MobilEye's CEO: Autonomipaket för 2-3k USD 2025

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: MobilEye's CEO: Autonomipaket för 2-3k USD 2025

Inlägg av Jordad »

OfarligTesla skrev:
Jordad skrev:
Nej det som man diskuterar här är kostnaden för hårdvara. Värdet för den självkörande funktionen vilket Tesla säljer blir långt mycket högre.

Teslas kostnad för sitt "autonomous system" är redan mycket lägre än vad Mobileye hoppas åstadkomma först 2024-25. För en robotaxi spelar den kostnaden inte jättestor roll men det är ändå talande att Tesla redan nu fokuserar på att maximera förtjänst.
Fast det stämmer ju bara om det inte finns konkurrenter. Om MobilEye har ett system de kan sälja till biltillverkare för 2-3k USD så kan biltillverkarna enkelt ta mindre betalt än Teslas 10k USD (dagens pris) och ändå gå med bra vinst på det. Så om Teslas system inte ger något ytterligare eller är markant bättre så kommer de ju tvingas sänka priserna.
Ja fast det handlar inte om det. Det här handlar bara om kostnaden för Mobileyes hårdvara. Vad kostnaden blir för att ta del av autonomi levererat av Mobileye vet vi ingenting om ännu. Självkörande funktioner brukar vara rätt dyra som tillval och utvecklare kommer nog vilja ha igen utvecklingskostnaden för mjukvaran. Vad kostnaden är för hårdvaran är försumligt i jämförelse.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: MobilEye's CEO: Autonomipaket för 2-3k USD 2025

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
OfarligTesla skrev:
Jordad skrev:
Nej det som man diskuterar här är kostnaden för hårdvara. Värdet för den självkörande funktionen vilket Tesla säljer blir långt mycket högre.

Teslas kostnad för sitt "autonomous system" är redan mycket lägre än vad Mobileye hoppas åstadkomma först 2024-25. För en robotaxi spelar den kostnaden inte jättestor roll men det är ändå talande att Tesla redan nu fokuserar på att maximera förtjänst.
Fast det stämmer ju bara om det inte finns konkurrenter. Om MobilEye har ett system de kan sälja till biltillverkare för 2-3k USD så kan biltillverkarna enkelt ta mindre betalt än Teslas 10k USD (dagens pris) och ändå gå med bra vinst på det. Så om Teslas system inte ger något ytterligare eller är markant bättre så kommer de ju tvingas sänka priserna.
Ja fast det handlar inte om det. Det här handlar bara om kostnaden för Mobileyes hårdvara. Vad kostnaden blir för att ta del av autonomi levererat av Mobileye vet vi ingenting om ännu. Självkörande funktioner brukar vara rätt dyra som tillval och utvecklare kommer nog vilja ha igen utvecklingskostnaden för mjukvaran. Vad kostnaden är för hårdvaran är försumligt i jämförelse.

Gäller att maximera intäkterna. Utvecklingskostnaden för mjukvaran är ju vad den är oavsett hur många som köper. Är ju bättre att sälja det till 100 miljoner bilar för 5 tusen än att sälja det till 1 miljon bilar för 100 tusen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: MobilEye's CEO: Autonomipaket för 2-3k USD 2025

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Nej det som man diskuterar här är kostnaden för hårdvara. Värdet för den självkörande funktionen vilket Tesla säljer blir långt mycket högre.
Vad är det exakt som får dig att kill-gissa detta?

Frågan var när konsumenter kan köpa en bil med autonom teknik. Jag har väldigt svårt att tro att han svarar vad hårdvaran kostar för en biltillverkare i den kontexten. Teslas hårdvara kostar inte 10k USD idag men siffran är ju en tydlig vinkning till Teslas prissätting av FSD... Det är några billiga kameror och sensorer och en enkel dator. Max några hundra dollar för hela skiten i tillverkningskostnad.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: MobilEye's CEO: Autonomipaket för 2-3k USD 2025

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Nej det som man diskuterar här är kostnaden för hårdvara. Värdet för den självkörande funktionen vilket Tesla säljer blir långt mycket högre.
Vad är det exakt som får dig att kill-gissa detta?

Frågan var när konsumenter kan köpa en bil med autonom teknik. Jag har väldigt svårt att tro att han svarar vad hårdvaran kostar för en biltillverkare i den kontexten. Teslas hårdvara kostar inte 10k USD idag men siffran är ju en tydlig vinkning till Teslas prissätting av FSD... Det är några billiga kameror och sensorer och en enkel dator. Max några hundra dollar för hela skiten i tillverkningskostnad.
Ja mjukvaran är det som kostar för Tesla. Det är samma för Mobileye men de har dessutom väldigt dyra sensorer och datorer idag och hela paketet kostar ca 10t dollar. Lidar och även datorerna kommer bli billigare när Mobileye påbörjar massproduktion. Då kommer kostnaden för deras hårdvara sjunka till de siffror som nämns i artikeln.

Men självkörande funktioner är framförallt ett mjukvaruproblem och vad kostnaden kommer bli för att få tillgång till Mobileyes mjukvara vet vi ingenting om ännu.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: MobilEye's CEO: Autonomipaket för 2-3k USD 2025

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Nej det som man diskuterar här är kostnaden för hårdvara. Värdet för den självkörande funktionen vilket Tesla säljer blir långt mycket högre.
Vad är det exakt som får dig att kill-gissa detta?

Frågan var när konsumenter kan köpa en bil med autonom teknik. Jag har väldigt svårt att tro att han svarar vad hårdvaran kostar för en biltillverkare i den kontexten. Teslas hårdvara kostar inte 10k USD idag men siffran är ju en tydlig vinkning till Teslas prissätting av FSD... Det är några billiga kameror och sensorer och en enkel dator. Max några hundra dollar för hela skiten i tillverkningskostnad.
Ja mjukvaran är det som kostar för Tesla. Det är samma för Mobileye men de har dessutom väldigt dyra sensorer och datorer idag och hela paketet kostar ca 10t dollar. Lidar och även datorerna kommer bli billigare när Mobileye påbörjar massproduktion. Då kommer kostnaden för deras hårdvara sjunka till de siffror som nämns i artikeln.

Men självkörande funktioner är framförallt ett mjukvaruproblem och vad kostnaden kommer bli för att få tillgång till Mobileyes mjukvara vet vi ingenting om ännu.
Förutom då att jag litar mer på MobilEyes CEO projektioner, baserat på verkliga avtal, än dina gissningar och spekulationer ;)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: MobilEye's CEO: Autonomipaket för 2-3k USD 2025

Inlägg av OfarligTesla »

Jordad skrev:
Ja fast det handlar inte om det. Det här handlar bara om kostnaden för Mobileyes hårdvara. Vad kostnaden blir för att ta del av autonomi levererat av Mobileye vet vi ingenting om ännu. Självkörande funktioner brukar vara rätt dyra som tillval och utvecklare kommer nog vilja ha igen utvecklingskostnaden för mjukvaran. Vad kostnaden är för hårdvaran är försumligt i jämförelse.
Var ser du att det bara är hårdvaran som kostar 2-3k USD? MobiEye levererar ju nämligen sina system med mjukvara så vitt jag vet och uttalandet gällde ju just priset på system. Så du får gärna presentera en källa för dina spekulationer.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: MobilEye's CEO: Autonomipaket för 2-3k USD 2025

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Förutom då att jag litar mer på MobilEyes CEO projektioner, baserat på verkliga avtal, än dina gissningar och spekulationer ;)
Det här handlar bara om hårdvaran. Det är ingen gissning. Mjukvaran är det svåra när det kommer till autonomi. Det är inte heller en gissning. Den artikel som länkades till ovan var tyvärr bakom en betalvägg för mig men det finns en hel hög artiklar med liknande information som tex den här: https://venturebeat.com/2020/05/28/mobi ... et-around/
Mobileye is aiming to deploy robo-taxi fleets in three major cities — Tel Aviv; Paris; and Daegu City, South Korea — by 2022, with the hardware cost per robo-taxi coming in at around $10,000 to $15,000 per vehicle. (By 2025, Mobileye is aiming to bring the cost of a self-driving system below $5,000.) In the interim, the plan is to deploy dozens of vehicles with unrestricted travel between destinations in Israel ahead of a rollout across the country, potentially alongside the launch of a China-based service in partnership with Beijing Public Transport Corporation and Beijing Beytai.
Hårdvaran som diskuteras här kommer användas i robotaxis och Mobileye kommer ta betalt för mjukvaran genom den avgift som resenärer i robotaxis kommer tvingas betala. Robotaxis kommer inte vara gratis att åka. Det är inte heller en gissning ;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: MobilEye's CEO: Autonomipaket för 2-3k USD 2025

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Den artikel som länkades till ovan var tyvärr bakom en betalvägg för mig
Slå på Private browsing eller prova en annan browser så går det nog fint.

Edit: Eller använd denna länk: https://outline.com/4p4LGs

I övrigt: Vi får väl se. Jag tror inte 'normala' konsumenter kommer att behöva betala mer än 30 k för självkörning L2 2025. Inget kommer ju att vara L5 legalt 2025 i konsumentbilar.
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
Ort: Goteborg

Re: MobilEye's CEO: Autonomipaket för 2-3k USD 2025

Inlägg av Erik Viking »

OfarligTesla skrev:
Jordad skrev:
Nej det som man diskuterar här är kostnaden för hårdvara. Värdet för den självkörande funktionen vilket Tesla säljer blir långt mycket högre.

Teslas kostnad för sitt "autonomous system" är redan mycket lägre än vad Mobileye hoppas åstadkomma först 2024-25. För en robotaxi spelar den kostnaden inte jättestor roll men det är ändå talande att Tesla redan nu fokuserar på att maximera förtjänst.
Fast det stämmer ju bara om det inte finns konkurrenter. Om MobilEye har ett system de kan sälja till biltillverkare för 2-3k USD så kan biltillverkarna enkelt ta mindre betalt än Teslas 10k USD (dagens pris) och ändå gå med bra vinst på det. Så om Teslas system inte ger något ytterligare eller är markant bättre så kommer de ju tvingas sänka priserna.
Det MobilEye säljer är inte ett "komplett kit" för ADAS eller självkörande teknik,
inget du kan stoppa in enkelt i en Vovlo 245.

Det är ett system med ett antal utgångar som i enklaste fallet säger höj/sänk hastigheten sväng vänster/höger
för att stannat i körfältet (ADAS) samt adaptiv hastighets funktion.
Lagom svårt reglertekniskt problem så människorna i bilen inte blir vettskrämda eller åksjuka.

Som förare har väl dom flesta tröttnat på den sega accelerationen när en bil lämnar filen rakt fram.

Volvo Cars (VCC) är en gammal kund till MobilEye, VCC har ca 200 egna mjukvaru utvecklare
för att anpassa "kitet" till deras bilar.

VCC har tillsammans med Autoliv redan plöjt ner ett antal miljarder i utvecklingskostnader,
ledningen trodde att det var nått dom kunde fixa själva.
Se historian i bolagen Zenuity och numera ZenseAct.

I fallet självkörande (level 3+) är det mycker mer komplext, biltillverkaren får en del statistik som dom måste ta hand om själva,
tex. köra i diket eller köra över en skolklass.

Ett exempel, en journalist frågade chefen för Daimler (ink Mercedes) hur bilen skulle
välja i ett liknande fall, han sa tvärsäkert direkt att bilföraren/bilens säkerhet alltid har högst prio,
bara några dagar senare kom en fullständig pudel.

Finns en massa luriga riktiga fall, där det måste finnas hårdkodade beslut vad bilen skall göra,
beslut som måste skrivas i ett tradionellt programmeringsspråk, detta får/kan inte lämnas
över till en AI soppa.

En olycka måste gå att återskapa till 100%

Den första delen att försöka få fram information om vad som händer runt bilen och vad som är "farligt"
är det mest "fräcka" området det är där man använder AI eller Deep Learning, ML mm.
Resultate är tex. 59% att det är en hund i kamerabilden.

Men Biltillverkaren är den som måste skriva koden som utan tvekan tar beslutet att svänga/gasa eller bromsa.

Om ni kikar på YT för FSD BETA så ser ni en massa siffror som fladdrar upp och ner,
ni kanske själva upplevt fantom bromsningar, det måste filtreras bort och ett beslut måste fattas,
bilen kan inte hålla på att gasa bromsa svänga flera ggr i sekunden.

Här i goa Götet finns ju ett fordonskluster på Lindholmen,
vill ni få en rolig stund och se var tekniken står nu, besök Lindholmen en vardag,
stanna tex. vid hållplatsen Regnbågsgatan.

Det går små "självkörande" "bussar" med plats för ca 8 pers, massor med kameror runt om kring, ev. en Lidar.
Dom går från en parkering några hundra meter till centrum av kontorsområdet, dom kör på allmän gata,

Man promenerar snabbare, roande men skrämmande bild av tekniken.

AI föraren kör är som en lätt dement åldring som glömt glasögonen och behöver gå på toa.

En annan lustig historia, i Australien sker väldigt många olyckor med Känguru, lite som med våra Älgar.
Volvo säger att dom kan upptäcka en Älg väldigt tidigt och undvika en olycka.
VCC höll på ett helt år down under innan dom gav upp!
En stor känguru kan göra hopp på upp till 3 meter rakt upp och över 7 meter från stillasittande,
fullständigt oberäkneligt.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Skriv svar