Jag tror Teslapriserna hållits uppe inte främst tack vare OTA-uppdateringar utan för att de helt enkelt är bra elbilar, och det är fortfarande en relativ bristvara. En bra elbil har lång räckvidd, snabb snabbladdning och tillgång till ett väl utbyggt laddnätverk. Jag tror alla elbilar som släpps nu kommer ha bra andrahandsvärde av precis samma anledningar som Tesla.Nect skrev:I mitt fall var det pga malusen som gjort nya bensin/diesel bilar mycket dyrare i skatt (min togs ut precis innan första malusen infördes). Men efter 36 mån kvittar det då den förhöjda skatten försvinner. Men det verkar inte kunderna tänka på? Sen en annan viktigt aspekt är att priset på min modell och tillval har ökat sen jag tog ut den.mati skrev:Synd bara att detta inte gäller för elbilar. Jag hade sålt min e-tron på direkten om jag hade fått 85% av nypriset för den. Och den är bara 2 år gammal med 2600 mil.Nect skrev:Ja det har blivit väldigt knepigt! Fast bra
Min leasing går ut nu i mars (finansiell) och den är nu värd 85% av nybilspriset efter 36mån och 5 000 mil. Inte illa för en Volvo XC60 bensinare...
Trodde jag skulle ramla av stolen när jag såg beloppet tillbaka mot beräknat 50%
Men vänta nu.... var det inte elbilarna som skulle stå sig bra i värde jämfört med fossiler och inte tvärtom....? Måste ha missuppfattat nånting där...
Gällande elbilar så är min åsikt/analys (utan några belägg alls egentligen...) att vi är i början av ett teknikskifte som går i rasande fart, där ingen vill ha fjolårs modellen som redan är ”gammal” . Ungefär som kapplöpning till 1 GHz processorerna. Priserna kunna hållas uppe pga bristande konkurrens, men måste sänkas i takt med att flera kommer ut på marknaden och nya modeller kommer med nyare och bättre teknik.
Tesla har lyckats hålla begagnade priserna uppe då bilarna ständigt blir bättre med uppdateringar (som övriga tillverkare inte gör, Audi t ex gör ändringarna vid skifte till nya årsmodeller). Edit; glömde så klart en av de viktigaste USP:en som Tesla har sitt laddnätverk!
Då skiftet går fort och tekniken allt bättre så kommer jag hädanefter enbart leasa med operationell leasing, då det händer för mycket som kan påverka negativt på det framtida. restvärdet.
Men väldigt tråkigt för alla som berörs negativt av att priserna varierar så mycket (både upp och ner)
Tusen tack till våran regering :)
Moderator: Redaktion
Re: Tusen tack till våran regering :)
Re: Tusen tack till våran regering :)
Legato skrev:Inte med flera procent, men med 0,5% högre än bolånetthebishop skrev:Sparkonto med insättningsgaranti är ju dock beloppsbegränsat. Hittar du verkligen flera sådana med flera procent ränta? Dela med dig isf
Finns ett tiotal aktörer, dvs man kan spara ca 10 mille med garanti, jag sparar inte alls så mycket så för mig är det inget problem.
Jag skulle nog inte kunna hålla mig från att investera i mer högavkastande papper. Kanske vårdslöst men tittar man på t ex en så tråkig fond som Lancelot Ector så har den snittat över 5% årligen sen 1996. Under börskrasch-året 2008 backade den bara 4,3%. Finns säkert ännu bättre val men bara som ett exempel.
Re: Tusen tack till våran regering :)
Det tror inte jag. Jag tror det bästa köpet du kan göra är en ny fossilbil. Visst får du dras med malus i 3 år och det är surt. Men i det stora hela så är det mer psykologiskt än ekonomiskt. Efter tre år kan man sälja den dyrt med hänvisning till att den numera har "låg skatt". Suget efter 3-åringar kommer bli galet högt i takt med att nybilsförsäljningen minskar.Jerka skrev:[
Jag tror Teslapriserna hållits uppe inte främst tack vare OTA-uppdateringar utan för att de helt enkelt är bra elbilar, och det är fortfarande en relativ bristvara. En bra elbil har lång räckvidd, snabb snabbladdning och tillgång till ett väl utbyggt laddnätverk. Jag tror alla elbilar som släpps nu kommer ha bra andrahandsvärde av precis samma anledningar som Tesla.
Jag tror nämligen att det folkliga genuina suget efter elbilar inte är så stort.
Enda problemet är väl att jag inte vill köra "traktor" igen. Detta förstår dock inte de som aldrig provat elbil på riktigt. Det är liksom en dold fördel. Folk tror det är tråkigt att köra elbil när, tycker åtminstone jag, det är precis tvärtom.
Re: Tusen tack till våran regering :)
Har en bit under 1%.vigge50 skrev:Hår lågt har du lyckats pressa din ränta på bolånet om man för fråga? Låter som du har lyckats komma riktigt lågt.Legato skrev:Inte med flera procent, men med 0,5% högre än bolånetthebishop skrev:Sparkonto med insättningsgaranti är ju dock beloppsbegränsat. Hittar du verkligen flera sådana med flera procent ränta? Dela med dig isf
Finns ett tiotal aktörer, dvs man kan spara ca 10 mille med garanti, jag sparar inte alls så mycket så för mig är det inget problem.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tusen tack till våran regering :)
Då har vi tre olika varianter.Jerka skrev:Jag tror Teslapriserna hållits uppe inte främst tack vare OTA-uppdateringar utan för att de helt enkelt är bra elbilar, och det är fortfarande en relativ bristvara. En bra elbil har lång räckvidd, snabb snabbladdning och tillgång till ett väl utbyggt laddnätverk. Jag tror alla elbilar som släpps nu kommer ha bra andrahandsvärde av precis samma anledningar som Tesla.Nect skrev:I mitt fall var det pga malusen som gjort nya bensin/diesel bilar mycket dyrare i skatt (min togs ut precis innan första malusen infördes). Men efter 36 mån kvittar det då den förhöjda skatten försvinner. Men det verkar inte kunderna tänka på? Sen en annan viktigt aspekt är att priset på min modell och tillval har ökat sen jag tog ut den.mati skrev:Synd bara att detta inte gäller för elbilar. Jag hade sålt min e-tron på direkten om jag hade fått 85% av nypriset för den. Och den är bara 2 år gammal med 2600 mil.Nect skrev:Ja det har blivit väldigt knepigt! Fast bra
Min leasing går ut nu i mars (finansiell) och den är nu värd 85% av nybilspriset efter 36mån och 5 000 mil. Inte illa för en Volvo XC60 bensinare...
Trodde jag skulle ramla av stolen när jag såg beloppet tillbaka mot beräknat 50%
Men vänta nu.... var det inte elbilarna som skulle stå sig bra i värde jämfört med fossiler och inte tvärtom....? Måste ha missuppfattat nånting där...
Gällande elbilar så är min åsikt/analys (utan några belägg alls egentligen...) att vi är i början av ett teknikskifte som går i rasande fart, där ingen vill ha fjolårs modellen som redan är ”gammal” . Ungefär som kapplöpning till 1 GHz processorerna. Priserna kunna hållas uppe pga bristande konkurrens, men måste sänkas i takt med att flera kommer ut på marknaden och nya modeller kommer med nyare och bättre teknik.
Tesla har lyckats hålla begagnade priserna uppe då bilarna ständigt blir bättre med uppdateringar (som övriga tillverkare inte gör, Audi t ex gör ändringarna vid skifte till nya årsmodeller). Edit; glömde så klart en av de viktigaste USP:en som Tesla har sitt laddnätverk!
Då skiftet går fort och tekniken allt bättre så kommer jag hädanefter enbart leasa med operationell leasing, då det händer för mycket som kan påverka negativt på det framtida. restvärdet.
Men väldigt tråkigt för alla som berörs negativt av att priserna varierar så mycket (både upp och ner)
Jag tror priserna hålls uppe av de låga driftskostnaderna kombinerat med att Tesla är den enda elbil som ger nästan samma frihet som en fossil.
För varje år som går så blir driften en större och större del av totalkostnaden på en bil.
Om en BMW 530 har samma TCO som en Model S LR för person X vid nyköp så ska Teslan ha avsevärt högre andrahandsvärde om "TCO-ekvivalensen" ska bestå efter tex 4 år.
Detta förutsatt att bilarna åldras lika bra. Personligen skulle jag nog tycka Teslan dessutom åldras bättre dock, främst pga OTA.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tusen tack till våran regering :)
Det är precis det som är problemet för en annan. Just att man inte vill köra traktor igen. Annars hade det varit en total no-brainer vilken sorts bil man hade köpt nu. Att skaffa elbil har blivit ekonomiskt fullständigt ointressant. Det finns ingen glädjdekalkyl i världen längre som kan motivera en elbil. Fossilbilar står sig mot alla odds mycket bra i värde, bränslepriserna är relativt låga, man kör dessutom mindre pga corona. Elbilar å andra sidan är fortfarande dyra att köpa, dyrare på långfärd, osäkert andrahandsvärde osv. Det är bara känslan att inte vilja gå tillbaka till nånting man har lämnat bakom sig, och så miljön förstås. Hade jag inte tagit steget till elbil för 5 år sedan tror jag inte att jag idag ens hade funderat på att skaffa elbil. Utvecklingen har helt klart gått åt fel håll, inte alls som jag trodde. Och mycket av det är politikens "förtjänst".MWall skrev:Enda problemet är väl att jag inte vill köra "traktor" igen. Detta förstår dock inte de som aldrig provat elbil på riktigt. Det är liksom en dold fördel. Folk tror det är tråkigt att köra elbil när, tycker åtminstone jag, det är precis tvärtom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tusen tack till våran regering :)
Det är en myt att MS har bra andrahandsvärde. De tappar 8-12k/månad första tre åren - bara att kolla KvD. Den jag köpte i somras hade tappat 11k per månad eller 530k på fyra år. Nu har de gått ner ytterligare lite då utbudet blivit större.Legato skrev:Då har vi tre olika varianter.Jerka skrev:Jag tror Teslapriserna hållits uppe inte främst tack vare OTA-uppdateringar utan för att de helt enkelt är bra elbilar, och det är fortfarande en relativ bristvara. En bra elbil har lång räckvidd, snabb snabbladdning och tillgång till ett väl utbyggt laddnätverk. Jag tror alla elbilar som släpps nu kommer ha bra andrahandsvärde av precis samma anledningar som Tesla.Nect skrev:I mitt fall var det pga malusen som gjort nya bensin/diesel bilar mycket dyrare i skatt (min togs ut precis innan första malusen infördes). Men efter 36 mån kvittar det då den förhöjda skatten försvinner. Men det verkar inte kunderna tänka på? Sen en annan viktigt aspekt är att priset på min modell och tillval har ökat sen jag tog ut den.mati skrev:Synd bara att detta inte gäller för elbilar. Jag hade sålt min e-tron på direkten om jag hade fått 85% av nypriset för den. Och den är bara 2 år gammal med 2600 mil.Nect skrev:Ja det har blivit väldigt knepigt! Fast bra
Min leasing går ut nu i mars (finansiell) och den är nu värd 85% av nybilspriset efter 36mån och 5 000 mil. Inte illa för en Volvo XC60 bensinare...
Trodde jag skulle ramla av stolen när jag såg beloppet tillbaka mot beräknat 50%
Men vänta nu.... var det inte elbilarna som skulle stå sig bra i värde jämfört med fossiler och inte tvärtom....? Måste ha missuppfattat nånting där...
Gällande elbilar så är min åsikt/analys (utan några belägg alls egentligen...) att vi är i början av ett teknikskifte som går i rasande fart, där ingen vill ha fjolårs modellen som redan är ”gammal” . Ungefär som kapplöpning till 1 GHz processorerna. Priserna kunna hållas uppe pga bristande konkurrens, men måste sänkas i takt med att flera kommer ut på marknaden och nya modeller kommer med nyare och bättre teknik.
Tesla har lyckats hålla begagnade priserna uppe då bilarna ständigt blir bättre med uppdateringar (som övriga tillverkare inte gör, Audi t ex gör ändringarna vid skifte till nya årsmodeller). Edit; glömde så klart en av de viktigaste USP:en som Tesla har sitt laddnätverk!
Då skiftet går fort och tekniken allt bättre så kommer jag hädanefter enbart leasa med operationell leasing, då det händer för mycket som kan påverka negativt på det framtida. restvärdet.
Men väldigt tråkigt för alla som berörs negativt av att priserna varierar så mycket (både upp och ner)
Jag tror priserna hålls uppe av de låga driftskostnaderna kombinerat med att Tesla är den enda elbil som ger nästan samma frihet som en fossil.
För varje år som går så blir driften en större och större del av totalkostnaden på en bil.
Om en BMW 530 har samma TCO som en Model S LR för person X vid nyköp så ska Teslan ha avsevärt högre andrahandsvärde om "TCO-ekvivalensen" ska bestå efter tex 4 år.
Detta förutsatt att bilarna åldras lika bra. Personligen skulle jag nog tycka Teslan dessutom åldras bättre dock, främst pga OTA.
Re: Tusen tack till våran regering :)
Nej rent ekonomiskt är det inte försvarbart att köpa en elbil oavsett modell. De är fortfarande mycket dyrare än en ICE bil och min spaning är att så kommer det vara under en lång tid framöver. Min spaning är även att inom några år när det finns tillräckligt många elbilar så blir det statens nya ”kassa ko”. Dvs pengarna ska in till mamma staten för att sedan fördela ut dom på de spännande projekt man anser vara viktiga. Kommer nog inte vara lika billigt att ladda hemma som alltid är försvaret till varför det är billigt att köra elbil. Men vi får väl vänta och se..mati skrev:Det är precis det som är problemet för en annan. Just att man inte vill köra traktor igen. Annars hade det varit en total no-brainer vilken sorts bil man hade köpt nu. Att skaffa elbil har blivit ekonomiskt fullständigt ointressant. Det finns ingen glädjdekalkyl i världen längre som kan motivera en elbil. Fossilbilar står sig mot alla odds mycket bra i värde, bränslepriserna är relativt låga, man kör dessutom mindre pga corona. Elbilar å andra sidan är fortfarande dyra att köpa, dyrare på långfärd, osäkert andrahandsvärde osv. Det är bara känslan att inte vilja gå tillbaka till nånting man har lämnat bakom sig, och så miljön förstås. Hade jag inte tagit steget till elbil för 5 år sedan tror jag inte att jag idag ens hade funderat på att skaffa elbil. Utvecklingen har helt klart gått åt fel håll, inte alls som jag trodde. Och mycket av det är politikens "förtjänst".MWall skrev:Enda problemet är väl att jag inte vill köra "traktor" igen. Detta förstår dock inte de som aldrig provat elbil på riktigt. Det är liksom en dold fördel. Folk tror det är tråkigt att köra elbil när, tycker åtminstone jag, det är precis tvärtom.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Tusen tack till våran regering :)
Det är en del som haft en jädrans tur med sina Teslor och sålt dem till nästan nypris eller rentav mer. Legato är en sådan lycklig en. Och det är bara gratulera. Sen finns andra som har gjort en brakförlust, och en sådan är tyvärr jag. Min första Model S köpte jag som 2 år begagnad eftsom jag trodde att den värsta värdeminskningen redan hade skett. Ändå så tappade den ytterligare 250k tredje året. Min andra Model S hade efter två år tappat 40% av nypriset. Nästan en halv mille på två år. Det är inte lite pengar det. Inte konstigt att man är mer eller mindre pank nu. Visst, jag hade säkert otur. Men jag skulle aldrig någonsin råda någon att köpa en elbil för att de står sig bra i värde.d3marcus skrev:Det är en myt att MS har bra andrahandsvärde. De tappar 8-12k/månad första tre åren - bara att kolla KvD. Den jag köpte i somras hade tappat 11k per månad eller 530k på fyra år. Nu har de gått ner ytterligare lite då utbudet blivit större.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tusen tack till våran regering :)
Jag hoppar över elbilar igen och tar en hybrid denna gången . Hur jag än vänder och vrider hittar jag ingen ren elbil till vettigt pris som jag skulle bli nöjd med
Re: Tusen tack till våran regering :)
Exakt. Min S har tappat över 15 tusen i månaden i värde över de 30 månader jag haft den. Hade jag köpt efter prissänkningen våren 2019 så hade den nog "bara" tappat 8-10 tkr i månaden. Tackar min skapare för att jag har den på firman och inte privat.d3marcus skrev:Det är en myt att MS har bra andrahandsvärde. De tappar 8-12k/månad första tre åren - bara att kolla KvD. Den jag köpte i somras hade tappat 11k per månad eller 530k på fyra år. Nu har de gått ner ytterligare lite då utbudet blivit större.
Är lite trött på den just nu. Strålkastarna är fulla med frost och stötdämparna fram gnekar ibland. Tack och lov går inte garantin ut förrän om 500 mil. Men är jag sugen på att behålla en bil som verkar behöva nya strålkastare för över 30 tusen en gång per år (bytte till de här för 11 månader sen pga den gulnande slingan upptill). Antagligen går det att torka ur strålkastarna genom att värma med en hårtork men ändå. (Nej, det blir inte frost i strålkastarna på alla bilar. Har aldrig sett det förut på någon av mina bilar även om det varit kallt då med. På min i3:a syns det inte ett spår av nåt liknande nu heller och då har bilarna stått sida vid sida hela vintern.)
Re: Tusen tack till våran regering :)
”Made in California” juMWall skrev:Exakt. Min S har tappat över 15 tusen i månaden i värde över de 30 månader jag haft den. Hade jag köpt efter prissänkningen våren 2019 så hade den nog "bara" tappat 8-10 tkr i månaden. Tackar min skapare för att jag har den på firman och inte privat.d3marcus skrev:Det är en myt att MS har bra andrahandsvärde. De tappar 8-12k/månad första tre åren - bara att kolla KvD. Den jag köpte i somras hade tappat 11k per månad eller 530k på fyra år. Nu har de gått ner ytterligare lite då utbudet blivit större.
Är lite trött på den just nu. Strålkastarna är fulla med frost och stötdämparna fram gnekar ibland. Tack och lov går inte garantin ut förrän om 500 mil. Men är jag sugen på att behålla en bil som verkar behöva nya strålkastare för över 30 tusen en gång per år (bytte till de här för 11 månader sen pga den gulnande slingan upptill). Antagligen går det att torka ur strålkastarna genom att värma med en hårtork men ändå. (Nej, det blir inte frost i strålkastarna på alla bilar. Har aldrig sett det förut på någon av mina bilar även om det varit kallt då med. På min i3:a syns det inte ett spår av nåt liknande nu heller och då har bilarna stått sida vid sida hela vintern.)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Tusen tack till våran regering :)
Ca 1% per månad de första tre åren är väldigt bra... Alltså ca 65% restvärde efter 3 år. Det normala för fossiler är att räkna med 50% värdefall på samma tid.d3marcus skrev:Det är en myt att MS har bra andrahandsvärde. De tappar 8-12k/månad första tre åren - bara att kolla KvD. Den jag köpte i somras hade tappat 11k per månad eller 530k på fyra år. Nu har de gått ner ytterligare lite då utbudet blivit större.Legato skrev:Då har vi tre olika varianter.Jerka skrev:Jag tror Teslapriserna hållits uppe inte främst tack vare OTA-uppdateringar utan för att de helt enkelt är bra elbilar, och det är fortfarande en relativ bristvara. En bra elbil har lång räckvidd, snabb snabbladdning och tillgång till ett väl utbyggt laddnätverk. Jag tror alla elbilar som släpps nu kommer ha bra andrahandsvärde av precis samma anledningar som Tesla.Nect skrev:I mitt fall var det pga malusen som gjort nya bensin/diesel bilar mycket dyrare i skatt (min togs ut precis innan första malusen infördes). Men efter 36 mån kvittar det då den förhöjda skatten försvinner. Men det verkar inte kunderna tänka på? Sen en annan viktigt aspekt är att priset på min modell och tillval har ökat sen jag tog ut den.mati skrev:Synd bara att detta inte gäller för elbilar. Jag hade sålt min e-tron på direkten om jag hade fått 85% av nypriset för den. Och den är bara 2 år gammal med 2600 mil.
Men vänta nu.... var det inte elbilarna som skulle stå sig bra i värde jämfört med fossiler och inte tvärtom....? Måste ha missuppfattat nånting där...
Gällande elbilar så är min åsikt/analys (utan några belägg alls egentligen...) att vi är i början av ett teknikskifte som går i rasande fart, där ingen vill ha fjolårs modellen som redan är ”gammal” . Ungefär som kapplöpning till 1 GHz processorerna. Priserna kunna hållas uppe pga bristande konkurrens, men måste sänkas i takt med att flera kommer ut på marknaden och nya modeller kommer med nyare och bättre teknik.
Tesla har lyckats hålla begagnade priserna uppe då bilarna ständigt blir bättre med uppdateringar (som övriga tillverkare inte gör, Audi t ex gör ändringarna vid skifte till nya årsmodeller). Edit; glömde så klart en av de viktigaste USP:en som Tesla har sitt laddnätverk!
Då skiftet går fort och tekniken allt bättre så kommer jag hädanefter enbart leasa med operationell leasing, då det händer för mycket som kan påverka negativt på det framtida. restvärdet.
Men väldigt tråkigt för alla som berörs negativt av att priserna varierar så mycket (både upp och ner)
Jag tror priserna hålls uppe av de låga driftskostnaderna kombinerat med att Tesla är den enda elbil som ger nästan samma frihet som en fossil.
För varje år som går så blir driften en större och större del av totalkostnaden på en bil.
Om en BMW 530 har samma TCO som en Model S LR för person X vid nyköp så ska Teslan ha avsevärt högre andrahandsvärde om "TCO-ekvivalensen" ska bestå efter tex 4 år.
Detta förutsatt att bilarna åldras lika bra. Personligen skulle jag nog tycka Teslan dessutom åldras bättre dock, främst pga OTA.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Tusen tack till våran regering :)
Beräknat restvärde brukar ligga på 50% efter tre år, faktiskt restvärde brukar vara högre, runt 60% beroende på bil och utrustning skulle jag säga är normalt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tusen tack till våran regering :)
Andrahandsvärde i procent är ju egentligen lite ointressant. Om man likt Mati köper en mycket dyrare bil än man egentligen tänkt sig pga att det saknas billiga bra elbilar, då blir det stort värdetapp i absoluta tal även om andrahandsvärdet hålls relativt bra.
Exempel 1: avgasbil för 200 000, tappar 75% av värdet, värdeminskningen blir 150 000.
Exempel 2: elbil för 800 000, tappar 25% av värdet, värdeminskningen blir 200 000.
Exempel 1: avgasbil för 200 000, tappar 75% av värdet, värdeminskningen blir 150 000.
Exempel 2: elbil för 800 000, tappar 25% av värdet, värdeminskningen blir 200 000.
Re: Tusen tack till våran regering :)
Jag är inne på en Peugeot e208 av ekonomiska själ. Ca 3600kr/mån privatleasing och ladda gratis på jobbet. För min del är det nästan omöjligt att köra en fossildriven billigare, även om jag fått den gratis. Bara bränslekostnaden ligger på mellan 2500-2700/mån i dagsläget.thnis skrev:Nej rent ekonomiskt är det inte försvarbart att köpa en elbil oavsett modell. De är fortfarande mycket dyrare än en ICE bil och min spaning är att så kommer det vara under en lång tid framöver. Min spaning är även att inom några år när det finns tillräckligt många elbilar så blir det statens nya ”kassa ko”. Dvs pengarna ska in till mamma staten för att sedan fördela ut dom på de spännande projekt man anser vara viktiga. Kommer nog inte vara lika billigt att ladda hemma som alltid är försvaret till varför det är billigt att köra elbil. Men vi får väl vänta och se..mati skrev:Det är precis det som är problemet för en annan. Just att man inte vill köra traktor igen. Annars hade det varit en total no-brainer vilken sorts bil man hade köpt nu. Att skaffa elbil har blivit ekonomiskt fullständigt ointressant. Det finns ingen glädjdekalkyl i världen längre som kan motivera en elbil. Fossilbilar står sig mot alla odds mycket bra i värde, bränslepriserna är relativt låga, man kör dessutom mindre pga corona. Elbilar å andra sidan är fortfarande dyra att köpa, dyrare på långfärd, osäkert andrahandsvärde osv. Det är bara känslan att inte vilja gå tillbaka till nånting man har lämnat bakom sig, och så miljön förstås. Hade jag inte tagit steget till elbil för 5 år sedan tror jag inte att jag idag ens hade funderat på att skaffa elbil. Utvecklingen har helt klart gått åt fel håll, inte alls som jag trodde. Och mycket av det är politikens "förtjänst".MWall skrev:Enda problemet är väl att jag inte vill köra "traktor" igen. Detta förstår dock inte de som aldrig provat elbil på riktigt. Det är liksom en dold fördel. Folk tror det är tråkigt att köra elbil när, tycker åtminstone jag, det är precis tvärtom.
Re: Tusen tack till våran regering :)
Varför räknar ni värdeminskning i procent? Får ni lön i procent också?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tusen tack till våran regering :)
När jag köpte min första elbil (en Leaf) så låg jag på cirka 5500kr per månad i soppa...Robin92 skrev:Jag är inne på en Peugeot e208 av ekonomiska själ. Ca 3600kr/mån privatleasing och ladda gratis på jobbet. För min del är det nästan omöjligt att köra en fossildriven billigare, även om jag fått den gratis. Bara bränslekostnaden ligger på mellan 2500-2700/mån i dagsläget.thnis skrev:Nej rent ekonomiskt är det inte försvarbart att köpa en elbil oavsett modell. De är fortfarande mycket dyrare än en ICE bil och min spaning är att så kommer det vara under en lång tid framöver. Min spaning är även att inom några år när det finns tillräckligt många elbilar så blir det statens nya ”kassa ko”. Dvs pengarna ska in till mamma staten för att sedan fördela ut dom på de spännande projekt man anser vara viktiga. Kommer nog inte vara lika billigt att ladda hemma som alltid är försvaret till varför det är billigt att köra elbil. Men vi får väl vänta och se..mati skrev:Det är precis det som är problemet för en annan. Just att man inte vill köra traktor igen. Annars hade det varit en total no-brainer vilken sorts bil man hade köpt nu. Att skaffa elbil har blivit ekonomiskt fullständigt ointressant. Det finns ingen glädjdekalkyl i världen längre som kan motivera en elbil. Fossilbilar står sig mot alla odds mycket bra i värde, bränslepriserna är relativt låga, man kör dessutom mindre pga corona. Elbilar å andra sidan är fortfarande dyra att köpa, dyrare på långfärd, osäkert andrahandsvärde osv. Det är bara känslan att inte vilja gå tillbaka till nånting man har lämnat bakom sig, och så miljön förstås. Hade jag inte tagit steget till elbil för 5 år sedan tror jag inte att jag idag ens hade funderat på att skaffa elbil. Utvecklingen har helt klart gått åt fel håll, inte alls som jag trodde. Och mycket av det är politikens "förtjänst".MWall skrev:Enda problemet är väl att jag inte vill köra "traktor" igen. Detta förstår dock inte de som aldrig provat elbil på riktigt. Det är liksom en dold fördel. Folk tror det är tråkigt att köra elbil när, tycker åtminstone jag, det är precis tvärtom.
jag gick plus på den enbart på soppakostnaden då laddade jag förvisso gratis på jobbet och resten låg på
typ 420kr per månad för laddningen hemma (20 mil per dag totalt).
Jag fick lös den för 249 tusen efter bidrag så då blir det ju en trevlig kalkyl (inte lika trevligt att köra
10 mil i en Leaf 24 förvisso speciellt på vintern)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tusen tack till våran regering :)
Det låter mycket bättre. 1% värdeminskning per månad känns inte alls lika frustrerande som 11 000 kronor per månad. Och 2% är ju bara en procentenhet mer, alltså nästan lika billigt. Det gäller att skapa en trevlig glädjekalkyl som känns bra.d3marcus skrev:Varför räknar ni värdeminskning i procent? Får ni lön i procent också?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tusen tack till våran regering :)
Nej men skatt I procent.d3marcus skrev:Varför räknar ni värdeminskning i procent? Får ni lön i procent också?
Ärligt talat har jag aldrig förstått denna totala fokus på andrahandsvärdet- köper ju bilen för att använda, givetvis har den något värde kvar när man skall byta, annars skrot. Men bilar är ju urkassa investeringar, så bryr man sig om vad andrahandsvärdet blir i större slängar kanske man inte skall köpa en ny bil... (IMHO)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tusen tack till våran regering :)
Om ekonomi är något som påverkar ens bilköp så vore det oklokt att bortse från det som är den största posten, såvida man inte köper en gammal bil.thebishop skrev:Nej men skatt I procent.
Ärligt talat har jag aldrig förstått denna totala fokus på andrahandsvärdet- köper ju bilen för att använda, givetvis har den något värde kvar när man skall byta, annars skrot. Men bilar är ju urkassa investeringar, så bryr man sig om vad andrahandsvärdet blir i större slängar kanske man inte skall köpa en ny bil... (IMHO)
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tusen tack till våran regering :)
Vilket är det jag menar man bör göra i så fall... ekonomin i nybilsköp är ju så totalt kass att om den spelar roll bör man undvika är min poäng.Niklas Z skrev:Om ekonomi är något som påverkar ens bilköp så vore det oklokt att bortse från det som är den största posten, såvida man inte köper en gammal bil.thebishop skrev:Nej men skatt I procent.
Ärligt talat har jag aldrig förstått denna totala fokus på andrahandsvärdet- köper ju bilen för att använda, givetvis har den något värde kvar när man skall byta, annars skrot. Men bilar är ju urkassa investeringar, så bryr man sig om vad andrahandsvärdet blir i större slängar kanske man inte skall köpa en ny bil... (IMHO)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tusen tack till våran regering :)
Fast det är ju inte så att ekonomin antingen spelar jättestor roll, eller ingen roll alls. Jag tänker i alla fall så att jag vill ha en bil som uppfyller högt ställda krav, men vill inte (över tid) betala mer än nödvändigt för den.thebishop skrev:
Vilket är det jag menar man bör göra i så fall... ekonomin i nybilsköp är ju så totalt kass att om den spelar roll bör man undvika är min poäng.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tusen tack till våran regering :)
Fair enough. Fast skulle säga att även med hyfsat högt ställda krav finns det ju rätt ok teslor beggade...Niklas Z skrev:Fast det är ju inte så att ekonomin antingen spelar jättestor roll, eller ingen roll alls. Jag tänker i alla fall så att jag vill ha en bil som uppfyller högt ställda krav, men vill inte (över tid) betala mer än nödvändigt för den.thebishop skrev:
Vilket är det jag menar man bör göra i så fall... ekonomin i nybilsköp är ju så totalt kass att om den spelar roll bör man undvika är min poäng.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tusen tack till våran regering :)
När jag beställde min M3LR skiljde det inte mycket i pris mellan en helt ny och en begagnad.thebishop skrev:Fair enough. Fast skulle säga att även med hyfsat högt ställda krav finns det ju rätt ok teslor beggade...Niklas Z skrev:Fast det är ju inte så att ekonomin antingen spelar jättestor roll, eller ingen roll alls. Jag tänker i alla fall så att jag vill ha en bil som uppfyller högt ställda krav, men vill inte (över tid) betala mer än nödvändigt för den.thebishop skrev:
Vilket är det jag menar man bör göra i så fall... ekonomin i nybilsköp är ju så totalt kass att om den spelar roll bör man undvika är min poäng.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.