VW PowerDay

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW PowerDay

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Håller helt med, och jag köpte aktier i mitten av januari. 35% upp hittills.

Bortsett från värderingen är Tesla fortfarande ett lilleputtföretag bilvolymsmässigt jämfört med t ex VW som har fabriker överallt och starka varumärken som Porsche, Audi, Seat, Skoda, VW, Bentley, Lamborghini, Ducati, Scania, MAN m.fl. VW säljer ca 10M fordon per år. Det är 20x Tesla. Dessutom utan panelgaps, och fem servicebesök innan bilen är ok.

Och när VW sätter igång med en transformation av detta slaget, vilket dom tydligt visar att dom gjort nu (sedan flera år tillbaka), då händer det grejer.

* 30 nya BEV bilmodeller innan 2025. (Sug på detta ett tag. 30!).
* Gigantiska investeringar i batteriteknik (flera hundra miljarder kronor över de senaste åren i Northvolt, Quantum Scape, Cuberg et.c).
* 6 Batterifabriker i EU innan 2030.
* Laddnätverk i USA, EU (via Ionity), Kina.
Osv.

Att räkna bort VW som ett gammalt ICE-företag är ett misstag, bara för att dom väntat till marknaden är mogen. Klart Tesla har ett försprång på vissa områden, men jag tror inte att Tesla är större än VW på BEV-försäljning 2024/2025 volymmässigt.
Man kan inte bara svälja massa pr rakt av och tro på det. Man måste vara kritisk och bedöma faktiska siffror.

VAG har också mängder av tillverkningsproblem. Det är bara att kolla vilket märkesforum som helst.

Antal modeller betyder ingenting. VAG har 10 modeller idag mot Teslas 4 och trots det säljer Tesla mer än dubbelt så många elbilar.

VAG gör saker för långsamt. Lanseringen av ID3 var bra för att vara en traditionell biltillverkare men jämfört med hur Tesla lanserar bilmodeller så var det katastrofdåligt. M3 sålde 145t första året. ID3 56t men då räknar man med att VAG sålde 20% av bilarna till sig själv.

VAG har missat sina mål för produktion och försäljning av elbilar med rätt bred marginal hittils. 2014 lovade man att man skulle vara världsledande på elbilar 2018. Det misslyckades. I den nya planen man gjorde efter det var prognosen för 2020 430t rena elbilar. Det misslyckades och man nådde bara 220t. 40t av dem sålde man dessutom till sig själv för att undkomma böter.

240GWh i egen batteriproduktionen 2030 är också ingenting jämfört med Teslas mål på 2000GWh i egen batteriproduktionen 2030.

Tesla har också framtiden för sig med en helt intern lösning för autonomi. VAG kan i bästa fall hoppas på att leverera bilar till någon annans nätverk. Marginalerna kommer vara hopplöst låga i jämförelse.

Däremot tror jag också att VAG kan vara en god investering med tanke på värdering. VAG har släppt många fina elbilar och kommer säkert klara sig bra. Men man ska kanske undvika att fantisera och helt bortse från dagens produktionssiffror, vad företag har för produktionsmål och hur man har lyckats med att nå sina mål historiskt. Man måste även vara medveten om att under flera år framöver kommer försäljningen av elbilar med låga marginaler försämra försäljningen av fossilbilar där man har högre marginaler för VAG
VAG gör saker för långsamt. Lanseringen av ID3 var bra för att vara en traditionell biltillverkare men jämfört med hur Tesla lanserar bilmodeller så var det katastrofdåligt. M3 sålde 145t första året. ID3 56t men då räknar man med att VAG sålde 20% av bilarna till sig själv.
Nu är väl inte Wiki världens mest pålitliga men summerar man det här så får man till 41 029 producerade bilar (28 395 levererade).

Målet var även att producera 5000 bilar/vecka i slutet av 2017 och trots detta så producerade man endast 9766 M3 under hela Q1 2018.
Jag referade till första helåret. Tesla gjorde begränsad tillverkning innan årsskiftet 2017-18. Volkswagen hade också begränsad tillverkning innan årsskiftet 2019-20. Det går inte komma ifrån att alla traditionella biltillverkare introducerar nya modellprogram långsamt. Tesla tar mycket högre risk men når också högre produktion snabbare. Det är stor skillnad.

Däremot finns det även en del exempel där traditionella biltillverkare gör snabba produktionsökningar när en ny modell bygger på en tidigare bilmodell. Ford Mustang är ett sådant exempel och även Tesla Model Y.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW PowerDay

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Det är inte billigare att åka taxi. För mig som kör ca 1500 mil om året skulle kostnaden bli 3-400t per år. Dessutom är taxi krångligt. Man tvingas vänta för mycket. Fördelen med ett autonomt nätverk med många bilar är att det i stort sett alltid kommer finnas en bil lätt tillgänglig. Skulle någon spy eller bete sig illa i en autonom taxi kommer de få lägre betyg eller svartlistas. Det kommer vara som med uberförare fast omvänt.
1) Tänker du hyra ut din bil?
2) Tänker du att du i så fall inspektera bilen mellan varje körning för att veta vem som skrivit KUK med svart penna på ditt vita säte, eller tappar en korv med bröd så det är ketchup på golvet? Och sedan pilla med en app för att stjärnmarkera kunder? Jag värdesätter både min egen tid och min bil, så det är inte för mig i alla fall. Vem tänker du är målgrupp här?
Tesla har kupékamera. En bil som klarar köra själv kommer inte heller ha några problem med att övervaka sina passagerare och automatiskt åka till rengöringsanläggningen när något sådant sker.

Ps. Målgruppen är till att börja med teknikintresserade som det är för Waymo i Phoenix. Undan för undan när tekniken mognar kommer fler och fler använda det. Precis som med all ny teknik som underlättar vardagen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6182
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: VW PowerDay

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Det är inte billigare att åka taxi. För mig som kör ca 1500 mil om året skulle kostnaden bli 3-400t per år. Dessutom är taxi krångligt. Man tvingas vänta för mycket. Fördelen med ett autonomt nätverk med många bilar är att det i stort sett alltid kommer finnas en bil lätt tillgänglig. Skulle någon spy eller bete sig illa i en autonom taxi kommer de få lägre betyg eller svartlistas. Det kommer vara som med uberförare fast omvänt.
1) Tänker du hyra ut din bil?
2) Tänker du att du i så fall inspektera bilen mellan varje körning för att veta vem som skrivit KUK med svart penna på ditt vita säte, eller tappar en korv med bröd så det är ketchup på golvet? Och sedan pilla med en app för att stjärnmarkera kunder? Jag värdesätter både min egen tid och min bil, så det är inte för mig i alla fall. Vem tänker du är målgrupp här?
Tesla har kupékamera. En bil som klarar köra själv kommer inte heller ha några problem med att övervaka sina passagerare och automatiskt åka till rengöringsanläggningen när något sådant sker.

Ps. Målgruppen är till att börja med teknikintresserade som det är för Waymo i Phoenix. Undan för undan när tekniken mognar kommer fler och fler använda det. Precis som med all ny teknik som underlättar vardagen.
Jag menade den andra sidan av målgrupp som "vilka är det som kommer att hyra ut sin bil" eller tänker du att det bara är Tesla?

ps. Det är så roligt, måste jag säga, att du öppnar med "Man kan inte bara svälja massa pr rakt av och tro på det. Man måste vara kritisk och bedöma faktiska siffror."
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: VW PowerDay

Inlägg av d3marcus »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Det är inte billigare att åka taxi. För mig som kör ca 1500 mil om året skulle kostnaden bli 3-400t per år. Dessutom är taxi krångligt. Man tvingas vänta för mycket. Fördelen med ett autonomt nätverk med många bilar är att det i stort sett alltid kommer finnas en bil lätt tillgänglig. Skulle någon spy eller bete sig illa i en autonom taxi kommer de få lägre betyg eller svartlistas. Det kommer vara som med uberförare fast omvänt.
1) Tänker du hyra ut din bil för ett par hundra spänn i vinst om dagen?
2) Tänker du att du i så fall inspektera bilen mellan varje körning för att veta vem som skrivit KUK med svart penna på ditt vita säte, eller tappar en korv med bröd så det är ketchup på golvet? Och sedan pilla med en app för att stjärnmarkera kunder? Jag värdesätter både min egen tid och min bil, så det är inte för mig i alla fall. Vem tänker du är målgrupp här?
Ja robottaxiidén förstår nog de flesta att det bara kommer handla om småsummor. Inget i Cornucopia analys från 2019 är fel idag. https://cornucopia.cornubot.se/2019/07/ ... yklar.html
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW PowerDay

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jag menade den andra sidan av målgrupp som "vilka är det som kommer att hyra ut sin bil" eller tänker du att det bara är Tesla?

ps. Det är så roligt, måste jag säga, att du öppnar med "Man kan inte bara svälja massa pr rakt av och tro på det. Man måste vara kritisk och bedöma faktiska siffror."
Det kan säkert finnas de som hyr ut sin bil i början under en övergångsperiod.

Ja dumt att lägga för stor vikt vid autonomi ännu. Det är omöjligt att veta vilket företag som lyckas bäst i slutändan. Men jag tycker ändå man ska nämna det i det här sammanhanget för Tesla utvecklar hela lösningen själva, från hårdvara till mjukvara och slutligt nätverk. VAGs satsning är obefintlig i jämförelse. Med tanke på att flera av världens största företag lägger ofantliga summor på att utveckla autonomi bör man ändå ta det på allvar. Det är knappast så att alla utvecklare på Alphabet, Amazon, Apple, m.fl är aningslösa idioter som slösar bort tid på något som inte kommer bli verklighet förrän om tre decennier.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW PowerDay

Inlägg av Jordad »

d3marcus skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Det är inte billigare att åka taxi. För mig som kör ca 1500 mil om året skulle kostnaden bli 3-400t per år. Dessutom är taxi krångligt. Man tvingas vänta för mycket. Fördelen med ett autonomt nätverk med många bilar är att det i stort sett alltid kommer finnas en bil lätt tillgänglig. Skulle någon spy eller bete sig illa i en autonom taxi kommer de få lägre betyg eller svartlistas. Det kommer vara som med uberförare fast omvänt.
1) Tänker du hyra ut din bil för ett par hundra spänn i vinst om dagen?
2) Tänker du att du i så fall inspektera bilen mellan varje körning för att veta vem som skrivit KUK med svart penna på ditt vita säte, eller tappar en korv med bröd så det är ketchup på golvet? Och sedan pilla med en app för att stjärnmarkera kunder? Jag värdesätter både min egen tid och min bil, så det är inte för mig i alla fall. Vem tänker du är målgrupp här?
Ja robottaxiidén förstår nog de flesta att det bara kommer handla om småsummor. Inget i Cornucopia analys från 2019 är fel idag. https://cornucopia.cornubot.se/2019/07/ ... yklar.html
Det där är massa åsikter utan några data. Här är en mer trovärdig analys av vad ett robotaxinätverk innebär ekonomiskt: https://cleantechnica.com/2020/01/24/th ... to-profit/
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW PowerDay

Inlägg av Mickep »

Som jag ser det är det inte privatpersoner som kommer göra vinst, utan företag som köpa bilar billigt och har försäkringarna som slås ut på flottan när folk bajsar i bilarna. precis som taxiverksamheten. Har svårt att se att folk vill låna ut sina egna skattade bilar. svarttaxi kommer inte tolereras av myndigheterna. Det är fult möjligt att "hyra" en billig eu migrant att köra runt i sin bil om man vill tjäna pengar.(om man vill)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW PowerDay

Inlägg av Zalman3 »

The limiting factor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW PowerDay

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen är VW inte lika intresserad längre av att köpa batterier av LG och SKI!


Battericeller: planerar VW att klara sig utan LG och SKI?

Under planerna för en standard battericell som tillkännagavs vid "Power Day" planerar Volkswagen uppenbarligen inte längre att arbeta med sina sydkoreanska battericellleverantörer SK Innovation och LG Energy Solution.

Enligt information från Reuters nyhetsbyrå informerade Volkswagen de två företagen några dagar före Power Day att deras nuvarande batteriteknik till stor del undantogs från koncernens framtida planer. Tre personer som är bekanta med händelserna berättade för Reuters att beslutet var en chock för de två sydkoreanska företagen.

"Det är inte vår dagliga affärsrutin att få en sådan enkelriktad anmälan från en partner ... människor verkade ganska oroliga", säger en av källorna enligt uppgift. Enligt de tre källorna ville LG skicka en chef till Tyskland för att prata om framtida batterier. VW sägs ha vägrat.

Vad som exakt ledde till avbrottet mellan Volkswagen och koreanerna antyds bara av Reuters - för det finns ett antal skäl. En av dem: Den rättsliga tvisten mellan LG och SKI i USA , som har direkta konsekvenser för cellförsörjningen av den amerikanska VW-fabriken i Chattanooga, sägs ha gjort biltillverkaren "mycket missnöjd" med de två partnerna.

Det finns också en teknisk anledning: SKI och LGES producerar huvudsakligen påseceller, men den nya standardbattericellen från VW är en prismatisk cell. Denna prismatiska cell ska installeras i 80 procent av alla fordon fram till 2030.
https://www.electrive.net/2021/03/17/ba ... g-und-ski/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW PowerDay

Inlägg av Zalman3 »

Analys om Powerday.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: VW PowerDay

Inlägg av d3marcus »

Jordad skrev:
d3marcus skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Det är inte billigare att åka taxi. För mig som kör ca 1500 mil om året skulle kostnaden bli 3-400t per år. Dessutom är taxi krångligt. Man tvingas vänta för mycket. Fördelen med ett autonomt nätverk med många bilar är att det i stort sett alltid kommer finnas en bil lätt tillgänglig. Skulle någon spy eller bete sig illa i en autonom taxi kommer de få lägre betyg eller svartlistas. Det kommer vara som med uberförare fast omvänt.
1) Tänker du hyra ut din bil för ett par hundra spänn i vinst om dagen?
2) Tänker du att du i så fall inspektera bilen mellan varje körning för att veta vem som skrivit KUK med svart penna på ditt vita säte, eller tappar en korv med bröd så det är ketchup på golvet? Och sedan pilla med en app för att stjärnmarkera kunder? Jag värdesätter både min egen tid och min bil, så det är inte för mig i alla fall. Vem tänker du är målgrupp här?
Ja robottaxiidén förstår nog de flesta att det bara kommer handla om småsummor. Inget i Cornucopia analys från 2019 är fel idag. https://cornucopia.cornubot.se/2019/07/ ... yklar.html
Det där är massa åsikter utan några data. Här är en mer trovärdig analys av vad ett robotaxinätverk innebär ekonomiskt: https://cleantechnica.com/2020/01/24/th ... to-profit/
Läste igenom hela artikeln och all data i den baseras på gissningar/antaganden.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW PowerDay

Inlägg av Zalman3 »

VW har infört ett nytt, enhetligt cellformat för gruppen som leverantörerna ännu inte har tillverkat och levererat. Dessa nya och enhetliga celler gör det möjligt att sänka kostnaderna och förenkla många processer. Ytterligare extern kapacitet för denna nya cell från företag som Panasonic, CATL eller LG Chem rapporterades inte. Media rapporterar att Power Day-presentationen av de nya, standardiserade battericellerna träffar den befintliga leverantörsbasen med tydlig förvåning är trovärdig. VW vägrade till och med att träffa sina befintliga leverantörer efter presentationen, eftersom de verkligen ville ha klarhet om deras roll i VW: s framtid. Ett beteende som kommer att ha en negativ effekt på den nuvarande utvärderingen av VW som kund.

Av den anledningen måste vi för närvarande anta att VW för tillfället kommer att säga adjö till de tidigare cellleverantörerna, åtminstone med det nya cellformatet, och försöka försörja försörjningen genom sina egna anläggningar i själva Europa. Volymen för de sex europeiska fabrikerna med en planerad total kapacitet år 2030 är därför 240 GWh.
https://www.elektroauto-news.net/2021/v ... ueckbleibt


VW kommer köpa batterier från Northvolt.
Men andra leverantörer är sura över att VW inte nämner dom på sin Power day.

Ska Tesla sälja batterier till VW?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW PowerDay

Inlägg av Bjelke »

Knappast men inte omöjligt såklart...
Däremot kanske dom väljer lite liknande teknik som Tesla (batterier blir en del av
den bärande konstruktionen mm)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW PowerDay

Inlägg av Zalman3 »

Att Tesla säljer batterier till VW känns väl inte så sannolikt dock.

Men varför säger man inte hur mycket VW har köpt in sig i Northvolt?
Äger man typ 90%?

Är det därför som asiatiska batteritillverkare är så sura?

Är det Northvolt batterier som gäller för VW?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6182
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: VW PowerDay

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Att Tesla säljer batterier till VW känns väl inte så sannolikt dock.
Men varför säger man inte hur mycket VW har köpt in sig i Northvolt?
Äger man typ 90%?
Är det därför som asiatiska batteritillverkare är så sura?
Är det Northvolt batterier som gäller för VW?
VW äger runt 30-40% av Northvolt. Man äger även delar av QuantumScape som arbetar med att utveckla solid state (300M USD-investering i två steg).
VW kommer att tillverka egna batterier och köpa från tredjepart (främst från Northvolt i EU). En del av dealen med Northvolt var att VW tar över en fabrik som Norhvolt håller på att bygga i Tyskland och NV går "all-in" på Skellefteå.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW PowerDay

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Att Tesla säljer batterier till VW känns väl inte så sannolikt dock.
Men varför säger man inte hur mycket VW har köpt in sig i Northvolt?
Äger man typ 90%?
Är det därför som asiatiska batteritillverkare är så sura?
Är det Northvolt batterier som gäller för VW?
VW äger runt 30-40% av Northvolt. Man äger även delar av QuantumScape som arbetar med att utveckla solid state (300M USD-investering i två steg).
VW kommer att tillverka egna batterier och köpa från tredjepart (främst från Northvolt i EU). En del av dealen med Northvolt var att VW tar över en fabrik som Norhvolt håller på att bygga i Tyskland och NV går "all-in" på Skellefteå.
Mycket spännande med Nortvolt, men ännu mer spännande tycker jag att SS-batterierna från QS skall bli. Känns som VAG verkligen satsar seriöst på elektrifieringen, och tror SS-tekniken kan bli det som kraftigt kortar ner laddhastigheten i framtiden. Ser fram emot den dag på resor där man kan ladda bilarna nästan lika snabbt som man tankar eller köper en kaffe i butiken (ca. 5 min).

Mycket roligt med VAGs satsning på området! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW PowerDay

Inlägg av Zalman3 »

VW äger runt 30-40% av Northvolt
Källa?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: VW PowerDay

Inlägg av bat »

Zalman3 skrev:
VW äger runt 30-40% av Northvolt
Källa?
Låter för mycket. Northvolt Zwei är ju dock ett joint venture mellan dem.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW PowerDay

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210503-215206_Chrome.jpg
Det pratas om att VW V2G lösning klarar ca 22 kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW PowerDay

Inlägg av Kubi »

bat skrev:
Zalman3 skrev:
VW äger runt 30-40% av Northvolt
Källa?
Låter för mycket. Northvolt Zwei är ju dock ett joint venture mellan dem.
Här står 20% iaf.
https://www.reuters.com/article/us-nort ... SKBN2B71GK
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW PowerDay

Inlägg av Zalman3 »


All Volkswagen MEB-Based Electric Cars Will Be V2G Capable Beginning In 2022
Volkswagen board member Thomas Ulbricht says his company will offer V2G technology on every MEB-based car starting in January, 2022
https://cleantechnica.com/2021/04/06/al ... g-in-2022/

Kan man förboka en V2G laddare av VW?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar