V2L ett måste?
Moderator: Redaktion
V2L ett måste?
Nu börjar rejält många bilmärken prata om V2L.
Senast så pratade VW om att MEB plattformen, ( Audi Q4, VW ID3, ID4, Skoda Enyaq, Seat Born) får V2L 2022.
Följande bilar har ett eluttag:
Honda e, 1.500W
Ioniq 5, 3.600W
Kia EV 6, 3.600W
MG 5 kombi, 2.500W
MG Marvel R, 2.500W
Sono motors, 11.000W
Seres SF5, 11.000W?
Senast så pratade VW om att MEB plattformen, ( Audi Q4, VW ID3, ID4, Skoda Enyaq, Seat Born) får V2L 2022.
Följande bilar har ett eluttag:
Honda e, 1.500W
Ioniq 5, 3.600W
Kia EV 6, 3.600W
MG 5 kombi, 2.500W
MG Marvel R, 2.500W
Sono motors, 11.000W
Seres SF5, 11.000W?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2L ett måste?
Jag tycker att det är bara ett naturligt steg i utvecklingen. Alla pratar om att elbilar ska hjälpa till och jämna ut effekttoppar i elnätet osv, men hittills är det bara snack och väldigt lite verkstad. Det finns inte en enda elbil idag som kan detta. Jag skulle absolut kunna tänka mig att vänta ytterligare ett år med att byta bil om jag kan då få en bil som stödjer V2L eller helst V2G. Jag har i fyra år retat mig på att jag inte kan samköra solcellerna med elbilens ju till vardags onödigt stora batteri. Det är dags att det blir ändring på detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: V2L ett måste?
Blir intressant att se hur VW löst V2G, och vad det kostar att skaffa en wallbox som stödjer V2G.mati skrev:Jag tycker att det är bara ett naturligt steg i utvecklingen. Alla pratar om att elbilar ska hjälpa till och jämna ut effekttoppar i elnätet osv, men hittills är det bara snack och väldigt lite verkstad. Det finns inte en enda elbil idag som kan detta. Jag skulle absolut kunna tänka mig att vänta ytterligare ett år med att byta bil om jag kan då få en bil som stödjer V2L eller helst V2G. Jag har i fyra år retat mig på att jag inte kan samköra solcellerna med elbilens ju till vardags onödigt stora batteri. Det är dags att det blir ändring på detta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2L ett måste?
Gissningsvis kommer det att kosta en rejäl slant eftersom VW räknar med att kunden kan tjäna pengar på detta. Troligen ligger det i paritet med ett stationärt batteri, dvs 100k -ish, och då blir det mindre intressant för oss. Tyvärr är ju hemmabatterier i Sverige ekonomiskt inte försvarbara och jag skulle tro att VW gör sina kalkyler utifrån tyska elpriser. För där nere lönar sig ett hemmabatteri redan idag.Zalman3 skrev:Blir intressant att se hur VW löst V2G, och vad det kostar att skaffa en wallbox som stödjer V2G.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: V2L ett måste?
Måste bli en standard för V2G.mati skrev:Gissningsvis kommer det att kosta en rejäl slant eftersom VW räknar med att kunden kan tjäna pengar på detta. Troligen ligger det i paritet med ett stationärt batteri, dvs 100k -ish, och då blir det mindre intressant för oss. Tyvärr är ju hemmabatterier i Sverige ekonomiskt inte försvarbara och jag skulle tro att VW gör sina kalkyler utifrån tyska elpriser. För där nere lönar sig ett hemmabatteri redan idag.Zalman3 skrev:Blir intressant att se hur VW löst V2G, och vad det kostar att skaffa en wallbox som stödjer V2G.
Så det blir konkurrens om de tekniska lösningarna och därmed prispress.
Idealet vore om jag kan ladda min elbil med solceller på min jordbruksfastighet och sedan trycka in i elsystemet i vår BRF.
Eftersom vi ska skaffa IMD så borde det gå att bara debiteras för den netto elförbrukning jag har under en 12 månaders period.
Konsekvensen är att jag betalar 0kr för elen i min lägenhet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2L ett måste?
Det är ju tyvärr ett extremt specialfall. För oss som har solceller på villataket (eller ladugården hemma) finns det i dagsläget ingen ekonomi i ett sådant upplägg. Det enda man kan spara pengar på är att man kan troligen klara sig med en klenare huvudsäkring. Det skulle i mitt fall handla om 3000kr/år. En del pengar, men jag antar att det inte räcker för att väga upp merkostnaden för laddboxen och pengarna VW vill ha för den lilla bockrutan man kryssar i när man vill att bilen ska stödja V2G.Zalman3 skrev:Idealet vore om jag kan ladda min elbil med solceller på min jordbruksfastighet och sedan trycka in i elsystemet i vår BRF.
Eftersom vi ska skaffa IMD så borde det gå att bara debiteras för den netto elförbrukning jag har under en 12 månaders period.
Konsekvensen är att jag betalar 0kr för elen i min lägenhet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: V2L ett måste?
V2G är en standard. Det som saknas är kunder som efterfrågar detta och orsaken till det är att vinnaren inte är kunden utan nätägaren. Om inte nätägaren är beredd att betala för denna vinst kommer ytterst få kunder efterfråga något som bara kostar dem pengar.Zalman3 skrev:
Måste bli en standard för V2G.
Så det blir konkurrens om de tekniska lösningarna och därmed prispress.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: V2L ett måste?
Att nätägaren får mindre belastning är jag med på. Men vill som inte att man köper el genom dom? Det är ju ett saftigt pålägg per kWh som går genom elmätaren.Svenssons skrev:V2G är en standard. Det som saknas är kunder som efterfrågar detta och orsaken till det är att vinnaren inte är kunden utan nätägaren. Om inte nätägaren är beredd att betala för denna vinst kommer ytterst få kunder efterfråga något som bara kostar dem pengar.Zalman3 skrev:
Måste bli en standard för V2G.
Så det blir konkurrens om de tekniska lösningarna och därmed prispress.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: V2L ett måste?
Pratade med några i elbils branschen och deras teorier var att politiker inte vill sätta en standard för V2G.
Det får marknaden göra.
Och att Tesla inte heller vill sätta en standard.
Lite brända över att de tog fram en egen TYP2 lösning för DC laddning som ingen annan har.
Tesla fick snällt ändra till CCS i Europa.
Men nu låter det som VW kommer med V2G för sin MEB plattform 2022.
De kanske sätter en standard som andra hakar på.
Risken är dock att man gör en Tesla/Apple, man gör en Walled Garden.
Är dock rädd att VW frestas att bygga ut WeCharge träsket ännu mera, och krångla till saker ytterligare.
Det får marknaden göra.
Och att Tesla inte heller vill sätta en standard.
Lite brända över att de tog fram en egen TYP2 lösning för DC laddning som ingen annan har.
Tesla fick snällt ändra till CCS i Europa.
Men nu låter det som VW kommer med V2G för sin MEB plattform 2022.
De kanske sätter en standard som andra hakar på.
Risken är dock att man gör en Tesla/Apple, man gör en Walled Garden.
Hoppas det blir en standard för V2G och att den blir öppen, åtminstone hårdvarumässigt.A walled garden refers to a limited set of technology or media information provided to users with the intention of creating a monopoly or secure information system
Är dock rädd att VW frestas att bygga ut WeCharge träsket ännu mera, och krångla till saker ytterligare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2L ett måste?
Då får dom höja avgifterna. För bolagen kostar det även att hålla spänningen i dina uttag.Zalman3 skrev:Måste bli en standard för V2G.mati skrev:Gissningsvis kommer det att kosta en rejäl slant eftersom VW räknar med att kunden kan tjäna pengar på detta. Troligen ligger det i paritet med ett stationärt batteri, dvs 100k -ish, och då blir det mindre intressant för oss. Tyvärr är ju hemmabatterier i Sverige ekonomiskt inte försvarbara och jag skulle tro att VW gör sina kalkyler utifrån tyska elpriser. För där nere lönar sig ett hemmabatteri redan idag.Zalman3 skrev:Blir intressant att se hur VW löst V2G, och vad det kostar att skaffa en wallbox som stödjer V2G.
Så det blir konkurrens om de tekniska lösningarna och därmed prispress.
Idealet vore om jag kan ladda min elbil med solceller på min jordbruksfastighet och sedan trycka in i elsystemet i vår BRF.
Eftersom vi ska skaffa IMD så borde det gå att bara debiteras för den netto elförbrukning jag har under en 12 månaders period.
Konsekvensen är att jag betalar 0kr för elen i min lägenhet.
Re: V2L ett måste?
Och ju mera elbolagen höjer sina avgifter, desto mer lönsamt blir det att inte anlita dom.Fredrik j skrev:Då får dom höja avgifterna. För bolagen kostar det även att hålla spänningen i dina uttag.Zalman3 skrev:Måste bli en standard för V2G.mati skrev:Gissningsvis kommer det att kosta en rejäl slant eftersom VW räknar med att kunden kan tjäna pengar på detta. Troligen ligger det i paritet med ett stationärt batteri, dvs 100k -ish, och då blir det mindre intressant för oss. Tyvärr är ju hemmabatterier i Sverige ekonomiskt inte försvarbara och jag skulle tro att VW gör sina kalkyler utifrån tyska elpriser. För där nere lönar sig ett hemmabatteri redan idag.Zalman3 skrev:Blir intressant att se hur VW löst V2G, och vad det kostar att skaffa en wallbox som stödjer V2G.
Så det blir konkurrens om de tekniska lösningarna och därmed prispress.
Idealet vore om jag kan ladda min elbil med solceller på min jordbruksfastighet och sedan trycka in i elsystemet i vår BRF.
Eftersom vi ska skaffa IMD så borde det gå att bara debiteras för den netto elförbrukning jag har under en 12 månaders period.
Konsekvensen är att jag betalar 0kr för elen i min lägenhet.
I vår BRF kommer vi tjäna stora pengar på att skaffa IMD.
ETT elabonnemang mot elbolaget blir mycket billigare än 185 enskilda abonnemang.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2L ett måste?
Antar att ni fortfarande vill att nätbolaget är beredda om ni plötsligt skulle få för er att belasta upp till huvudsäkringen.
Re: V2L ett måste?
Om man endast har villa och som du skriver endast skulle debiteras för nettoförbrukningen, då ser jag ingen anledning till att skaffa hemmalagring. Det skulle ju enligt dig i så fall vara nollsummespel att skicka ut elen på nätet och sen köpa tillbaka denna. Det ända som V2X skulle hjälpa till i så fall skulle vara back up vid strömavbrott.Zalman3 skrev:Måste bli en standard för V2G.mati skrev:Gissningsvis kommer det att kosta en rejäl slant eftersom VW räknar med att kunden kan tjäna pengar på detta. Troligen ligger det i paritet med ett stationärt batteri, dvs 100k -ish, och då blir det mindre intressant för oss. Tyvärr är ju hemmabatterier i Sverige ekonomiskt inte försvarbara och jag skulle tro att VW gör sina kalkyler utifrån tyska elpriser. För där nere lönar sig ett hemmabatteri redan idag.Zalman3 skrev:Blir intressant att se hur VW löst V2G, och vad det kostar att skaffa en wallbox som stödjer V2G.
Så det blir konkurrens om de tekniska lösningarna och därmed prispress.
Idealet vore om jag kan ladda min elbil med solceller på min jordbruksfastighet och sedan trycka in i elsystemet i vår BRF.
Eftersom vi ska skaffa IMD så borde det gå att bara debiteras för den netto elförbrukning jag har under en 12 månaders period.
Konsekvensen är att jag betalar 0kr för elen i min lägenhet.
Re: V2L ett måste?
Måste och måste kan vara bra att ha.
Sedan kan man undra vilka som släpar ut ett helt kök i vildmarken. Men ex då man stöter på en som fått soppatorsk så kan man hjälpa denna.
Men annars när man är ute på jobb och har en dator som behöver laddning (eller är hantverkare och har en pickup med el och hydralik) men det är en helt annan sak.
V2G tror jag mest nätagaren har nytta av. men om man har en sommarstuga och strömmen går (vilket inte brukar vara så vanligt förr men på senare tid har de hänt fler än vad sm är accepterat).
Nice to have men de gånger man skulle behöva det är få. Så tveksam till måste. (ung som dragkrok)
Sedan kan man undra vilka som släpar ut ett helt kök i vildmarken. Men ex då man stöter på en som fått soppatorsk så kan man hjälpa denna.
Men annars när man är ute på jobb och har en dator som behöver laddning (eller är hantverkare och har en pickup med el och hydralik) men det är en helt annan sak.
V2G tror jag mest nätagaren har nytta av. men om man har en sommarstuga och strömmen går (vilket inte brukar vara så vanligt förr men på senare tid har de hänt fler än vad sm är accepterat).
Nice to have men de gånger man skulle behöva det är få. Så tveksam till måste. (ung som dragkrok)
Re: V2L ett måste?
Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2L ett måste?
Hur många är det som har anledning till att stå på Ikeas parkering i åtta timmar?Zalman3 skrev:Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Vad är det som säger att Ikea kommer fortsätta bjuda på el i många timmar ifall det blir vanligt med V2L?
Re: V2L ett måste?
Jag tror att det blir vanligt att företag sätter upp solceller på taket och låter de anställda ladda gratis eller till en mycket låg kostnad.vigge50 skrev:Hur många är det som har anledning till att stå på Ikeas parkering i åtta timmar?Zalman3 skrev:Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Vad är det som säger att Ikea kommer fortsätta bjuda på el i många timmar ifall det blir vanligt med V2L?
Om självkostnadspriset för solceller är ca 30 öre per kWh.
Varför skulle inte den anställde få ladda för 30 öre per kWh?
Jag laddar ju redan idag min elbil ibland hos min syster som har solceller.
Vem kan stoppa mig?
Kan dock tänka mig att Skattemyndigheten har åsikter.
Men hela systemet med elskatt kommer ju att haverera.
Om jag tar min elcykel till jobbet och laddar cykelbatteriet på jobbet.
Ska den elen mätas och betalas elskatt för?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2L ett måste?
Hur mycket tror du din elleverantör vill ha betalt för att vara redo att leverera enligt din huvudsäkring trots att du inte använder det? Det är ju vad elproduktion handlar om. Att vara redo för att kunderna ska belasta nätet.Zalman3 skrev:Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Gratisladda på Ikea låter som en variant av att leta pantburkar för att köpa mat.
Re: V2L ett måste?
Tror elförsörjning hemma blir mer kopplad till fast avgift och mindre efter förbrukning. Man får välja att koppla bort sig helt i så fall. Förr betalade man ju för både telefonsamtal och internet efter hur mycket man konsumerarade.Zalman3 skrev:Jag tror att det blir vanligt att företag sätter upp solceller på taket och låter de anställda ladda gratis eller till en mycket låg kostnad.vigge50 skrev:Hur många är det som har anledning till att stå på Ikeas parkering i åtta timmar?Zalman3 skrev:Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Vad är det som säger att Ikea kommer fortsätta bjuda på el i många timmar ifall det blir vanligt med V2L?
Om självkostnadspriset för solceller är ca 30 öre per kWh.
Varför skulle inte den anställde få ladda för 30 öre per kWh?
Jag laddar ju redan idag min elbil ibland hos min syster som har solceller.
Vem kan stoppa mig?
Kan dock tänka mig att Skattemyndigheten har åsikter.
Men hela systemet med elskatt kommer ju att haverera.
Om jag tar min elcykel till jobbet och laddar cykelbatteriet på jobbet.
Ska den elen mätas och betalas elskatt för?
Re: V2L ett måste?
Fredrik j skrev:Hur mycket tror du din elleverantör vill ha betalt för att vara redo att leverera enligt din huvudsäkring trots att du inte använder det? Det är ju vad elproduktion handlar om. Att vara redo för att kunderna ska belasta nätet.Zalman3 skrev:Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Gratisladda på Ikea låter som en variant av att leta pantburkar för att köpa mat.
Jag tror på följande utveckling.
Företag köper el från sol och vindparker i ett fastprisavtal.
Villaägare sätter upp egna solceller.
Visst kan man ha en koppling till elnätet.
Men elbolaget blir mera en aktör som skickar el från A till B än ett bolag som säljer el.
För grejen är att ju mera el som företag och privatpersoner producerar själv, ju dyrare blir elen från elbolaget.
Desto fler vill då producera elen själv.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2L ett måste?
Och jag tror, i takt med att mer och mer av elproduktionen kommer bli hållbar, kommer betala mer i fast avgift och mindre per kwh. Just för att bolagen förväntas sälja anslutning som bara används när det kniper.Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:Hur mycket tror du din elleverantör vill ha betalt för att vara redo att leverera enligt din huvudsäkring trots att du inte använder det? Det är ju vad elproduktion handlar om. Att vara redo för att kunderna ska belasta nätet.Zalman3 skrev:Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Gratisladda på Ikea låter som en variant av att leta pantburkar för att köpa mat.
Jag tror på följande utveckling.
Företag köper el från sol och vindparker i ett fastprisavtal.
Villaägare sätter upp egna solceller.
Visst kan man ha en koppling till elnätet.
Men elbolaget blir mera en aktör som skickar el från A till B än ett bolag som säljer el.
För grejen är att ju mera el som företag och privatpersoner producerar själv, ju dyrare blir elen från elbolaget.
Desto fler vill då producera elen själv.
Man kommer behöva justera debiteringsmetod. Kanske kommer man premiera konstant belastning?
Det skulle ju bli bäst från leverantörens synvinkel. Och att man lagrar energi man inte använder.
Re: V2L ett måste?
Låt säga att tendensen går mot att man får säkra ner till 8A och ha ett flatrate avtal.Fredrik j skrev:Och jag tror, i takt med att mer och mer av elproduktionen kommer bli hållbar, kommer betala mer i fast avgift och mindre per kwh. Just för att bolagen förväntas sälja anslutning som bara används när det kniper.Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:Hur mycket tror du din elleverantör vill ha betalt för att vara redo att leverera enligt din huvudsäkring trots att du inte använder det? Det är ju vad elproduktion handlar om. Att vara redo för att kunderna ska belasta nätet.Zalman3 skrev:Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Gratisladda på Ikea låter som en variant av att leta pantburkar för att köpa mat.
Jag tror på följande utveckling.
Företag köper el från sol och vindparker i ett fastprisavtal.
Villaägare sätter upp egna solceller.
Visst kan man ha en koppling till elnätet.
Men elbolaget blir mera en aktör som skickar el från A till B än ett bolag som säljer el.
För grejen är att ju mera el som företag och privatpersoner producerar själv, ju dyrare blir elen från elbolaget.
Desto fler vill då producera elen själv.
Man kommer behöva justera debiteringsmetod. Kanske kommer man premiera konstant belastning?
Det skulle ju bli bäst från leverantörens synvinkel. Och att man lagrar energi man inte använder.
Hur ska man då beskatta elen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2L ett måste?
På den fasta avgiften. Det förutsätter ju att du kan lagra energi eller på annat sätt sprida ut förbrukningen.Zalman3 skrev:Låt säga att tendensen går mot att man får säkra ner till 8A och ha ett flatrate avtal.Fredrik j skrev:Och jag tror, i takt med att mer och mer av elproduktionen kommer bli hållbar, kommer betala mer i fast avgift och mindre per kwh. Just för att bolagen förväntas sälja anslutning som bara används när det kniper.Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:
Hur mycket tror du din elleverantör vill ha betalt för att vara redo att leverera enligt din huvudsäkring trots att du inte använder det? Det är ju vad elproduktion handlar om. Att vara redo för att kunderna ska belasta nätet.
Gratisladda på Ikea låter som en variant av att leta pantburkar för att köpa mat.
Jag tror på följande utveckling.
Företag köper el från sol och vindparker i ett fastprisavtal.
Villaägare sätter upp egna solceller.
Visst kan man ha en koppling till elnätet.
Men elbolaget blir mera en aktör som skickar el från A till B än ett bolag som säljer el.
För grejen är att ju mera el som företag och privatpersoner producerar själv, ju dyrare blir elen från elbolaget.
Desto fler vill då producera elen själv.
Man kommer behöva justera debiteringsmetod. Kanske kommer man premiera konstant belastning?
Det skulle ju bli bäst från leverantörens synvinkel. Och att man lagrar energi man inte använder.
Hur ska man då beskatta elen?
Konstant 8A motsvarar hur stor årsförbrukning?
3*230*8=5520w *24*365=48 kWh.
Ett modernt hus skulle ju klara sig med konstant 4A vilket motsvarar en förbrukning på 24 kWh.
Eller räknar jag fel?
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 566
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: V2L ett måste?
Det borde bli 48000 kWh. 3*8A 24/7 är mycket.Fredrik j skrev:På den fasta avgiften. Det förutsätter ju att du kan lagra energi eller på annat sätt sprida ut förbrukningen.
Konstant 8A motsvarar hur stor årsförbrukning?
3*230*8=5520w *24*365=48 kWh.
Ett modernt hus skulle ju klara sig med konstant 4A vilket motsvarar en förbrukning på 24 kWh.
Eller räknar jag fel?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller