Oseriös säljare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Oseriös säljare

Inlägg av mikebike »

Alldeles oavsett. Om en köpare är missnöjd så tar man tillbaks varan och återbetalar pengarna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Oseriös säljare

Inlägg av HelectriC »

mikebike skrev:
Alldeles oavsett. Om en köpare är missnöjd så tar man tillbaks varan och återbetalar pengarna.
jag håller med! Jag hade t.o.m en som inte var nöjd med hur jag hade beskrivit vinterdäcken när jag sålde min ipace. Jag sa mig villig att ta tillbaks hela bilen och allt om han tyckte att jag inte hade spelat med öppna kort. Men han ångrade sig och såg att det var en såpass liten detalj. Men det är principen, som räknas. Hade han velat returnera, så hade jag tagit emot det och återbetalat pengarna för hela bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Oseriös säljare

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Alldeles oavsett. Om en köpare är missnöjd så tar man tillbaks varan och återbetalar pengarna.
Det håller jag verkligen inte med om, ifall allt beskrivits korrekt och/eller köparen fått inspektera varan och sedan är missnöjd med sådant som framgått så skulle jag aldrig ta tillbaka varan.

Har en köpare fått alla kort på bordet och ändå blir missnöjd har de sig själv att skylla. Bara när saker undanhållits eller specificerats felaktigt har de något att komma med.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Legato »

Anderssons skrev:
Fakta. BildBild

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
OK. Det var ju något helt annat än det du postade tidigare där det stod att den hade "leaked out from our China distributors".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zer0-Emission
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 maj 2017 11:36
Ort: Lund

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Zer0-Emission »

Legato skrev:
Anderssons skrev:
Fakta. BildBild

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
OK. Det var ju något helt annat än det du postade tidigare där det stod att den hade "leaked out from our China distributors".

En version med annan hårdvara och mjukvara som inte borde läckt ut och inget Teslaoffer supportar.
Teslaoffer china leak.png
Användarvisningsbild
Zer0-Emission
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 maj 2017 11:36
Ort: Lund

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Zer0-Emission »

Anderssons skrev:
Fakta. BildBild

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk

Det var rubricerat som ett kit från Teslaoffer, inte som ett kit från Teslaoffer via deras kinesiska distributör som inte borde finnas på den Europeiska marknaden med annorlunda hårdvara och mjukvara och utan support från Teslaoffer.

Jag förstår faktiskt inte varför du är så envis och inte vill lösa detta. Framförallt när så många uppmanar dig till det och även när man inser att tingsrätten kan döma detta mot dig. Det är ditt rykte som står på spel, är det värt att smutsa ner för några tusenlappar?

Vill du lösa detta och visa att du tar ansvar som en god säljare så kan vi göra det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Oseriös säljare

Inlägg av martinot »

Tror att säljaren är ointresserad att göra rätt för sig (blir allt mer uppenbart). Ta det till Tingsrätten. Du kommer vinna solklart.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zer0-Emission
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 maj 2017 11:36
Ort: Lund

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Zer0-Emission »

martinot skrev:
Tror att säljaren är ointresserad att göra rätt för sig (blir allt mer uppenbart). Ta det till Tingsrätten. Du kommer vinna solklart.

Verkar onekligen så. Jag har skickat ett PM och meddelat att jag skulle föredra att vi löser det på ett smidigt och civiliserat sätt istället för att behöva gå till Tingsrätten.
Får se om han är villig/intresserad av att lösa det en gång för alla.
Anderssons
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 feb 2019 13:24

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Anderssons »

Jag har erbjudit Johannes Holmgren att häva köpet trots allt. Jag bjöd på frakten när jag sålde varan men han vill nu dra detta i Tingsrätten på grund av frakt kostnad om 149kr.
Nu har jag varit tillmötesgående men inte Johannes. Varning för denna köpare!

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Oseriös säljare

Inlägg av OfarligTesla »

Anderssons skrev:
Jag har erbjudit xx att häva köpet trots allt. Jag bjöd på frakten när jag sålde varan men han vill nu dra detta i Tingsrätten på grund av frakt kostnad om 149kr.
Nu har jag varit tillmötesgående men inte Johannes. Varning för denna köpare!

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Rent legalt ska du betala alla kostnader som uppstår av att du specificerat felaktigt. Men du tänker alltså hänga ut hans riktiga namn i ett försök att slippa undan, hoppas han gör samma sak då. Du är ju en bedragare av rang så kan vara bra att veta vem du är och vilket företag du jobbar på så det kan läggas på svarta listan.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Oseriös säljare

Inlägg av TobbeTesla »

OfarligTesla skrev:
Anderssons skrev:
Jag har erbjudit xx att häva köpet trots allt. Jag bjöd på frakten när jag sålde varan men han vill nu dra detta i Tingsrätten på grund av frakt kostnad om 149kr.
Nu har jag varit tillmötesgående men inte Johannes. Varning för denna köpare!

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Rent legalt ska du betala alla kostnader som uppstår av att du specificerat felaktigt. Men du tänker alltså hänga ut hans riktiga namn i ett försök att slippa undan, hoppas han gör samma sak då. Du är ju en bedragare av rang så kan vara bra att veta vem du är och vilket företag du jobbar på så det kan läggas på svarta listan.
Det har ju köparen skrivit ut i första inlägget iofs, dvs säljarens namn. Lite konstigt också om du (säljaren) nu "bjöd på frakten" så är det väl inga konstigheter att du står för frakten tillbaka egentligen. Men kan ni inte dela på frakten då för att få denna sak ur världen? Kredd till dig, säljaren, för att du går med på att häva köpet, det ska du ha ändå! Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Oseriös säljare

Inlägg av martinot »

Nu är jag inte advokat, men läst tillräckligt med juridik på Handels för att se att säljaren (som inte alls visat någon vilja att göra detta "av godo") kommer solklart att förlora i tingsrätten. Då blir det dyrare för säljaren totalt sätt. Så hade jag varit säljaren så hade jag fort som attan ersatt frakten (då kommer han åka på den oavsett när dom faller).

Men på ett annat sätt så kan det ju vara intressant att följa domen. Är ju en offentlig handling, och då denna inte kommer sekretessbeläggas (är bara känsliga rättegångar) så kommer vem som helst kunna begära ut och läsa handlingarna.

Skall bli intressant att se hur detta slutar (även om jag vet hur det mycket troligen kommer gå om det, som det verkar nu, går vidare till tinget)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zer0-Emission
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 maj 2017 11:36
Ort: Lund

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Zer0-Emission »

TobbeTesla skrev:
OfarligTesla skrev:
Anderssons skrev:
Jag har erbjudit xx att häva köpet trots allt. Jag bjöd på frakten när jag sålde varan men han vill nu dra detta i Tingsrätten på grund av frakt kostnad om 149kr.
Nu har jag varit tillmötesgående men inte Johannes. Varning för denna köpare!

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Rent legalt ska du betala alla kostnader som uppstår av att du specificerat felaktigt. Men du tänker alltså hänga ut hans riktiga namn i ett försök att slippa undan, hoppas han gör samma sak då. Du är ju en bedragare av rang så kan vara bra att veta vem du är och vilket företag du jobbar på så det kan läggas på svarta listan.
Det har ju köparen skrivit ut i första inlägget iofs, dvs säljarens namn. Lite konstigt också om du (säljaren) nu "bjöd på frakten" så är det väl inga konstigheter att du står för frakten tillbaka egentligen. Men kan ni inte dela på frakten då för att få denna sak ur världen? Kredd till dig, säljaren, för att du går med på att häva köpet, det ska du ha ändå! Bild

Kan tillägga att häva köpet suttit riktigt långt inne efter flertalet meddelanden bland annat om att han har 3 jurister för 2000-3000kr/h som backar honom och att det kan kosta mig 20000kr i tingsrätten.
Sedan övergick det till att han ville återbetala hälften, och sedan övergick det till att han gick med på retur och frakt men att han vägrade betala i förskott för att jag uppenbarligen är en "skojare". Slutligen övergick det till att jag skulle stå för returen annars skulle han skriva ut på forumen att jag inte ville lösa något och det skulle förstöra mitt rykte som köpare.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Legato »

Vilken absurd historia. Fascineras ofta av hur lite vissa värdesätter både sin heder och sin tid.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Andersen »

Anderssons skrev:
Jag har erbjudit [raderat] att häva köpet trots allt. Jag bjöd på frakten när jag sålde varan men han vill nu dra detta i Tingsrätten på grund av frakt kostnad om 149kr.
Nu har jag varit tillmötesgående men inte [redigerat]. Varning för denna köpare!

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Nu får du faktiskt ge dig. Ditt agerande har varit felaktigt från början, dina ogrundade påståenden om processkostnader och juristbekanta likaså. Vill du bli stämd över en returfrakt på 149 kronor så är det upp till dig - det kommer kosta dig mycket, mycket mer, och placera ditt namn och ditt agerande i en publik handling som vem som helst kan begära ut från tingsrätten.

Grejen med forum som detta är att man inte vet vem man gör affärer med, eller vem som skriver kommenterar. Själv är jag inte jurist, men väl journalist, som bland annat skrivit handböcker om bedrägerier och konsumenträtt och föreläst på myndighets- och departementsnivå. Jag har definitivt koll på konsumenters rättigheter gentemot företag, men även den här typen av avtalsrätt mellan två privatpersoner.

Att hänga ut köparens identitet hjälper dig inte precis heller. Mitt råd till dig är att:

1. Omedelbart återbetala köpesumman till köparen
2. Stå för returfrakten om du vill ha tillbaka varan
3. Redigera ditt inlägg så att köparens namn tas bort

Sen är det upp till dig om du vill försöka sälja varan igen. Här på forumet lär du dock få det svårt. Jag råder dig att använda en korrekt beskrivning av varan den här gången, var du än annonserar den.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Oseriös säljare

Inlägg av EnTraktor »

Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Anderssons
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 feb 2019 13:24

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Anderssons »

Som jag förstår det så är ni många som är vänner med Johannes här och är så klart på hans sida trots att bevisen talar emot.
Men vet ni vad jag tänker vara den större personen här och betala tillbaka hela summan inkl extra kostnaden för frakten trots att det är fel.

Jag kommer inte längre vara medlem i detta forum efter detta mycket otrevliga bemötande. Trodde Tesla kunde föra ihop människor men så är inte fallet uppenbarligen.
Behöver inte skrivas mer om detta och skulle uppskatta att alla respekterat detta.
Tack.

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Svenssons »

Anderssons skrev:
Som jag förstår det så är ni många som är vänner med Zer0-Emission här och är så klart på hans sida trots att bevisen talar emot.
Men vet ni vad jag tänker vara den större personen här och betala tillbaka hela summan inkl extra kostnaden för frakten trots att det är fel.

Jag kommer inte längre vara medlem i detta forum efter detta mycket otrevliga bemötande. Trodde Tesla kunde föra ihop människor men så är inte fallet uppenbarligen.
Behöver inte skrivas mer om detta och skulle uppskatta att alla respekterat detta.
Tack.

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Tror ingen här i tråden känner Zer0-Emission på annat sätt än via detta forum. Bevis du hänvisar till gissar jag är dina bilder på chat med Teslaoffer där de säger att det inte är något som skall distribueras utanför Kina och som tydligt visar att den säljs under annat namn där. Att då uttryckligen säga att det är Teslaoffer på en direkt fråga och inte nämna något mer är ohederligt i mina ögon. Att stå på sig för egentligen en skitsumma och lägga ner denna tid är direkt dumt mot sig själv. Bra att du gör rätt för dig i saken nu och sedan släpper detta. Tingsrätten innebär endast fördröjning och merkostnader för alla parter. Ibland kan det dock behövas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Oseriös säljare

Inlägg av OfarligTesla »

Anderssons skrev:
Som jag förstår det så är ni många som är vänner med Johannes här och är så klart på hans sida trots att bevisen talar emot.
Men vet ni vad jag tänker vara den större personen här och betala tillbaka hela summan inkl extra kostnaden för frakten trots att det är fel.

Jag kommer inte längre vara medlem i detta forum efter detta mycket otrevliga bemötande. Trodde Tesla kunde föra ihop människor men så är inte fallet uppenbarligen.
Behöver inte skrivas mer om detta och skulle uppskatta att alla respekterat detta.
Tack.

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Ingen aning vem det är, du verkar ju dock vara sjuk i huvudet på riktigt. Du klarar inte ens av att se dina försök att lura någon som fel utan det är alla andra som är dumma mot dig istället. Att man kan försöka framställa sig som ett offer och ”den större personen” efter att man försökt lura någon annan övergår mitt förstånd...

Nu hoppas jag verkligen han skriver ditt fulla namn som du gjort för du är ju verkligen en människa man vill hålla sig långt borta ifrån.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Anderssons skrev:
Som jag förstår det så är ni många som är vänner med Johannes här och är så klart på hans sida trots att bevisen talar emot.
Men vet ni vad jag tänker vara den större personen här och betala tillbaka hela summan inkl extra kostnaden för frakten trots att det är fel.

Jag kommer inte längre vara medlem i detta forum efter detta mycket otrevliga bemötande. Trodde Tesla kunde föra ihop människor men så är inte fallet uppenbarligen.
Behöver inte skrivas mer om detta och skulle uppskatta att alla respekterat detta.
Tack.

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk
Ingen aning vem det är, du verkar ju dock vara sjuk i huvudet på riktigt. Du klarar inte ens av att se dina försök att lura någon som fel utan det är alla andra som är dumma mot dig istället. Att man kan försöka framställa sig som ett offer och ”den större personen” efter att man försökt lura någon annan övergår mitt förstånd...

Nu hoppas jag verkligen han skriver ditt fulla namn som du gjort för du är ju verkligen en människa man vill hålla sig långt borta ifrån.
TS inledde iofs tråden med att skriva ut hans namn. I övrigt håller jag dock med dig helt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Oseriös säljare

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
TS inledde iofs tråden med att skriva ut hans namn. I övrigt håller jag dock med dig helt.
Ja det hade jag helt missat, då kan man väl egentligen inte klandra honom för att göra samma sak även om det är av en mindre hederlig anledning.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Oseriös säljare

Inlägg av TobbeTesla »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
TS inledde iofs tråden med att skriva ut hans namn. I övrigt håller jag dock med dig helt.
Ja det hade jag helt missat, då kan man väl egentligen inte klandra honom för att göra samma sak även om det är av en mindre hederlig anledning.
Båda strider nog mot PUL
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Oseriös säljare

Inlägg av Svenssons »

TobbeTesla skrev:
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
TS inledde iofs tråden med att skriva ut hans namn. I övrigt håller jag dock med dig helt.
Ja det hade jag helt missat, då kan man väl egentligen inte klandra honom för att göra samma sak även om det är av en mindre hederlig anledning.
Båda strider nog mot PUL
Inte för att jag tror att det strider mot PUL men PUL slutade att gälla 25 maj 2018 oavsett.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Oseriös säljare

Inlägg av TobbeTesla »

Svenssons skrev:
TobbeTesla skrev:
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
TS inledde iofs tråden med att skriva ut hans namn. I övrigt håller jag dock med dig helt.
Ja det hade jag helt missat, då kan man väl egentligen inte klandra honom för att göra samma sak även om det är av en mindre hederlig anledning.
Båda strider nog mot PUL
Inte för att jag tror att det strider mot PUL men PUL slutade att gälla 25 maj 2018 oavsett.
Jaså det har jag missat. Vet att man inte får skriva ut namn eller personnummer på vissa forum. Men kanske bara är forumets regler det strider mot.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Oseriös säljare

Inlägg av HelectriC »

TobbeTesla skrev:
Svenssons skrev:
TobbeTesla skrev:
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
TS inledde iofs tråden med att skriva ut hans namn. I övrigt håller jag dock med dig helt.
Ja det hade jag helt missat, då kan man väl egentligen inte klandra honom för att göra samma sak även om det är av en mindre hederlig anledning.
Båda strider nog mot PUL
Inte för att jag tror att det strider mot PUL men PUL slutade att gälla 25 maj 2018 oavsett.
Jaså det har jag missat. Vet att man inte får skriva ut namn eller personnummer på vissa forum. Men kanske bara är forumets regler det strider mot.
PUL blev väl ersatt av GDPR?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar