Uppsala batterilager: bilbatterier?
Moderator: Redaktion
Uppsala batterilager: bilbatterier?
Uppsala håller ju på med att bygga ett 20 MWh batterilager.
Vid 3:10 i videon ovan säger man att man använder "bilbatterier helt enkelt". Förefaller vara ett egendomligt val, eller?
Vid 3:10 i videon ovan säger man att man använder "bilbatterier helt enkelt". Förefaller vara ett egendomligt val, eller?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?
Har ju svårt att tro att det är blybatterier utan det är nog elbilsbatterier.
Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?
Det gör ju antydningar på Vattenfalls hemsida att det faktiskt skulle kunna röra sig om Telsa-batterier dessutom.
https://energyplaza.vattenfall.se/blogg ... tterilager
https://energyplaza.vattenfall.se/blogg ... tterilager
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?
Behövs mer sådant här!
Och ja det är "elbilsbatterier", och det ser nästan ut som Tesla-pack när hon står bredvid dem!
Och ja det är "elbilsbatterier", och det ser nästan ut som Tesla-pack när hon står bredvid dem!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?
Skulle de då ha köpt nya Tesla batterier i pack som är gjorda för bilar? Jag vet inte om det är mindre konstigt. Tesla har ju batteripack speciellt för såna här lager.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?
Nästan lite kul att höra Ulf Kristersson prata om detta som en avlägsen framtidsteknik i kvällens Agenda och samtidigt byggs en anläggning i Uppsala.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?
Är det Teslas så lär det vara just dom för batterilager och inte bil-varianten, kan inte tänka mig något annat i detta fall...renes skrev:Skulle de då ha köpt nya Tesla batterier i pack som är gjorda för bilar? Jag vet inte om det är mindre konstigt. Tesla har ju batteripack speciellt för såna här lager.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?
Men det är å andra sidan bara en liten grupp människor som vet att detta inte är samma batterier som i bilarna. Kom ihåg att man måste vara rejält störd för att vara så insatt i detta att man känner till skillnaden. Och alla hänger ju av någon märklig anledning inte här för att lära sig hur världen fungerar.Bjelke skrev:Är det Teslas så lär det vara just dom för batterilager och inte bil-varianten, kan inte tänka mig något annat i detta fall...renes skrev:Skulle de då ha köpt nya Tesla batterier i pack som är gjorda för bilar? Jag vet inte om det är mindre konstigt. Tesla har ju batteripack speciellt för såna här lager.
Så sett är det ju inte så vansinnigt fel när de säger att det är bilbatterier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?
Ser ut som bmw i3 batterier, just sådana här använts förut av vattenfall och andra som gridbatterier
Btw när ska Uppsala batteriet driftsätta?
Edit 15/12
https://energyplaza.vattenfall.se/blogg ... -i-uppsala
Btw när ska Uppsala batteriet driftsätta?
Edit 15/12
https://energyplaza.vattenfall.se/blogg ... -i-uppsala
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?
Jag tycker det är anmärkningsvärt och faktiskt lite skrämmande att man planerar och presenterar detta som en kortsiktig övergångslösning. Den långsiktiga universallösningen verkar i deras ögon vara att bygga ut elnätet. Missförstå mig rätt, elnätet måste såklart byggas ut och underhållas. Men jag förstår ärligt talat inte varfor man anser att ett batterilager ska vara en övergånglösning. Det kan ju användas till mycket mer än bara mot effektbrist i elnätet, som reglerkraft t.ex.
Dessutom är det ju så att elnätet måste vara dimensionerat för worst case scenariot, vilket man slipper med ett batterilager.
Ett mycket märkligt uttalande tycker jag.
Dessutom är det ju så att elnätet måste vara dimensionerat för worst case scenariot, vilket man slipper med ett batterilager.
Ett mycket märkligt uttalande tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?
Batteribrist och smartare användande av resurser? På det här viset kan två olika industrier, batterier samt kraftnät, jobba på att lösa problemet. Men visst, jag kan hålla med om att vi borde ha ännu mer fokus på batterier.mati skrev:Jag tycker det är anmärkningsvärt och faktiskt lite skrämmande att man planerar och presenterar detta som en kortsiktig övergångslösning. Den långsiktiga universallösningen verkar i deras ögon vara att bygga ut elnätet. Missförstå mig rätt, elnätet måste såklart byggas ut och underhållas. Men jag förstår ärligt talat inte varfor man anser att ett batterilager ska vara en övergånglösning. Det kan ju användas till mycket mer än bara mot effektbrist i elnätet, som reglerkraft t.ex.
Dessutom är det ju så att elnätet måste vara dimensionerat för worst case scenariot, vilket man slipper med ett batterilager.
Ett mycket märkligt uttalande tycker jag.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?
Det pratas ju hela tiden om att framtidens elnät är smart och att man kommer behöva använda batterier för att balansera nätet. Användandet av vind- och solel kräver att det finns snabbt reglerkraft som kan kompesera för tillfälliga svackor och toppar, som inte bara uppstår pga att konsumptionen varierar, utan också pga föränderlig produktion. Batterier är en ganska självklar del i detta. Det trodde jag i alla fall. Om nu det här batterilagret ska vara en tillfällig lösning enbart för att lösa kapacitetsbristen, hur tänker Vattenfall då lösa resten? Jag tolkar "tillfälligt" som att de kommer plocka bort batterierna igen när de har dragit några extra trådar till Uppsala.Teslaspolen skrev:Batteribrist och smartare användande av resurser? På det här viset kan två olika industrier, batterier samt kraftnät, jobba på att lösa problemet. Men visst, jag kan hålla med om att vi borde ha ännu mer fokus på batterier.mati skrev:Jag tycker det är anmärkningsvärt och faktiskt lite skrämmande att man planerar och presenterar detta som en kortsiktig övergångslösning. Den långsiktiga universallösningen verkar i deras ögon vara att bygga ut elnätet. Missförstå mig rätt, elnätet måste såklart byggas ut och underhållas. Men jag förstår ärligt talat inte varfor man anser att ett batterilager ska vara en övergånglösning. Det kan ju användas till mycket mer än bara mot effektbrist i elnätet, som reglerkraft t.ex.
Dessutom är det ju så att elnätet måste vara dimensionerat för worst case scenariot, vilket man slipper med ett batterilager.
Ett mycket märkligt uttalande tycker jag.
För mig känns det lite som att de tänker extremt kortsiktigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?
Jag tror att det de kallar tillfälligt är permanent på så sätt att det är en teknisk lösning de just nu använder för att lösa "tillfälliga" problem. När de väl byggt ut och förstärkt nätet i Uppsala kanske det behövs en liknande lösning någon annanstans. Då kan man ju med fördel flytta batteribanken någonstans där det behövs mer kritiskt. De kommer ju sannolikt inte skrota den..mati skrev:Det pratas ju hela tiden om att framtidens elnät är smart och att man kommer behöva använda batterier för att balansera nätet. Användandet av vind- och solel kräver att det finns snabbt reglerkraft som kan kompesera för tillfälliga svackor och toppar, som inte bara uppstår pga att konsumptionen varierar, utan också pga föränderlig produktion. Batterier är en ganska självklar del i detta. Det trodde jag i alla fall. Om nu det här batterilagret ska vara en tillfällig lösning enbart för att lösa kapacitetsbristen, hur tänker Vattenfall då lösa resten? Jag tolkar "tillfälligt" som att de kommer plocka bort batterierna igen när de har dragit några extra trådar till Uppsala.Teslaspolen skrev:Batteribrist och smartare användande av resurser? På det här viset kan två olika industrier, batterier samt kraftnät, jobba på att lösa problemet. Men visst, jag kan hålla med om att vi borde ha ännu mer fokus på batterier.mati skrev:Jag tycker det är anmärkningsvärt och faktiskt lite skrämmande att man planerar och presenterar detta som en kortsiktig övergångslösning. Den långsiktiga universallösningen verkar i deras ögon vara att bygga ut elnätet. Missförstå mig rätt, elnätet måste såklart byggas ut och underhållas. Men jag förstår ärligt talat inte varfor man anser att ett batterilager ska vara en övergånglösning. Det kan ju användas till mycket mer än bara mot effektbrist i elnätet, som reglerkraft t.ex.
Dessutom är det ju så att elnätet måste vara dimensionerat för worst case scenariot, vilket man slipper med ett batterilager.
Ett mycket märkligt uttalande tycker jag.
För mig känns det lite som att de tänker extremt kortsiktigt.
På andra ställen kommer det bli mer permanent installation. Vattenfall och Fortum installerar t.ex batteribankar vid sina vattenkraftverk för att hantera små fluktuationer vilket gör att turbinerna kan köras med mer jämn fart och därmed minskar slitaget på dessa.
Batterier är ett nytt verktyg i verktygslådan helt enkelt, framtiden kommer visa var den tekniken används bäst. Men vet man inte ens om att det finns som alternativ är det ju svårt att dra nytta av dem.
Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?
En annan applikation som man bygger i Tyskland just nu, med Frankrike i nära släptåg, är just för transmissions-nätet. Där har de redan en kabel nergrävd bredvid de andra, helt oanvänd, för redundans. Istället för att gräva ny kabel från norra till södra Tyskland sätter de ett batteripack i var ände av kablaget. De agerar då som en "virtuell kabel" så man kan börja nyttja redan befintlig, oanvänd kabel, men ändå uppfylla kravet på redundans.