Då får dom höja avgifterna. För bolagen kostar det även att hålla spänningen i dina uttag.Zalman3 skrev:Måste bli en standard för V2G.mati skrev:Gissningsvis kommer det att kosta en rejäl slant eftersom VW räknar med att kunden kan tjäna pengar på detta. Troligen ligger det i paritet med ett stationärt batteri, dvs 100k -ish, och då blir det mindre intressant för oss. Tyvärr är ju hemmabatterier i Sverige ekonomiskt inte försvarbara och jag skulle tro att VW gör sina kalkyler utifrån tyska elpriser. För där nere lönar sig ett hemmabatteri redan idag.Zalman3 skrev:Blir intressant att se hur VW löst V2G, och vad det kostar att skaffa en wallbox som stödjer V2G.
Så det blir konkurrens om de tekniska lösningarna och därmed prispress.
Idealet vore om jag kan ladda min elbil med solceller på min jordbruksfastighet och sedan trycka in i elsystemet i vår BRF.
Eftersom vi ska skaffa IMD så borde det gå att bara debiteras för den netto elförbrukning jag har under en 12 månaders period.
Konsekvensen är att jag betalar 0kr för elen i min lägenhet.
V2L ett måste?
Moderator: Redaktion
Re: V2L ett måste?
Re: V2L ett måste?
Och ju mera elbolagen höjer sina avgifter, desto mer lönsamt blir det att inte anlita dom.Fredrik j skrev:Då får dom höja avgifterna. För bolagen kostar det även att hålla spänningen i dina uttag.Zalman3 skrev:Måste bli en standard för V2G.mati skrev:Gissningsvis kommer det att kosta en rejäl slant eftersom VW räknar med att kunden kan tjäna pengar på detta. Troligen ligger det i paritet med ett stationärt batteri, dvs 100k -ish, och då blir det mindre intressant för oss. Tyvärr är ju hemmabatterier i Sverige ekonomiskt inte försvarbara och jag skulle tro att VW gör sina kalkyler utifrån tyska elpriser. För där nere lönar sig ett hemmabatteri redan idag.Zalman3 skrev:Blir intressant att se hur VW löst V2G, och vad det kostar att skaffa en wallbox som stödjer V2G.
Så det blir konkurrens om de tekniska lösningarna och därmed prispress.
Idealet vore om jag kan ladda min elbil med solceller på min jordbruksfastighet och sedan trycka in i elsystemet i vår BRF.
Eftersom vi ska skaffa IMD så borde det gå att bara debiteras för den netto elförbrukning jag har under en 12 månaders period.
Konsekvensen är att jag betalar 0kr för elen i min lägenhet.
I vår BRF kommer vi tjäna stora pengar på att skaffa IMD.
ETT elabonnemang mot elbolaget blir mycket billigare än 185 enskilda abonnemang.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2L ett måste?
Antar att ni fortfarande vill att nätbolaget är beredda om ni plötsligt skulle få för er att belasta upp till huvudsäkringen.
Re: V2L ett måste?
Om man endast har villa och som du skriver endast skulle debiteras för nettoförbrukningen, då ser jag ingen anledning till att skaffa hemmalagring. Det skulle ju enligt dig i så fall vara nollsummespel att skicka ut elen på nätet och sen köpa tillbaka denna. Det ända som V2X skulle hjälpa till i så fall skulle vara back up vid strömavbrott.Zalman3 skrev:Måste bli en standard för V2G.mati skrev:Gissningsvis kommer det att kosta en rejäl slant eftersom VW räknar med att kunden kan tjäna pengar på detta. Troligen ligger det i paritet med ett stationärt batteri, dvs 100k -ish, och då blir det mindre intressant för oss. Tyvärr är ju hemmabatterier i Sverige ekonomiskt inte försvarbara och jag skulle tro att VW gör sina kalkyler utifrån tyska elpriser. För där nere lönar sig ett hemmabatteri redan idag.Zalman3 skrev:Blir intressant att se hur VW löst V2G, och vad det kostar att skaffa en wallbox som stödjer V2G.
Så det blir konkurrens om de tekniska lösningarna och därmed prispress.
Idealet vore om jag kan ladda min elbil med solceller på min jordbruksfastighet och sedan trycka in i elsystemet i vår BRF.
Eftersom vi ska skaffa IMD så borde det gå att bara debiteras för den netto elförbrukning jag har under en 12 månaders period.
Konsekvensen är att jag betalar 0kr för elen i min lägenhet.
Re: V2L ett måste?
Måste och måste kan vara bra att ha.
Sedan kan man undra vilka som släpar ut ett helt kök i vildmarken. Men ex då man stöter på en som fått soppatorsk så kan man hjälpa denna.
Men annars när man är ute på jobb och har en dator som behöver laddning (eller är hantverkare och har en pickup med el och hydralik) men det är en helt annan sak.
V2G tror jag mest nätagaren har nytta av. men om man har en sommarstuga och strömmen går (vilket inte brukar vara så vanligt förr men på senare tid har de hänt fler än vad sm är accepterat).
Nice to have men de gånger man skulle behöva det är få. Så tveksam till måste. (ung som dragkrok)
Sedan kan man undra vilka som släpar ut ett helt kök i vildmarken. Men ex då man stöter på en som fått soppatorsk så kan man hjälpa denna.
Men annars när man är ute på jobb och har en dator som behöver laddning (eller är hantverkare och har en pickup med el och hydralik) men det är en helt annan sak.
V2G tror jag mest nätagaren har nytta av. men om man har en sommarstuga och strömmen går (vilket inte brukar vara så vanligt förr men på senare tid har de hänt fler än vad sm är accepterat).
Nice to have men de gånger man skulle behöva det är få. Så tveksam till måste. (ung som dragkrok)
Re: V2L ett måste?
Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2L ett måste?
Hur många är det som har anledning till att stå på Ikeas parkering i åtta timmar?Zalman3 skrev:Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Vad är det som säger att Ikea kommer fortsätta bjuda på el i många timmar ifall det blir vanligt med V2L?
Re: V2L ett måste?
Jag tror att det blir vanligt att företag sätter upp solceller på taket och låter de anställda ladda gratis eller till en mycket låg kostnad.vigge50 skrev:Hur många är det som har anledning till att stå på Ikeas parkering i åtta timmar?Zalman3 skrev:Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Vad är det som säger att Ikea kommer fortsätta bjuda på el i många timmar ifall det blir vanligt med V2L?
Om självkostnadspriset för solceller är ca 30 öre per kWh.
Varför skulle inte den anställde få ladda för 30 öre per kWh?
Jag laddar ju redan idag min elbil ibland hos min syster som har solceller.
Vem kan stoppa mig?
Kan dock tänka mig att Skattemyndigheten har åsikter.
Men hela systemet med elskatt kommer ju att haverera.
Om jag tar min elcykel till jobbet och laddar cykelbatteriet på jobbet.
Ska den elen mätas och betalas elskatt för?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2L ett måste?
Hur mycket tror du din elleverantör vill ha betalt för att vara redo att leverera enligt din huvudsäkring trots att du inte använder det? Det är ju vad elproduktion handlar om. Att vara redo för att kunderna ska belasta nätet.Zalman3 skrev:Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Gratisladda på Ikea låter som en variant av att leta pantburkar för att köpa mat.
Re: V2L ett måste?
Tror elförsörjning hemma blir mer kopplad till fast avgift och mindre efter förbrukning. Man får välja att koppla bort sig helt i så fall. Förr betalade man ju för både telefonsamtal och internet efter hur mycket man konsumerarade.Zalman3 skrev:Jag tror att det blir vanligt att företag sätter upp solceller på taket och låter de anställda ladda gratis eller till en mycket låg kostnad.vigge50 skrev:Hur många är det som har anledning till att stå på Ikeas parkering i åtta timmar?Zalman3 skrev:Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Vad är det som säger att Ikea kommer fortsätta bjuda på el i många timmar ifall det blir vanligt med V2L?
Om självkostnadspriset för solceller är ca 30 öre per kWh.
Varför skulle inte den anställde få ladda för 30 öre per kWh?
Jag laddar ju redan idag min elbil ibland hos min syster som har solceller.
Vem kan stoppa mig?
Kan dock tänka mig att Skattemyndigheten har åsikter.
Men hela systemet med elskatt kommer ju att haverera.
Om jag tar min elcykel till jobbet och laddar cykelbatteriet på jobbet.
Ska den elen mätas och betalas elskatt för?
Re: V2L ett måste?
Fredrik j skrev:Hur mycket tror du din elleverantör vill ha betalt för att vara redo att leverera enligt din huvudsäkring trots att du inte använder det? Det är ju vad elproduktion handlar om. Att vara redo för att kunderna ska belasta nätet.Zalman3 skrev:Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Gratisladda på Ikea låter som en variant av att leta pantburkar för att köpa mat.
Jag tror på följande utveckling.
Företag köper el från sol och vindparker i ett fastprisavtal.
Villaägare sätter upp egna solceller.
Visst kan man ha en koppling till elnätet.
Men elbolaget blir mera en aktör som skickar el från A till B än ett bolag som säljer el.
För grejen är att ju mera el som företag och privatpersoner producerar själv, ju dyrare blir elen från elbolaget.
Desto fler vill då producera elen själv.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2L ett måste?
Och jag tror, i takt med att mer och mer av elproduktionen kommer bli hållbar, kommer betala mer i fast avgift och mindre per kwh. Just för att bolagen förväntas sälja anslutning som bara används när det kniper.Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:Hur mycket tror du din elleverantör vill ha betalt för att vara redo att leverera enligt din huvudsäkring trots att du inte använder det? Det är ju vad elproduktion handlar om. Att vara redo för att kunderna ska belasta nätet.Zalman3 skrev:Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Gratisladda på Ikea låter som en variant av att leta pantburkar för att köpa mat.
Jag tror på följande utveckling.
Företag köper el från sol och vindparker i ett fastprisavtal.
Villaägare sätter upp egna solceller.
Visst kan man ha en koppling till elnätet.
Men elbolaget blir mera en aktör som skickar el från A till B än ett bolag som säljer el.
För grejen är att ju mera el som företag och privatpersoner producerar själv, ju dyrare blir elen från elbolaget.
Desto fler vill då producera elen själv.
Man kommer behöva justera debiteringsmetod. Kanske kommer man premiera konstant belastning?
Det skulle ju bli bäst från leverantörens synvinkel. Och att man lagrar energi man inte använder.
Re: V2L ett måste?
Låt säga att tendensen går mot att man får säkra ner till 8A och ha ett flatrate avtal.Fredrik j skrev:Och jag tror, i takt med att mer och mer av elproduktionen kommer bli hållbar, kommer betala mer i fast avgift och mindre per kwh. Just för att bolagen förväntas sälja anslutning som bara används när det kniper.Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:Hur mycket tror du din elleverantör vill ha betalt för att vara redo att leverera enligt din huvudsäkring trots att du inte använder det? Det är ju vad elproduktion handlar om. Att vara redo för att kunderna ska belasta nätet.Zalman3 skrev:Det intressanta med att ha ett eluttag på sin elbil är att man kommer på helt nya användningsområden som är svåra att förutse.
Du jobbar på Ikea. Laddar gratis 8 timmar x 7,4kWh=ca 60kWh.
Sen kan du åka hem och driva ditt hus med den elen.
Gratisladda på Ikea låter som en variant av att leta pantburkar för att köpa mat.
Jag tror på följande utveckling.
Företag köper el från sol och vindparker i ett fastprisavtal.
Villaägare sätter upp egna solceller.
Visst kan man ha en koppling till elnätet.
Men elbolaget blir mera en aktör som skickar el från A till B än ett bolag som säljer el.
För grejen är att ju mera el som företag och privatpersoner producerar själv, ju dyrare blir elen från elbolaget.
Desto fler vill då producera elen själv.
Man kommer behöva justera debiteringsmetod. Kanske kommer man premiera konstant belastning?
Det skulle ju bli bäst från leverantörens synvinkel. Och att man lagrar energi man inte använder.
Hur ska man då beskatta elen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2L ett måste?
På den fasta avgiften. Det förutsätter ju att du kan lagra energi eller på annat sätt sprida ut förbrukningen.Zalman3 skrev:Låt säga att tendensen går mot att man får säkra ner till 8A och ha ett flatrate avtal.Fredrik j skrev:Och jag tror, i takt med att mer och mer av elproduktionen kommer bli hållbar, kommer betala mer i fast avgift och mindre per kwh. Just för att bolagen förväntas sälja anslutning som bara används när det kniper.Zalman3 skrev:Fredrik j skrev:
Hur mycket tror du din elleverantör vill ha betalt för att vara redo att leverera enligt din huvudsäkring trots att du inte använder det? Det är ju vad elproduktion handlar om. Att vara redo för att kunderna ska belasta nätet.
Gratisladda på Ikea låter som en variant av att leta pantburkar för att köpa mat.
Jag tror på följande utveckling.
Företag köper el från sol och vindparker i ett fastprisavtal.
Villaägare sätter upp egna solceller.
Visst kan man ha en koppling till elnätet.
Men elbolaget blir mera en aktör som skickar el från A till B än ett bolag som säljer el.
För grejen är att ju mera el som företag och privatpersoner producerar själv, ju dyrare blir elen från elbolaget.
Desto fler vill då producera elen själv.
Man kommer behöva justera debiteringsmetod. Kanske kommer man premiera konstant belastning?
Det skulle ju bli bäst från leverantörens synvinkel. Och att man lagrar energi man inte använder.
Hur ska man då beskatta elen?
Konstant 8A motsvarar hur stor årsförbrukning?
3*230*8=5520w *24*365=48 kWh.
Ett modernt hus skulle ju klara sig med konstant 4A vilket motsvarar en förbrukning på 24 kWh.
Eller räknar jag fel?
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: V2L ett måste?
Det borde bli 48000 kWh. 3*8A 24/7 är mycket.Fredrik j skrev:På den fasta avgiften. Det förutsätter ju att du kan lagra energi eller på annat sätt sprida ut förbrukningen.
Konstant 8A motsvarar hur stor årsförbrukning?
3*230*8=5520w *24*365=48 kWh.
Ett modernt hus skulle ju klara sig med konstant 4A vilket motsvarar en förbrukning på 24 kWh.
Eller räknar jag fel?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: V2L ett måste?
Naturligtvis 48000 kWh blir det ju. Respektive 24000 kWh. Tackar.Elmil skrev:Det borde bli 48000 kWh. 3*8A 24/7 är mycket.Fredrik j skrev:På den fasta avgiften. Det förutsätter ju att du kan lagra energi eller på annat sätt sprida ut förbrukningen.
Konstant 8A motsvarar hur stor årsförbrukning?
3*230*8=5520w *24*365=48 kWh.
Ett modernt hus skulle ju klara sig med konstant 4A vilket motsvarar en förbrukning på 24 kWh.
Eller räknar jag fel?
24000 kWh är ju en inte ovanlig årsförbrukning på en villa. En sån skulle då klara sig med konstant 4A.
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Re: V2L ett måste?
Alla vanligt funtade människor förstår ju nyttan!
Men har ni glömt att vi bor i Bananrepubliken Sverige?
1. Dom stora elbolagen vill inte se någon konkurrens.
Om ni har sol eller vindkraft är det hopplöst. kan tom. leda till att ni måste
betala för elen ni levererar till el-nätet!
2. Skatter, hörde jag inkomster?
måste beskattas, även potentiella inkomster, det kunde ju varit solsken den dagen.
Jämför med nästan vilket annat land i Europa där det uppmuntras och subventioneras.
Men har ni glömt att vi bor i Bananrepubliken Sverige?
1. Dom stora elbolagen vill inte se någon konkurrens.
Om ni har sol eller vindkraft är det hopplöst. kan tom. leda till att ni måste
betala för elen ni levererar till el-nätet!
2. Skatter, hörde jag inkomster?
måste beskattas, även potentiella inkomster, det kunde ju varit solsken den dagen.
Jämför med nästan vilket annat land i Europa där det uppmuntras och subventioneras.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
Re: V2L ett måste?
Givetvis är dom stora förlorarna skattmasen och elbolagen om man har egna solceller och en elbil med V2L.Erik Viking skrev:Alla vanligt funtade människor förstår ju nyttan!
Men har ni glömt att vi bor i Bananrepubliken Sverige?
1. Dom stora elbolagen vill inte se någon konkurrens.
Om ni har sol eller vindkraft är det hopplöst. kan tom. leda till att ni måste
betala för elen ni levererar till el-nätet!
2. Skatter, hörde jag inkomster?
måste beskattas, även potentiella inkomster, det kunde ju varit solsken den dagen.
Jämför med nästan vilket annat land i Europa där det uppmuntras och subventioneras.
Därför kommer väl snart en lag på att V2L förbjuds.
Skrattet fastnar i halsen när bönder tidigare förmånsbeskattades för att man hade TILLGÅNG till ved!!!
Så att starka krafter vill förbjuda V2L förvånar mig inte alls.
det kunde ju varit solsken den dagen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2L ett måste?
Finns det ett tvång att vara ansluten till elnätet? Typ som att det inte går att avsäga sig sophämtning eller vatten/avlopp?Zalman3 skrev:Givetvis är dom stora förlorarna skattmasen och elbolagen om man har egna solceller och en elbil med V2L.Erik Viking skrev:Alla vanligt funtade människor förstår ju nyttan!
Men har ni glömt att vi bor i Bananrepubliken Sverige?
1. Dom stora elbolagen vill inte se någon konkurrens.
Om ni har sol eller vindkraft är det hopplöst. kan tom. leda till att ni måste
betala för elen ni levererar till el-nätet!
2. Skatter, hörde jag inkomster?
måste beskattas, även potentiella inkomster, det kunde ju varit solsken den dagen.
Jämför med nästan vilket annat land i Europa där det uppmuntras och subventioneras.
Därför kommer väl snart en lag på att V2L förbjuds.
Skrattet fastnar i halsen när bönder tidigare förmånsbeskattades för att man hade TILLGÅNG till ved!!!
Så att starka krafter vill förbjuda V2L förvånar mig inte alls.
det kunde ju varit solsken den dagen.
Kan du inte bara säga upp ditt elnätsavtal?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: V2L ett måste?
Det finns inget tvång att vara ansluten.
Men om du avslutar din elnätsanslutning tappar du den avtalade kapaciteten, och får ställa dig i kö om nyanslutning ska göras senare. Kan vara lång kö på vissa platser.
Finns väl ingen som har åretrunt bruk av ett hus som klarar sig idag utan elnätet.
Att åka till stugan en sommarhelg och tömma sitt elbilsbatteri är förstås möjligt.
Men om du avslutar din elnätsanslutning tappar du den avtalade kapaciteten, och får ställa dig i kö om nyanslutning ska göras senare. Kan vara lång kö på vissa platser.
Finns väl ingen som har åretrunt bruk av ett hus som klarar sig idag utan elnätet.
Att åka till stugan en sommarhelg och tömma sitt elbilsbatteri är förstås möjligt.
Re: V2L ett måste?
Det är ju det jag menar. Zalman gnäller på att dom stora elbolagen fortfarande vill ha betalt fast han fixar delar av sitt elbehov själv. Men samtidigt vill han att dom ska vara beredda den dagen solen inte skiner eller han inte hinner åka ner till IKEA.Off Grid Byggaren skrev:Det finns inget tvång att vara ansluten.
Men om du avslutar din elnätsanslutning tappar du den avtalade kapaciteten, och får ställa dig i kö om nyanslutning ska göras senare. Kan vara lång kö på vissa platser.
Finns väl ingen som har åretrunt bruk av ett hus som klarar sig idag utan elnätet.
Att åka till stugan en sommarhelg och tömma sitt elbilsbatteri är förstås möjligt.
Det blir ju lite som att kräva rabatt i kassan på ICA för att man just idag inte nyttjat den manuella delikatessdisken och inte vill betala för att dom har torkad parmaskinka hängande i ett skåp. Man kanske inte gillar Parmaskinka.
Man får ta paketet.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: V2L ett måste?
V2L är riktigt cool finess tycker jag. Släpa med vedklyven ut i skogen koppla in i trefasuttaget i bilen o jobba på. Eller koppla in i bastun till en kostnad av 2-3 mil i timmen. Går absolut att strömsätta en liten verkstad eller sommarstuga, använda elverktyg på båten, ladda dina makita-grejer,motorsågar etc.etc. Bara att kunna koppla in en vettig arbetsbelysning var som helst är ju värt mycket.
Bara fantasin sätter gränser för hur användbart detta kan vara.
Jag har ju inte det paranoida draget och tror inte att myndigheterna är vår värsta fiende, så jag tror det kan bli väldigt spännande framöver.
Men jag tror ju också att bilarna kommer att börja utvecklas till drönare inom 10-20 år. V2L i ett sådant scenario är uber-cool.
Bara fantasin sätter gränser för hur användbart detta kan vara.
Jag har ju inte det paranoida draget och tror inte att myndigheterna är vår värsta fiende, så jag tror det kan bli väldigt spännande framöver.
Men jag tror ju också att bilarna kommer att börja utvecklas till drönare inom 10-20 år. V2L i ett sådant scenario är uber-cool.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: V2L ett måste?
Antagligen gillar dom inte utvecklingen att alla med elbil i framtiden är preppers utan att riktigt veta om det.Mickep skrev:Vänta tills preppersgalningarna får nys på detta.