Appar/RFID vs Blipp/plug&charge

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Appar/RFID vs Blipp/plug&charge

Inlägg av Hmpftfhdns »

Anders Ygeman ser att en lösning behöver komma på plats i två steg. Innan 2021 är slut vill han att det ska vara möjligt att betala med ett vanligt kreditkort, utan krav på appar eller laddbrickor. Det naturliga steget efter det är en Plug & Charge-lösning där bilen själv identifierar sig direkt mot laddstolpen.

Den samlade branschen ser en annan lösning. De menar att appar är den bästa lösningen. Det håller nere kostnaderna, möjliggör incitament baserade på elbilisterna laddvanor och förenklar kommunikationen kring status på tillgängliga laddstolpar.
https://alltomelbil.se/enhetlig-betalni ... -overrens/
Så tydligt att svenska laddföretagen tycker det är viktigare att låsa in kunderna till just sitt nätverk än att göra det smidigt för dem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11565
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Appar/RFID vs Blipp/plug&charge

Inlägg av martinot »

Hmpftfhdns skrev:
Anders Ygeman ser att en lösning behöver komma på plats i två steg. Innan 2021 är slut vill han att det ska vara möjligt att betala med ett vanligt kreditkort, utan krav på appar eller laddbrickor. Det naturliga steget efter det är en Plug & Charge-lösning där bilen själv identifierar sig direkt mot laddstolpen.

Den samlade branschen ser en annan lösning. De menar att appar är den bästa lösningen. Det håller nere kostnaderna, möjliggör incitament baserade på elbilisterna laddvanor och förenklar kommunikationen kring status på tillgängliga laddstolpar.
https://alltomelbil.se/enhetlig-betalni ... -overrens/
Så tydligt att svenska laddföretagen tycker det är viktigare att låsa in kunderna till just sitt nätverk än att göra det smidigt för dem.
Absolut. Detta otyg med apphelveten på telefoner, diverse specialladdkort och unika laddbrickor är ett enda stort scam från laddnätsföretagen.

Tyvärr slår det negativt på hela laddmarknaden, och något som riskerar att få dagens ICE-bilister att bli skeptiska till att använda elbilar på resa (med rätta, om de inte har Tesla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Appar/RFID vs Blipp/plug&charge

Inlägg av TiborBlomhall »

"Charge finds a way"

Vill inte laddoperatörerna erbjuda enkla laddlösningar kommer någon annan göra det.

Årets trend är att företag från varuautomat branschen börjar ta fram laddstolpar med kortläsare. De är vana vid att hantera kortautomater och att leverera lite elektroner för 30 spänn är bättre business för dem än att leverera en kexchoklad för 10. De går direkt på slutkunderna, p-hus, köpcentra, bostadsrätt.

https://teslaclubsweden.se/laddstolpen-med-kortlasare/

Ionitys stationer stödjer plug & charge. Det är "bara" bilarna som saknas.

Alla väntar på nya 15118-20 standarden som ska spikas i år. Sen kommer det nog lossna.

Hoppar sen en operatör på plug & charge blir resten också illa tvungna.
Skriv svar