Tusen tack till våran regering :)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av Niklas Z »

thebishop skrev:
Nej men skatt I procent. :D :D :D

Ärligt talat har jag aldrig förstått denna totala fokus på andrahandsvärdet- köper ju bilen för att använda, givetvis har den något värde kvar när man skall byta, annars skrot. Men bilar är ju urkassa investeringar, så bryr man sig om vad andrahandsvärdet blir i större slängar kanske man inte skall köpa en ny bil... (IMHO)
Om ekonomi är något som påverkar ens bilköp så vore det oklokt att bortse från det som är den största posten, såvida man inte köper en gammal bil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av thebishop »

Niklas Z skrev:
thebishop skrev:
Nej men skatt I procent. :D :D :D

Ärligt talat har jag aldrig förstått denna totala fokus på andrahandsvärdet- köper ju bilen för att använda, givetvis har den något värde kvar när man skall byta, annars skrot. Men bilar är ju urkassa investeringar, så bryr man sig om vad andrahandsvärdet blir i större slängar kanske man inte skall köpa en ny bil... (IMHO)
Om ekonomi är något som påverkar ens bilköp så vore det oklokt att bortse från det som är den största posten, såvida man inte köper en gammal bil.
Vilket är det jag menar man bör göra i så fall... ekonomin i nybilsköp är ju så totalt kass att om den spelar roll bör man undvika är min poäng.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av Niklas Z »

thebishop skrev:

Vilket är det jag menar man bör göra i så fall... ekonomin i nybilsköp är ju så totalt kass att om den spelar roll bör man undvika är min poäng.
Fast det är ju inte så att ekonomin antingen spelar jättestor roll, eller ingen roll alls. Jag tänker i alla fall så att jag vill ha en bil som uppfyller högt ställda krav, men vill inte (över tid) betala mer än nödvändigt för den.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av thebishop »

Niklas Z skrev:
thebishop skrev:

Vilket är det jag menar man bör göra i så fall... ekonomin i nybilsköp är ju så totalt kass att om den spelar roll bör man undvika är min poäng.
Fast det är ju inte så att ekonomin antingen spelar jättestor roll, eller ingen roll alls. Jag tänker i alla fall så att jag vill ha en bil som uppfyller högt ställda krav, men vill inte (över tid) betala mer än nödvändigt för den.
Fair enough. Fast skulle säga att även med hyfsat högt ställda krav finns det ju rätt ok teslor beggade...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av Niklas Z »

thebishop skrev:
Niklas Z skrev:
thebishop skrev:

Vilket är det jag menar man bör göra i så fall... ekonomin i nybilsköp är ju så totalt kass att om den spelar roll bör man undvika är min poäng.
Fast det är ju inte så att ekonomin antingen spelar jättestor roll, eller ingen roll alls. Jag tänker i alla fall så att jag vill ha en bil som uppfyller högt ställda krav, men vill inte (över tid) betala mer än nödvändigt för den.
Fair enough. Fast skulle säga att även med hyfsat högt ställda krav finns det ju rätt ok teslor beggade...
När jag beställde min M3LR skiljde det inte mycket i pris mellan en helt ny och en begagnad.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av Legato »

d3marcus skrev:
Varför räknar ni värdeminskning i procent? Får ni lön i procent också?
För att det är så värdeminskning beräknas och jämförs. Att räkna i absoluta tal blir ju total galenskap.

"Bugatti Veyron har så sjukt dåligt andrahandsvärde. Har en polare som köpte en för 30 miljoner, efter fem år fick han bara 29,5 miljoner! Han hade han tappat 500.000:-! Tacka vet jag min Dacia som kostade 200.000:- ny, den fick jag 1.000:- för efter fem år så den tappade bara 199.000:-, fantastiskt andrahandsvärde!" ;)

Totalkostnaden / TCO är ju dock det man använder om man ska jämföra den totala ägandekostnaden och då använder man såklart värdefall i absoluta termer för den period man vill jämföra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:
Varför räknar ni värdeminskning i procent? Får ni lön i procent också?
Vissa får (mig inräknat)! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Tusen tack till våran regering :)

Inlägg av StefL »

martinot skrev:
d3marcus skrev:
Varför räknar ni värdeminskning i procent? Får ni lön i procent också?
Vissa får (mig inräknat)! :D
Ja de flesta får väl räknat på årsbasis ungefär 8,3% per månad i lön :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar