Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Håller inte med.
4. Bonus/malus favoriserar nybilsförsäljning på elbilssidan och håller tillbaka på den fossila. Det leder till en obalans som gör att begpriserna på fossilt hålls uppe.
SVAR:
Ser man på utvecklingen i Norge så är nu försäljningen för diesel plus bensinbolag under 10% av nybilsförsäljningen.
Det innebär en påskyndning av mackdöden. Och att serviceverkstad läggs ner.

Vissa bilfabrikat i Norge har sagt att de slutar med fossilbilsförsäljning medans andra säger att de ska fortsätta ett tag till.
Dock kan man ifrågasätta hur länge fossilbilsförsäljningen kan fortgå. Om en underleverantör ser sin försäljning halveras för varje år, hur länge går det innan han försvinner?
Det pratas om att när en fabrik har en beläggningsgrad på under 70%, då går man med förlust.

Dessutom skärps avgaskraven för varje år.
När garantin gått ut blir det en mardröm för fossilbils ägaren. Hela avgassystemet kan kosta över 100.000kr.
Och ju mer avancerat det blir, desto mer kan krångla.
Blir fel att jämföra med Norge. Där ökar inte malus på samma sätt som i Sverige. Resultatet blir att när nybilspriset hos oss hela tiden ökar så drar det med sig begagnatpriserna. Man kan säga att det blir inflation på malusbilar.
Några stora prisfall har vi inte sett. Tvärt om har ju malus ökat efterfrågan på begagnade bilar.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Inlägg av Fredrik j »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Ja en som idag kör en Volvo 850 blir jätteglad i en Seat Mii. Enligt dig ersätter en Mii vilken som helst avasbil. Hur många veckor behöver din syster för att åka från Umeå till Malmö och tillbaka med sin Mii. Att hon klarar sig med en sån är inget konstigt när hon inte kör mer än till Ica . Vi är många som vill ha lite mer bil än Mii kan erbjuda. Nej du får försöka en gång till. Jag vet att du kan bättre.
Om man vill köra för max 19kr per mil.
Då hittade jag en Nissan Micra från 2010 för 22.000kr.
Den kostar 19kr per mil enligt konsumentverket.

Vilken bil kör du hellre:
1. Nissan Micra från 2010
2. En ny Seat Mii
Kostar inte en ny seat mii 29kr/mil enligt konsumentverket?
Hur var det med milkostnad för Seat Mii? 19 eller 29kr/mil.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Inlägg av NiklasTesla »

nek0 skrev:
Alfa skrev:
nek0 skrev:
Ja en som idag kör en Volvo 850 blir jätteglad i en Seat Mii. Enligt dig ersätter en Mii vilken som helst avasbil. Hur många veckor behöver din syster för att åka från Umeå till Malmö och tillbaka med sin Mii. Att hon klarar sig med en sån är inget konstigt när hon inte kör mer än till Ica . Vi är många som vill ha lite mer bil än Mii kan erbjuda. Nej du får försöka en gång till. Jag vet att du kan bättre.
Du har rätt. Om man har lite pengar och behöver en stor bil finns det inte så mycket elbilar att välja på. Då är en gammal Volvo ett vettigt köp givet att man inte kör då många mil om året. Folk som köper nya bilar brukar ha en bättre ekonomisk situation än snittet och merkostnaden för en elbil är då överkomlig. De flesta bilar köps som tjänstebilar. Kör man mycket blir elbilen billigare. Efter några år kommer det finnas stora billiga elbilar att köpa begagnade. Att idag köpa en ny avgasbil känns riskabelt med tanke på risken för enorm värdeminskning.
Detta fick jag höra många gånger 2018 när jag skrev att jag köpt en Skoda diesel. Nu när jag byte in den fick vi resultatet av min dumhet med bilvalet. Efter 39månader och 4800mil kom domen värdeminskningen 66 000kr eller 22,22% Vilken elbil som motsvarar en Superb skulle jag haft för att förlora mindre ? Vad som händer om 3 år har vi ingen aning. Vi kan gissa, men vem av oss gissar bäst? Nu har jag kört 10 dagar min laddhybrid och är nöjd med bilvalet. 40mil på el och 0mm på bensin (vet inte hur bensinmotorn låter)
Jag har ca15% värdeminskning på min Model 3 LR efter 24mån och +8000 mil och har endast lagt ca 3000sek på el och ca 500sek på service så för mig har det blivit rejält mycket billigare per mil och per månad att gå från diesel (Skoda Rapid 5år gammal) till ny Tesla elbil. Innan dieselbilen hade jag en Golf GTE plug-in hybrid som jag byte till dieseln delvis då bilen drog ca 100% mer än spec.

MVH
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Inlägg av Elix747 »

NiklasTesla skrev:
nek0 skrev:
Alfa skrev:
nek0 skrev:
Ja en som idag kör en Volvo 850 blir jätteglad i en Seat Mii. Enligt dig ersätter en Mii vilken som helst avasbil. Hur många veckor behöver din syster för att åka från Umeå till Malmö och tillbaka med sin Mii. Att hon klarar sig med en sån är inget konstigt när hon inte kör mer än till Ica . Vi är många som vill ha lite mer bil än Mii kan erbjuda. Nej du får försöka en gång till. Jag vet att du kan bättre.
Du har rätt. Om man har lite pengar och behöver en stor bil finns det inte så mycket elbilar att välja på. Då är en gammal Volvo ett vettigt köp givet att man inte kör då många mil om året. Folk som köper nya bilar brukar ha en bättre ekonomisk situation än snittet och merkostnaden för en elbil är då överkomlig. De flesta bilar köps som tjänstebilar. Kör man mycket blir elbilen billigare. Efter några år kommer det finnas stora billiga elbilar att köpa begagnade. Att idag köpa en ny avgasbil känns riskabelt med tanke på risken för enorm värdeminskning.
Detta fick jag höra många gånger 2018 när jag skrev att jag köpt en Skoda diesel. Nu när jag byte in den fick vi resultatet av min dumhet med bilvalet. Efter 39månader och 4800mil kom domen värdeminskningen 66 000kr eller 22,22% Vilken elbil som motsvarar en Superb skulle jag haft för att förlora mindre ? Vad som händer om 3 år har vi ingen aning. Vi kan gissa, men vem av oss gissar bäst? Nu har jag kört 10 dagar min laddhybrid och är nöjd med bilvalet. 40mil på el och 0mm på bensin (vet inte hur bensinmotorn låter)
Jag har ca15% värdeminskning på min Model 3 LR efter 24mån och +8000 mil och har endast lagt ca 3000sek på el och ca 500sek på service så för mig har det blivit rejält mycket billigare per mil och per månad att gå från diesel (Skoda Rapid 5år gammal) till ny Tesla elbil. Innan dieselbilen hade jag en Golf GTE plug-in hybrid som jag byte till dieseln delvis då bilen drog ca 100% mer än spec.

MVH
Jag räknar med ca 25% värdeminskning (24mån 7000mil.) kostade 630ksek ny (efter bidrag) och kanske värd ca 470 nu? Det är ju bra ändå. Uppskattar ca 19000 kr för el, 20000 kr försäkring och 1000 kr service (torkarblad, luftfilter).
För mig är detta Dyrare än min Volvo v60 diesel. Men det är det värt alla dagar i veckan.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Syrran sålde sin elbil för 14 dagar sedan. Hög efterfrågan gjorde att den såldes på några dagar. Hon köpte den 2017 och hade den drygt 4 år. Den sjönk 50.000kr. Det blir ca 1.041kr i värdeminskning per månad.
Riktigt bra. Helt klart ett mycket billigt bilägande med både låg drivmedelskostnad och minimal värdeminskning. Hade inte väntat mig att tappet skulle vara så litet. Är ju inte mycket bil man får för privatleasing för 1000.-/mån.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
Jag har ca15% värdeminskning på min Model 3 LR efter 24mån och +8000 mil och har endast lagt ca 3000sek på el och ca 500sek på service så för mig har det blivit rejält mycket billigare per mil och per månad att gå från diesel (Skoda Rapid 5år gammal) till ny Tesla elbil. Innan dieselbilen hade jag en Golf GTE plug-in hybrid som jag byte till dieseln delvis då bilen drog ca 100% mer än spec.

MVH
Riktigt låg värdeminskning här också. Många elbilar verkar ha stått sig väldigt väl värdemässigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Inlägg av MattiasH »

Fredrik j skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Ja en som idag kör en Volvo 850 blir jätteglad i en Seat Mii. Enligt dig ersätter en Mii vilken som helst avasbil. Hur många veckor behöver din syster för att åka från Umeå till Malmö och tillbaka med sin Mii. Att hon klarar sig med en sån är inget konstigt när hon inte kör mer än till Ica . Vi är många som vill ha lite mer bil än Mii kan erbjuda. Nej du får försöka en gång till. Jag vet att du kan bättre.
Om man vill köra för max 19kr per mil.
Då hittade jag en Nissan Micra från 2010 för 22.000kr.
Den kostar 19kr per mil enligt konsumentverket.

Vilken bil kör du hellre:
1. Nissan Micra från 2010
2. En ny Seat Mii
Kostar inte en ny seat mii 29kr/mil enligt konsumentverket?
Hur var det med milkostnad för Seat Mii? 19 eller 29kr/mil.
15kr/mil
https://msverige.se/allt-om-bilen/teste ... -electric/

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Inlägg av Fredrik j »

MattiasH skrev:
Fredrik j skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
nek0 skrev:
Ja en som idag kör en Volvo 850 blir jätteglad i en Seat Mii. Enligt dig ersätter en Mii vilken som helst avasbil. Hur många veckor behöver din syster för att åka från Umeå till Malmö och tillbaka med sin Mii. Att hon klarar sig med en sån är inget konstigt när hon inte kör mer än till Ica . Vi är många som vill ha lite mer bil än Mii kan erbjuda. Nej du får försöka en gång till. Jag vet att du kan bättre.
Om man vill köra för max 19kr per mil.
Då hittade jag en Nissan Micra från 2010 för 22.000kr.
Den kostar 19kr per mil enligt konsumentverket.

Vilken bil kör du hellre:
1. Nissan Micra från 2010
2. En ny Seat Mii
Kostar inte en ny seat mii 29kr/mil enligt konsumentverket?
Hur var det med milkostnad för Seat Mii? 19 eller 29kr/mil.
15kr/mil
https://msverige.se/allt-om-bilen/teste ... -electric/

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Konsumentverket räknar 1500 mil/år och landar på 29kr/mil. msverige räknar med 2000mil på tre år.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu är vi igång med laddsystemet på godsterminalen.

Ska bli spännande att se hur många ellastbilar det kommer dyka upp framöver.

150 kW DC-laddare på stora terminalen och 22 kW AC-laddare vid lastkajen för 3,5 tons bilarna som ofta parkeras där över natten.

En strömskena är framdragen som klarar 550 kW maxeffekt, och alla laddboxar med 2x22kW är ansluta till strömskenan över egna effektbrytare.

Jag är lite orolig för att laddkablarna ska köras sönder. Att de är så långa beror på avsaknaden av standard för var laddporten ska sitta på alla lastbilarna.
AC-laddning.jpg
DC-laddning.jpg
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Inlägg av mickeisol »

jahaja,

Om en tesla semi drar ungefär 6-7kwh/mil och man ska ladda en lastbil med 150 kw effekt så får man i ungefär 23 mil i timmen.

vad drar dom här lastbilarna?
Hur länge kan lastbilarna stå där.

kommer det att funka med elförsörjningen (håller ni till i SE1,SE2)?

Bara lite nyfiken
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det kan tyckas vara lågt med 150 kW.

Men det här är i Stockholm och bilarna har max 8-10 mil körsträcka på en distributionsrunda.

De laddar fullt på natten och kör en förmiddagstur, kommer in och har lunchpaus och toppar upp. Då kan de sedan köra eftermiddagens tur.

Har inte så mycket data på Enride bilarna. De har 600 volts batterispänning men verkar inte ladda över 150 kW .

Efter lång hård förhandling med elnätsägaren har vi fått använda ostrypta laddare.

Så vi får väl hoppas att de kan leverera.
niklas12
Inlägg: 2537
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Inlägg av niklas12 »

mickeisol skrev:
jahaja,

Om en tesla semi drar ungefär 6-7kwh/mil och man ska ladda en lastbil med 150 kw effekt så får man i ungefär 23 mil i timmen.

vad drar dom här lastbilarna?
Hur länge kan lastbilarna stå där.

kommer det att funka med elförsörjningen (håller ni till i SE1,SE2)?

Bara lite nyfiken
Siffrorna kring förbrukningen på tesla semi som jag hört är 2kwh/mile dvs ca 12,5kwh/10km

https://www.tesla.com/semi
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Inlägg av mickeisol »

niklas12 skrev:
mickeisol skrev:
jahaja,

Om en tesla semi drar ungefär 6-7kwh/mil och man ska ladda en lastbil med 150 kw effekt så får man i ungefär 23 mil i timmen.

vad drar dom här lastbilarna?
Hur länge kan lastbilarna stå där.

kommer det att funka med elförsörjningen (håller ni till i SE1,SE2)?

Bara lite nyfiken
Siffrorna kring förbrukningen på tesla semi som jag hört är 2kwh/mile dvs ca 12,5kwh/10km

https://www.tesla.com/semi

Ja fel med matten här det ska såklart vara 12,5 kwh

Men det blir ju lite problematiskt med lastbilar tider och effekt i en tid med effektbrist etc i delar av landet.

Det kommer att behövas många megapack för att accumulera ström till lastbilarna ifall man inte vill ha gigantiska serviser
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4867
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Inlägg av chaffis75 »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu är vi igång med laddsystemet på godsterminalen.

Ska bli spännande att se hur många ellastbilar det kommer dyka upp framöver.

150 kW DC-laddare på stora terminalen och 22 kW AC-laddare vid lastkajen för 3,5 tons bilarna som ofta parkeras där över natten.

En strömskena är framdragen som klarar 550 kW maxeffekt, och alla laddboxar med 2x22kW är ansluta till strömskenan över egna effektbrytare.

Jag är lite orolig för att laddkablarna ska köras sönder. Att de är så långa beror på avsaknaden av standard för var laddporten ska sitta på alla lastbilarna.
AC-laddning.jpg
DC-laddning.jpg
Igår lyssnade jag på ett kortare föredrag av en säljare från Scania.. Han nämnde att den komma de mega charge standarden för lastbilar kommer inkludera lag på att ladd uttaget ska sitta på höger sida strax bakom förrarhytten.. De har inte uttaget så idag man han sa att man kommer anpassa detta ganska snart och då även för vanlige CCS laddning.
Men bra de blir lag på detta inom EU..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
backe
Inlägg: 1703
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Lastbilar på el-snart billigare än diesel

Inlägg av backe »

niklas12 skrev:
mickeisol skrev:
jahaja,

Om en tesla semi drar ungefär 6-7kwh/mil och man ska ladda en lastbil med 150 kw effekt så får man i ungefär 23 mil i timmen.

vad drar dom här lastbilarna?
Hur länge kan lastbilarna stå där.

kommer det att funka med elförsörjningen (håller ni till i SE1,SE2)?

Bara lite nyfiken
Siffrorna kring förbrukningen på tesla semi som jag hört är 2kwh/mile dvs ca 12,5kwh/10km
https://www.tesla.com/semi

Får den ett batteripack på 1000 kWh då?
Måste bli ganska mycket sämre marginaler på den då jämfört med personbilarna om priset på 180 000$ som cirkulerar stämmer. Blir som två Model S men 10 ggr batterikapacitet.
Skriv svar