V2L ett måste?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

V2L ett måste?

Inlägg av Zalman3 »

Nu börjar rejält många bilmärken prata om V2L.

Senast så pratade VW om att MEB plattformen, ( Audi Q4, VW ID3, ID4, Skoda Enyaq, Seat Born) får V2L 2022.

Följande bilar har ett eluttag:
Honda e, 1.500W
Ioniq 5, 3.600W
Kia EV 6, 3.600W
MG 5 kombi, 2.500W
MG Marvel R, 2.500W
Sono motors, 11.000W
Seres SF5, 11.000W?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L ett måste?

Inlägg av mati »

Jag tycker att det är bara ett naturligt steg i utvecklingen. Alla pratar om att elbilar ska hjälpa till och jämna ut effekttoppar i elnätet osv, men hittills är det bara snack och väldigt lite verkstad. Det finns inte en enda elbil idag som kan detta. Jag skulle absolut kunna tänka mig att vänta ytterligare ett år med att byta bil om jag kan då få en bil som stödjer V2L eller helst V2G. Jag har i fyra år retat mig på att jag inte kan samköra solcellerna med elbilens ju till vardags onödigt stora batteri. Det är dags att det blir ändring på detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Jag tycker att det är bara ett naturligt steg i utvecklingen. Alla pratar om att elbilar ska hjälpa till och jämna ut effekttoppar i elnätet osv, men hittills är det bara snack och väldigt lite verkstad. Det finns inte en enda elbil idag som kan detta. Jag skulle absolut kunna tänka mig att vänta ytterligare ett år med att byta bil om jag kan då få en bil som stödjer V2L eller helst V2G. Jag har i fyra år retat mig på att jag inte kan samköra solcellerna med elbilens ju till vardags onödigt stora batteri. Det är dags att det blir ändring på detta.
Blir intressant att se hur VW löst V2G, och vad det kostar att skaffa en wallbox som stödjer V2G.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Black »

Vill du ha 12v i liten skala är det ju möjligt med V2L...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L ett måste?

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Blir intressant att se hur VW löst V2G, och vad det kostar att skaffa en wallbox som stödjer V2G.
Gissningsvis kommer det att kosta en rejäl slant eftersom VW räknar med att kunden kan tjäna pengar på detta. Troligen ligger det i paritet med ett stationärt batteri, dvs 100k -ish, och då blir det mindre intressant för oss. Tyvärr är ju hemmabatterier i Sverige ekonomiskt inte försvarbara och jag skulle tro att VW gör sina kalkyler utifrån tyska elpriser. För där nere lönar sig ett hemmabatteri redan idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Blir intressant att se hur VW löst V2G, och vad det kostar att skaffa en wallbox som stödjer V2G.
Gissningsvis kommer det att kosta en rejäl slant eftersom VW räknar med att kunden kan tjäna pengar på detta. Troligen ligger det i paritet med ett stationärt batteri, dvs 100k -ish, och då blir det mindre intressant för oss. Tyvärr är ju hemmabatterier i Sverige ekonomiskt inte försvarbara och jag skulle tro att VW gör sina kalkyler utifrån tyska elpriser. För där nere lönar sig ett hemmabatteri redan idag.
Måste bli en standard för V2G.
Så det blir konkurrens om de tekniska lösningarna och därmed prispress.

Idealet vore om jag kan ladda min elbil med solceller på min jordbruksfastighet och sedan trycka in i elsystemet i vår BRF.
Eftersom vi ska skaffa IMD så borde det gå att bara debiteras för den netto elförbrukning jag har under en 12 månaders period.

Konsekvensen är att jag betalar 0kr för elen i min lägenhet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: V2L ett måste?

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Idealet vore om jag kan ladda min elbil med solceller på min jordbruksfastighet och sedan trycka in i elsystemet i vår BRF.
Eftersom vi ska skaffa IMD så borde det gå att bara debiteras för den netto elförbrukning jag har under en 12 månaders period.

Konsekvensen är att jag betalar 0kr för elen i min lägenhet.
Det är ju tyvärr ett extremt specialfall. För oss som har solceller på villataket (eller ladugården hemma) finns det i dagsläget ingen ekonomi i ett sådant upplägg. Det enda man kan spara pengar på är att man kan troligen klara sig med en klenare huvudsäkring. Det skulle i mitt fall handla om 3000kr/år. En del pengar, men jag antar att det inte räcker för att väga upp merkostnaden för laddboxen och pengarna VW vill ha för den lilla bockrutan man kryssar i när man vill att bilen ska stödja V2G.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:

Måste bli en standard för V2G.
Så det blir konkurrens om de tekniska lösningarna och därmed prispress.
V2G är en standard. Det som saknas är kunder som efterfrågar detta och orsaken till det är att vinnaren inte är kunden utan nätägaren. Om inte nätägaren är beredd att betala för denna vinst kommer ytterst få kunder efterfråga något som bara kostar dem pengar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Måste bli en standard för V2G.
Så det blir konkurrens om de tekniska lösningarna och därmed prispress.
V2G är en standard. Det som saknas är kunder som efterfrågar detta och orsaken till det är att vinnaren inte är kunden utan nätägaren. Om inte nätägaren är beredd att betala för denna vinst kommer ytterst få kunder efterfråga något som bara kostar dem pengar.
Att nätägaren får mindre belastning är jag med på. Men vill som inte att man köper el genom dom? Det är ju ett saftigt pålägg per kWh som går genom elmätaren.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Zalman3 »

Pratade med några i elbils branschen och deras teorier var att politiker inte vill sätta en standard för V2G.
Det får marknaden göra.

Och att Tesla inte heller vill sätta en standard.
Lite brända över att de tog fram en egen TYP2 lösning för DC laddning som ingen annan har.
Tesla fick snällt ändra till CCS i Europa.

Men nu låter det som VW kommer med V2G för sin MEB plattform 2022.
De kanske sätter en standard som andra hakar på.

Risken är dock att man gör en Tesla/Apple, man gör en Walled Garden.
A walled garden refers to a limited set of technology or media information provided to users with the intention of creating a monopoly or secure information system
Hoppas det blir en standard för V2G och att den blir öppen, åtminstone hårdvarumässigt.

Är dock rädd att VW frestas att bygga ut WeCharge träsket ännu mera, och krångla till saker ytterligare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Blir intressant att se hur VW löst V2G, och vad det kostar att skaffa en wallbox som stödjer V2G.
Gissningsvis kommer det att kosta en rejäl slant eftersom VW räknar med att kunden kan tjäna pengar på detta. Troligen ligger det i paritet med ett stationärt batteri, dvs 100k -ish, och då blir det mindre intressant för oss. Tyvärr är ju hemmabatterier i Sverige ekonomiskt inte försvarbara och jag skulle tro att VW gör sina kalkyler utifrån tyska elpriser. För där nere lönar sig ett hemmabatteri redan idag.
Måste bli en standard för V2G.
Så det blir konkurrens om de tekniska lösningarna och därmed prispress.

Idealet vore om jag kan ladda min elbil med solceller på min jordbruksfastighet och sedan trycka in i elsystemet i vår BRF.
Eftersom vi ska skaffa IMD så borde det gå att bara debiteras för den netto elförbrukning jag har under en 12 månaders period.

Konsekvensen är att jag betalar 0kr för elen i min lägenhet.
Då får dom höja avgifterna. För bolagen kostar det även att hålla spänningen i dina uttag.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Blir intressant att se hur VW löst V2G, och vad det kostar att skaffa en wallbox som stödjer V2G.
Gissningsvis kommer det att kosta en rejäl slant eftersom VW räknar med att kunden kan tjäna pengar på detta. Troligen ligger det i paritet med ett stationärt batteri, dvs 100k -ish, och då blir det mindre intressant för oss. Tyvärr är ju hemmabatterier i Sverige ekonomiskt inte försvarbara och jag skulle tro att VW gör sina kalkyler utifrån tyska elpriser. För där nere lönar sig ett hemmabatteri redan idag.
Måste bli en standard för V2G.
Så det blir konkurrens om de tekniska lösningarna och därmed prispress.

Idealet vore om jag kan ladda min elbil med solceller på min jordbruksfastighet och sedan trycka in i elsystemet i vår BRF.
Eftersom vi ska skaffa IMD så borde det gå att bara debiteras för den netto elförbrukning jag har under en 12 månaders period.

Konsekvensen är att jag betalar 0kr för elen i min lägenhet.
Då får dom höja avgifterna. För bolagen kostar det även att hålla spänningen i dina uttag.
Och ju mera elbolagen höjer sina avgifter, desto mer lönsamt blir det att inte anlita dom.

I vår BRF kommer vi tjäna stora pengar på att skaffa IMD.
ETT elabonnemang mot elbolaget blir mycket billigare än 185 enskilda abonnemang.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Fredrik j »

Antar att ni fortfarande vill att nätbolaget är beredda om ni plötsligt skulle få för er att belasta upp till huvudsäkringen.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: V2L ett måste?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Blir intressant att se hur VW löst V2G, och vad det kostar att skaffa en wallbox som stödjer V2G.
Gissningsvis kommer det att kosta en rejäl slant eftersom VW räknar med att kunden kan tjäna pengar på detta. Troligen ligger det i paritet med ett stationärt batteri, dvs 100k -ish, och då blir det mindre intressant för oss. Tyvärr är ju hemmabatterier i Sverige ekonomiskt inte försvarbara och jag skulle tro att VW gör sina kalkyler utifrån tyska elpriser. För där nere lönar sig ett hemmabatteri redan idag.
Måste bli en standard för V2G.
Så det blir konkurrens om de tekniska lösningarna och därmed prispress.

Idealet vore om jag kan ladda min elbil med solceller på min jordbruksfastighet och sedan trycka in i elsystemet i vår BRF.
Eftersom vi ska skaffa IMD så borde det gå att bara debiteras för den netto elförbrukning jag har under en 12 månaders period.

Konsekvensen är att jag betalar 0kr för elen i min lägenhet.
Om man endast har villa och som du skriver endast skulle debiteras för nettoförbrukningen, då ser jag ingen anledning till att skaffa hemmalagring. Det skulle ju enligt dig i så fall vara nollsummespel att skicka ut elen på nätet och sen köpa tillbaka denna. Det ända som V2X skulle hjälpa till i så fall skulle vara back up vid strömavbrott.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Mickep »

Måste och måste kan vara bra att ha.
Sedan kan man undra vilka som släpar ut ett helt kök i vildmarken. Men ex då man stöter på en som fått soppatorsk så kan man hjälpa denna.

Men annars när man är ute på jobb och har en dator som behöver laddning (eller är hantverkare och har en pickup med el och hydralik) men det är en helt annan sak.

V2G tror jag mest nätagaren har nytta av. men om man har en sommarstuga och strömmen går (vilket inte brukar vara så vanligt förr men på senare tid har de hänt fler än vad sm är accepterat).
Nice to have men de gånger man skulle behöva det är få. Så tveksam till måste. (ung som dragkrok)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Zalman3 »

Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.

Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.

Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: V2L ett måste?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.

Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.

Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Hur många är det som har anledning till att stå på Ikeas parkering i åtta timmar?
Vad är det som säger att Ikea kommer fortsätta bjuda på el i många timmar ifall det blir vanligt med V2L?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.

Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.

Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Hur många är det som har anledning till att stå på Ikeas parkering i åtta timmar?
Vad är det som säger att Ikea kommer fortsätta bjuda på el i många timmar ifall det blir vanligt med V2L?
Jag tror att det blir vanligt att företag sätter upp solceller på taket och låter de anställda ladda gratis eller till en mycket låg kostnad.
Om självkostnadspriset för solceller är ca 30 öre per kWh.
Varför skulle inte den anställde få ladda för 30 öre per kWh?

Jag laddar ju redan idag min elbil ibland hos min syster som har solceller.
Vem kan stoppa mig?

Kan dock tänka mig att Skattemyndigheten har åsikter.
Men hela systemet med elskatt kommer ju att haverera.

Om jag tar min elcykel till jobbet och laddar cykelbatteriet på jobbet.
Ska den elen mätas och betalas elskatt för?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.

Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.

Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Hur mycket tror du din elleverantör vill ha betalt för att vara redo att leverera enligt din huvudsäkring trots att du inte använder det? Det är ju vad elproduktion handlar om. Att vara redo för att kunderna ska belasta nätet.
Gratisladda på Ikea låter som en variant av att leta pantburkar för att köpa mat.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.

Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.

Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Hur många är det som har anledning till att stå på Ikeas parkering i åtta timmar?
Vad är det som säger att Ikea kommer fortsätta bjuda på el i många timmar ifall det blir vanligt med V2L?
Jag tror att det blir vanligt att företag sätter upp solceller på taket och låter de anställda ladda gratis eller till en mycket låg kostnad.
Om självkostnadspriset för solceller är ca 30 öre per kWh.
Varför skulle inte den anställde få ladda för 30 öre per kWh?

Jag laddar ju redan idag min elbil ibland hos min syster som har solceller.
Vem kan stoppa mig?

Kan dock tänka mig att Skattemyndigheten har åsikter.
Men hela systemet med elskatt kommer ju att haverera.

Om jag tar min elcykel till jobbet och laddar cykelbatteriet på jobbet.
Ska den elen mätas och betalas elskatt för?
Tror elförsörjning hemma blir mer kopplad till fast avgift och mindre efter förbrukning. Man får välja att koppla bort sig helt i så fall. Förr betalade man ju för både telefonsamtal och internet efter hur mycket man konsumerarade.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.

Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.

Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Hur mycket tror du din elleverantör vill ha betalt för att vara redo att leverera enligt din huvudsäkring trots att du inte använder det? Det är ju vad elproduktion handlar om. Att vara redo för att kunderna ska belasta nätet.
Gratisladda på Ikea låter som en variant av att leta pantburkar för att köpa mat.

Jag tror på följande utveckling.
Företag köper el från sol och vindparker i ett fastprisavtal.
Villaägare sätter upp egna solceller.

Visst kan man ha en koppling till elnätet.
Men elbolaget blir mera en aktör som skickar el från A till B än ett bolag som säljer el.

För grejen är att ju mera el som företag och privatpersoner producerar själv, ju dyrare blir elen från elbolaget.
Desto fler vill då producera elen själv.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.

Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.

Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Hur mycket tror du din elleverantör vill ha betalt för att vara redo att leverera enligt din huvudsäkring trots att du inte använder det? Det är ju vad elproduktion handlar om. Att vara redo för att kunderna ska belasta nätet.
Gratisladda på Ikea låter som en variant av att leta pantburkar för att köpa mat.

Jag tror på följande utveckling.
Företag köper el från sol och vindparker i ett fastprisavtal.
Villaägare sätter upp egna solceller.

Visst kan man ha en koppling till elnätet.
Men elbolaget blir mera en aktör som skickar el från A till B än ett bolag som säljer el.

För grejen är att ju mera el som företag och privatpersoner producerar själv, ju dyrare blir elen från elbolaget.
Desto fler vill då producera elen själv.
Och jag tror, i takt med att mer och mer av elproduktionen kommer bli hållbar, kommer betala mer i fast avgift och mindre per kwh. Just för att bolagen förväntas sälja anslutning som bara används när det kniper.
Man kommer behöva justera debiteringsmetod. Kanske kommer man premiera konstant belastning?
Det skulle ju bli bäst från leverantörens synvinkel. Och att man lagrar energi man inte använder.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.

Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.

Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Hur mycket tror du din elleverantör vill ha betalt för att vara redo att leverera enligt din huvudsäkring trots att du inte använder det? Det är ju vad elproduktion handlar om. Att vara redo för att kunderna ska belasta nätet.
Gratisladda på Ikea låter som en variant av att leta pantburkar för att köpa mat.

Jag tror på följande utveckling.
Företag köper el från sol och vindparker i ett fastprisavtal.
Villaägare sätter upp egna solceller.

Visst kan man ha en koppling till elnätet.
Men elbolaget blir mera en aktör som skickar el från A till B än ett bolag som säljer el.

För grejen är att ju mera el som företag och privatpersoner producerar själv, ju dyrare blir elen från elbolaget.
Desto fler vill då producera elen själv.
Och jag tror, i takt med att mer och mer av elproduktionen kommer bli hållbar, kommer betala mer i fast avgift och mindre per kwh. Just för att bolagen förväntas sälja anslutning som bara används när det kniper.
Man kommer behöva justera debiteringsmetod. Kanske kommer man premiera konstant belastning?
Det skulle ju bli bäst från leverantörens synvinkel. Och att man lagrar energi man inte använder.
Låt säga att tendensen går mot att man får säkra ner till 8A och ha ett flatrate avtal.
Hur ska man då beskatta elen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:

Hur mycket tror du din elleverantör vill ha betalt för att vara redo att leverera enligt din huvudsäkring trots att du inte använder det? Det är ju vad elproduktion handlar om. Att vara redo för att kunderna ska belasta nätet.
Gratisladda på Ikea låter som en variant av att leta pantburkar för att köpa mat.

Jag tror på följande utveckling.
Företag köper el från sol och vindparker i ett fastprisavtal.
Villaägare sätter upp egna solceller.

Visst kan man ha en koppling till elnätet.
Men elbolaget blir mera en aktör som skickar el från A till B än ett bolag som säljer el.

För grejen är att ju mera el som företag och privatpersoner producerar själv, ju dyrare blir elen från elbolaget.
Desto fler vill då producera elen själv.
Och jag tror, i takt med att mer och mer av elproduktionen kommer bli hållbar, kommer betala mer i fast avgift och mindre per kwh. Just för att bolagen förväntas sälja anslutning som bara används när det kniper.
Man kommer behöva justera debiteringsmetod. Kanske kommer man premiera konstant belastning?
Det skulle ju bli bäst från leverantörens synvinkel. Och att man lagrar energi man inte använder.
Låt säga att tendensen går mot att man får säkra ner till 8A och ha ett flatrate avtal.
Hur ska man då beskatta elen?
På den fasta avgiften. Det förutsätter ju att du kan lagra energi eller på annat sätt sprida ut förbrukningen.
Konstant 8A motsvarar hur stor årsförbrukning?
3*230*8=5520w *24*365=48 kWh.
Ett modernt hus skulle ju klara sig med konstant 4A vilket motsvarar en förbrukning på 24 kWh.
Eller räknar jag fel?
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Elmil »

Fredrik j skrev:
På den fasta avgiften. Det förutsätter ju att du kan lagra energi eller på annat sätt sprida ut förbrukningen.
Konstant 8A motsvarar hur stor årsförbrukning?
3*230*8=5520w *24*365=48 kWh.
Ett modernt hus skulle ju klara sig med konstant 4A vilket motsvarar en förbrukning på 24 kWh.
Eller räknar jag fel?
Det borde bli 48000 kWh. 3*8A 24/7 är mycket.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Skriv svar