Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Oseriös säljare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Oseriös säljare

Inläggav Teslaägare martinot » 23 feb 2021 20:45

Anderssons skrev:Jaha du hängde ut mig här också.
Som sagt häxjakten har vi diskuterat redan men du verkar fortsätta.
Mina svar finns i min annons, finns alltid två sidor av myntet. Tacksam om du slutar upp med detta nu... bra idé med betyg, även köpare då i så fall!

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk

Hmm. Nu känns det som det svajas extremt på sanningen här. Tog du inte igår just bort alla tidigare svaren då gav på din annons?

Bara på den saken så ser jag myntet som extremt ensidigt.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 23 feb 2021 23:49

Det är ju ett solklart fall, det som annonserades var ett komplett kitt från Teslaoffer vilket inte verkar vara det som levererades. Tingsrättens ansökningsavgift är inte jättestor och den som förlorar betalar den.

Viktigt att markera mot lurendrejare även om det kostar lite tid.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 24 feb 2021 06:42

martinot skrev:
Mina svar finns i min annons, finns alltid två sidor av myntet. Tacksam om du slutar upp med detta nu... bra idé med betyg, även köpare då i så fall!

Hmm. Nu känns det som det svajas extremt på sanningen här. Tog du inte igår just bort alla tidigare svaren då gav på din annons?

Bara på den saken så ser jag myntet som extremt ensidigt.

Tur för oss som hann läsa alla ursprungliga inlägg i annonsen innan de togs bort.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav dfa » 24 feb 2021 09:26

Nu vet jag ju ingenting om dina planer framtiden men jag brukar tänka att det kan vara värt att ta en mindre vinst/förlust för att inte riskera att missa ev. framtida affärer.
Fast den analysen har du säkert redan gjort. Tror det kallas "kundvård" eller "good will". Bara ett tips.
dfa

Inläggav Andersen » 25 feb 2021 09:52

Det här är bara dumheter. Som gammal konsumentjournalist kan jag meddela att mellan privatpersoner gäller Köplagen:
https://www.hallakonsument.se/lagar/koplagen/

"När är en vara felaktig?
När en person köper en vara av en annan privatperson är det i första hand avtalet mellan köparen och säljaren som avgör när det är fel på en vara. Eftersom köplagen inte är tvingande kan en säljare friskriva sig från eventuella fel på varan. Det är vanligt om det är en begagnad vara.

Men en vara kan vara felaktig även om det finns en friskrivning i ett avtal mellan köpare och säljare. Varan är felaktig om

den inte är som säljaren har sagt
den är i mycket sämre skick än köparen kan förvänta sig, till exempel utifrån vad den kostade
säljaren har låtit bli att informera om allvarliga fel på varan som säljaren kände till.
Om en vara är felaktig har köparen rätt att reklamera den till säljaren"

Och vidare:

"Vad du kan kräva när det är fel på varan
När det är en fel på en vara har säljaren i första hand rätt att reparera varan eller ge dig en likvärdig vara i stället för den felaktiga varan.

Om säljaren inte kan reperara varan eller ge dig en ny likvärdig vara har du rätt till prisavdrag eller att köpet hävs. Att köpet hävs betyder att varan lämnas tillbaka till säljaren och att du får pengarna tillbaka. För att du ska kunna häva ett köp måste felet på varan ha stor betydelse för dig."

Så jag anser att det här är klockrent. Du har beskrivit varan på ett felaktigt sätt, och köparen har rätt att få köpet hävt. Hade du vägrat, och jag varit köparen, hade jag stämt dig i tingsrätten (förenklat tvistemål) för att slå fast detta. Du hade då fått betala ansökningsavgiften på 1900 kronor när jag vunnit målet. Hade du då vägrat betala hade jag skickat ärendet för indrivning till Kronofogden.

Gör nu rätt för dig.
Andersen

Inläggav jonasl » 25 feb 2021 10:10

Andersen skrev:Gör nu rätt för dig.

Jag tror det handlar om att säljaren själv blivit lurad och då känns det på något vis moraliskt rätt att lura någon annan för att bli av med problemet. Men det är förstås fel. Och det vet han uppenbarligen också innerst inne eftersom det görs försök att sopa igen spåren.
jonasl

Referralkod: jonas44573

Inläggav Teslaägare Zer0-Emission » 25 feb 2021 10:49

Andersen skrev:

Det här är bara dumheter. Som gammal konsumentjournalist kan jag meddela att mellan privatpersoner gäller Köplagen:
https://www.hallakonsument.se/lagar/koplagen/

"När är en vara felaktig?
När en person köper en vara av en annan privatperson är det i första hand avtalet mellan köparen och säljaren som avgör när det är fel på en vara. Eftersom köplagen inte är tvingande kan en säljare friskriva sig från eventuella fel på varan. Det är vanligt om det är en begagnad vara.

Men en vara kan vara felaktig även om det finns en friskrivning i ett avtal mellan köpare och säljare. Varan är felaktig om

den inte är som säljaren har sagt
den är i mycket sämre skick än köparen kan förvänta sig, till exempel utifrån vad den kostade
säljaren har låtit bli att informera om allvarliga fel på varan som säljaren kände till.
Om en vara är felaktig har köparen rätt att reklamera den till säljaren"

Och vidare:

"Vad du kan kräva när det är fel på varan
När det är en fel på en vara har säljaren i första hand rätt att reparera varan eller ge dig en likvärdig vara i stället för den felaktiga varan.

Om säljaren inte kan reperara varan eller ge dig en ny likvärdig vara har du rätt till prisavdrag eller att köpet hävs. Att köpet hävs betyder att varan lämnas tillbaka till säljaren och att du får pengarna tillbaka. För att du ska kunna häva ett köp måste felet på varan ha stor betydelse för dig."

Så jag anser att det här är klockrent. Du har beskrivit varan på ett felaktigt sätt, och köparen har rätt att få köpet hävt. Hade du vägrat, och jag varit köparen, hade jag stämt dig i tingsrätten (förenklat tvistemål) för att slå fast detta. Du hade då fått betala ansökningsavgiften på 1900 kronor när jag vunnit målet. Hade du då vägrat betala hade jag skickat ärendet för indrivning till Kronofogden.

Gör nu rätt för dig.

Tack för informationen, det var intressant och nyttigt att känna till.
Jag är fortfarande öppen för att lösa detta på det smidigaste sättet med en retur och återbetalning men bra att veta att det finns ytterligare en väg att gå om det alternativet inte är intressant för säljaren.
Användarvisningsbild
Zer0-Emission
Teslaägare

Inläggav Anderssons » 25 feb 2021 10:49

Som sagt det är från Teslaoffer oavsett vad alla vill tro.
Bevis från deras support och till och med från ägaren av Teslaoffer som har bäst koll.
Hur många andra produkter på marknaden säljs via återförsäljare...Bild

Anderssons

Inläggav Teslaägare Legato » 25 feb 2021 10:57

Anderssons skrev:Som sagt det är från Teslaoffer oavsett vad alla vill tro.
Bevis från deras support och till och med från ägaren av Teslaoffer som har bäst koll.
Hur många andra produkter på marknaden säljs via återförsäljare...Bild

Uppenbarligen har du inte köpt produkten från dem och de har inte heller distribuerat den.

Det tillverkas hur mycket kläder och klockor som helst i samma kinesiska fabriker som de äkta varorna. Det blir dock inte en Gucci eller Prada bara för att de sytts i samma fabrik och de fått en logga på sig. Detta är definitivt en djungel, men här har du uppenbarligen sålt produkten med ont uppsåt (du har inte köpt den från Tesla Offer och du är uppenbart medveten om att det inte är en produkt de distribuerat).
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
SÅLD - Aubergine-Bronze LR3AWD 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Charge Yellow Honda E Advance 2020
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Anderssons » 25 feb 2021 11:45