https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... d-moeglich"Batteriexpert: "En räckvidd på 1000 kilometer är också möjlig"
Batteriexperten Maximilian Fichtner ser stora framsteg inom ellagringssystem för e-bilar de närmaste åren .
I synnerhet Ulm-professorn för halvledarkemi förväntar sig utvecklingssteg inom lagringsmaterial, men också när det gäller att bygga framtida batterier.
Han gav en intervju om dessa ämnen på VW.
Fichtner räknar med att den tidigare rena grafiten i anodmaterialet snart skulle kunna ersättas med en blandning med kisel. Eftersom denna halvmetall har en lagringstäthet tio gånger högre än grafit,
skulle energiinnehållet i batterierna öka avsevärt. Dessutom kan framtida batterisystem av samma storlek rymma nästan dubbelt så mycket lagringsmaterial. ” Detta är en viktig spak för större intervall. "
Enligt Fichtner erbjuder solid state-batteriet som många längtar efter möjligheten att ersätta mineralgrafit vid den negativa polen med metalliskt litium. ” Det skulle medföra ökningar i intervallet med
30 till 40 procent - det är därför tekniken anses vara den heliga graden av batteriforskning . ”Han ser definitivt möjligheter inom detta område,
men - oavsett möjliga kostnader - kvarstår stora osäkerhetsfaktorer eftersom solid state-batterier ännu inte finns i industriell form .
Litiumjonbatterier har å andra sidan testats och är överkomliga. Med införandet av hållbara katodmaterial som litiumjärnfosfat har det viktiga värdet på
100 dollar per kilowattimme el underskritt. ” Det är den magiska gränsen under vilken en elbil blir billigare än en förbränningsmotor .
”Huruvida eller hur snabbt detta kommer att lyckas med solid state-batteriet kan inte sägas idag.
Men Fichtner är säker på en sak: ” Elektriska avstånd långt över 500 kilometer är snart en självklarhet. ”Även 1000 kilometer är fullt möjliga.
Sammantaget är fordonens utveckling på rätt väg. Å andra sidan ser han byggarbetsplatser för laddningsinfrastrukturen. Kraftfulla snabbladdningsstationer måste sättas upp över hela linjen.
” Vi måste göra det möjligt för stadsbor utan egen wallbox att enkelt ladda en e-bil. ”Dessutom är enhetliga priser avgörande när du tar betalt när du är på språng.
”Inom personbilsektorn har elbilen det bästa koldioxidavtrycket av alla drivtyper - vi bör därför se till att e-mobilitet råder. "
Fichtner kan förstå kritik mot brytning av batteriråvaror. När det gäller kobolt anser han dock att en fullständig avveckling är möjlig och nödvändig.
På grund av människorättsfrågan, men också på grund av begränsade reserver. Med litiumjärnfosfat finns det redan ett bra alternativ.
Materialet är billigt, hållbart tillgängligt och giftfritt. När det gäller litium har å andra sidan ingen övertygande ersättning hittills sett .
” De globala reserverna håller dock betydligt längre än för kobolt - och det finns också alternativ för att utvinna den från saltsjöar. "
Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räckvidd
Moderator: Redaktion
Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räckvidd
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Det hoppas jag. 1000km skulle göra det praktiskt möjligt att dra husvagn med elbil utan för mycket detaljplanering. Betydelsen av laddstationer längs vägarna skulle också minska vilket ju är rimligt. Om elbilar alltid kan laddas där dom parkeras för natten skulle ju det bli det bästa.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
precis 1000 km skulle avväpna de mest militanta diesel v70 förespråkarna.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
En intressant konsekvens är ju att, behöver man snabbladdning alls om man har 1000km i verklig räckvidd?
Konsekvensen av det är att man kan använda annan batteriteknik(billigare) om snabbladdning är ointressant.
Konsekvensen av det är att man kan använda annan batteriteknik(billigare) om snabbladdning är ointressant.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Det här är jag ganska kluven till. Samtidigt som jag inte vill köra runt med för stort batteri så tror jag att större batterier måste till ändå. Med räckvidd på 100 mil WLTP (75-80 mil i praktiken) så behövs i princip inga snabbladdare. Eller, det skulle kanske behövas ändå för vissa men trycker på laddarna skulle kanske bli 10% av vad det är nu när bilarna bara kommer 30-40 mil i praktiken. Fjälltrafiken t ex skulle inte behöva stanna i Mora och trängas osv.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Fjällbilarna kan ju dessutom snigelladdas under en hel vecka.MWall skrev:Det här är jag ganska kluven till. Samtidigt som jag inte vill köra runt med för stort batteri så tror jag att större batterier måste till ändå. Med räckvidd på 100 mil WLTP (75-80 mil i praktiken) så behövs i princip inga snabbladdare. Eller, det skulle kanske behövas ändå för vissa men trycker på laddarna skulle kanske bli 10% av vad det är nu när bilarna bara kommer 30-40 mil i praktiken. Fjälltrafiken t ex skulle inte behöva stanna i Mora och trängas osv.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Jag är också kluven. En lockande tanke att kunna köra 50 mil även med husvagn. Men är det verkligen rätt att köra omkring med ett hopplöst överdimensionerat batteri resten av året? I så fall måste batterierna samtidigt göra sig av med sitt miljöavtryck, dvs att välja ett stort batteri får inte vara värre än att välja en större tank i en fossilbil. Och det tror jag är orealistiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Ja det är också en faktor. Liksom köregenskaper. Jag vill gärna ha en så lätt bil som möjligt.mati skrev:Jag är också kluven. En lockande tanke att kunna köra 50 mil även med husvagn. Men är det verkligen rätt att köra omkring med ett hopplöst överdimensionerat batteri resten av året? I så fall måste batterierna samtidigt göra sig av med sitt miljöavtryck, dvs att välja ett stort batteri får inte vara värre än att välja en större tank i en fossilbil. Och det tror jag är orealistiskt.
Det som talar för större batterier är dock minskat behov av snabbladdare. Jag förutspår nämligen laddkaos kommande år. Kanske inte för Tesla men för de andra stackarna. Mängden större elbilar lämpade för långfärd har ökat drastiskt sen bara förra sommaren. Blir spännande att se hur det går i sommar under semestern.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
För mig skulle inte ett större batteri minska behovet av snabbladdare, snarare tvärtom eftersom jag inte kan ladda vare sig hemma eller på destinationerna.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Då tillhör du en lika liten minoritet som vi som vill dra husvagn 40mil i sträck utan att söka upp en laddstation.mikebike skrev:För mig skulle inte ett större batteri minska behovet av snabbladdare, snarare tvärtom eftersom jag inte kan ladda vare sig hemma eller på destinationerna.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Man skulle likväl kunna argumentera för att alla avgasbilar är hopplöst överdimensionerade idag.mati skrev:Jag är också kluven. En lockande tanke att kunna köra 50 mil även med husvagn. Men är det verkligen rätt att köra omkring med ett hopplöst överdimensionerat batteri resten av året? I så fall måste batterierna samtidigt göra sig av med sitt miljöavtryck, dvs att välja ett stort batteri får inte vara värre än att välja en större tank i en fossilbil. Och det tror jag är orealistiskt.
De har ju dessutom bara sisådär 30% verkningsgrad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Det är ju omvänt förhållande hos avgasbilen. Där är det energilagringen som är fullständigt överlägsen elbilen.taliz skrev:Man skulle likväl kunna argumentera för att alla avgasbilar är hopplöst överdimensionerade idag.mati skrev:Jag är också kluven. En lockande tanke att kunna köra 50 mil även med husvagn. Men är det verkligen rätt att köra omkring med ett hopplöst överdimensionerat batteri resten av året? I så fall måste batterierna samtidigt göra sig av med sitt miljöavtryck, dvs att välja ett stort batteri får inte vara värre än att välja en större tank i en fossilbil. Och det tror jag är orealistiskt.
De har ju dessutom bara sisådär 30% verkningsgrad.
En fossilbil skulle ju klara sig med en 20-liters tank.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
taliz skrev:Man skulle likväl kunna argumentera för att alla avgasbilar är hopplöst överdimensionerade idag.mati skrev:Jag är också kluven. En lockande tanke att kunna köra 50 mil även med husvagn. Men är det verkligen rätt att köra omkring med ett hopplöst överdimensionerat batteri resten av året? I så fall måste batterierna samtidigt göra sig av med sitt miljöavtryck, dvs att välja ett stort batteri får inte vara värre än att välja en större tank i en fossilbil. Och det tror jag är orealistiskt.
De har ju dessutom bara sisådär 30% verkningsgrad.
Jo, fast materialet till tanken går inte att jämföra med ett batteri. Varken kostnad, vikt eller miljöpåverkan.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
I en elbil är batteriet den stora kostnaden, i en avgasbil är det motorn.MWall skrev:taliz skrev:Man skulle likväl kunna argumentera för att alla avgasbilar är hopplöst överdimensionerade idag.mati skrev:Jag är också kluven. En lockande tanke att kunna köra 50 mil även med husvagn. Men är det verkligen rätt att köra omkring med ett hopplöst överdimensionerat batteri resten av året? I så fall måste batterierna samtidigt göra sig av med sitt miljöavtryck, dvs att välja ett stort batteri får inte vara värre än att välja en större tank i en fossilbil. Och det tror jag är orealistiskt.
De har ju dessutom bara sisådär 30% verkningsgrad.
Jo, fast materialet till tanken går inte att jämföra med ett batteri. Varken kostnad, vikt eller miljöpåverkan.
Jämför man kostnad och miljöpåverkan så vinner även ett 200+kWh batteri på några års sikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
taliz skrev:I en elbil är batteriet den stora kostnaden, i en avgasbil är det motorn.MWall skrev:taliz skrev:Man skulle likväl kunna argumentera för att alla avgasbilar är hopplöst överdimensionerade idag.mati skrev:Jag är också kluven. En lockande tanke att kunna köra 50 mil även med husvagn. Men är det verkligen rätt att köra omkring med ett hopplöst överdimensionerat batteri resten av året? I så fall måste batterierna samtidigt göra sig av med sitt miljöavtryck, dvs att välja ett stort batteri får inte vara värre än att välja en större tank i en fossilbil. Och det tror jag är orealistiskt.
De har ju dessutom bara sisådär 30% verkningsgrad.
Jo, fast materialet till tanken går inte att jämföra med ett batteri. Varken kostnad, vikt eller miljöpåverkan.
Jämför man kostnad och miljöpåverkan så vinner även ett 200+kWh batteri på några års sikt.
Vinner? Utsläpp är inte relativa. De är absoluta. Vad är det som säger att det räcker med att elbilar är bättre än en bensinbil?
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Se min signatur.MWall skrev:taliz skrev:I en elbil är batteriet den stora kostnaden, i en avgasbil är det motorn.MWall skrev:taliz skrev:Man skulle likväl kunna argumentera för att alla avgasbilar är hopplöst överdimensionerade idag.mati skrev:Jag är också kluven. En lockande tanke att kunna köra 50 mil även med husvagn. Men är det verkligen rätt att köra omkring med ett hopplöst överdimensionerat batteri resten av året? I så fall måste batterierna samtidigt göra sig av med sitt miljöavtryck, dvs att välja ett stort batteri får inte vara värre än att välja en större tank i en fossilbil. Och det tror jag är orealistiskt.
De har ju dessutom bara sisådär 30% verkningsgrad.
Jo, fast materialet till tanken går inte att jämföra med ett batteri. Varken kostnad, vikt eller miljöpåverkan.
Jämför man kostnad och miljöpåverkan så vinner även ett 200+kWh batteri på några års sikt.
Vinner? Utsläpp är inte relativa. De är absoluta. Vad är det som säger att det räcker med att elbilar är bättre än en bensinbil?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Med ett sådant stor batteri som räcker i 1000 km skulle jag vilja säga att snabbladdning inte bara är nödvändig utan en förutsättning. (och då menas extrem snabbladdning typ 400 kW.)
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Det skulle ju räcka att ladda varannan helg.Mickep skrev:Med ett sådant stor batteri som räcker i 1000 km skulle jag vilja säga att snabbladdning inte bara är nödvändig utan en förutsättning. (och då menas extrem snabbladdning typ 400 kW.)
Det skulle ju bli 2500mil/år.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Mickep skrev:Med ett sådant stor batteri som räcker i 1000 km skulle jag vilja säga att snabbladdning inte bara är nödvändig utan en förutsättning. (och då menas extrem snabbladdning typ 400 kW.)
Hur tänker du då?
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Enkelt, när det behövs laddning behövs det vara dubbelt så snabb för att tiden det skall ladda skall vara detsamma.
Det är en större tank. (när man är ute och åker, om man inte vill vänta jättelänge på en 50kW laddare)
Det är en större tank. (när man är ute och åker, om man inte vill vänta jättelänge på en 50kW laddare)
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Mickep skrev:Enkelt, när det behövs laddning behövs det vara dubbelt så snabb för att tiden det skall ladda skall vara detsamma.
Det är en större tank. (när man är ute och åker, om man inte vill vänta jättelänge på en 50kW laddare)
Ja, fast man måste ju inte ladda fullt jämnt om man inte behöver eller vill.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
En 100 mil i WLTP är typ vad min svåger skulle behöva på sin bil han kör XC90 nu. Då han min syster och deras 3 barn ofta kör upp till sin stuga i fjällen cirka 30 mil bort. De är såna som inte stannar längst vägen när de kör.
De behöver marginal då resan kan ske i alla olika typer av väder sommar och sol eller riktigt kasst vinterväder. Ibland även med släp och några skotrar på så det behövs marginal.
Fanns en eldriven XC90 med 100 mil WLTP så skulle han slå till direkt på en sån.
Andra bilen i familjen syrrans V70(V60)? ska däremot bytas ut snart mot nån elbil troligen en VW ID3.
De behöver marginal då resan kan ske i alla olika typer av väder sommar och sol eller riktigt kasst vinterväder. Ibland även med släp och några skotrar på så det behövs marginal.
Fanns en eldriven XC90 med 100 mil WLTP så skulle han slå till direkt på en sån.
Andra bilen i familjen syrrans V70(V60)? ska däremot bytas ut snart mot nån elbil troligen en VW ID3.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Då är väl mera frågan man man göra med en 1000 km bil.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Mickep skrev:Då är väl mera frågan man man göra med en 1000 km bil.
Vet inte vad du menar?
Ett större batteri ger en bättre laddkurva. Jag testladdade på SuC i Fullerö häromdagen och fick 139 kW som högst. Men redan vid 50% SOC så var den nere på 98 kW. Hade jag haft ett dubbelt så stort batteri hade det laddat med 139 kW mycket längre tid. Det är en bra sak med ett större batteri även om max effekt inte är högre så laddar det ändå snabbare. En annan sak som är bra är att du kan starta med fullt batteri hemifrån och knappast behöva stanna i första taget. Säg att du ska köra 100 mil på en dag. Med min 100D så är det minst 3 stopp i praktiken. Ca 40 minuter per gång. Med en 1000 km bil så är det ett stopp på en kvart. 15 minuter på SuC istället för 120 minuter.
Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck
Kommer man 100mil på en laddning är det ju få som behöver ladda fullt längs vägen. Det räcker att bilen står parkerad hemma vid laddbox någon gång i veckan eller varannan.Mickep skrev:Enkelt, när det behövs laddning behövs det vara dubbelt så snabb för att tiden det skall ladda skall vara detsamma.
Det är en större tank. (när man är ute och åker, om man inte vill vänta jättelänge på en 50kW laddare)