Jag referade till första helåret. Tesla gjorde begränsad tillverkning innan årsskiftet 2017-18. Volkswagen hade också begränsad tillverkning innan årsskiftet 2019-20. Det går inte komma ifrån att alla traditionella biltillverkare introducerar nya modellprogram långsamt. Tesla tar mycket högre risk men når också högre produktion snabbare. Det är stor skillnad.backe skrev:Jordad skrev:Man kan inte bara svälja massa pr rakt av och tro på det. Man måste vara kritisk och bedöma faktiska siffror.spacecoin skrev:Håller helt med, och jag köpte aktier i mitten av januari. 35% upp hittills.
Bortsett från värderingen är Tesla fortfarande ett lilleputtföretag bilvolymsmässigt jämfört med t ex VW som har fabriker överallt och starka varumärken som Porsche, Audi, Seat, Skoda, VW, Bentley, Lamborghini, Ducati, Scania, MAN m.fl. VW säljer ca 10M fordon per år. Det är 20x Tesla. Dessutom utan panelgaps, och fem servicebesök innan bilen är ok.
Och när VW sätter igång med en transformation av detta slaget, vilket dom tydligt visar att dom gjort nu (sedan flera år tillbaka), då händer det grejer.
* 30 nya BEV bilmodeller innan 2025. (Sug på detta ett tag. 30!).
* Gigantiska investeringar i batteriteknik (flera hundra miljarder kronor över de senaste åren i Northvolt, Quantum Scape, Cuberg et.c).
* 6 Batterifabriker i EU innan 2030.
* Laddnätverk i USA, EU (via Ionity), Kina.
Osv.
Att räkna bort VW som ett gammalt ICE-företag är ett misstag, bara för att dom väntat till marknaden är mogen. Klart Tesla har ett försprång på vissa områden, men jag tror inte att Tesla är större än VW på BEV-försäljning 2024/2025 volymmässigt.
VAG har också mängder av tillverkningsproblem. Det är bara att kolla vilket märkesforum som helst.
Antal modeller betyder ingenting. VAG har 10 modeller idag mot Teslas 4 och trots det säljer Tesla mer än dubbelt så många elbilar.
VAG gör saker för långsamt. Lanseringen av ID3 var bra för att vara en traditionell biltillverkare men jämfört med hur Tesla lanserar bilmodeller så var det katastrofdåligt. M3 sålde 145t första året. ID3 56t men då räknar man med att VAG sålde 20% av bilarna till sig själv.
VAG har missat sina mål för produktion och försäljning av elbilar med rätt bred marginal hittils. 2014 lovade man att man skulle vara världsledande på elbilar 2018. Det misslyckades. I den nya planen man gjorde efter det var prognosen för 2020 430t rena elbilar. Det misslyckades och man nådde bara 220t. 40t av dem sålde man dessutom till sig själv för att undkomma böter.
240GWh i egen batteriproduktionen 2030 är också ingenting jämfört med Teslas mål på 2000GWh i egen batteriproduktionen 2030.
Tesla har också framtiden för sig med en helt intern lösning för autonomi. VAG kan i bästa fall hoppas på att leverera bilar till någon annans nätverk. Marginalerna kommer vara hopplöst låga i jämförelse.
Däremot tror jag också att VAG kan vara en god investering med tanke på värdering. VAG har släppt många fina elbilar och kommer säkert klara sig bra. Men man ska kanske undvika att fantisera och helt bortse från dagens produktionssiffror, vad företag har för produktionsmål och hur man har lyckats med att nå sina mål historiskt. Man måste även vara medveten om att under flera år framöver kommer försäljningen av elbilar med låga marginaler försämra försäljningen av fossilbilar där man har högre marginaler för VAGNu är väl inte Wiki världens mest pålitliga men summerar man det här så får man till 41 029 producerade bilar (28 395 levererade).VAG gör saker för långsamt. Lanseringen av ID3 var bra för att vara en traditionell biltillverkare men jämfört med hur Tesla lanserar bilmodeller så var det katastrofdåligt. M3 sålde 145t första året. ID3 56t men då räknar man med att VAG sålde 20% av bilarna till sig själv.
Målet var även att producera 5000 bilar/vecka i slutet av 2017 och trots detta så producerade man endast 9766 M3 under hela Q1 2018.
Däremot finns det även en del exempel där traditionella biltillverkare gör snabba produktionsökningar när en ny modell bygger på en tidigare bilmodell. Ford Mustang är ett sådant exempel och även Tesla Model Y.