LED ramper

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

LED ramper

Inlägg av Teslaspolen »

Söker runt efter lite LED ramper att installera.

Har lyckats fått fram att "bästa" är VisionX och/eller Lazer, men de kostar därefter. :lol:

Någon som har någon koll på prisvärda alternativ i de lägre prisklasserna? Blev t.ex föreslagen STRANDS Arcum från en installatör, men det finns knapphändigt med information tyvärr...
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: LED ramper

Inlägg av Teslared »

Kolla på valostore.se, jag köpte en mindre därifrån som var helt slät på framsidan och combo.
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: LED ramper

Inlägg av kalle_sala »

Vad är du ute efter? Mkt ljus? Bra ljudbild? varmt ljus? Lätt montering? DRL belysning?

Jag har under vintern haft följade ljusramper monterade på min Model X.

VisionX XPL 21" ~5000:-
Ledson Apollo C 535mm <2000:-
X-Vison Genesis II 600 ~2500?
X-Vision Genesis 800 curved ~4000:-

Jag ska innan vinterns slut även montera dit en Lazer Triple R 1250 smartview, har precis fått hem den och bara kopplat upp den i testbänken än.

Utöver det så har jag hjälpt till med inkoppling av allehanda olika ljusramper under förra året.

Det jag kan säga om Strands är att det är fruktansvärt mkt ljus för pengarna - alltså ljusflödet är helt enormt, jag kan dock inte säga så mkt om ljusbild och kvalitet men min initiala känsla är att Strands ljusramper är mkt välbyggda.

VisionX är dyra, har en bra ljusbild, men för en ljusknarkare så är det väldigt lite ljus för pengarna man betalar.

Ledson Apollo C har helt okej ljusflöde men lite, lite ströljus som kan reflektera ner mot vägbanan, faktum är att den har en bättre ljusbild om den monteras oppochned, dock bara vad jag upplevde i testbänken, inte testat ute på vägen.

Mina kollegor har samtliga Ledson Appolo C monterade på sina bilar och är nöjda.

X-Visionramperna har mkt bra ljusbild, och bra ljusflöde, dock så är dom jäkligt stora, men det är priset man får betala för bra ljusbild. Jag gillar inte personligen det varmvita ljuset, hade nog velat ha högre kelvin, men det är nog en smaksak.

X-Vision genesis 800 curved är det största både på längden och höjden som du kan få in i fronten på bilen.

Posta gärna innan köp vilken du tänker köpa så kan jag försöka hjälpa dig i rätt riktning, har varit med under +100 ljusinstsllationer under vintern så jag har sett det mesta monterat.

FInns riktiga skitramper där ute som alla heter olika men i grunden är samma sak.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: LED ramper

Inlägg av Teslaspolen »

kalle_sala skrev:
Vad är du ute efter? Mkt ljus? Bra ljudbild? varmt ljus? Lätt montering? DRL belysning?

Jag har under vintern haft följade ljusramper monterade på min Model X.

VisionX XPL 21" ~5000:-
Ledson Apollo C 535mm <2000:-
X-Vison Genesis II 600 ~2500?
X-Vision Genesis 800 curved ~4000:-

Jag ska innan vinterns slut även montera dit en Lazer Triple R 1250 smartview, har precis fått hem den och bara kopplat upp den i testbänken än.

Utöver det så har jag hjälpt till med inkoppling av allehanda olika ljusramper under förra året.

Det jag kan säga om Strands är att det är fruktansvärt mkt ljus för pengarna - alltså ljusflödet är helt enormt, jag kan dock inte säga så mkt om ljusbild och kvalitet men min initiala känsla är att Strands ljusramper är mkt välbyggda.

VisionX är dyra, har en bra ljusbild, men för en ljusknarkare så är det väldigt lite ljus för pengarna man betalar.

Ledson Apollo C har helt okej ljusflöde men lite, lite ströljus som kan reflektera ner mot vägbanan, faktum är att den har en bättre ljusbild om den monteras oppochned, dock bara vad jag upplevde i testbänken, inte testat ute på vägen.

Mina kollegor har samtliga Ledson Appolo C monterade på sina bilar och är nöjda.

X-Visionramperna har mkt bra ljusbild, och bra ljusflöde, dock så är dom jäkligt stora, men det är priset man får betala för bra ljusbild. Jag gillar inte personligen det varmvita ljuset, hade nog velat ha högre kelvin, men det är nog en smaksak.

X-Vision genesis 800 curved är det största både på längden och höjden som du kan få in i fronten på bilen.

Posta gärna innan köp vilken du tänker köpa så kan jag försöka hjälpa dig i rätt riktning, har varit med under +100 ljusinstsllationer under vintern så jag har sett det mesta monterat.

FInns riktiga skitramper där ute som alla heter olika men i grunden är samma sak.
Det var riktigt utförligt skrivet! Tack!

Min plan är troligen att be någon handlare, t.ex Mekonomen installera då bilar "under huven" är ett område jag är totalt grön på. Dock skulle jag inte vara främmande för att prova på själv ändå om det inte är allt för invecklat. Även om jag står som Teslaägare och har en X i familjen så är det inte den bilen som ska "LEDas" (i alla fall inte just nu, även om det hade varit väl så intressant det med, även om det är en leasingbil...)

Jag letar kanske efter något som skulle fått bemärkelsen "bra köp" om sådan fanns, och har lite bredare ljusbild men ändå balanserat. Ioniqs helljus är nämligen tyvärr något av ett skämt, kan liknas med två värmeljus på ett ungefär. Kör inte uppe i Norrland, men mycket på vägarna i Dalarna, och ett år då gränsen är öppen igen, skogarna i Hedmark och andra håll västerut i grannlandet, så det är mycket landsväg genom skog med vilt.
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: LED ramper

Inlägg av kalle_sala »

Ser att du bor i Siljan, kontakta Stefan på Mora Fordonsteknik. Dom gör väl en 200-300 ljusinstallationer per säsong eller nått sånt och arbetar uteslutande som fordonsinredare dvs. dom har bra koll på bitarna gällande installation och vad som passar vilken bil.

Just mekonomen och deras Monterat & Klart kampanj så innehåller den mig veterligen bara Strandsramper så det är klart att den blev rekommenderad. 8-) Inte sagt att den är dålig på något vis förstås!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: LED ramper

Inlägg av Teslaspolen »

kalle_sala skrev:
Ser att du bor i Siljan, kontakta Stefan på Mora Fordonsteknik. Dom gör väl en 200-300 ljusinstallationer per säsong eller nått sånt och arbetar uteslutande som fordonsinredare dvs. dom har bra koll på bitarna gällande installation och vad som passar vilken bil.

Just mekonomen och deras Monterat & Klart kampanj så innehåller den mig veterligen bara Strandsramper så det är klart att den blev rekommenderad. 8-) Inte sagt att den är dålig på något vis förstås!
Åh, bra rekommendation! Behöver ändå skaffa sommardäck och dom verkar kunna ordna sådant också, perfekt!
MagnusR
Inlägg: 55
Blev medlem: 24 feb 2021 20:27

Re: LED ramper

Inlägg av MagnusR »

Någon som har en uppfattning hur ledramper fungerar med automatiskt halvljus på M3?
Ni som har ledramp - hur skulle ni säga att det påverkar förbrukningen vid någon form av normalt/rimligt nyttjande?
M3 LR 2021
MY LR 2021
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 28 apr 2019 15:44
Ort: Sala

Re: LED ramper

Inlägg av kalle_sala »

Automatiskt avbländning fungerar precis lika (dåligt eller bra) som original belysning på Model 3. Precis som S & X. Själv kör jag aldrig med automatisk avbländning på min bil, varken när jag har ljusramp eller inte monterad, i XBB Dongle så finns möjlighet att välja manuellt läge, då kommer ljusramp bara att tändas tillsammans med helljuset när man har manuellt läge aktiverat.

Om man sedan väljer att köra med automatiskt avbländning i center displayen dvs. knappsymbolen för automatiskt avbländning så kommer den inte att tända ljusrampen utan då tänds bara bilens originalhelljus.

Strömmässigt så är det försumbart, utan det är nog mer monteringsmässigt om den påverkar bilens strömlinjeform. Jag har dock kört många mil med rallyfemma, dvs 5 st 225 mm/dia. och har inte uppmärksammat någon nämnvärd högre strömförbrukning pga högre luftmotstånd.

Säg att en vanlig 21" ramp ligger på 100W, om bilen drar 2 kW/mil vid 100 km/h så är det alltså 100 Wh extra på 10 mil, då bilen i själv drar 20 kWh.
Skriv svar