Någon som kan förklara bitcoin för mig

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av AGCF »

Som rubriken lyder. Kan någon förklara Bitcoin på ett enkelt sätt? Jag fattar inte grejen alls. Det är väl så att 99,99% köper Bitcoin för att tjäna pengar, och varför kallas det en valuta?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Jerker »

AGCF skrev:
Som rubriken lyder. Kan någon förklara Bitcoin på ett enkelt sätt? Jag fattar inte grejen alls. Det är väl så att 99,99% köper Bitcoin för att tjäna pengar, och varför kallas det en valuta?
Jag kan inte förklara allt för dig, men det är ju ett betalningsmedel, så visst är det en valuta. Det är ju ett sätt att sköta betalningar utan att blanda in det traditionella banksystemet och det är utanför alla regeringars myndigheters kontroll. Populärt inte minst bland kriminella.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
AGCF skrev:
Som rubriken lyder. Kan någon förklara Bitcoin på ett enkelt sätt? Jag fattar inte grejen alls. Det är väl så att 99,99% köper Bitcoin för att tjäna pengar, och varför kallas det en valuta?
Jag kan inte förklara allt för dig, men det är ju ett betalningsmedel, så visst är det en valuta. Det är ju ett sätt att sköta betalningar utan att blanda in det traditionella banksystemet och det är utanför alla regeringars myndigheters kontroll. Populärt inte minst bland kriminella.
Lite som kontanter då? ;)

Men ja. Det kallas valuta för att det var originaltanken bakom bitcoin. Sedan är värdet på valutan helt vansinnigt volatilt så folk spekulerar i värdet i första hand.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av AGCF »

Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:
AGCF skrev:
Som rubriken lyder. Kan någon förklara Bitcoin på ett enkelt sätt? Jag fattar inte grejen alls. Det är väl så att 99,99% köper Bitcoin för att tjäna pengar, och varför kallas det en valuta?
Jag kan inte förklara allt för dig, men det är ju ett betalningsmedel, så visst är det en valuta. Det är ju ett sätt att sköta betalningar utan att blanda in det traditionella banksystemet och det är utanför alla regeringars myndigheters kontroll. Populärt inte minst bland kriminella.
Lite som kontanter då? ;)

Men ja. Det kallas valuta för att det var originaltanken bakom bitcoin. Sedan är värdet på valutan helt vansinnigt volatilt så folk spekulerar i värdet i första hand.
Vad bestämmer penningmängden?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:
AGCF skrev:
Som rubriken lyder. Kan någon förklara Bitcoin på ett enkelt sätt? Jag fattar inte grejen alls. Det är väl så att 99,99% köper Bitcoin för att tjäna pengar, och varför kallas det en valuta?
Jag kan inte förklara allt för dig, men det är ju ett betalningsmedel, så visst är det en valuta. Det är ju ett sätt att sköta betalningar utan att blanda in det traditionella banksystemet och det är utanför alla regeringars myndigheters kontroll. Populärt inte minst bland kriminella.
Lite som kontanter då? ;)

Men ja. Det kallas valuta för att det var originaltanken bakom bitcoin. Sedan är värdet på valutan helt vansinnigt volatilt så folk spekulerar i värdet i första hand.
Lite som TSLA då? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Teslaspolen »

AGCF skrev:
Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:
AGCF skrev:
Som rubriken lyder. Kan någon förklara Bitcoin på ett enkelt sätt? Jag fattar inte grejen alls. Det är väl så att 99,99% köper Bitcoin för att tjäna pengar, och varför kallas det en valuta?
Jag kan inte förklara allt för dig, men det är ju ett betalningsmedel, så visst är det en valuta. Det är ju ett sätt att sköta betalningar utan att blanda in det traditionella banksystemet och det är utanför alla regeringars myndigheters kontroll. Populärt inte minst bland kriminella.
Lite som kontanter då? ;)

Men ja. Det kallas valuta för att det var originaltanken bakom bitcoin. Sedan är värdet på valutan helt vansinnigt volatilt så folk spekulerar i värdet i första hand.
Vad bestämmer penningmängden?
Mängden bestämdes ifrån skapandet på matematiska formler, men antalet "tryckta" (om man vill kalla det så) bitcoins är bestämt av hur mycket datorkraft som slängts åt att "gräva fram" fler bitcoins.

Sedan ska man inte tänka sig en bitcoin som ett odelbart mynt, tvärt om går den att dela på i mycket små delar. Alltså kan man äga 1 BTC men också 0,0000000045 BTC
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av big-olle »

Bitcoin är ett decentraliserat, krypterat betalningsnätverk. Det finns ingen som styr över det. Säkerheten säkerställs genom att datorer gör matematiska ekvationer. De kallas för miners. Genom att mine:a får man bitcoin i rewards som sedan sälja på öppna marknaden. Ju högre priset blir, desto säkrare blir nätverket (inte så enkelt). Man mäter hashrate.
Alla transaktioner lagras på en officiell ledger om alla kan granska.
Som direkt betalningsmedel fungerar det dåligt, men som en underliggande struktur för SoV (store of value) är det fantastiskt säkert. Sedan jobbar man på flera lager, dvs ett lager ovanpå där man kan göra många o snabba o biliga transaktioner. Detta kanske blir stort i framtiden.
De som är misstänksamma mot staternas penningspolitik, urholkande av köpkraften är de som tilltalas mest av bitcoin. Bitcoinmängden är redan matematiskt säkerställd att aldrig bli fler än 21 miljoner. Ungefär vart 4:e år minskar rewarden till miners med hälften, vilket ännu så länge lett till en ny "bubbla", dvs det kommer ut hälften så mång nya bitcoins på marknaden vilket leder till att priset drivs upp enormt och spricker sedan för att stabilisera sig på en högre nivå än innan bubblan uppstod.
Vi hade en halvering förra året, så det är många som tror att vi står inför en ny bubbla. Om den spricker vid 100000 dollar, eller 400 000 dollar vet ingen.
Flera stora inversteringsbolag har nu börjat se bitcoin som mer rumsren och dessas köp driver upp priset.

Elon verkar gilla Bitcoin. Det är lite som att makten förflyttas från staterna till ett digitaliserat, krypterat nätverk som många gillar.
Och ja, jag äger bitcoin sedan ett par år tillbaka.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av AGCF »

big-olle skrev:
Bitcoin är ett decentraliserat, krypterat betalningsnätverk. Det finns ingen som styr över det. Säkerheten säkerställs genom att datorer gör matematiska ekvationer. De kallas för miners. Genom att mine:a får man bitcoin i rewards som sedan sälja på öppna marknaden. Ju högre priset blir, desto säkrare blir nätverket (inte så enkelt). Man mäter hashrate.
Alla transaktioner lagras på en officiell ledger om alla kan granska.
Som direkt betalningsmedel fungerar det dåligt, men som en underliggande struktur för SoV (store of value) är det fantastiskt säkert. Sedan jobbar man på flera lager, dvs ett lager ovanpå där man kan göra många o snabba o biliga transaktioner. Detta kanske blir stort i framtiden.
De som är misstänksamma mot staternas penningspolitik, urholkande av köpkraften är de som tilltalas mest av bitcoin. Bitcoinmängden är redan matematiskt säkerställd att aldrig bli fler än 21 miljoner. Ungefär vart 4:e år minskar rewarden till miners med hälften, vilket ännu så länge lett till en ny "bubbla", dvs det kommer ut hälften så mång nya bitcoins på marknaden vilket leder till att priset drivs upp enormt och spricker sedan för att stabilisera sig på en högre nivå än innan bubblan uppstod.
Vi hade en halvering förra året, så det är många som tror att vi står inför en ny bubbla. Om den spricker vid 100000 dollar, eller 400 000 dollar vet ingen.
Flera stora inversteringsbolag har nu börjat se bitcoin som mer rumsren och dessas köp driver upp priset.

Elon verkar gilla Bitcoin. Det är lite som att makten förflyttas från staterna till ett digitaliserat, krypterat nätverk som många gillar.
Och ja, jag äger bitcoin sedan ett par år tillbaka.
Okej, men värdet garanteras inte av någon eller något? Jag har sett att man kan "bryta" bitcoins med datorer men då gör man av med nästa samma kostnad på elräkningen om jag fattar rätt. Har alla bitcoins kommit till genom att "brytas" med energi? I princip en dator som producerar värme i ett rum och samma värde som värmen har skapas också i bitcoins, eller så att säga upprätthålls av att tillräckligt många tycker att det är värt det. Eller fanns det från början en stor mängd som bara såldes ut av skaparen?

Det du beskriver om penningmängden gör att jag tänker att valutan lider av kronisk deflation.

Gillar verkligen Elon Bitcoin? såg att han skrev "Bitcoin is almost as bs as fiat money". EDIT. Fiatmoney är visst alla pengar utan myntfot d.v.s. alla.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Svenssons »

big-olle skrev:
Elon verkar gilla Bitcoin.
Är det inte mer en myt utifrån scammers på Twitter som låtsas vara Elon Musk som ska ge gratis kryptovaluta?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Jerker »

Ett problem som börjar bli allt större med kryptovalutor (finns fler än bitcoin) är att de drar väldiga mängder energi att räkna fram. En bekant till mig har avsatt en speciell gammal stationär dator till att bara stå och göra detta och han har givetvis räknat på hur mycket den kostar att driva i förhållande till vilken utdelning han får. Vill minnas att det var en diskussion här för några år sedan om möjligheten att låta SuC bekosta bitcoinberäkningar...

Och man bör hålla koll på sina lagringsmedier där man har sin bitcoin sparad. Kraschar hårddisken försvinner bitcoinen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
Ett problem som börjar bli allt större med kryptovalutor (finns fler än bitcoin) är att de drar väldiga mängder energi att räkna fram. En bekant till mig har avsatt en speciell gammal stationär dator till att bara stå och göra detta och han har givetvis räknat på hur mycket den kostar att driva i förhållande till vilken utdelning han får. Vill minnas att det var en diskussion här för några år sedan om möjligheten att låta SuC bekosta bitcoinberäkningar...

Och man bör hålla koll på sina lagringsmedier där man har sin bitcoin sparad. Kraschar hårddisken försvinner bitcoinen.

Enligt den här artikeln är det 85 TWh årligen. Ungefär lika mycket som Finland.

https://sverigesradio.se/artikel/7643731
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av big-olle »

Svenssons skrev:
big-olle skrev:
Elon verkar gilla Bitcoin.
Är det inte mer en myt utifrån scammers på Twitter som låtsas vara Elon Musk som ska ge gratis kryptovaluta?
Det finns sjukt många scammers.
Elon småretas på twitter om bitcoin. Jag tror att han diggar det, men den som lever får se.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av EnTraktor »

Jerker skrev:
Och man bör hålla koll på sina lagringsmedier där man har sin bitcoin sparad. Kraschar hårddisken försvinner bitcoinen.
No shit :D
https://techworld.idg.se/2.2524/1.74551 ... xt=bitcoin
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Jerker »

EnTraktor skrev:
Jerker skrev:
Och man bör hålla koll på sina lagringsmedier där man har sin bitcoin sparad. Kraschar hårddisken försvinner bitcoinen.
No shit :D
https://techworld.idg.se/2.2524/1.74551 ... xt=bitcoin
:lol: Jag, som aldrig köpt bitcoin, mår nog mycket bättre än han!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Svenssons »

big-olle skrev:
Svenssons skrev:
big-olle skrev:
Elon verkar gilla Bitcoin.
Är det inte mer en myt utifrån scammers på Twitter som låtsas vara Elon Musk som ska ge gratis kryptovaluta?
Det finns sjukt många scammers.
Elon småretas på twitter om bitcoin. Jag tror att han diggar det, men den som lever får se.
Tror du har blandat ihop Elon Musk med scammers.

https://www.theverge.com/22163643/twitt ... -elon-musk
Elon Musk was the first hacked account most people noticed. “I’m feeling generous because of COVID-19,” a now-deleted 4:17PM ET tweet said. “I’ll double any BTC payment sent to my BTC address for the next hour. Good luck, and stay safe out there!” The tweet also included an address where people could send bitcoin. But because Twitter scammers regularly use Musk’s name and image to post cryptocurrency scams, it was hard to tell if the tweet was just Musk mocking them.

It quickly became clear that, yes, Musk was hacked, and it wasn’t just him.
The company accounts of Coinbase, Gemini, and Binance had posted suspicious tweets shortly before Musk did. Then a deluge of tweets appeared: Apple, Barack Obama, Bill Gates, Floyd Mayweather, Jeff Bezos, Joe Biden, Kanye West, Michael Bloomberg, Uber, Warren Buffett, Wiz Khalifa, and others all posted tweets like Musk’s in short order. Some accounts posted multiple tweets while under the hackers’ control.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av big-olle »

Svenssons skrev:
big-olle skrev:
Svenssons skrev:
big-olle skrev:
Elon verkar gilla Bitcoin.
Är det inte mer en myt utifrån scammers på Twitter som låtsas vara Elon Musk som ska ge gratis kryptovaluta?
Det finns sjukt många scammers.
Elon småretas på twitter om bitcoin. Jag tror att han diggar det, men den som lever får se.
Tror du har blandat ihop Elon Musk med scammers.

https://www.theverge.com/22163643/twitt ... -elon-musk
Elon Musk was the first hacked account most people noticed. “I’m feeling generous because of COVID-19,” a now-deleted 4:17PM ET tweet said. “I’ll double any BTC payment sent to my BTC address for the next hour. Good luck, and stay safe out there!” The tweet also included an address where people could send bitcoin. But because Twitter scammers regularly use Musk’s name and image to post cryptocurrency scams, it was hard to tell if the tweet was just Musk mocking them.

It quickly became clear that, yes, Musk was hacked, and it wasn’t just him.
The company accounts of Coinbase, Gemini, and Binance had posted suspicious tweets shortly before Musk did. Then a deluge of tweets appeared: Apple, Barack Obama, Bill Gates, Floyd Mayweather, Jeff Bezos, Joe Biden, Kanye West, Michael Bloomberg, Uber, Warren Buffett, Wiz Khalifa, and others all posted tweets like Musk’s in short order. Some accounts posted multiple tweets while under the hackers’ control.
Nej, det har jag inte.
Har följt både musk o ct (cryptotwitter) i flera år. Känner väl till den "incidenten" du länkar till. :lol:
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
Jerker skrev:
Ett problem som börjar bli allt större med kryptovalutor (finns fler än bitcoin) är att de drar väldiga mängder energi att räkna fram. En bekant till mig har avsatt en speciell gammal stationär dator till att bara stå och göra detta och han har givetvis räknat på hur mycket den kostar att driva i förhållande till vilken utdelning han får. Vill minnas att det var en diskussion här för några år sedan om möjligheten att låta SuC bekosta bitcoinberäkningar...

Och man bör hålla koll på sina lagringsmedier där man har sin bitcoin sparad. Kraschar hårddisken försvinner bitcoinen.

Enligt den här artikeln är det 85 TWh årligen. Ungefär lika mycket som Finland.

https://sverigesradio.se/artikel/7643731
så ska man inte glömma att det vanliga banksystemet drar en hel del ström också, kontor, transaktioner, folk etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8549
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Pontus »

EnTraktor skrev:
Jerker skrev:
Och man bör hålla koll på sina lagringsmedier där man har sin bitcoin sparad. Kraschar hårddisken försvinner bitcoinen.
No shit :D
https://techworld.idg.se/2.2524/1.74551 ... xt=bitcoin
Det finns alltid någon som är värre. Jag köpte 1/4 bitcoin i julklapp till en släkting för många år sedan. Tror aldrig hon fattade vad en digital plånbok var och använde aldrig pengarna, synd nu att man inte kan komma åt dessa :(
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Maxerl »

Finns en del likheter mellan Bitcoin och Tesla-aktien då båda har skjutit i höjden och båda drabbas av mycket FUD. Narrativet om Bitcoin som spekulationsbubbla/pyramid är starkt och användandet av kriminella används som argument mot fenomenet. Självklart förekommer detta liksom det göra för många andra tillgångar. Det fråntar dock inte dess spännande egenskaper som store of value, och det "rättvisa" i att mängden bitcoins är konstant.

Kan tipsa om YouTube-videos med Michael Saylor, CEO för MicroStrategy, har ganska bra beskrivningar/argument varför bitcoin kommer ta över efter guld och annat som värdebevarare. Självklart är han partisk då MicroStrategy tankat bitcoin, men det blir lite moment 22 när man tror på bitcoin i framtiden och i så fall inte får äga någon för att bevara sin trovärdighet.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av holden »

Teknologin bygger på så kallad Blockchain, beskrivs här:

https://www.investopedia.com/terms/b/blockchain.asp
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av NiklasTesla »

Bitcoin är bara ett varumärke för en "block-kedja" och ett pyramidspel (dom som gick in tidigt blir rika på dom som kommer in senare och spekulerar upp värdet då det inte finns någon koppling till något av värde).

Värdet på Aktien Tesla är kopplad till företagets resultat/tillväxt.

Om ett bolag växer så är det inte konstigt att värdet på aktierna går upp (givet att aktierna inte späds ut).

Däremot kan marknaden övervärderad vissa bolag ibland och undervärdera vissa bolag ibland.

Mvh
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Teslaspolen »

Och ja det stämmer att man beräknar fram bitcoins med en dator. Eller snarare så gjorde man så en gång i tiden. I början var det så enkelt att laptops på den tiden kunde räkna fram hundratals eller t.o.m tusentals bitcoins på kort tid.

Både grafikkort och processorer i en dator kan gräva (mine:a) bitcoins och andra kryptovalutor, men grafikkortet är extremt mycket snabbare än processorn generellt sett.

Sedan kom speciella kretsar vars enda syfte är att gräva bitcoin, de förbrukar bråkdelen ström av ett grafikkort och är tusen gånger bättre än det snabbaste PC hårdvaran som går att köpa. Så sedan ett bra tag så grävs bitcoins endast fram genom dessa maskiner, kallade ASICs. Dom kan gräva bitcoins otroligt snabbt, men är i övrigt helt värdelösa. Går inte att göra något som helst annat med dem.

Det finns kryptovalutor som ska vara motståndskraftiga emot ASIC enheter, vilket gör att vanliga datoranvändare kan gräva valutan likt man grävde bitcoin i början. En sådan är väl Ethereum om jag förstått det rätt? Jag räknade på det åt en kompis för ett halvår sedan eller så, och i det fallet så nådde man break even på ett toppgrafikkort om det stod och jobbade nästan 24/7 i ett års tid om elen var gratis och förutsatt att priset inte ändrades under tiden.
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Maxerl »

NiklasTesla skrev:
Bitcoin är bara ett varumärke för en "block-kedja" och ett pyramidspel (dom som gick in tidigt blir rika på dom som kommer in senare och spekulerar upp värdet då det inte finns någon koppling till något av värde).
Säg det till befolkningen i Zimbawe eller Argentina. Vi är ganska många som inte ser det som ett pyramidspel och kommer fortsätta kämpa för dess överlevnad även om värdet skulle gå ner kraftigt, just för att vi tycker att det är ett mer rättvist monetärt system än fiatvalutorna som politiker/centralbanker kontrollerar. Lite inspiration:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10242
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av Legato »

Maxerl skrev:
NiklasTesla skrev:
Bitcoin är bara ett varumärke för en "block-kedja" och ett pyramidspel (dom som gick in tidigt blir rika på dom som kommer in senare och spekulerar upp värdet då det inte finns någon koppling till något av värde).
Säg det till befolkningen i Zimbawe eller Argentina. Vi är ganska många som inte ser det som ett pyramidspel och kommer fortsätta kämpa för dess överlevnad även om värdet skulle gå ner kraftigt, just för att vi tycker att det är ett mer rättvist monetärt system än fiatvalutorna som politiker/centralbanker kontrollerar. Lite inspiration:
Instämmer. Alltid lika fascinerad när folk påstår att Bitcoin ej har värde medan Fiat-valutor har det...

Det är nästan 50 år sedan Sverige (och även USA) slopade guldmynt-foten. Därmed finns inget "värde" kopplat till kronan heller.

Dessutom har det väl aldrig "tryckts" så mycket pengar i världen som 2020. Bitcoin är åtminstone begränsad, Fiat-valutorna kan bli hur "utspädda" som helst.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Någon som kan förklara bitcoin för mig

Inlägg av NiklasTesla »

Legato skrev:
Maxerl skrev:
NiklasTesla skrev:
Bitcoin är bara ett varumärke för en "block-kedja" och ett pyramidspel (dom som gick in tidigt blir rika på dom som kommer in senare och spekulerar upp värdet då det inte finns någon koppling till något av värde).
Säg det till befolkningen i Zimbawe eller Argentina. Vi är ganska många som inte ser det som ett pyramidspel och kommer fortsätta kämpa för dess överlevnad även om värdet skulle gå ner kraftigt, just för att vi tycker att det är ett mer rättvist monetärt system än fiatvalutorna som politiker/centralbanker kontrollerar. Lite inspiration:
Instämmer. Alltid lika fascinerad när folk påstår att Bitcoin ej har värde medan Fiat-valutor har det...

Det är nästan 50 år sedan Sverige (och även USA) slopade guldmynt-foten. Därmed finns inget "värde" kopplat till kronan heller.

Dessutom har det väl aldrig "tryckts" så mycket pengar i världen som 2020. Bitcoin är åtminstone begränsad, Fiat-valutorna kan bli hur "utspädda" som helst.
Aldrig sagt att jag tror vår Fiatvaluta kommer bestå över tid. Finns bättre mer värdebestående valutor än både Bitcoin och Fiat ;)

Mvh
Skriv svar