Uppsala batterilager: bilbatterier?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Jag tycker det är anmärkningsvärt och faktiskt lite skrämmande att man planerar och presenterar detta som en kortsiktig övergångslösning. Den långsiktiga universallösningen verkar i deras ögon vara att bygga ut elnätet. Missförstå mig rätt, elnätet måste såklart byggas ut och underhållas. Men jag förstår ärligt talat inte varfor man anser att ett batterilager ska vara en övergånglösning. Det kan ju användas till mycket mer än bara mot effektbrist i elnätet, som reglerkraft t.ex.
Dessutom är det ju så att elnätet måste vara dimensionerat för worst case scenariot, vilket man slipper med ett batterilager.
Ett mycket märkligt uttalande tycker jag.
Batteribrist och smartare användande av resurser? På det här viset kan två olika industrier, batterier samt kraftnät, jobba på att lösa problemet. Men visst, jag kan hålla med om att vi borde ha ännu mer fokus på batterier.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
mati skrev:
Jag tycker det är anmärkningsvärt och faktiskt lite skrämmande att man planerar och presenterar detta som en kortsiktig övergångslösning. Den långsiktiga universallösningen verkar i deras ögon vara att bygga ut elnätet. Missförstå mig rätt, elnätet måste såklart byggas ut och underhållas. Men jag förstår ärligt talat inte varfor man anser att ett batterilager ska vara en övergånglösning. Det kan ju användas till mycket mer än bara mot effektbrist i elnätet, som reglerkraft t.ex.
Dessutom är det ju så att elnätet måste vara dimensionerat för worst case scenariot, vilket man slipper med ett batterilager.
Ett mycket märkligt uttalande tycker jag.
Batteribrist och smartare användande av resurser? På det här viset kan två olika industrier, batterier samt kraftnät, jobba på att lösa problemet. Men visst, jag kan hålla med om att vi borde ha ännu mer fokus på batterier.
Det pratas ju hela tiden om att framtidens elnät är smart och att man kommer behöva använda batterier för att balansera nätet. Användandet av vind- och solel kräver att det finns snabbt reglerkraft som kan kompesera för tillfälliga svackor och toppar, som inte bara uppstår pga att konsumptionen varierar, utan också pga föränderlig produktion. Batterier är en ganska självklar del i detta. Det trodde jag i alla fall. Om nu det här batterilagret ska vara en tillfällig lösning enbart för att lösa kapacitetsbristen, hur tänker Vattenfall då lösa resten? Jag tolkar "tillfälligt" som att de kommer plocka bort batterierna igen när de har dragit några extra trådar till Uppsala.
För mig känns det lite som att de tänker extremt kortsiktigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?

Inlägg av evilirish »

mati skrev:
Teslaspolen skrev:
mati skrev:
Jag tycker det är anmärkningsvärt och faktiskt lite skrämmande att man planerar och presenterar detta som en kortsiktig övergångslösning. Den långsiktiga universallösningen verkar i deras ögon vara att bygga ut elnätet. Missförstå mig rätt, elnätet måste såklart byggas ut och underhållas. Men jag förstår ärligt talat inte varfor man anser att ett batterilager ska vara en övergånglösning. Det kan ju användas till mycket mer än bara mot effektbrist i elnätet, som reglerkraft t.ex.
Dessutom är det ju så att elnätet måste vara dimensionerat för worst case scenariot, vilket man slipper med ett batterilager.
Ett mycket märkligt uttalande tycker jag.
Batteribrist och smartare användande av resurser? På det här viset kan två olika industrier, batterier samt kraftnät, jobba på att lösa problemet. Men visst, jag kan hålla med om att vi borde ha ännu mer fokus på batterier.
Det pratas ju hela tiden om att framtidens elnät är smart och att man kommer behöva använda batterier för att balansera nätet. Användandet av vind- och solel kräver att det finns snabbt reglerkraft som kan kompesera för tillfälliga svackor och toppar, som inte bara uppstår pga att konsumptionen varierar, utan också pga föränderlig produktion. Batterier är en ganska självklar del i detta. Det trodde jag i alla fall. Om nu det här batterilagret ska vara en tillfällig lösning enbart för att lösa kapacitetsbristen, hur tänker Vattenfall då lösa resten? Jag tolkar "tillfälligt" som att de kommer plocka bort batterierna igen när de har dragit några extra trådar till Uppsala.
För mig känns det lite som att de tänker extremt kortsiktigt.
Jag tror att det de kallar tillfälligt är permanent på så sätt att det är en teknisk lösning de just nu använder för att lösa "tillfälliga" problem. När de väl byggt ut och förstärkt nätet i Uppsala kanske det behövs en liknande lösning någon annanstans. Då kan man ju med fördel flytta batteribanken någonstans där det behövs mer kritiskt. De kommer ju sannolikt inte skrota den..
På andra ställen kommer det bli mer permanent installation. Vattenfall och Fortum installerar t.ex batteribankar vid sina vattenkraftverk för att hantera små fluktuationer vilket gör att turbinerna kan köras med mer jämn fart och därmed minskar slitaget på dessa.
Batterier är ett nytt verktyg i verktygslådan helt enkelt, framtiden kommer visa var den tekniken används bäst. Men vet man inte ens om att det finns som alternativ är det ju svårt att dra nytta av dem.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Uppsala batterilager: bilbatterier?

Inlägg av evilirish »

En annan applikation som man bygger i Tyskland just nu, med Frankrike i nära släptåg, är just för transmissions-nätet. Där har de redan en kabel nergrävd bredvid de andra, helt oanvänd, för redundans. Istället för att gräva ny kabel från norra till södra Tyskland sätter de ett batteripack i var ände av kablaget. De agerar då som en "virtuell kabel" så man kan börja nyttja redan befintlig, oanvänd kabel, men ändå uppfylla kravet på redundans.
Skriv svar