ABRP - optimala laddstopp
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
ABRP - optimala laddstopp
Hur får man ABRP appen att inte lägga in för tidiga laddstopp?
Har märkt att den ibland föreslår laddstopp vid SoC över 50% när det finns flera alternativ inom räckvidd senare på rutten där bilen vid lägre SoC skulle kunna ladda med högre effekt.
Så, kan man ställa in ABRP så den inte föreslår laddstopp över en viss estimerad SoC?
Har märkt att den ibland föreslår laddstopp vid SoC över 50% när det finns flera alternativ inom räckvidd senare på rutten där bilen vid lägre SoC skulle kunna ladda med högre effekt.
Så, kan man ställa in ABRP så den inte föreslår laddstopp över en viss estimerad SoC?
Re: ABRP - optimala laddstopp
Har du kollat att det inte blir snabbast ändå? Notera tiden för hela körningem t.ex. 3t25min Klicka sedan på laddaren du inte vill ladda på, och välj "undvik denna laddare", och be ABRP räkna om. Jämför sedan tiderna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: ABRP - optimala laddstopp
Kontrollera vad du har ställt in som önskad laddnivå vid ankomst till laddare, jag brukar ha den på typ 5-10%, med för hög nivå (typ >=20%) så blir rutten suboptimal.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: ABRP - optimala laddstopp
Du hade rätt!tor-ake skrev:Har du kollat att det inte blir snabbast ändå? Notera tiden för hela körningem t.ex. 3t25min Klicka sedan på laddaren du inte vill ladda på, och välj "undvik denna laddare", och be ABRP räkna om. Jämför sedan tiderna.
ABRP verkar dock inte ta hänsyn till min bils laddkurva. Den hävdar att det går lika fort att ladda från 50 till 75% som från 20 till 45%.
Men bilmodellen står listad som ”(alpha)” så det saknas väl tillräckligt med data.
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: ABRP - optimala laddstopp
Tack, den stod på 10% för båda.fth skrev:Kontrollera vad du har ställt in som önskad laddnivå vid ankomst till laddare, jag brukar ha den på typ 5-10%, med för hög nivå (typ >=20%) så blir rutten suboptimal.
/fth
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: ABRP - optimala laddstopp
Kan man ställa in start-SoC och önskad SoC vid ankomst?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: ABRP - optimala laddstopp
Då är det nog bristfällig laddkurva i ABRP för din bil, vad är det för modell?BEV[e-Rage] skrev:Tack, den stod på 10% för båda.fth skrev:Kontrollera vad du har ställt in som önskad laddnivå vid ankomst till laddare, jag brukar ha den på typ 5-10%, med för hög nivå (typ >=20%) så blir rutten suboptimal.
/fth
Rapportera gärna till blincoln, ABRP-teamet brukar svara och åtgärda snabbt!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: ABRP - optimala laddstopp
Japp, både och, samt önskad lägsta SoC vid laddstopp (för säkerhetsmarginal samt t.ex. för att slippa långsam laddning 0-10% som på min bil).mikebike skrev:Kan man ställa in start-SoC och önskad SoC vid ankomst?
ABRP äger
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 506
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: ABRP - optimala laddstopp
Såg att man behöver betala för Premium-medlemsskap (49:-/mån eller 499:-/år) för att öppna ABRP i CarPlay.
Någon som kör Premium?
Är det värt pengarna eller beror nyttan på vilken bilmodell man har?
Någon som kör Premium?
Är det värt pengarna eller beror nyttan på vilken bilmodell man har?
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: ABRP - optimala laddstopp
Jag använder ABRP Premium i en e-Golf. Den har riktigt skräpig färddator som original men med ABRP CarPlay blir det ju helt grymt, tycker även realtidstrafik och aktuellt väder underlättar planeringen.BEV[e-Rage] skrev:Såg att man behöver betala för Premium-medlemsskap (49:-/mån eller 499:-/år) för att öppna ABRP i CarPlay.
Någon som kör Premium?
Är det värt pengarna eller beror nyttan på vilken bilmodell man har?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: ABRP - optimala laddstopp
Jag kör Premium, till stor del för att stödja utvecklarna av denna eminenta planerare (bl.a. blincoln här på TCS), dom förtjänar lön för mödan tycker jag!BEV[e-Rage] skrev:Såg att man behöver betala för Premium-medlemsskap (49:-/mån eller 499:-/år) för att öppna ABRP i CarPlay.
Någon som kör Premium?
Är det värt pengarna eller beror nyttan på vilken bilmodell man har?
Jag vet inte exakt vad som saknas i gratis-versionen, det bör framgå på hemsidan, men individuell laddkurva, förbrukning etc antar jag inte finns t.ex.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: ABRP - optimala laddstopp
Håller med. Jag har inget större dagligt behov av den men sjukt bra app som jag gärna stödjer med abonnemang.fth skrev:Jag kör Premium, till stor del för att stödja utvecklarna av denna eminenta planerare (bl.a. blincoln här på TCS), dom förtjänar lön för mödan tycker jag!BEV[e-Rage] skrev:Såg att man behöver betala för Premium-medlemsskap (49:-/mån eller 499:-/år) för att öppna ABRP i CarPlay.
Någon som kör Premium?
Är det värt pengarna eller beror nyttan på vilken bilmodell man har?
Jag vet inte exakt vad som saknas i gratis-versionen, det bör framgå på hemsidan, men individuell laddkurva, förbrukning etc antar jag inte finns t.ex.
/fth