ju ett betalningsmedel, så visst är det en valuta. Det är ju ett sätt att sköta betalningar utan att blanda in det traditionella banksystemet och det är utanför alla regeringars myndigheters kontroll. Populärt inte minst bland kriminella.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 18 jan 2021 14:42

Jerker skrev:
AGCF skrev:Som rubriken lyder. Kan någon förklara Bitcoin på ett enkelt sätt? Jag fattar inte grejen alls. Det är väl så att 99,99% köper Bitcoin för att tjäna pengar, och varför kallas det en valuta?

Jag kan inte förklara allt för dig, men det är ju ett betalningsmedel, så visst är det en valuta. Det är ju ett sätt att sköta betalningar utan att blanda in det traditionella banksystemet och det är utanför alla regeringars myndigheters kontroll. Populärt inte minst bland kriminella.

Lite som kontanter då? ;)

Men ja. Det kallas valuta för att det var originaltanken bakom bitcoin. Sedan är värdet på valutan helt vansinnigt volatilt så folk spekulerar i värdet i första hand.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare AGCF » 18 jan 2021 14:46

Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:

Men ja. Det kallas valuta för att det var originaltanken bakom bitcoin. Sedan är värdet på valutan helt vansinnigt volatilt så folk spekulerar i värdet i första hand.

Vad bestämmer penningmängden?
Tesla M3 LR -20. Före detta Model X 75D -17, Model S -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 18 jan 2021 14:47

Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:

Lite som TSLA då? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 18 jan 2021 14:55

AGCF skrev:
Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:

Vad bestämmer penningmängden?

Mängden bestämdes ifrån skapandet på matematiska formler, men antalet "tryckta" (om man vill kalla det så) bitcoins är bestämt av hur mycket datorkraft som slängts åt att "gräva fram" fler bitcoins.

Sedan ska man inte tänka sig en bitcoin som ett odelbart mynt, tvärt om går den att dela på i mycket små delar. Alltså kan man äga 1 BTC men också 0,0000000045 BTC
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Prova ett lite roligare elbolag? :) https://invite.tibber.com/5950079
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare big-olle » 18 jan 2021 15:01

Bitcoin är ett decentraliserat, krypterat betalningsnätverk. Det finns ingen som styr över det. Säkerheten säkerställs genom att datorer gör matematiska ekvationer. De kallas för miners. Genom att mine:a får man bitcoin i rewards som sedan sälja på öppna marknaden. Ju högre priset blir, desto säkrare blir nätverket (inte så enkelt). Man mäter hashrate.
Alla transaktioner lagras på en officiell ledger om alla kan granska.
Som direkt betalningsmedel fungerar det dåligt, men som en underliggande struktur för SoV (store of value) är det fantastiskt säkert. Sedan jobbar man på flera lager, dvs ett lager ovanpå där man kan göra många o snabba o biliga transaktioner. Detta kanske blir stort i framtiden.
De som är misstänksamma mot staternas penningspolitik, urholkande av köpkraften är de som tilltalas mest av bitcoin. Bitcoinmängden är redan matematiskt säkerställd att aldrig bli fler än 21 miljoner. Ungefär vart 4:e år minskar rewarden till miners med hälften, vilket ännu så länge lett till en ny "bubbla", dvs det kommer ut hälften så mång nya bitcoins på marknaden vilket leder till att priset drivs upp enormt och spricker sedan för att stabilisera sig på en högre nivå än innan bubblan uppstod.
Vi hade en halvering förra året, så det är många som tror att vi står inför en ny bubbla. Om den spricker vid 100000 dollar, eller 400 000 dollar vet ingen.
Flera stora inversteringsbolag har nu börjat se bitcoin som mer rumsren och dessas köp driver upp priset.

Elon verkar gilla Bitcoin. Det är lite som att makten förflyttas från staterna till ett digitaliserat, krypterat nätverk som många gillar.
Och ja, jag äger bitcoin sedan ett par år tillbaka.
Ägare av en Tesla model 3, midnight silver metallic
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare

Inläggav Teslaägare AGCF » 18 jan 2021 15:22

big-olle skrev:Bitcoin är ett decentraliserat, krypterat betalningsnätverk. Det finns ingen som styr över det. Säkerheten säkerställs genom att datorer gör matematiska ekvationer. De kallas för miners. Genom att mine:a får man bitcoin i rewards som sedan sälja på öppna marknaden. Ju högre priset blir, desto säkrare blir nätverket (inte så enkelt). Man mäter hashrate.
Alla transaktioner lagras på en officiell ledger om alla kan granska.
Som direkt betalningsmedel fungerar det dåligt, men som en underliggande struktur för SoV (store of value) är det fantastiskt säkert. Sedan jobbar man på flera lager, dvs ett lager ovanpå där man kan göra många o snabba o biliga transaktioner. Detta kanske blir stort i framtiden.
De som är misstänksamma mot staternas penningspolitik, urholkande av köpkraften är de som tilltalas mest av bitcoin. Bitcoinmängden är redan matematiskt säkerställd att aldrig bli fler än 21 miljoner. Ungefär vart 4:e år minskar rewarden till miners med hälften, vilket ännu så länge lett till en ny "bubbla", dvs det kommer ut hälften så mång nya bitcoins på marknaden vilket leder till att priset drivs upp enormt och spricker sedan för att stabilisera sig på en högre nivå än innan bubblan uppstod.
Vi hade en halvering förra året, så det är många som tror att vi står inför en ny bubbla. Om den spricker vid 100000 dollar, eller 400 000 dollar vet ingen.
Flera stora inversteringsbolag har nu börjat se bitcoin som mer rumsren och dessas köp driver upp priset.

Elon verkar gilla Bitcoin. Det är lite som att makten förflyttas från staterna till ett digitaliserat, krypterat nätverk som många gillar.
Och ja, jag äger bitcoin sedan ett par år tillbaka.

Okej, men värdet garanteras inte av någon eller något? Jag har sett att man kan "bryta" bitcoins med datorer men då gör man av med nästa samma kostnad på elräkningen om jag fattar rätt. Har alla bitcoins kommit till genom att "brytas" med energi? I princip en dator som producerar värme i ett rum och samma värde som värmen har skapas också i bitcoins, eller så att säga upprätthålls av att tillräckligt många tycker att det är värt det. Eller fanns det från början en stor mängd som bara såldes ut av skaparen?

Det du beskriver om penningmängden gör att jag tänker att valutan lider av kronisk deflation.

Gillar verkligen Elon Bitcoin? såg att han skrev "Bitcoin is almost as bs as fiat money". EDIT. Fiatmoney är visst alla pengar utan myntfot d.v.s. alla.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 18 jan 2021 15:27

big-olle skrev:Elon verkar gilla Bitcoin.

Är det inte mer en myt utifrån scammers på Twitter som låtsas vara Elon Musk som ska ge gratis kryptovaluta?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jerker » 18 jan 2021 15:33

Ett problem som börjar bli allt större med kryptovalutor (finns fler än bitcoin) är att de drar väldiga mängder energi att räkna fram. En bekant till mig har avsatt en speciell gammal stationär dator till att bara stå och göra detta och han har givetvis räknat på hur mycket den kostar att driva i förhållande till vilken utdelning han får. Vill minnas att det var en diskussion här för några år sedan om möjligheten att låta SuC bekosta bitcoinberäkningar...

Och man bör hålla koll på sina lagringsmedier där man har sin bitcoin sparad. Kraschar hårddisken försvinner bitcoinen.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Nästa

Återgå till Övrigt