OfarligTesla skrev:Jordad skrev:
Nej det som man diskuterar här är kostnaden för hårdvara. Värdet för den självkörande funktionen vilket Tesla säljer blir långt mycket högre.
Teslas kostnad för sitt "autonomous system" är redan mycket lägre än vad Mobileye hoppas åstadkomma först 2024-25. För en robotaxi spelar den kostnaden inte jättestor roll men det är ändå talande att Tesla redan nu fokuserar på att maximera förtjänst.
Fast det stämmer ju bara om det inte finns konkurrenter. Om MobilEye har ett system de kan sälja till biltillverkare för 2-3k USD så kan biltillverkarna enkelt ta mindre betalt än Teslas 10k USD (dagens pris) och ändå gå med bra vinst på det. Så om Teslas system inte ger något ytterligare eller är markant bättre så kommer de ju tvingas sänka priserna.
Det MobilEye säljer är inte ett "komplett kit" för ADAS eller självkörande teknik,
inget du kan stoppa in enkelt i en Vovlo 245.
Det är ett system med ett antal utgångar som i enklaste fallet säger höj/sänk hastigheten sväng vänster/höger
för att stannat i körfältet (ADAS) samt adaptiv hastighets funktion.
Lagom svårt reglertekniskt problem så människorna i bilen inte blir vettskrämda eller åksjuka.
Som förare har väl dom flesta tröttnat på den sega accelerationen när en bil lämnar filen rakt fram.
Volvo Cars (VCC) är en gammal kund till MobilEye, VCC har ca 200 egna mjukvaru utvecklare
för att anpassa "kitet" till deras bilar.
VCC har tillsammans med Autoliv redan plöjt ner ett antal miljarder i utvecklingskostnader,
ledningen trodde att det var nått dom kunde fixa själva.
Se historian i bolagen Zenuity och numera ZenseAct.
I fallet självkörande (level 3+) är det mycker mer komplext, biltillverkaren får en del statistik som dom måste ta hand om själva,
tex. köra i diket eller köra över en skolklass.
Ett exempel, en journalist frågade chefen för Daimler (ink Mercedes) hur bilen skulle
välja i ett liknande fall, han sa tvärsäkert direkt att bilföraren/bilens säkerhet alltid har högst prio,
bara några dagar senare kom en fullständig pudel.
Finns en massa luriga riktiga fall, där det måste finnas hårdkodade beslut vad bilen skall göra,
beslut som måste skrivas i ett tradionellt programmeringsspråk, detta får/kan inte lämnas
över till en AI soppa.
En olycka måste gå att återskapa till 100%
Den första delen att försöka få fram information om vad som händer runt bilen och vad som är "farligt"
är det mest "fräcka" området det är där man använder AI eller Deep Learning, ML mm.
Resultate är tex. 59% att det är en hund i kamerabilden.
Men Biltillverkaren är den som måste skriva koden som utan tvekan tar beslutet att svänga/gasa eller bromsa.
Om ni kikar på YT för FSD BETA så ser ni en massa siffror som fladdrar upp och ner,
ni kanske själva upplevt fantom bromsningar, det måste filtreras bort och ett beslut måste fattas,
bilen kan inte hålla på att gasa bromsa svänga flera ggr i sekunden.
Här i goa Götet finns ju ett fordonskluster på Lindholmen,
vill ni få en rolig stund och se var tekniken står nu, besök Lindholmen en vardag,
stanna tex. vid hållplatsen Regnbågsgatan.
Det går små "självkörande" "bussar" med plats för ca 8 pers, massor med kameror runt om kring, ev. en Lidar.
Dom går från en parkering några hundra meter till centrum av kontorsområdet, dom kör på allmän gata,
Man promenerar snabbare, roande men skrämmande bild av tekniken.
AI föraren kör är som en lätt dement åldring som glömt glasögonen och behöver gå på toa.
En annan lustig historia, i Australien sker väldigt många olyckor med Känguru, lite som med våra Älgar.
Volvo säger att dom kan upptäcka en Älg väldigt tidigt och undvika en olycka.
VCC höll på ett helt år down under innan dom gav upp!
En stor känguru kan göra hopp på upp till 3 meter rakt upp och över 7 meter från stillasittande,
fullständigt oberäkneligt.