Transportstyrelsen ställer nya krav på info om laddning!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Transportstyrelsen ställer nya krav på info om laddning!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad är detta för påhitt?

Ska det vara så svårt att veta vilken laddkontakt som passar?

https://transportstyrelsen.se/sv/Regler ... refix=TSFS
Screenshot_20210315-220522_Chrome.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Transportstyrelsen ställer nya krav på info om laddning!

Inlägg av 12man »

Eu byråkraterna slår till igen,

https://fuel-identifiers.eu/

En liten broschyr att ladda ner, de bara snurrar
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Transportstyrelsen ställer nya krav på info om laddning!

Inlägg av martinot »

Hehe, några som har för lite att göra i dessa hemmasittartider under Corona...

[ Akt 1 - I ett Teams eller Zoom-möte med ett gäng uttråkade EU-byråkrater med för mycket tid och pengar... ]


Bild

"Idé! Vad för problem kan vi lösa som inte behöver lösas? Kom på något i teamet nu!"
"Jag vet... vi kan skapa en massa onödiga etiketter som inte behövs, och absolut ingen efterfrågat. Detta är så innovativt då ingen tänkt tanken innan."
"Jo, bra förslag. Nu får vi något att göra äntligen i dessa tråkiga Cv19-tider!"
"Men.. behövs detta verkligen? Det är ju trots allt inga krav på att det skall stå Schucko klistrat på alla eluutag i hemmen, och CEE 1-fas och CEE 3-fas klistrat på alla de uttagen? Folk kan ju enkelt se och märka vilka kontakter som passar? Är det inte önödigt att slösa med EU-pengar och tillverkarnas pengar på något helt meningslöst och självklart?"
"Jo... men vi har ju inget annat att göra!"
"Ok, vi skapar ett par regler och förordningar att just elbilar skall ha en dj-vla massa etiketter som inga andra eluttag har. Kanske elbilister är mer korkade än alla vanliga människor."
"Nåja, tjafsa inte nu. Nu kör vi på detta för att syssla med något. Blir ju lätt att skriva ut etiketter med "Typ 1" osv. på respektive uttag."
"Nej! Protest!"
"Vad?"
"Men så enkelt kan vi ju inte göra det hela? Då är vi ju snart utan jobb och uppgifter. Vi kan ju inte skriva på etiketterna vad det är rakt upp och ner. Låt oss komma på något system som kan krångla till det hela, så att vi måste utbilda och upplysa folk om något nytt och tillkrånglat."
"Ok, nu jobbar vi alla. Förslag på vad för namn vi skall ha på etiketterna för Typ1 och Typ 2 osv?"
"Jag har en idé! Låt oss byta ut de till något helt annat. Låt etiketterna inte nämna några siffror, utan vi skrivet ut en helt orelaterad och mystisk bokstav istället."
"Super! Jättebra idé! Vi kalla Typ 1 för A, och Typ 2 för B, osv. Då fattar ingen något, och vi kan syssla med att skriva massor av utbildningsmaterial och andra kul uppgifter."
"Nja, hyfsat bra. Men ändå något lite för enkelt fortfarande. Vad tror ni i teamet om vi diffar lite på det hela och börjar på "B" istället?"
"Kul! Då kommer ju alla bli jätteförvånade att vi startar på "A" som saknas. Lysande idé!" :)

Bild

"Ok, vi kör så här då:

För "Typ 1" så skriver vi en etikett som det står "B" på. För "Typ 2" så skriver vi en etikett som det står "C" på."
"Perfekt! Ingen kommer fatta något! Ha, ha!"
"Nu kör vi med detta och att det måste vara krav med dessa etiketter på både bilarna och laddboxarna. Då blir det många tillverkare som får massor med onödigt att göra!"
"Stopp! Så du menar att vi skall tex. ha "B" på Typ2-uttag på både bilen och laddboxen? Är det tillräckligt krångligt och svårt då?"
"Sant. Vi behöver fundera lite till, och krångla till det lite ytterligare. Förslag inom teamet?"
"Hmm.. Om vi gör så här? För Typ2 så sätter vi etiketten "B på bilen, men för att förvilla och lura folk så sätter vi istället "C" på laddboxen?"
*LOL* "Den gillar jag! Bra och kreativt förslag! Ingen kommer fatta något när vi skriver "B" för Typ 2 på bilen, men "C" för Typ 2 på alla boxar. Folk kommer fatta nada!" :)
"Sant. Den kör vi på! Så kallar vi Typ 3 för antingen "D" eller "E". Så har vi helt rört till det."
"Gott alla! Bra tänkt teamet. Nu har vi en lösningen på ett problem som inte behövde lösas från början, och vi har dessutom lyckats göra det hur krångligt och totalt ologiskt som helst!"
"Fint jobbat, nu kan vi alla ta ledigt för i dag så får vi vårt roliga imorgon när vi berättar för världen om våra nya idiotiska påhitt!. Muahhaha!" :twisted:
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Transportstyrelsen ställer nya krav på info om laddning!

Inlägg av 12man »

Du underskattar dem de har hållit på i 6 år med detta mästerverk, många middagar har det blivit, men kanske c19 satte lite extra fart på de små grå
Brussels, 1 March 2021 – A brand new harmonised set of labels for electric vehicles and charging stations will start to be used throughout Europe as of 20 March this year, in line with the requirements of the EU Directive on the deployment of alternative fuels infrastructure (2014/94/EU).
https://www.acea.be/press-releases/arti ... ing-option
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Transportstyrelsen ställer nya krav på info om laddning!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Väldigt mycket byråkrati för något som inte går att göra fel.

Laddkontakterna är ju oförväxlingsbara.

Går inte att ladda fel bränslen.....
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Transportstyrelsen ställer nya krav på info om laddning!

Inlägg av Bjelke »

Exakt, det går inte att stoppa i fel kontakt i bilen, däremot går det jäkligt bra att ha
fel tag/bricka/app/plugg/kort/mormors gamla mamelucker etc för att misslyckas med
laddningen! Plussa sedan på att det kan krångla även om man nu lyckats använda rätt artefakt
för att starta laddningen och som grädde på moset så kan laddaren vara helt död innan jag ens
kan försöka med dessa ritualer.
Fixa det istället era trögtänkta byråkrater som tycks tro att el är lika förväxlingsbart som flytande bränslen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Transportstyrelsen ställer nya krav på info om laddning!

Inlägg av mati »

12man skrev:
Du underskattar dem de har hållit på i 6 år med detta mästerverk, många middagar har det blivit, men kanske c19 satte lite extra fart på de små grå
Jag tänkte väl det. Så mycket dumheter på en och samma gång kräver sin tid. Inte ens EU-byråidioter kan hitta på detta på ett enda möte. Det krävdes nog många utredningar, konsulter och skattepengar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Transportstyrelsen ställer nya krav på info om laddning!

Inlägg av Elmil »

Bjelke skrev:
Exakt, det går inte att stoppa i fel kontakt i bilen, däremot går det jäkligt bra att ha
fel tag/bricka/app/plugg/kort/mormors gamla mamelucker etc för att misslyckas med
laddningen! Plussa sedan på att det kan krångla även om man nu lyckats använda rätt artefakt
för att starta laddningen och som grädde på moset så kan laddaren vara helt död innan jag ens
kan försöka med dessa ritualer.
Fixa det istället era trögtänkta byråkrater som tycks tro att el är lika förväxlingsbart som flytande bränslen...
Jamen feltankning ÄR ju ett stort problem... :roll: :lol:
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Transportstyrelsen ställer nya krav på info om laddning!

Inlägg av Teslaspolen »

Elmil skrev:
Bjelke skrev:
Exakt, det går inte att stoppa i fel kontakt i bilen, däremot går det jäkligt bra att ha
fel tag/bricka/app/plugg/kort/mormors gamla mamelucker etc för att misslyckas med
laddningen! Plussa sedan på att det kan krångla även om man nu lyckats använda rätt artefakt
för att starta laddningen och som grädde på moset så kan laddaren vara helt död innan jag ens
kan försöka med dessa ritualer.
Fixa det istället era trögtänkta byråkrater som tycks tro att el är lika förväxlingsbart som flytande bränslen...
Jamen feltankning ÄR ju ett stort problem... :roll: :lol:
Kanske snarare feltänkning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Transportstyrelsen ställer nya krav på info om laddning!

Inlägg av mati »

Elmil skrev:
Jamen feltankning ÄR ju ett stort problem... :roll: :lol:
Ja, tänk om man med våld tvingar in en Chademo-handske i en CCS-kontakt. Det är klart att det blir ett problem. Det måste ju förhindras. Enda sättet är att sätta lite kryptiska bokstavskombinationer på allting så att folk inte begår ett sådant enkelt misstag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 1032
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Transportstyrelsen ställer nya krav på info om laddning!

Inlägg av macky »

mati skrev:
Elmil skrev:
Jamen feltankning ÄR ju ett stort problem... :roll: :lol:
Ja, tänk om man med våld tvingar in en Chademo-handske i en CCS-kontakt. Det är klart att det blir ett problem. Det måste ju förhindras. Enda sättet är att sätta lite kryptiska bokstavskombinationer på allting så att folk inte begår ett sådant enkelt misstag.
Eller hon som kollade lufttrycket med ccs-handsken på Ionity i somras. Kanske skulle framgå lite tydligare vad man inte kan göra med ccs.
Användarvisningsbild
Lezzeti
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 sep 2020 20:21

Re: Transportstyrelsen ställer nya krav på info om laddning!

Inlägg av Lezzeti »

Nja, EU byråkraterna har ju faktiskt hört att elbilar kan laddas med både likström och växelström. Nån byråkrat tänkte väl sedan att "det är väl lite som skillnaden mellan Diesel och Bensin."

"Merde, det måste vi beivra!" Tänkte EU byråkraterna direkt, och skred uppenbarligen till verket med ett glas Chablis i handen...
Kia E-Niro 2019. Tidigare Nissan Leaf men tröttnade på Rapidgate..
Skriv svar