Läste igenom hela artikeln och all data i den baseras på gissningar/antaganden.Jordad skrev:Det där är massa åsikter utan några data. Här är en mer trovärdig analys av vad ett robotaxinätverk innebär ekonomiskt: https://cleantechnica.com/2020/01/24/th ... to-profit/d3marcus skrev:Ja robottaxiidén förstår nog de flesta att det bara kommer handla om småsummor. Inget i Cornucopia analys från 2019 är fel idag. https://cornucopia.cornubot.se/2019/07/ ... yklar.htmlspacecoin skrev:1) Tänker du hyra ut din bil för ett par hundra spänn i vinst om dagen?Jordad skrev:Det är inte billigare att åka taxi. För mig som kör ca 1500 mil om året skulle kostnaden bli 3-400t per år. Dessutom är taxi krångligt. Man tvingas vänta för mycket. Fördelen med ett autonomt nätverk med många bilar är att det i stort sett alltid kommer finnas en bil lätt tillgänglig. Skulle någon spy eller bete sig illa i en autonom taxi kommer de få lägre betyg eller svartlistas. Det kommer vara som med uberförare fast omvänt.
2) Tänker du att du i så fall inspektera bilen mellan varje körning för att veta vem som skrivit KUK med svart penna på ditt vita säte, eller tappar en korv med bröd så det är ketchup på golvet? Och sedan pilla med en app för att stjärnmarkera kunder? Jag värdesätter både min egen tid och min bil, så det är inte för mig i alla fall. Vem tänker du är målgrupp här?
VW PowerDay
Moderator: Redaktion
Re: VW PowerDay
Re: VW PowerDay
https://www.elektroauto-news.net/2021/v ... ueckbleibtVW har infört ett nytt, enhetligt cellformat för gruppen som leverantörerna ännu inte har tillverkat och levererat. Dessa nya och enhetliga celler gör det möjligt att sänka kostnaderna och förenkla många processer. Ytterligare extern kapacitet för denna nya cell från företag som Panasonic, CATL eller LG Chem rapporterades inte. Media rapporterar att Power Day-presentationen av de nya, standardiserade battericellerna träffar den befintliga leverantörsbasen med tydlig förvåning är trovärdig. VW vägrade till och med att träffa sina befintliga leverantörer efter presentationen, eftersom de verkligen ville ha klarhet om deras roll i VW: s framtid. Ett beteende som kommer att ha en negativ effekt på den nuvarande utvärderingen av VW som kund.
Av den anledningen måste vi för närvarande anta att VW för tillfället kommer att säga adjö till de tidigare cellleverantörerna, åtminstone med det nya cellformatet, och försöka försörja försörjningen genom sina egna anläggningar i själva Europa. Volymen för de sex europeiska fabrikerna med en planerad total kapacitet år 2030 är därför 240 GWh.
VW kommer köpa batterier från Northvolt.
Men andra leverantörer är sura över att VW inte nämner dom på sin Power day.
Ska Tesla sälja batterier till VW?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW PowerDay
Knappast men inte omöjligt såklart...
Däremot kanske dom väljer lite liknande teknik som Tesla (batterier blir en del av
den bärande konstruktionen mm)...
Däremot kanske dom väljer lite liknande teknik som Tesla (batterier blir en del av
den bärande konstruktionen mm)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW PowerDay
Att Tesla säljer batterier till VW känns väl inte så sannolikt dock.
Men varför säger man inte hur mycket VW har köpt in sig i Northvolt?
Äger man typ 90%?
Är det därför som asiatiska batteritillverkare är så sura?
Är det Northvolt batterier som gäller för VW?
Men varför säger man inte hur mycket VW har köpt in sig i Northvolt?
Äger man typ 90%?
Är det därför som asiatiska batteritillverkare är så sura?
Är det Northvolt batterier som gäller för VW?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW PowerDay
VW äger runt 30-40% av Northvolt. Man äger även delar av QuantumScape som arbetar med att utveckla solid state (300M USD-investering i två steg).Zalman3 skrev:Att Tesla säljer batterier till VW känns väl inte så sannolikt dock.
Men varför säger man inte hur mycket VW har köpt in sig i Northvolt?
Äger man typ 90%?
Är det därför som asiatiska batteritillverkare är så sura?
Är det Northvolt batterier som gäller för VW?
VW kommer att tillverka egna batterier och köpa från tredjepart (främst från Northvolt i EU). En del av dealen med Northvolt var att VW tar över en fabrik som Norhvolt håller på att bygga i Tyskland och NV går "all-in" på Skellefteå.
Re: VW PowerDay
Mycket spännande med Nortvolt, men ännu mer spännande tycker jag att SS-batterierna från QS skall bli. Känns som VAG verkligen satsar seriöst på elektrifieringen, och tror SS-tekniken kan bli det som kraftigt kortar ner laddhastigheten i framtiden. Ser fram emot den dag på resor där man kan ladda bilarna nästan lika snabbt som man tankar eller köper en kaffe i butiken (ca. 5 min).spacecoin skrev:VW äger runt 30-40% av Northvolt. Man äger även delar av QuantumScape som arbetar med att utveckla solid state (300M USD-investering i två steg).Zalman3 skrev:Att Tesla säljer batterier till VW känns väl inte så sannolikt dock.
Men varför säger man inte hur mycket VW har köpt in sig i Northvolt?
Äger man typ 90%?
Är det därför som asiatiska batteritillverkare är så sura?
Är det Northvolt batterier som gäller för VW?
VW kommer att tillverka egna batterier och köpa från tredjepart (främst från Northvolt i EU). En del av dealen med Northvolt var att VW tar över en fabrik som Norhvolt håller på att bygga i Tyskland och NV går "all-in" på Skellefteå.
Mycket roligt med VAGs satsning på området!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW PowerDay
Källa?VW äger runt 30-40% av Northvolt
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW PowerDay
Låter för mycket. Northvolt Zwei är ju dock ett joint venture mellan dem.Zalman3 skrev:Källa?VW äger runt 30-40% av Northvolt
Re: VW PowerDay
Det pratas om att VW V2G lösning klarar ca 22 kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW PowerDay
Här står 20% iaf.bat skrev:Låter för mycket. Northvolt Zwei är ju dock ett joint venture mellan dem.Zalman3 skrev:Källa?VW äger runt 30-40% av Northvolt
https://www.reuters.com/article/us-nort ... SKBN2B71GK
Re: VW PowerDay
https://cleantechnica.com/2021/04/06/al ... g-in-2022/
All Volkswagen MEB-Based Electric Cars Will Be V2G Capable Beginning In 2022
Volkswagen board member Thomas Ulbricht says his company will offer V2G technology on every MEB-based car starting in January, 2022
Kan man förboka en V2G laddare av VW?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension