30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av Jerker »

ICA Maxi i Nyköping installerar nu 30 laddstolpar med 22 kW effekt på sin parkering. Det är rätt initiativ! Jag känner entreprenören som gör grundjobbet och sen är det Charge Node Europe som levererar laddboxarna. Jag vet inga mer detaljer om installationen, om det blir gratis eller om det i själva verket är två laddplatser som delar på 22 kW med lastbalansering etc. Min kontakt har bara fått uppgiften att det ska vara 30 st 3-fas 32A, så det kanske verkligen är 22 kW per laddpunkt.

Om det ska vara gratis laddning så vill det till att det övervakas ordentligt. Dels är finns det fler butiker i närheten, dels är det ett stort hyreshusområde i närheten, så man skulle kunna tänka sig att boende med elbil skulle kunna se detta som sin hemmaladdning. Men hur som helst ett bra initiativ!

Jag har dragit en röd linje där platserna ska vara. Det är en bra placering eftersom det inte är de platser som ses som mest attraktiva.

Om du är ute och kör och behöver handla mat i höjd med Nyköping så kan det ju vara bra att få lite elektroner under tiden. ICA Maxi ligger alldeles bredvid E4 och norra avfarten.
ICA Maxi Nyköping.png
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av Pontus »

Kan man på något enkelt sätt få till att det är gratis om du handlar för minst 200 kr? Att man typ bara behöver ange reg.nummer vid kassan. Det borde ju få bukt med att folk använder det som hemmaladdning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av 12man »

Chargenode har appar, Ica har bytt från gratis till betal modell annorstädes

Från chargenodes hemsida

5. Användare styr och betalar laddning enkelt via vår app. Fastighetsägaren övervakar, debiterar och får rapporter via vår molntjänst.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av frippe »

Ica har väl sin laddapp. Vi har bara använt det i somras och då varierade kostnaden, från gratis till några kr per kw.

Tycker det är lysande, mer sådant vid affärer och att de inte är precis vid ingången gör att de kanske inte fylls upp av ickeladdande fordon.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av kikat »

Pontus skrev:
Kan man på något enkelt sätt få till att det är gratis om du handlar för minst 200 kr? Att man typ bara behöver ange reg.nummer vid kassan. Det borde ju få bukt med att folk använder det som hemmaladdning.
Ska man handla för 200kr först och sen sitta och vänta på att bilen ska ladda? Låter bakvänt för vem skulle göra det? Tanken är väl att man laddar under tiden man handlar och vad ska de ha regnr till? Bilen säger inte sitt regnr när du kopplar in kabeln.

Att använda laddapp om laddningen är gratis ser jag som ganska meningslöst. Vem som helst kan ju använda appen utan att behöva gå in till butiken. Skapar bara ett onödigt moment.

De skulle kunna integrera start av laddning i sin scanningsuthämtningsterminal. Bara ICA-medlemmar och scanningskunder får ladda. Väljer på skärmen valet elbilsladdning och trycker på numret som stod på laddboxen och laddningen startar. När du sätter tillbaka scannern så avbryts laddningen. Överdrivet teknisk lösning möjligtvis.

Kan göra som Lidl också. Bara ha de aktiverade under öppettider och stänga av strömmen 60min efter att man satt i kabeln. Men då kommer de inte ifrån folk som laddar och går till grannbutiken.

Men om de inte vill att folk ska snylta på strömmen blir det antagligen betalladdning. Det är det enklaste sättet att komma runt problemet.
Varför inte att man får en laddningspott varje gång man handlat på ICA. X % av köpebeloppet. Visserligen måste man handla en gång först innan man får ladda första gången, men sedan rullar det på med gratis laddning så länge man regelbundet handlar i butiken. När potten är slut går det över till betalladdning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av fth »

Pontus skrev:
Kan man på något enkelt sätt få till att det är gratis om du handlar för minst 200 kr? Att man typ bara behöver ange reg.nummer vid kassan. Det borde ju få bukt med att folk använder det som hemmaladdning.
Det enklaste vore kanske om ICA kopplade laddningen till kundkortet?

När man handlar får man "laddpoäng" som man kan använda när man laddar, laddningen startas via ICA-appen eller genom att blippa ICA-kortet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av frippe »

fth skrev:
Pontus skrev:
Kan man på något enkelt sätt få till att det är gratis om du handlar för minst 200 kr? Att man typ bara behöver ange reg.nummer vid kassan. Det borde ju få bukt med att folk använder det som hemmaladdning.
Det enklaste vore kanske om ICA kopplade laddningen till kundkortet?

När man handlar får man "laddpoäng" som man kan använda när man laddar, laddningen startas via ICA-appen eller genom att blippa ICA-kortet.

/fth
ICA har en laddapp som vad jag förstår har någon koppling till eon. För information i appen om integritet för en vidare till ett EON dokument.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av Jerker »

Nu ser det ut att vara klart. En diskret installation.
IMG_20210302_130515.jpg
IMG_20210302_130541.jpg
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av p1457 »

Snyggt. Jag har inte ens sett att dom har börjat bygga. Men jag brukar mest hämta mat på baksidan.
Har du testat att scanna q-koden?
Användarvisningsbild
chry252
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 nov 2020 15:48
Ort: Södermanland

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av chry252 »

Bra, hur får man tillgång till laddning?
Model S P85D
May the Force be with you
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av R2_m3 »

Provade scanna qr koden på fotot och kom till chargenode.eu för att regga
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av Jerker »

Nej, jag har inte testat. Tidigare i tråden säger nån att man ska starta laddning och betala med ICAs app. Jag vet inte. Får väl testa nån dag.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av R2_m3 »

Man laddar ner chargenode appen och skriver in uppgifter om bilen samt lägger till kreditkort för betalning. Framgår inte vad det kostar men kanske varierar beroende på var, vilken bil mm
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av p1457 »

Knappade in min passat gte i appen, 2 kr/kwh står det
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av R2_m3 »

Ja såg nu att man måste ange plats för att den ska tala om vad det kostar.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2405
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av NiklasTesla »

Fel ICA! Bjud på elen istället som Lidl gör = Bättre serviceupplevelse.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av Klintan »

NiklasTesla skrev:
Fel ICA! Bjud på elen istället som Lidl gör = Bättre serviceupplevelse.
Beror ju på vad man vill ha. En snabbladdare som ofta är upptagen eller nästan garanterad laddplats?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10308
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av Legato »

NiklasTesla skrev:
Fel ICA! Bjud på elen istället som Lidl gör = Bättre serviceupplevelse.
Håller inte med. Det blir väldigt problematiskt, särskilt som detta låg nära både andra butiker och bostadsområde. (Dock såklart bra att bjuda de som faktiskt handlar på elen om man lyckas lösa det praktiskt).

2:- per kWh tycker jag är ett lagom pris faktiskt. Då gör de iaf inga förluster på laddningen, men samtidigt inte så dyrt att man undviker att ladda.

Däremot hade det ju varit önskvärt att slippa ännu en app där uppgifter ska registreras. Det som föreslogs tidigare med "blipp" med ICA-kort känns som en mycket bra lösning, men även "kreditkortsblipp" är ju smidigt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2405
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av NiklasTesla »

Klintan skrev:
NiklasTesla skrev:
Fel ICA! Bjud på elen istället som Lidl gör = Bättre serviceupplevelse.
Beror ju på vad man vill ha. En snabbladdare som ofta är upptagen eller nästan garanterad laddplats?
30st laddare med 22kw som endast har ström när butiken är öppen. Kommer inte vara problem med upptagna platser närmsta åren om man lagt laddarna längst bort från ingången. Så slipper man dessutom krångel med massa kort och Appar.

MVH
Användarvisningsbild
chry252
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 19 nov 2020 15:48
Ort: Södermanland

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av chry252 »

Tror ändå det vore bra att markera dess platser på något sätt. Målning i asfalten? Själva installationen såg så väldigt anspråkslös ut att 95% av populationen kommer inte att uppfatta detta som laddplatser annars.
Model S P85D
May the Force be with you
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av Curik »

chry252 skrev:
Tror ändå det vore bra att markera dess platser på något sätt. Målning i asfalten? Själva installationen såg så väldigt anspråkslös ut att 95% av populationen kommer inte att uppfatta detta som laddplatser annars.
Jag reagerade på det också. Kanske är det också poängen?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av Jerker »

Jag vet inte om det kommer upp skyltning och andra markeringar senare. Det ser inte helt klart ut även om laddningen fungerar.

Kan höra mig för.
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av Pro-Z »

Bra initiativ av ICA Maxi!
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av Jerker »

Min kontakt vet inget om skyltning och ev. målning. Inget han är inblandad i iaf. De ska tydligen driftsättas i morgon.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: 30st 22 kW vid ICA Maxi i Nyköping

Inlägg av Klintan »

Chargenode verkar inte skicka med någon skyltning, platserna vid Ramundberget är väl fortfarande inte skyltade? Deras idé verkar vara att det är så många platser så det ska inte behövas, verkar inte alltid fungera i verkligheten.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar