Formula E, snabbladda i 30s, 800kW

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW

Inlägg av martinot »

3 cylindrar för vår svenska sportbil:

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW

Inlägg av dd88 »

Jordad skrev:
dd88 skrev:
HelectriC skrev:
Kommer en del roliga grejer från motorsport även gällande elbilar. Senaste Merca C63 har elektrisk turbo, 4 cylindrar och batteri, en omöjlighet för bara några år sen. Verkar som de tagit tekniken från F1.
Frågan är vem den tilltänkta kunden är, finns väl ingen som vill ha en fyrcylindrig hybrid från AMG?
Fetaste Mercan någonsin är väl AMG One med 1.6 liters hybridmotor och elektrisk turbo? Jag hade gärna ägt en :D
1248522-XXL.jpg
Ja jag med, men det är en helt annan typ av bil.

En c63 säljer helt på känsla och där är åttan en betydande del. Många hade nog accepterat en sexa som i hoppet mellan e90 till f80 M3, men att sätta i en fyra är bara fel hur snabb/bra bilen än är. Samma sak som med 718.

Ur led är tiden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW

Inlägg av Jordad »

dd88 skrev:
Ja jag med, men det är en helt annan typ av bil.

En c63 säljer helt på känsla och där är åttan en betydande del. Många hade nog accepterat en sexa som i hoppet mellan e90 till f80 M3, men att sätta i en fyra är bara fel hur snabb/bra bilen än är. Samma sak som med 718.

Ur led är tiden.
Det håller jag med om. Ljudet och vridet är magiskt i AMG V8or. Men släpper Mercedes en coupé med den nya hybriddrivlinan så skulle jag få det svårt att låta bli att köpa den ändå. Eldriven och skönt tyst till vardags och en helt galet snabb AMG när man känner för det.

Ja, 718 kunde de lika gärna gjort eldriven när de slopade sexan.
Fredrik j
Inlägg: 10825
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
dd88 skrev:
Ja jag med, men det är en helt annan typ av bil.

En c63 säljer helt på känsla och där är åttan en betydande del. Många hade nog accepterat en sexa som i hoppet mellan e90 till f80 M3, men att sätta i en fyra är bara fel hur snabb/bra bilen än är. Samma sak som med 718.

Ur led är tiden.
Det håller jag med om. Ljudet och vridet är magiskt i AMG V8or. Men släpper Mercedes en coupé med den nya hybriddrivlinan så skulle jag få det svårt att låta bli att köpa den ändå. Eldriven och skönt tyst till vardags och en helt galet snabb AMG när man känner för det.

Ja, 718 kunde de lika gärna gjort eldriven när de slopade sexan.
718 har ju fått tillbaka sexan...
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW

Inlägg av StefL »

Första M3 (E30) har ju en fyra, och även om den inte alls är samma effektmonster som senare versioner är den en riktigt kul bil (har ingen själv men en släkting har en som jag haft nöjet att prova).
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Fredrik j
Inlägg: 10825
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW

Inlägg av Fredrik j »

StefL skrev:
Första M3 (E30) har ju en fyra, och även om den inte alls är samma effektmonster som senare versioner är den en riktigt kul bil (har ingen själv men en släkting har en som jag haft nöjet att prova).
Jag tror M3 E30 väger in på 1200kg.
Dom senare effektmonstren väger säkert 50% mer. Moderna, säkra bilar väger ju som bekant en del.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW

Inlägg av MWall »

StefL skrev:
Första M3 (E30) har ju en fyra, och även om den inte alls är samma effektmonster som senare versioner är den en riktigt kul bil (har ingen själv men en släkting har en som jag haft nöjet att prova).
Ja, precis. Det har gått hela varvet runt. Dock så är AMG:s bilar mer beroende av en mullrande V8:a eftersom det är en europeisk muskelbil för gatan mer än en sportbil (i de flesta fall).

Lite elakt men:

Porsche: För banan.
BMW M: För slingriga landsvägar.
Mercedes AMG: För korvkiosken.
Audi RS: För verkstaden.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Formula E, snabbladda i 30s, 800kW

Inlägg av dd88 »

MWall skrev:
StefL skrev:
Första M3 (E30) har ju en fyra, och även om den inte alls är samma effektmonster som senare versioner är den en riktigt kul bil (har ingen själv men en släkting har en som jag haft nöjet att prova).
Ja, precis. Det har gått hela varvet runt. Dock så är AMG:s bilar mer beroende av en mullrande V8:a eftersom det är en europeisk muskelbil för gatan mer än en sportbil (i de flesta fall).

Lite elakt men:

Porsche: För banan.
BMW M: För slingriga landsvägar.
Mercedes AMG: För korvkiosken.
Audi RS: För verkstaden.
Audi RS4 och uppåt är väl autobahn-lok om inte annat, och bankrånarens favoritbil :)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar