Tusen tack till våran regering :)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av Jerka »

Nect skrev:
mati skrev:
Nect skrev:
Ja det har blivit väldigt knepigt! Fast bra :mrgreen:

Min leasing går ut nu i mars (finansiell) och den är nu värd 85% av nybilspriset efter 36mån och 5 000 mil. Inte illa för en Volvo XC60 bensinare...

Trodde jag skulle ramla av stolen när jag såg beloppet tillbaka mot beräknat 50% :D
Synd bara att detta inte gäller för elbilar. Jag hade sålt min e-tron på direkten om jag hade fått 85% av nypriset för den. Och den är bara 2 år gammal med 2600 mil.
Men vänta nu.... var det inte elbilarna som skulle stå sig bra i värde jämfört med fossiler och inte tvärtom....? Måste ha missuppfattat nånting där... :?
I mitt fall var det pga malusen som gjort nya bensin/diesel bilar mycket dyrare i skatt (min togs ut precis innan första malusen infördes). Men efter 36 mån kvittar det då den förhöjda skatten försvinner. Men det verkar inte kunderna tänka på? Sen en annan viktigt aspekt är att priset på min modell och tillval har ökat sen jag tog ut den.

Gällande elbilar så är min åsikt/analys (utan några belägg alls egentligen...) att vi är i början av ett teknikskifte som går i rasande fart, där ingen vill ha fjolårs modellen som redan är ”gammal” . Ungefär som kapplöpning till 1 GHz processorerna. Priserna kunna hållas uppe pga bristande konkurrens, men måste sänkas i takt med att flera kommer ut på marknaden och nya modeller kommer med nyare och bättre teknik.

Tesla har lyckats hålla begagnade priserna uppe då bilarna ständigt blir bättre med uppdateringar (som övriga tillverkare inte gör, Audi t ex gör ändringarna vid skifte till nya årsmodeller). Edit; glömde så klart en av de viktigaste USP:en som Tesla har sitt laddnätverk!

Då skiftet går fort och tekniken allt bättre så kommer jag hädanefter enbart leasa med operationell leasing, då det händer för mycket som kan påverka negativt på det framtida. restvärdet.

Men väldigt tråkigt för alla som berörs negativt av att priserna varierar så mycket (både upp och ner)
Jag tror Teslapriserna hållits uppe inte främst tack vare OTA-uppdateringar utan för att de helt enkelt är bra elbilar, och det är fortfarande en relativ bristvara. En bra elbil har lång räckvidd, snabb snabbladdning och tillgång till ett väl utbyggt laddnätverk. Jag tror alla elbilar som släpps nu kommer ha bra andrahandsvärde av precis samma anledningar som Tesla.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
thebishop skrev:
Sparkonto med insättningsgaranti är ju dock beloppsbegränsat. Hittar du verkligen flera sådana med flera procent ränta? Dela med dig isf ;-)
Inte med flera procent, men med 0,5% högre än bolånet ;)

Finns ett tiotal aktörer, dvs man kan spara ca 10 mille med garanti, jag sparar inte alls så mycket så för mig är det inget problem.

Jag skulle nog inte kunna hålla mig från att investera i mer högavkastande papper. Kanske vårdslöst men tittar man på t ex en så tråkig fond som Lancelot Ector så har den snittat över 5% årligen sen 1996. Under börskrasch-året 2008 backade den bara 4,3%. Finns säkert ännu bättre val men bara som ett exempel.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av MWall »

Jerka skrev:
[
Jag tror Teslapriserna hållits uppe inte främst tack vare OTA-uppdateringar utan för att de helt enkelt är bra elbilar, och det är fortfarande en relativ bristvara. En bra elbil har lång räckvidd, snabb snabbladdning och tillgång till ett väl utbyggt laddnätverk. Jag tror alla elbilar som släpps nu kommer ha bra andrahandsvärde av precis samma anledningar som Tesla.
Det tror inte jag. Jag tror det bästa köpet du kan göra är en ny fossilbil. Visst får du dras med malus i 3 år och det är surt. Men i det stora hela så är det mer psykologiskt än ekonomiskt. Efter tre år kan man sälja den dyrt med hänvisning till att den numera har "låg skatt". Suget efter 3-åringar kommer bli galet högt i takt med att nybilsförsäljningen minskar.

Jag tror nämligen att det folkliga genuina suget efter elbilar inte är så stort.

Enda problemet är väl att jag inte vill köra "traktor" igen. Detta förstår dock inte de som aldrig provat elbil på riktigt. Det är liksom en dold fördel. Folk tror det är tråkigt att köra elbil när, tycker åtminstone jag, det är precis tvärtom.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Legato skrev:
thebishop skrev:
Sparkonto med insättningsgaranti är ju dock beloppsbegränsat. Hittar du verkligen flera sådana med flera procent ränta? Dela med dig isf ;-)
Inte med flera procent, men med 0,5% högre än bolånet ;)

Finns ett tiotal aktörer, dvs man kan spara ca 10 mille med garanti, jag sparar inte alls så mycket så för mig är det inget problem.
Hår lågt har du lyckats pressa din ränta på bolånet om man för fråga? Låter som du har lyckats komma riktigt lågt.
Har en bit under 1%.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av Legato »

Jerka skrev:
Nect skrev:
mati skrev:
Nect skrev:
Ja det har blivit väldigt knepigt! Fast bra :mrgreen:

Min leasing går ut nu i mars (finansiell) och den är nu värd 85% av nybilspriset efter 36mån och 5 000 mil. Inte illa för en Volvo XC60 bensinare...

Trodde jag skulle ramla av stolen när jag såg beloppet tillbaka mot beräknat 50% :D
Synd bara att detta inte gäller för elbilar. Jag hade sålt min e-tron på direkten om jag hade fått 85% av nypriset för den. Och den är bara 2 år gammal med 2600 mil.
Men vänta nu.... var det inte elbilarna som skulle stå sig bra i värde jämfört med fossiler och inte tvärtom....? Måste ha missuppfattat nånting där... :?
I mitt fall var det pga malusen som gjort nya bensin/diesel bilar mycket dyrare i skatt (min togs ut precis innan första malusen infördes). Men efter 36 mån kvittar det då den förhöjda skatten försvinner. Men det verkar inte kunderna tänka på? Sen en annan viktigt aspekt är att priset på min modell och tillval har ökat sen jag tog ut den.

Gällande elbilar så är min åsikt/analys (utan några belägg alls egentligen...) att vi är i början av ett teknikskifte som går i rasande fart, där ingen vill ha fjolårs modellen som redan är ”gammal” . Ungefär som kapplöpning till 1 GHz processorerna. Priserna kunna hållas uppe pga bristande konkurrens, men måste sänkas i takt med att flera kommer ut på marknaden och nya modeller kommer med nyare och bättre teknik.

Tesla har lyckats hålla begagnade priserna uppe då bilarna ständigt blir bättre med uppdateringar (som övriga tillverkare inte gör, Audi t ex gör ändringarna vid skifte till nya årsmodeller). Edit; glömde så klart en av de viktigaste USP:en som Tesla har sitt laddnätverk!

Då skiftet går fort och tekniken allt bättre så kommer jag hädanefter enbart leasa med operationell leasing, då det händer för mycket som kan påverka negativt på det framtida. restvärdet.

Men väldigt tråkigt för alla som berörs negativt av att priserna varierar så mycket (både upp och ner)
Jag tror Teslapriserna hållits uppe inte främst tack vare OTA-uppdateringar utan för att de helt enkelt är bra elbilar, och det är fortfarande en relativ bristvara. En bra elbil har lång räckvidd, snabb snabbladdning och tillgång till ett väl utbyggt laddnätverk. Jag tror alla elbilar som släpps nu kommer ha bra andrahandsvärde av precis samma anledningar som Tesla.
Då har vi tre olika varianter.

Jag tror priserna hålls uppe av de låga driftskostnaderna kombinerat med att Tesla är den enda elbil som ger nästan samma frihet som en fossil.

För varje år som går så blir driften en större och större del av totalkostnaden på en bil.

Om en BMW 530 har samma TCO som en Model S LR för person X vid nyköp så ska Teslan ha avsevärt högre andrahandsvärde om "TCO-ekvivalensen" ska bestå efter tex 4 år.

Detta förutsatt att bilarna åldras lika bra. Personligen skulle jag nog tycka Teslan dessutom åldras bättre dock, främst pga OTA.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Enda problemet är väl att jag inte vill köra "traktor" igen. Detta förstår dock inte de som aldrig provat elbil på riktigt. Det är liksom en dold fördel. Folk tror det är tråkigt att köra elbil när, tycker åtminstone jag, det är precis tvärtom.
Det är precis det som är problemet för en annan. Just att man inte vill köra traktor igen. Annars hade det varit en total no-brainer vilken sorts bil man hade köpt nu. Att skaffa elbil har blivit ekonomiskt fullständigt ointressant. Det finns ingen glädjdekalkyl i världen längre som kan motivera en elbil. Fossilbilar står sig mot alla odds mycket bra i värde, bränslepriserna är relativt låga, man kör dessutom mindre pga corona. Elbilar å andra sidan är fortfarande dyra att köpa, dyrare på långfärd, osäkert andrahandsvärde osv. Det är bara känslan att inte vilja gå tillbaka till nånting man har lämnat bakom sig, och så miljön förstås. Hade jag inte tagit steget till elbil för 5 år sedan tror jag inte att jag idag ens hade funderat på att skaffa elbil. Utvecklingen har helt klart gått åt fel håll, inte alls som jag trodde. Och mycket av det är politikens "förtjänst".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av d3marcus »

Legato skrev:
Jerka skrev:
Nect skrev:
mati skrev:
Nect skrev:
Ja det har blivit väldigt knepigt! Fast bra :mrgreen:

Min leasing går ut nu i mars (finansiell) och den är nu värd 85% av nybilspriset efter 36mån och 5 000 mil. Inte illa för en Volvo XC60 bensinare...

Trodde jag skulle ramla av stolen när jag såg beloppet tillbaka mot beräknat 50% :D
Synd bara att detta inte gäller för elbilar. Jag hade sålt min e-tron på direkten om jag hade fått 85% av nypriset för den. Och den är bara 2 år gammal med 2600 mil.
Men vänta nu.... var det inte elbilarna som skulle stå sig bra i värde jämfört med fossiler och inte tvärtom....? Måste ha missuppfattat nånting där... :?
I mitt fall var det pga malusen som gjort nya bensin/diesel bilar mycket dyrare i skatt (min togs ut precis innan första malusen infördes). Men efter 36 mån kvittar det då den förhöjda skatten försvinner. Men det verkar inte kunderna tänka på? Sen en annan viktigt aspekt är att priset på min modell och tillval har ökat sen jag tog ut den.

Gällande elbilar så är min åsikt/analys (utan några belägg alls egentligen...) att vi är i början av ett teknikskifte som går i rasande fart, där ingen vill ha fjolårs modellen som redan är ”gammal” . Ungefär som kapplöpning till 1 GHz processorerna. Priserna kunna hållas uppe pga bristande konkurrens, men måste sänkas i takt med att flera kommer ut på marknaden och nya modeller kommer med nyare och bättre teknik.

Tesla har lyckats hålla begagnade priserna uppe då bilarna ständigt blir bättre med uppdateringar (som övriga tillverkare inte gör, Audi t ex gör ändringarna vid skifte till nya årsmodeller). Edit; glömde så klart en av de viktigaste USP:en som Tesla har sitt laddnätverk!

Då skiftet går fort och tekniken allt bättre så kommer jag hädanefter enbart leasa med operationell leasing, då det händer för mycket som kan påverka negativt på det framtida. restvärdet.

Men väldigt tråkigt för alla som berörs negativt av att priserna varierar så mycket (både upp och ner)
Jag tror Teslapriserna hållits uppe inte främst tack vare OTA-uppdateringar utan för att de helt enkelt är bra elbilar, och det är fortfarande en relativ bristvara. En bra elbil har lång räckvidd, snabb snabbladdning och tillgång till ett väl utbyggt laddnätverk. Jag tror alla elbilar som släpps nu kommer ha bra andrahandsvärde av precis samma anledningar som Tesla.
Då har vi tre olika varianter.

Jag tror priserna hålls uppe av de låga driftskostnaderna kombinerat med att Tesla är den enda elbil som ger nästan samma frihet som en fossil.

För varje år som går så blir driften en större och större del av totalkostnaden på en bil.

Om en BMW 530 har samma TCO som en Model S LR för person X vid nyköp så ska Teslan ha avsevärt högre andrahandsvärde om "TCO-ekvivalensen" ska bestå efter tex 4 år.

Detta förutsatt att bilarna åldras lika bra. Personligen skulle jag nog tycka Teslan dessutom åldras bättre dock, främst pga OTA.
Det är en myt att MS har bra andrahandsvärde. De tappar 8-12k/månad första tre åren - bara att kolla KvD. Den jag köpte i somras hade tappat 11k per månad eller 530k på fyra år. Nu har de gått ner ytterligare lite då utbudet blivit större.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av thnis »

mati skrev:
MWall skrev:
Enda problemet är väl att jag inte vill köra "traktor" igen. Detta förstår dock inte de som aldrig provat elbil på riktigt. Det är liksom en dold fördel. Folk tror det är tråkigt att köra elbil när, tycker åtminstone jag, det är precis tvärtom.
Det är precis det som är problemet för en annan. Just att man inte vill köra traktor igen. Annars hade det varit en total no-brainer vilken sorts bil man hade köpt nu. Att skaffa elbil har blivit ekonomiskt fullständigt ointressant. Det finns ingen glädjdekalkyl i världen längre som kan motivera en elbil. Fossilbilar står sig mot alla odds mycket bra i värde, bränslepriserna är relativt låga, man kör dessutom mindre pga corona. Elbilar å andra sidan är fortfarande dyra att köpa, dyrare på långfärd, osäkert andrahandsvärde osv. Det är bara känslan att inte vilja gå tillbaka till nånting man har lämnat bakom sig, och så miljön förstås. Hade jag inte tagit steget till elbil för 5 år sedan tror jag inte att jag idag ens hade funderat på att skaffa elbil. Utvecklingen har helt klart gått åt fel håll, inte alls som jag trodde. Och mycket av det är politikens "förtjänst".
Nej rent ekonomiskt är det inte försvarbart att köpa en elbil oavsett modell. De är fortfarande mycket dyrare än en ICE bil och min spaning är att så kommer det vara under en lång tid framöver. Min spaning är även att inom några år när det finns tillräckligt många elbilar så blir det statens nya ”kassa ko”. Dvs pengarna ska in till mamma staten för att sedan fördela ut dom på de spännande projekt man anser vara viktiga. Kommer nog inte vara lika billigt att ladda hemma som alltid är försvaret till varför det är billigt att köra elbil. Men vi får väl vänta och se.. :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av mati »

d3marcus skrev:
Det är en myt att MS har bra andrahandsvärde. De tappar 8-12k/månad första tre åren - bara att kolla KvD. Den jag köpte i somras hade tappat 11k per månad eller 530k på fyra år. Nu har de gått ner ytterligare lite då utbudet blivit större.
Det är en del som haft en jädrans tur med sina Teslor och sålt dem till nästan nypris eller rentav mer. Legato är en sådan lycklig en. Och det är bara gratulera. Sen finns andra som har gjort en brakförlust, och en sådan är tyvärr jag. Min första Model S köpte jag som 2 år begagnad eftsom jag trodde att den värsta värdeminskningen redan hade skett. Ändå så tappade den ytterligare 250k tredje året. Min andra Model S hade efter två år tappat 40% av nypriset. Nästan en halv mille på två år. Det är inte lite pengar det. Inte konstigt att man är mer eller mindre pank nu. Visst, jag hade säkert otur. Men jag skulle aldrig någonsin råda någon att köpa en elbil för att de står sig bra i värde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av nek0 »

Jag hoppar över elbilar igen och tar en hybrid denna gången . Hur jag än vänder och vrider hittar jag ingen ren elbil till vettigt pris som jag skulle bli nöjd med :(
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av MWall »

d3marcus skrev:
Det är en myt att MS har bra andrahandsvärde. De tappar 8-12k/månad första tre åren - bara att kolla KvD. Den jag köpte i somras hade tappat 11k per månad eller 530k på fyra år. Nu har de gått ner ytterligare lite då utbudet blivit större.
Exakt. Min S har tappat över 15 tusen i månaden i värde över de 30 månader jag haft den. Hade jag köpt efter prissänkningen våren 2019 så hade den nog "bara" tappat 8-10 tkr i månaden. Tackar min skapare för att jag har den på firman och inte privat.

Är lite trött på den just nu. Strålkastarna är fulla med frost och stötdämparna fram gnekar ibland. Tack och lov går inte garantin ut förrän om 500 mil. Men är jag sugen på att behålla en bil som verkar behöva nya strålkastare för över 30 tusen en gång per år (bytte till de här för 11 månader sen pga den gulnande slingan upptill). Antagligen går det att torka ur strålkastarna genom att värma med en hårtork men ändå. (Nej, det blir inte frost i strålkastarna på alla bilar. Har aldrig sett det förut på någon av mina bilar även om det varit kallt då med. På min i3:a syns det inte ett spår av nåt liknande nu heller och då har bilarna stått sida vid sida hela vintern.)
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av thnis »

MWall skrev:
d3marcus skrev:
Det är en myt att MS har bra andrahandsvärde. De tappar 8-12k/månad första tre åren - bara att kolla KvD. Den jag köpte i somras hade tappat 11k per månad eller 530k på fyra år. Nu har de gått ner ytterligare lite då utbudet blivit större.
Exakt. Min S har tappat över 15 tusen i månaden i värde över de 30 månader jag haft den. Hade jag köpt efter prissänkningen våren 2019 så hade den nog "bara" tappat 8-10 tkr i månaden. Tackar min skapare för att jag har den på firman och inte privat.

Är lite trött på den just nu. Strålkastarna är fulla med frost och stötdämparna fram gnekar ibland. Tack och lov går inte garantin ut förrän om 500 mil. Men är jag sugen på att behålla en bil som verkar behöva nya strålkastare för över 30 tusen en gång per år (bytte till de här för 11 månader sen pga den gulnande slingan upptill). Antagligen går det att torka ur strålkastarna genom att värma med en hårtork men ändå. (Nej, det blir inte frost i strålkastarna på alla bilar. Har aldrig sett det förut på någon av mina bilar även om det varit kallt då med. På min i3:a syns det inte ett spår av nåt liknande nu heller och då har bilarna stått sida vid sida hela vintern.)
”Made in California” ju :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av Legato »

d3marcus skrev:
Legato skrev:
Jerka skrev:
Nect skrev:
mati skrev:
Synd bara att detta inte gäller för elbilar. Jag hade sålt min e-tron på direkten om jag hade fått 85% av nypriset för den. Och den är bara 2 år gammal med 2600 mil.
Men vänta nu.... var det inte elbilarna som skulle stå sig bra i värde jämfört med fossiler och inte tvärtom....? Måste ha missuppfattat nånting där... :?
I mitt fall var det pga malusen som gjort nya bensin/diesel bilar mycket dyrare i skatt (min togs ut precis innan första malusen infördes). Men efter 36 mån kvittar det då den förhöjda skatten försvinner. Men det verkar inte kunderna tänka på? Sen en annan viktigt aspekt är att priset på min modell och tillval har ökat sen jag tog ut den.

Gällande elbilar så är min åsikt/analys (utan några belägg alls egentligen...) att vi är i början av ett teknikskifte som går i rasande fart, där ingen vill ha fjolårs modellen som redan är ”gammal” . Ungefär som kapplöpning till 1 GHz processorerna. Priserna kunna hållas uppe pga bristande konkurrens, men måste sänkas i takt med att flera kommer ut på marknaden och nya modeller kommer med nyare och bättre teknik.

Tesla har lyckats hålla begagnade priserna uppe då bilarna ständigt blir bättre med uppdateringar (som övriga tillverkare inte gör, Audi t ex gör ändringarna vid skifte till nya årsmodeller). Edit; glömde så klart en av de viktigaste USP:en som Tesla har sitt laddnätverk!

Då skiftet går fort och tekniken allt bättre så kommer jag hädanefter enbart leasa med operationell leasing, då det händer för mycket som kan påverka negativt på det framtida. restvärdet.

Men väldigt tråkigt för alla som berörs negativt av att priserna varierar så mycket (både upp och ner)
Jag tror Teslapriserna hållits uppe inte främst tack vare OTA-uppdateringar utan för att de helt enkelt är bra elbilar, och det är fortfarande en relativ bristvara. En bra elbil har lång räckvidd, snabb snabbladdning och tillgång till ett väl utbyggt laddnätverk. Jag tror alla elbilar som släpps nu kommer ha bra andrahandsvärde av precis samma anledningar som Tesla.
Då har vi tre olika varianter.

Jag tror priserna hålls uppe av de låga driftskostnaderna kombinerat med att Tesla är den enda elbil som ger nästan samma frihet som en fossil.

För varje år som går så blir driften en större och större del av totalkostnaden på en bil.

Om en BMW 530 har samma TCO som en Model S LR för person X vid nyköp så ska Teslan ha avsevärt högre andrahandsvärde om "TCO-ekvivalensen" ska bestå efter tex 4 år.

Detta förutsatt att bilarna åldras lika bra. Personligen skulle jag nog tycka Teslan dessutom åldras bättre dock, främst pga OTA.
Det är en myt att MS har bra andrahandsvärde. De tappar 8-12k/månad första tre åren - bara att kolla KvD. Den jag köpte i somras hade tappat 11k per månad eller 530k på fyra år. Nu har de gått ner ytterligare lite då utbudet blivit större.
Ca 1% per månad de första tre åren är väldigt bra... Alltså ca 65% restvärde efter 3 år. Det normala för fossiler är att räkna med 50% värdefall på samma tid.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av dd88 »

Beräknat restvärde brukar ligga på 50% efter tre år, faktiskt restvärde brukar vara högre, runt 60% beroende på bil och utrustning skulle jag säga är normalt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av Jerka »

Andrahandsvärde i procent är ju egentligen lite ointressant. Om man likt Mati köper en mycket dyrare bil än man egentligen tänkt sig pga att det saknas billiga bra elbilar, då blir det stort värdetapp i absoluta tal även om andrahandsvärdet hålls relativt bra.

Exempel 1: avgasbil för 200 000, tappar 75% av värdet, värdeminskningen blir 150 000.

Exempel 2: elbil för 800 000, tappar 25% av värdet, värdeminskningen blir 200 000.
Robin92
Inlägg: 37
Blev medlem: 02 jun 2020 00:16

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av Robin92 »

thnis skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Enda problemet är väl att jag inte vill köra "traktor" igen. Detta förstår dock inte de som aldrig provat elbil på riktigt. Det är liksom en dold fördel. Folk tror det är tråkigt att köra elbil när, tycker åtminstone jag, det är precis tvärtom.
Det är precis det som är problemet för en annan. Just att man inte vill köra traktor igen. Annars hade det varit en total no-brainer vilken sorts bil man hade köpt nu. Att skaffa elbil har blivit ekonomiskt fullständigt ointressant. Det finns ingen glädjdekalkyl i världen längre som kan motivera en elbil. Fossilbilar står sig mot alla odds mycket bra i värde, bränslepriserna är relativt låga, man kör dessutom mindre pga corona. Elbilar å andra sidan är fortfarande dyra att köpa, dyrare på långfärd, osäkert andrahandsvärde osv. Det är bara känslan att inte vilja gå tillbaka till nånting man har lämnat bakom sig, och så miljön förstås. Hade jag inte tagit steget till elbil för 5 år sedan tror jag inte att jag idag ens hade funderat på att skaffa elbil. Utvecklingen har helt klart gått åt fel håll, inte alls som jag trodde. Och mycket av det är politikens "förtjänst".
Nej rent ekonomiskt är det inte försvarbart att köpa en elbil oavsett modell. De är fortfarande mycket dyrare än en ICE bil och min spaning är att så kommer det vara under en lång tid framöver. Min spaning är även att inom några år när det finns tillräckligt många elbilar så blir det statens nya ”kassa ko”. Dvs pengarna ska in till mamma staten för att sedan fördela ut dom på de spännande projekt man anser vara viktiga. Kommer nog inte vara lika billigt att ladda hemma som alltid är försvaret till varför det är billigt att köra elbil. Men vi får väl vänta och se.. :)
Jag är inne på en Peugeot e208 av ekonomiska själ. Ca 3600kr/mån privatleasing och ladda gratis på jobbet. För min del är det nästan omöjligt att köra en fossildriven billigare, även om jag fått den gratis. Bara bränslekostnaden ligger på mellan 2500-2700/mån i dagsläget.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av d3marcus »

Varför räknar ni värdeminskning i procent? Får ni lön i procent också?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av Bjelke »

Robin92 skrev:
thnis skrev:
mati skrev:
MWall skrev:
Enda problemet är väl att jag inte vill köra "traktor" igen. Detta förstår dock inte de som aldrig provat elbil på riktigt. Det är liksom en dold fördel. Folk tror det är tråkigt att köra elbil när, tycker åtminstone jag, det är precis tvärtom.
Det är precis det som är problemet för en annan. Just att man inte vill köra traktor igen. Annars hade det varit en total no-brainer vilken sorts bil man hade köpt nu. Att skaffa elbil har blivit ekonomiskt fullständigt ointressant. Det finns ingen glädjdekalkyl i världen längre som kan motivera en elbil. Fossilbilar står sig mot alla odds mycket bra i värde, bränslepriserna är relativt låga, man kör dessutom mindre pga corona. Elbilar å andra sidan är fortfarande dyra att köpa, dyrare på långfärd, osäkert andrahandsvärde osv. Det är bara känslan att inte vilja gå tillbaka till nånting man har lämnat bakom sig, och så miljön förstås. Hade jag inte tagit steget till elbil för 5 år sedan tror jag inte att jag idag ens hade funderat på att skaffa elbil. Utvecklingen har helt klart gått åt fel håll, inte alls som jag trodde. Och mycket av det är politikens "förtjänst".
Nej rent ekonomiskt är det inte försvarbart att köpa en elbil oavsett modell. De är fortfarande mycket dyrare än en ICE bil och min spaning är att så kommer det vara under en lång tid framöver. Min spaning är även att inom några år när det finns tillräckligt många elbilar så blir det statens nya ”kassa ko”. Dvs pengarna ska in till mamma staten för att sedan fördela ut dom på de spännande projekt man anser vara viktiga. Kommer nog inte vara lika billigt att ladda hemma som alltid är försvaret till varför det är billigt att köra elbil. Men vi får väl vänta och se.. :)
Jag är inne på en Peugeot e208 av ekonomiska själ. Ca 3600kr/mån privatleasing och ladda gratis på jobbet. För min del är det nästan omöjligt att köra en fossildriven billigare, även om jag fått den gratis. Bara bränslekostnaden ligger på mellan 2500-2700/mån i dagsläget.
När jag köpte min första elbil (en Leaf) så låg jag på cirka 5500kr per månad i soppa... :shock:
jag gick plus på den enbart på soppakostnaden 8-) då laddade jag förvisso gratis på jobbet och resten låg på
typ 420kr per månad för laddningen hemma (20 mil per dag totalt).
Jag fick lös den för 249 tusen efter bidrag :mrgreen: så då blir det ju en trevlig kalkyl (inte lika trevligt att köra
10 mil i en Leaf 24 förvisso :lol: speciellt på vintern)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av mati »

d3marcus skrev:
Varför räknar ni värdeminskning i procent? Får ni lön i procent också?
Det låter mycket bättre. 1% värdeminskning per månad känns inte alls lika frustrerande som 11 000 kronor per månad. Och 2% är ju bara en procentenhet mer, alltså nästan lika billigt. Det gäller att skapa en trevlig glädjekalkyl som känns bra. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av thebishop »

d3marcus skrev:
Varför räknar ni värdeminskning i procent? Får ni lön i procent också?
Nej men skatt I procent. :D :D :D

Ärligt talat har jag aldrig förstått denna totala fokus på andrahandsvärdet- köper ju bilen för att använda, givetvis har den något värde kvar när man skall byta, annars skrot. Men bilar är ju urkassa investeringar, så bryr man sig om vad andrahandsvärdet blir i större slängar kanske man inte skall köpa en ny bil... (IMHO)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av Niklas Z »

thebishop skrev:
Nej men skatt I procent. :D :D :D

Ärligt talat har jag aldrig förstått denna totala fokus på andrahandsvärdet- köper ju bilen för att använda, givetvis har den något värde kvar när man skall byta, annars skrot. Men bilar är ju urkassa investeringar, så bryr man sig om vad andrahandsvärdet blir i större slängar kanske man inte skall köpa en ny bil... (IMHO)
Om ekonomi är något som påverkar ens bilköp så vore det oklokt att bortse från det som är den största posten, såvida man inte köper en gammal bil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av thebishop »

Niklas Z skrev:
thebishop skrev:
Nej men skatt I procent. :D :D :D

Ärligt talat har jag aldrig förstått denna totala fokus på andrahandsvärdet- köper ju bilen för att använda, givetvis har den något värde kvar när man skall byta, annars skrot. Men bilar är ju urkassa investeringar, så bryr man sig om vad andrahandsvärdet blir i större slängar kanske man inte skall köpa en ny bil... (IMHO)
Om ekonomi är något som påverkar ens bilköp så vore det oklokt att bortse från det som är den största posten, såvida man inte köper en gammal bil.
Vilket är det jag menar man bör göra i så fall... ekonomin i nybilsköp är ju så totalt kass att om den spelar roll bör man undvika är min poäng.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av Niklas Z »

thebishop skrev:

Vilket är det jag menar man bör göra i så fall... ekonomin i nybilsköp är ju så totalt kass att om den spelar roll bör man undvika är min poäng.
Fast det är ju inte så att ekonomin antingen spelar jättestor roll, eller ingen roll alls. Jag tänker i alla fall så att jag vill ha en bil som uppfyller högt ställda krav, men vill inte (över tid) betala mer än nödvändigt för den.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av thebishop »

Niklas Z skrev:
thebishop skrev:

Vilket är det jag menar man bör göra i så fall... ekonomin i nybilsköp är ju så totalt kass att om den spelar roll bör man undvika är min poäng.
Fast det är ju inte så att ekonomin antingen spelar jättestor roll, eller ingen roll alls. Jag tänker i alla fall så att jag vill ha en bil som uppfyller högt ställda krav, men vill inte (över tid) betala mer än nödvändigt för den.
Fair enough. Fast skulle säga att även med hyfsat högt ställda krav finns det ju rätt ok teslor beggade...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av Niklas Z »

thebishop skrev:
Niklas Z skrev:
thebishop skrev:

Vilket är det jag menar man bör göra i så fall... ekonomin i nybilsköp är ju så totalt kass att om den spelar roll bör man undvika är min poäng.
Fast det är ju inte så att ekonomin antingen spelar jättestor roll, eller ingen roll alls. Jag tänker i alla fall så att jag vill ha en bil som uppfyller högt ställda krav, men vill inte (över tid) betala mer än nödvändigt för den.
Fair enough. Fast skulle säga att även med hyfsat högt ställda krav finns det ju rätt ok teslor beggade...
När jag beställde min M3LR skiljde det inte mycket i pris mellan en helt ny och en begagnad.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar