V2L ett måste?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Fredrik j »

Off Grid Byggaren skrev:
Det finns inget tvång att vara ansluten.

Men om du avslutar din elnätsanslutning tappar du den avtalade kapaciteten, och får ställa dig i kö om nyanslutning ska göras senare. Kan vara lång kö på vissa platser.

Finns väl ingen som har åretrunt bruk av ett hus som klarar sig idag utan elnätet.

Att åka till stugan en sommarhelg och tömma sitt elbilsbatteri är förstås möjligt.
Det är ju det jag menar. Zalman gnäller på att dom stora elbolagen fortfarande vill ha betalt fast han fixar delar av sitt elbehov själv. Men samtidigt vill han att dom ska vara beredda den dagen solen inte skiner eller han inte hinner åka ner till IKEA.

Det blir ju lite som att kräva rabatt i kassan på ICA för att man just idag inte nyttjat den manuella delikatessdisken och inte vill betala för att dom har torkad parmaskinka hängande i ett skåp. Man kanske inte gillar Parmaskinka.
Man får ta paketet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Gustafsson »

V2L är riktigt cool finess tycker jag. Släpa med vedklyven ut i skogen koppla in i trefasuttaget i bilen o jobba på. Eller koppla in i bastun till en kostnad av 2-3 mil i timmen. Går absolut att strömsätta en liten verkstad eller sommarstuga, använda elverktyg på båten, ladda dina makita-grejer,motorsågar etc.etc. Bara att kunna koppla in en vettig arbetsbelysning var som helst är ju värt mycket.
Bara fantasin sätter gränser för hur användbart detta kan vara.
Jag har ju inte det paranoida draget och tror inte att myndigheterna är vår värsta fiende, så jag tror det kan bli väldigt spännande framöver.
Men jag tror ju också att bilarna kommer att börja utvecklas till drönare inom 10-20 år. V2L i ett sådant scenario är uber-cool.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Mickep »

Vänta tills preppersgalningarna får nys på detta.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: V2L ett måste?

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Vänta tills preppersgalningarna får nys på detta.
Antagligen gillar dom inte utvecklingen att alla med elbil i framtiden är preppers utan att riktigt veta om det. :)
Skriv svar