ABRP - optimala laddstopp

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

ABRP - optimala laddstopp

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Hur får man ABRP appen att inte lägga in för tidiga laddstopp?
Har märkt att den ibland föreslår laddstopp vid SoC över 50% när det finns flera alternativ inom räckvidd senare på rutten där bilen vid lägre SoC skulle kunna ladda med högre effekt.
Så, kan man ställa in ABRP så den inte föreslår laddstopp över en viss estimerad SoC?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: ABRP - optimala laddstopp

Inlägg av tor-ake »

Har du kollat att det inte blir snabbast ändå? Notera tiden för hela körningem t.ex. 3t25min Klicka sedan på laddaren du inte vill ladda på, och välj "undvik denna laddare", och be ABRP räkna om. Jämför sedan tiderna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: ABRP - optimala laddstopp

Inlägg av fth »

Kontrollera vad du har ställt in som önskad laddnivå vid ankomst till laddare, jag brukar ha den på typ 5-10%, med för hög nivå (typ >=20%) så blir rutten suboptimal.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: ABRP - optimala laddstopp

Inlägg av BEV[e-Rage] »

tor-ake skrev:
Har du kollat att det inte blir snabbast ändå? Notera tiden för hela körningem t.ex. 3t25min Klicka sedan på laddaren du inte vill ladda på, och välj "undvik denna laddare", och be ABRP räkna om. Jämför sedan tiderna.
Du hade rätt!
ABRP verkar dock inte ta hänsyn till min bils laddkurva. Den hävdar att det går lika fort att ladda från 50 till 75% som från 20 till 45%.
Men bilmodellen står listad som ”(alpha)” så det saknas väl tillräckligt med data.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: ABRP - optimala laddstopp

Inlägg av BEV[e-Rage] »

fth skrev:
Kontrollera vad du har ställt in som önskad laddnivå vid ankomst till laddare, jag brukar ha den på typ 5-10%, med för hög nivå (typ >=20%) så blir rutten suboptimal.

/fth
Tack, den stod på 10% för båda.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7579
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: ABRP - optimala laddstopp

Inlägg av mikebike »

Kan man ställa in start-SoC och önskad SoC vid ankomst?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: ABRP - optimala laddstopp

Inlägg av fth »

BEV[e-Rage] skrev:
fth skrev:
Kontrollera vad du har ställt in som önskad laddnivå vid ankomst till laddare, jag brukar ha den på typ 5-10%, med för hög nivå (typ >=20%) så blir rutten suboptimal.

/fth
Tack, den stod på 10% för båda.
Då är det nog bristfällig laddkurva i ABRP för din bil, vad är det för modell?

Rapportera gärna till blincoln, ABRP-teamet brukar svara och åtgärda snabbt! :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: ABRP - optimala laddstopp

Inlägg av fth »

mikebike skrev:
Kan man ställa in start-SoC och önskad SoC vid ankomst?
Japp, både och, samt önskad lägsta SoC vid laddstopp (för säkerhetsmarginal samt t.ex. för att slippa långsam laddning 0-10% som på min bil).

ABRP äger ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: ABRP - optimala laddstopp

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Såg att man behöver betala för Premium-medlemsskap (49:-/mån eller 499:-/år) för att öppna ABRP i CarPlay.
Någon som kör Premium?
Är det värt pengarna eller beror nyttan på vilken bilmodell man har?
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: ABRP - optimala laddstopp

Inlägg av Skyltspurtaren »

BEV[e-Rage] skrev:
Såg att man behöver betala för Premium-medlemsskap (49:-/mån eller 499:-/år) för att öppna ABRP i CarPlay.
Någon som kör Premium?
Är det värt pengarna eller beror nyttan på vilken bilmodell man har?
Jag använder ABRP Premium i en e-Golf. Den har riktigt skräpig färddator som original men med ABRP CarPlay blir det ju helt grymt, tycker även realtidstrafik och aktuellt väder underlättar planeringen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: ABRP - optimala laddstopp

Inlägg av fth »

BEV[e-Rage] skrev:
Såg att man behöver betala för Premium-medlemsskap (49:-/mån eller 499:-/år) för att öppna ABRP i CarPlay.
Någon som kör Premium?
Är det värt pengarna eller beror nyttan på vilken bilmodell man har?
Jag kör Premium, till stor del för att stödja utvecklarna av denna eminenta planerare (bl.a. blincoln här på TCS), dom förtjänar lön för mödan tycker jag! :D

Jag vet inte exakt vad som saknas i gratis-versionen, det bör framgå på hemsidan, men individuell laddkurva, förbrukning etc antar jag inte finns t.ex.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: ABRP - optimala laddstopp

Inlägg av Nilp »

fth skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Såg att man behöver betala för Premium-medlemsskap (49:-/mån eller 499:-/år) för att öppna ABRP i CarPlay.
Någon som kör Premium?
Är det värt pengarna eller beror nyttan på vilken bilmodell man har?
Jag kör Premium, till stor del för att stödja utvecklarna av denna eminenta planerare (bl.a. blincoln här på TCS), dom förtjänar lön för mödan tycker jag! :D

Jag vet inte exakt vad som saknas i gratis-versionen, det bör framgå på hemsidan, men individuell laddkurva, förbrukning etc antar jag inte finns t.ex.

/fth
Håller med. Jag har inget större dagligt behov av den men sjukt bra app som jag gärna stödjer med abonnemang.
Skriv svar