Någon som kan förklara bitcoin för mig

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av AGCF »

Maxerl skrev:
AGCF skrev:
Jag tycker dagens monetära system är rättvist ja. Jämfört med alla alternativ.
Ok, så du tycker att det är rättvist att de som äger mest tillgångar varje år gynnas mest av systemet (utan ansträngning, genom tillgångsinflationen)? Vad är det som är rättvist med detta?
Alla gynnas lika. Tar man större risker kan man få högre avkastning eller förlora mer. Förstår inte riktigt vad du menar. Ska man inte kunna få avkastning på pengar om man hade mer än en viss mängd? Är det så med kryptovaluta att den som har det för miljarder inte kan låna ut det mot ränta, bara de som har lite?

Inflationsmålet är guld värt. Före vi hade inflationsmål var inflationen en gravt försvårande omständighet för alla som försökte driva företag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Maxerl »

AGCF skrev:
Maxerl skrev:
AGCF skrev:
Jag tycker dagens monetära system är rättvist ja. Jämfört med alla alternativ.
Ok, så du tycker att det är rättvist att de som äger mest tillgångar varje år gynnas mest av systemet (utan ansträngning, genom tillgångsinflationen)? Vad är det som är rättvist med detta?
Alla gynnas lika. Tar man större risker kan man få högre avkastning eller förlora mer. Förstår inte riktigt vad du menar. Ska man inte kunna få avkastning på pengar om man hade mer än en viss mängd? Är det så med kryptovaluta att den som har det för miljarder inte kan låna ut det mot ränta, bara de som har lite?

Inflationsmålet är guld värt. Före vi hade inflationsmål var inflationen en gravt försvårande omständighet för alla som försökte driva företag.
Alla gynnas ju inte alls lika. När centralbankerna trycker pengar på olika sätt och expanderar penningmängden så får de som äger aktier/fastigheter/tavlor mm mm sina tillgångar uppjusterade i pris (som de kan sälja dyrare) medan de som inget äger får ännu svårare att köpa tillgångarna och blir relativt fattigare. Och förleds inte att tro att tillgångsinflationen varit 2% om året senaste 20 åren, snarare 10-15%.

Detta är inte någon bedrift för att företagen skötts väldigt bra, fastigheterna renoverats exemplariskt eller att folk blivit konstintresserade. Det är enbart pga centralbankerna minskat värdet på valutan och därmed omfördelat rikedom. Dessutom har de räddat dåliga företagare/banker under förevändningen too big to fail. Det är alltså så långt från "rättvis" kapitalism man kan komma.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Swede1 »

Jo, spara kronor till 0,5% ränta har inte varit bra. Bättre köpa t ex avanza indexfond, då får du ta del av tillgångsinflationen.

Bitcoin verkar vara ett sätt att undvika skatt, brukar inte fungera i längden. Att en dator kan stå och skapa pengar med värme låter mycket märkligt, låter som ett pyramidspel. Att centralbanker inte kan påverka mängden pengar är sympatiskt, men då kan du väl köpa t ex guld istället. Hört att många brottslingar använder bitcoin för att undgå upptäckt, misstänker att de drivit upp priset, när polisen kommer så kan man misstänka att bitcoin kraschar, vad vet jag. Sen ska marknaden regleras och vad är fördelen med bitcoin då? Känns som en klassisk spekulationsbubbla/pyramidspel, men kanske har de en ny teknisk lösning som är bra? När mannen på gatan börjar prata om att de köpt bitcoin, brukar det vara en bra indikation på att det är dags att hoppa av eller att bubblan redan spruckit. 8-)
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av big-olle »

Det är så många som inte fattar Bitcoin. Ja, den växer i småbubblor. Priset rusar, för att sedan justeras ner. Över de åren den har existerat har den ökat med ca 200% i snitt per år.
Bitcoin och DeFi är ett sätt att skapa en global valuta och ett banksystem som ingen (INGEN) styr. Alla miljarder banklösa personer i världen (som har en mobiltelefon) kan nu spara pengar, skicka till sina kusiner, handla. Detta är en humanitär valuta. Som ger alla lika möjlighet (kanske inte helt sant idag, valarna styr marknaden en del). Lightningnätverket som byggs ovanpå bitcoinshuvudlager (ja, detta som är extremt säkert o som förbrukar energi), förbrukar nästan 0 energi o är nästan totalt gratis. Den kan hantera miljoner transaktioner, utan mellanhänder.

Googla Petrodollar. Fiat har gett upphov till så mycket krig och miljöförstöring de senaste 50 åren så jag nästan vill kräkas.

Miningen är för att säkra kedjan. Det måste gå åt energi och kosta för att det ska vara svårt att hacka. Skillnaden är att en bitcoinminer kan flytta till island o använda termalenergi, eller flytta till oljefälten i Kuwait för att ta tillvara enegi som annars går till spillo. Eller hydroenergi. Upp till 70 % av bitcoinminingen är klimatneutral. O den siffran kommer bara att öka.

Detta med brottslingar. Fiatvalutor används mycket mer till illegal verksamhet. Bitcoins är synliga på blockkedjan. FBI tog precis en stor summa bitcoins från utpressare för att de direkt kunde spåra pengarna.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av AGCF »

Så det är dollarns fel att det startas krig och inte människor, det köper jag inte för fem öre. Ta inte bort människors ansvar för sina handlingar nu. Jag har då aldrig någonsin hört någon OPEC-diktator skylla sina illdåd på dollarn, men du villl tydligen gärna ursäkta dem med det.

Hur många banklösa personer håller kryptovaluta? Det känns om en krystad ursäkt. De som har tillgång till billig eller överflödig energi är knappast de som inte har en bank. Snarare är det de som redan har pengar och verksamheter som bryter krypto, eller de som har tillgång till något stort företags datorer och utnyttjar sin makt. Den som bryter krypto äger krypton och säljer den dyrt. Inte någon fattig banklös kongoles.

Angående inflationsmålet. Jag tror inte de tillgångslösa hade vunnit mer på en djup depression med massarbetslöshet. Nej det tror jag faktiskt inte.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av big-olle »

AGCF skrev:
Så det är dollarns fel att det startas krig och inte människor, det köper jag inte för fem öre. Ta inte bort människors ansvar för sina handlingar nu. Jag har då aldrig någonsin hört någon OPEC-diktator skylla sina illdåd på dollarn, men du villl tydligen gärna ursäkta dem med det.

Hur många banklösa personer håller kryptovaluta? Det känns om en krystad ursäkt. De som har tillgång till billig eller överflödig energi är knappast de som inte har en bank. Snarare är det de som redan har pengar och verksamheter som bryter krypto, eller de som har tillgång till något stort företags datorer och utnyttjar sin makt. Den som bryter krypto äger krypton och säljer den dyrt. Inte någon fattig banklös kongoles.

Angående inflationsmålet. Jag tror inte de tillgångslösa hade vunnit mer på en djup depression med massarbetslöshet. Nej det tror jag faktiskt inte.
De som minar är inte fattiga. Rätt. De säljer det till det priset marknaden är villig att betala. Dyrt? Billigt? Vettefan. Marknadspris - jepp.
Bitcoin är ett utbrett betalningsmedel i syd- och centralamerika samt i flera afrikanska länder. allt du behöver är.en mobil. Även dollar (kontanter) är utbrett. Men inte betalkort, swish, SAS-eurobonus, ICA-kortet, Klarna etc......

Läs på om petrodollarn istället. Dollarn var backad av guld tidigare. Oljan ändrade spelfältet totalt.
USA försvarar sin dollar med krig, eller hot om krig.
Från Wikipedia: År 2000 konverterade Irak alla sina oljeaffärer inom ramen för Oil for Food-programmet från dollar till euro.[2] Strax efter att USA invaderat Irak 2003 ändrades dock detta, det vill säga oljehandeln återgick till att ske i dollar.[3]
Undrar vad som hände?

Nej, ett icke levande föremål kan ej starta krig. Du är väldigt smart(OBS ironi), eller så försöker du förlöjliga mig.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av mans71 »

Följer diskussionen (tyst) med spänning, men trist när det blir personangrepp… :roll:
Model S P85DL+
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Ric »

big-olle skrev:
AGCF skrev:
Så det är dollarns fel att det startas krig och inte människor, det köper jag inte för fem öre. Ta inte bort människors ansvar för sina handlingar nu. Jag har då aldrig någonsin hört någon OPEC-diktator skylla sina illdåd på dollarn, men du villl tydligen gärna ursäkta dem med det.

Hur många banklösa personer håller kryptovaluta? Det känns om en krystad ursäkt. De som har tillgång till billig eller överflödig energi är knappast de som inte har en bank. Snarare är det de som redan har pengar och verksamheter som bryter krypto, eller de som har tillgång till något stort företags datorer och utnyttjar sin makt. Den som bryter krypto äger krypton och säljer den dyrt. Inte någon fattig banklös kongoles.

Angående inflationsmålet. Jag tror inte de tillgångslösa hade vunnit mer på en djup depression med massarbetslöshet. Nej det tror jag faktiskt inte.
De som minar är inte fattiga. Rätt. De säljer det till det priset marknaden är villig att betala. Dyrt? Billigt? Vettefan. Marknadspris - jepp.
Bitcoin är ett utbrett betalningsmedel i syd- och centralamerika samt i flera afrikanska länder. allt du behöver är.en mobil. Även dollar (kontanter) är utbrett. Men inte betalkort, swish, SAS-eurobonus, ICA-kortet, Klarna etc......

Läs på om petrodollarn istället. Dollarn var backad av guld tidigare. Oljan ändrade spelfältet totalt.
USA försvarar sin dollar med krig, eller hot om krig.
Från Wikipedia: År 2000 konverterade Irak alla sina oljeaffärer inom ramen för Oil for Food-programmet från dollar till euro.[2] Strax efter att USA invaderat Irak 2003 ändrades dock detta, det vill säga oljehandeln återgick till att ske i dollar.[3]
Undrar vad som hände?

Nej, ett icke levande föremål kan ej starta krig. Du är väldigt smart(OBS ironi), eller så försöker du förlöjliga mig.
2011 stals hela guldreserven (plus fonder) från Afrikas rikaste land. Vem lade beslag på pengarna? Troligen demokratiskt valda ledar från västs största nationer. Man passade även på att se till så ledaren som hade ordnat utbildning och sjukvård för landets befolkning blev mördad. Att landet var på väg att minimera sin användning av USD var ett faktum. Sverige var med och skapade öppen slavhandel i ett tidigare fungerande land.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av AGCF »

Vilket land? Seychellerna?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av AGCF »

big-olle skrev:
AGCF skrev:
Så det är dollarns fel att det startas krig och inte människor, det köper jag inte för fem öre. Ta inte bort människors ansvar för sina handlingar nu. Jag har då aldrig någonsin hört någon OPEC-diktator skylla sina illdåd på dollarn, men du villl tydligen gärna ursäkta dem med det.

Hur många banklösa personer håller kryptovaluta? Det känns om en krystad ursäkt. De som har tillgång till billig eller överflödig energi är knappast de som inte har en bank. Snarare är det de som redan har pengar och verksamheter som bryter krypto, eller de som har tillgång till något stort företags datorer och utnyttjar sin makt. Den som bryter krypto äger krypton och säljer den dyrt. Inte någon fattig banklös kongoles.

Angående inflationsmålet. Jag tror inte de tillgångslösa hade vunnit mer på en djup depression med massarbetslöshet. Nej det tror jag faktiskt inte.
De som minar är inte fattiga. Rätt. De säljer det till det priset marknaden är villig att betala. Dyrt? Billigt? Vettefan. Marknadspris - jepp.
Bitcoin är ett utbrett betalningsmedel i syd- och centralamerika samt i flera afrikanska länder. allt du behöver är.en mobil. Även dollar (kontanter) är utbrett. Men inte betalkort, swish, SAS-eurobonus, ICA-kortet, Klarna etc......

Läs på om petrodollarn istället. Dollarn var backad av guld tidigare. Oljan ändrade spelfältet totalt.
USA försvarar sin dollar med krig, eller hot om krig.
Från Wikipedia: År 2000 konverterade Irak alla sina oljeaffärer inom ramen för Oil for Food-programmet från dollar till euro.[2] Strax efter att USA invaderat Irak 2003 ändrades dock detta, det vill säga oljehandeln återgick till att ske i dollar.[3]
Undrar vad som hände?

Nej, ett icke levande föremål kan ej starta krig. Du är väldigt smart(OBS ironi), eller så försöker du förlöjliga mig.
Du skrev ju bokstavligt "Googla Petrodollar. Fiat har gett upphov till så mycket krig och miljöförstöring de senaste 50 åren så jag nästan vill kräkas."
Jag tycker att du demoniserar valuta. Det har ingen större betydelse vilken valuta oljan handlas i. Slutanvändarna, de som förbränner eller köper kläderna eller plastsakerna betalar i regel inte med dollar.

Någon som har något inspel om kryptovalutor istället. Det känns som att de som håller krypto vill snacka upp det, och de som inte håller krypto vill att det ska krascha. :D
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av IcePic »

AGCF skrev:
Någon som har något inspel om kryptovalutor istället. Det känns som att de som håller krypto vill snacka upp det, och de som inte håller krypto vill att det ska krascha. :D
Jag är inte emot kryptovalutor, och för många svenskar är det ju som att vi redan gått över till digital betalningar. Det jag däremot inte alls gillar är den dåliga implementationen just nu av de större kryptovalutorna som gör att det går åt så galet med energi för att hålla igång dem. (och mine:a det sista)
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av big-olle »

AGCF skrev:
big-olle skrev:
AGCF skrev:
Så det är dollarns fel att det startas krig och inte människor, det köper jag inte för fem öre. Ta inte bort människors ansvar för sina handlingar nu. Jag har då aldrig någonsin hört någon OPEC-diktator skylla sina illdåd på dollarn, men du villl tydligen gärna ursäkta dem med det.

Hur många banklösa personer håller kryptovaluta? Det känns om en krystad ursäkt. De som har tillgång till billig eller överflödig energi är knappast de som inte har en bank. Snarare är det de som redan har pengar och verksamheter som bryter krypto, eller de som har tillgång till något stort företags datorer och utnyttjar sin makt. Den som bryter krypto äger krypton och säljer den dyrt. Inte någon fattig banklös kongoles.

Angående inflationsmålet. Jag tror inte de tillgångslösa hade vunnit mer på en djup depression med massarbetslöshet. Nej det tror jag faktiskt inte.
De som minar är inte fattiga. Rätt. De säljer det till det priset marknaden är villig att betala. Dyrt? Billigt? Vettefan. Marknadspris - jepp.
Bitcoin är ett utbrett betalningsmedel i syd- och centralamerika samt i flera afrikanska länder. allt du behöver är.en mobil. Även dollar (kontanter) är utbrett. Men inte betalkort, swish, SAS-eurobonus, ICA-kortet, Klarna etc......

Läs på om petrodollarn istället. Dollarn var backad av guld tidigare. Oljan ändrade spelfältet totalt.
USA försvarar sin dollar med krig, eller hot om krig.
Från Wikipedia: År 2000 konverterade Irak alla sina oljeaffärer inom ramen för Oil for Food-programmet från dollar till euro.[2] Strax efter att USA invaderat Irak 2003 ändrades dock detta, det vill säga oljehandeln återgick till att ske i dollar.[3]
Undrar vad som hände?

Nej, ett icke levande föremål kan ej starta krig. Du är väldigt smart(OBS ironi), eller så försöker du förlöjliga mig.
Du skrev ju bokstavligt "Googla Petrodollar. Fiat har gett upphov till så mycket krig och miljöförstöring de senaste 50 åren så jag nästan vill kräkas."
Jag tycker att du demoniserar valuta. Det har ingen större betydelse vilken valuta oljan handlas i. Slutanvändarna, de som förbränner eller köper kläderna eller plastsakerna betalar i regel inte med dollar.

Någon som har något inspel om kryptovalutor istället. Det känns som att de som håller krypto vill snacka upp det, och de som inte håller krypto vill att det ska krascha. :D
Där håller jag förvisso med dig. Det är ju inte dollarn i sig, utan makten bakom som ställer till det.
Håller också med dig om att det är vårt samhälle i stort (slit och släng) som skapar mycket av miljöförstöring och krig.
Jag gick in i bitcoin 2018 för att tjäna pengar (vilket jag gjort). Efter hand som jag läst mer och mer om det har mitt förståelse ökat om vad det kan leda till. Hoppet om en bättre o rättvisare värld.
Nu låter jag kanske naiv. Och det är jag nog också.
Det finns 2 sidor av myntet. Dels lever vi ett så jäkla bra liv i västvärlden idag just pga inflation som stimulerar marknaden att aldrig sluta växa. Att inte sluta konsumera. Att spara minimalt.
Jag som äger hus och aktier är lyckligt lottad. Jag är miljonär flera gånger om. Men något gnager.
Centralbankerna styrs av människor. Människor som vill gott (hoppas jag), men reglerna ändras efterhand som världen förändras. 25% av alla dollar som finns idag har tryckts upp det sista året.
De länder (fram för allt i syd- och centralamerika) som har dollarn som valuta har "förlorat" 25% av sina tillgångar på ett år. I El Salvador godkänns precis i dagarna Bitcoin som en valuta. Panama hakar på, Det börjar bubbla i Argentina, Brazilien, etc. De vill minska beroendet av dollarn.
Det som är bra med bitcoin, den andra sidan av myntet är att den är styrd av kod. En kod som inte kan ändras efter rådande inflationsmål. Den tar bort den mänskliga faktorn i ekvationen. På gott o på ont. Men det blir rättvisare för alla svagare o fattigare länder. Det "dåliga" är att bitcoin inte är inflatorisk. Den belönar sparande och återhållsamhet, vilket kan leda till att världens kugghjul saktar ner. Bra för miljön, men för mänslkigheten? Jag vet inte. Har inte bestämt mig.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av mans71 »

2018… ja då skulle man ha varit med och köpt bitcoin. Men varför investerade du just i bitcoin? Eller du kanske investerade i annat också iofs det vet inte jag. Men varför var det just Bitcoin som växte sig störst, det finns ju så många andra som rent tekniskt är bättre?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Pontus »

Jag köpte 1/2 bitcoin I julklapp till en faster 2014. Hon fick en kod och en digital plånbok, den är fortfarande inte inlöst och ingen vet vart uppgifterna är :(
Jag använde en gammal arbetsemail när jag skapade plånboken och har inte tillgång till den nu. Men funderar på att höra med dom om den finns sparad.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av p1457 »

Jag köpte en bitcoin för ca 500 kr för många år sedan. Valde ett extra säkert lösenord som jag inte kom ihåg.
Kompisen som sålde denna bitcoin tappade också bort sin plånbok, han hade ett tjugotal bitcoins. Vet inte om det är en tröst.

500 spänn i papperskorgen för mig iallafall.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Jordad »

Pontus skrev:
Jag har inte läst hela tråden men vad jag förstått så går det åt en massa datakraft för att göra transaktioner med Bitcoin, om så är fallet vem betalar för det?
De som står för noder betalar för energin. Man kan köra en node på en raspberry pi så det är ingen större kostnad.

Den energianvändning som man talar om i media är det som förbrukas vid mining. Man tar ofta den totala mängden energi som har krävts för mining av alla nuvarande bitcoins och delar den med antal transaktioner och får då fram en siffra för vad en transaktion har kostat i total energianvändning. Den siffran sjunker i takt med att transaktionerna ökar men den beror också på hur mycket energi som går åt till mining av nya bitcoin.
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av big-olle »

mans71 skrev:
2018… ja då skulle man ha varit med och köpt bitcoin. Men varför investerade du just i bitcoin? Eller du kanske investerade i annat också iofs det vet inte jag. Men varför var det just Bitcoin som växte sig störst, det finns ju så många andra som rent tekniskt är bättre?
Hade hört talas om bitcoin tidigare, men trodde att det bara var "magic internet money". Det var en vän som visade mig. Han själv hade köpt 2013. Jag tänkte samma sak då. Fan att jag inte köpte ett par år tidigare, varför hade han inte sagt detta tidigare.
Hans förslag var huvudsak bitcoin o evt Eth. Detta köpte jag. Han har sedan sysslat med en massa altcoins, men inte jag. Dock kikade jag runt på alla coola ICO:s o altcoins 2018. Det fanns så många coola som skulle lösa allt. Blev dock aldrig att jag köpte.

Vad är fördelen med Bitcoin. Jag är fortfarande en novis, men dessa saker gör den mest tilltalande av alla (för mig).

Den är störst och först. Det finns en stor fördel med detta, men ingen garanti. Desto större den blir desto säkrare blir den (förenklat). Ju fler som köper och ju fler av de med stora innehav som säljer av, desto mindre volatil blir den (troligtvis).

Den använder PoW (Proof of Work). Detta är den del i bitcoin som förbrukar en massa energi. Men detta är nödvändigt för att du ska få en så decentraliserad blockkedja som möjligt. Alternativet PoS (Proof of Stake) använder mycket mindre energi, men risken är att de med mest makt och pengar bestämmer, dvs det blir precis samma soppa som med centralbankerna.

Det rullas ut lager 2, som kallas för lightningnetwork. Med detta sker transaktionerna blixtsnabbt, med minimal energiförbrukning och med mycket låg kostnad.
Så baslagret förbrukar mycket energi för att vara decentraliserat och ohyggligt säkert. Där ligger alla besparingar o de stora transaktionerna sker. I lager 2 (som du använder med mobilen) sker alla dagliga transaktioner som sedan synkas med lager ett. Ungefär som dagens banksystem och ditt visakort.

Och för det 3:e, (eller 4:e). Alla andra coins (mig veterligen) har ett företag bakom sig, eller en skapare som har makt att ändra i protokollen. Bitcoins skapare är anonym och borta och är helt utom kontroll att kunna ändra i protokollen.
De flesta andra coins använder PoS. Flera andra som använder PoW (till exempel bitcoin cash) ville ändra i bitcoins protokoll, men detta ledde till att de delade på sig. Bitcoin cash använder större blocks vid valideringen, vilket leder till en snabbare valuta, men komplicerar andra saker (minns inte/förstår inte).

Men, om man vill leka casino, och tjäna snabba pengar, så finns det andra crypto. Typ Doge. Tror faktiskt att Doge är ett barnbarn till bitcoin (stammar från bitcoin, sedan litecoin o sedan doge).
Jag säljer inte. Kommer att vänta minst 4 år till innan den funderingen börjar ta form.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Swede1 »

Insiktsfulla tankar av Bigolle om att inflationen tvingar fram aktivitet av pengarna, du måste investera dem, du kan inte bara ha ett bankkonto för då blir du fattig.

Aha, bitcoin kan hackas, då faller väl hela idén? Utpressare ville ha betalt i bitcoin.

https://www.di.se/live/bitcoin-faller-t ... igare-ras/

Hur växlar man in bitcoin mot en matkasse på affären eller för att betala räkningar?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av mans71 »

Köpa mat på ICA behöver ju inte vara så långt bort. Ett VISA-kort skulle ju lika gärna kunna vara kopplat till Bitcoin likväl som USD, SEK, EUR, osv? VISA lär ju tjäna på växlingskursen i vanlig ordning och staten borde gilla upplägget för då får dom koll på crypto-plånböcker och dess innehavare - borde inte ligga så långt bort?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av IcePic »

Swede1 skrev:
Hur växlar man in bitcoin mot en matkasse på affären eller för att betala räkningar?
Man åker väl till Sydamerika eller Afrika, enligt förespråkarna här på forumet, sen bitcoin-swizzlar du i mataffären.
:lol:
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av big-olle »

Swede1 skrev:
Insiktsfulla tankar av Bigolle om att inflationen tvingar fram aktivitet av pengarna, du måste investera dem, du kan inte bara ha ett bankkonto för då blir du fattig.

Aha, bitcoin kan hackas, då faller väl hela idén? Utpressare ville ha betalt i bitcoin.

https://www.di.se/live/bitcoin-faller-t ... igare-ras/

Hur växlar man in bitcoin mot en matkasse på affären eller för att betala räkningar?
Detta är de-bunked. Utpressarna hade flyttat bitcoinen till en adress på en växel för att lösa ut i dollar. Har du dina bitcoins på en exchange, har de kontrollen o kan lämna ut dina bitcoins.
Själva blockchainen har inte blivit hackad. FBI har bara fått tillgång till nyckeln.
Detta visar ju på Bitcoins styrka. Att du kan se alla transaktionerna på kedjan.
Här är en text från amerikansk media:
"In the Colonial case, investigators were able to track multiple transfers of bitcoin by reviewing a public ledger, according to court documents. The transfers represented payments made by Colonial that had been transferred to an "address" whose password or "private key" was known to the FBI, which then recovered the money."

I sverige har vi inte behov av lightning. Det kanske kommer. Man kan ju alltid skratta och förlöjliga 3:e världen som nu faktiskt har en möjlighet till att betala och spara pengar i mobilen. 70%. av befolkningen i El Salvador har ej bankkonto. Vet ej vad siffran är i andra länder, men skulle tippa på att den i Afrika kan vara ännu högre.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av josve »

Är inte det största bekymret för Bitcoin att den är så volatil så den kommer inte fungera som ett rimligt betalningsalternativ för ”vanliga” människor. Tänk om du fick din lön i Bitcoin, utbetalning den 25:e, den 26:e twittrar Elon Musk något märkligt meddelande om bitcoin och plötsligt har du ”tappat” 25% av din lön...

Bara en tanke.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Niclas »

För mig är hela idén med bitcoin totalt galenskap. Värdet på valutan måste ju vara någorlunda stabilt och förutsägbart annars blir det ju bara en investering precis som bitcoin är idag. Och för att använda valutan för vanliga icke-kriminella människor, måste den ju gå att använda för att köpa vanliga saker typ mat, varor. Idag kan du bara använda bitcoin för att spekulera och köpa vapen.
Totalt galet i mina öron.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av 12man »

Ric skrev:
2011 stals hela guldreserven (plus fonder) från Afrikas rikaste land. Vem lade beslag på pengarna? Troligen demokratiskt valda ledar från västs största nationer. Man passade även på att se till så ledaren som hade ordnat utbildning och sjukvård för landets befolkning blev mördad. Att landet var på väg att minimera sin användning av USD var ett faktum. Sverige var med och skapade öppen slavhandel i ett tidigare fungerande land.
AGCF skrev:
Vilket land? Seychellerna?
Skulle gärna vilja veta också
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av big-olle »

Niclas skrev:
För mig är hela idén med bitcoin totalt galenskap. Värdet på valutan måste ju vara någorlunda stabilt och förutsägbart annars blir det ju bara en investering precis som bitcoin är idag. Och för att använda valutan för vanliga icke-kriminella människor, måste den ju gå att använda för att köpa vanliga saker typ mat, varor. Idag kan du bara använda bitcoin för att spekulera och köpa vapen.
Totalt galet i mina öron.
Volatliteten är väl det stora problemet idag. Fram för allt om du vill använda som valuta. Det kändes därför märkligt när Tesla gick ut o sa att man kunde köpa en tesla med Bitcoin.
I vissa delar av världen kan du köpa en kaffe, eller en limpa bröd för bitcoin.
I väst-världen är det mest som en investering/spekulation i dagsläget. Att man sedan bara kan köpa vapen för bitcoin, det för stå för dig. Jag rör mig inte i dessa kretsar.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Skriv svar