mikebike skrev:Man lär ju ladda hälften så många gånger med ett dubbelt så stort batteri, därav att man vill ha högre laddhastighet (i km/h).
I praktiken blir det ju inte så under förutsättning att du har AC-laddning där du parkerar, vilket ju är något av förutsättningen för bekvämt elbilsägande.
Snabbladdning behöver du ju bara under långresa, och det är nog få långresor som är >1000 km, vilket innebär att den absoluta majoriteten av alla resor kan göras helt utan snabbladdning.
Behöver du köra längre än 1000 km så behöver du ju också bara snabbladda tillräckligt mycket för att nå resmålet.
Skall du t.ex. köra 1200 km så startar du med 100% i batteriet och kör 900 km på "medhavd" energi ned till 10% SoC.
När du sedan stannar för att ladda så behöver du endast fylla på tillräckligt mycket för att nå målet med bekväm marginal, i det här fallet c:a 30%.
Det innebär att du bara behöver snabbladda från 10% till 40% SoC, vilket med största sannolikhet kan ske med full effekt hela tiden.
Andra fördelar är ju att du kan AC-ladda till en lägre SoC dagligen, vilket är mycket bra för batteriets livslängd.
Jag skulle iaf vara beredd att betala en slant för detta, och en orsak till att jag är rätt besviken över att det inte kommer någon "LR++"-version av X, jag skulle vilja se en version med samma räckvidd som S Plaid+ men med prestanda i övrigt som X LR.
/fth