Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räckvidd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck

Inlägg av Gargamel »

mikebike skrev:
Bjelke skrev:
mikebike skrev:
För mig skulle inte ett större batteri minska behovet av snabbladdare, snarare tvärtom eftersom jag inte kan ladda vare sig hemma eller på destinationerna.
Fast du skulle väl inte ladda mer bara för att du fick ett större batteri, du åker ju inte längre pga av större batteri
utan du laddar ju exakt så mycket som behövs för ett visst antal mil (eftersom du bara laddar på snabbladdare)...
Man lär ju ladda hälften så många gånger med ett dubbelt så stort batteri, därav att man vill ha högre laddhastighet (i km/h).

Men dubbelt så stort behöver jag inte, det räcker om jag kan ta mig till Ulricehamn och Sundsvall på en laddning.

skulle jag få, låt oss säga, 60 mil riktiga mil oavsett vinter eller sommar, så är jag såld, för de flesta resorna jag gör i arbetet hamnar runt 55 mil som mest.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck

Inlägg av Svenssons »

Skulle en bränsletank för avgasbilar väga 10 kg/liter så skulle inte många avgasbilar ha bränsletankar på 50 liter eller mer även ifall kostnaden för tanken inte var hög. Några modeller skulle ha det och det skulle finnas som tillval på några men jag tror inte det skulle vara många modeller eller många som skulle välja större tank.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
Bjelke skrev:
mikebike skrev:
För mig skulle inte ett större batteri minska behovet av snabbladdare, snarare tvärtom eftersom jag inte kan ladda vare sig hemma eller på destinationerna.
Fast du skulle väl inte ladda mer bara för att du fick ett större batteri, du åker ju inte längre pga av större batteri
utan du laddar ju exakt så mycket som behövs för ett visst antal mil (eftersom du bara laddar på snabbladdare)...
Man lär ju ladda hälften så många gånger med ett dubbelt så stort batteri, därav att man vill ha högre laddhastighet (i km/h).

Men dubbelt så stort behöver jag inte, det räcker om jag kan ta mig till Ulricehamn och Sundsvall på en laddning.
Ok :) jag trodde vi pratade om antalet laddare och mängden ström som ska laddas så att säga, men visst,
laddhastigheten skulle såklart kunna höjas med större batterier och alla ville såklart ladda så fort som möjligt, så där
håller jag med till fullo :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck

Inlägg av fth »

mikebike skrev:
Man lär ju ladda hälften så många gånger med ett dubbelt så stort batteri, därav att man vill ha högre laddhastighet (i km/h).
I praktiken blir det ju inte så under förutsättning att du har AC-laddning där du parkerar, vilket ju är något av förutsättningen för bekvämt elbilsägande.

Snabbladdning behöver du ju bara under långresa, och det är nog få långresor som är >1000 km, vilket innebär att den absoluta majoriteten av alla resor kan göras helt utan snabbladdning.

Behöver du köra längre än 1000 km så behöver du ju också bara snabbladda tillräckligt mycket för att nå resmålet.

Skall du t.ex. köra 1200 km så startar du med 100% i batteriet och kör 900 km på "medhavd" energi ned till 10% SoC.
När du sedan stannar för att ladda så behöver du endast fylla på tillräckligt mycket för att nå målet med bekväm marginal, i det här fallet c:a 30%.

Det innebär att du bara behöver snabbladda från 10% till 40% SoC, vilket med största sannolikhet kan ske med full effekt hela tiden.

Andra fördelar är ju att du kan AC-ladda till en lägre SoC dagligen, vilket är mycket bra för batteriets livslängd.

Jag skulle iaf vara beredd att betala en slant för detta, och en orsak till att jag är rätt besviken över att det inte kommer någon "LR++"-version av X, jag skulle vilja se en version med samma räckvidd som S Plaid+ men med prestanda i övrigt som X LR.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
mikebike skrev:
Man lär ju ladda hälften så många gånger med ett dubbelt så stort batteri, därav att man vill ha högre laddhastighet (i km/h).
I praktiken blir det ju inte så under förutsättning att du har AC-laddning där du parkerar, vilket ju är något av förutsättningen för bekvämt elbilsägande.
Livet är inte alltid bekvämt, jag skulle gärna bo i en villa, men det är inte ekonomiskt möjligt

Snabbladdning behöver du ju bara under långresa, och det är nog få långresor som är >1000 km, vilket innebär att den absoluta majoriteten av alla resor kan göras helt utan snabbladdning.
Nej.

Behöver du köra längre än 1000 km så behöver du ju också bara snabbladda tillräckligt mycket för att nå resmålet.
.

Skall du t.ex. köra 1200 km så startar du med 100% i batteriet och kör 900 km på "medhavd" energi ned till 10% SoC.
När du sedan stannar för att ladda så behöver du endast fylla på tillräckligt mycket för att nå målet med bekväm marginal, i det här fallet c:a 30%.

Det innebär att du bara behöver snabbladda från 10% till 40% SoC, vilket med största sannolikhet kan ske med full effekt hela tiden.

Andra fördelar är ju att du kan AC-ladda till en lägre SoC dagligen, vilket är mycket bra för batteriets livslängd.
Nej, kan inte.

Jag skulle iaf vara beredd att betala en slant för detta, och en orsak till att jag är rätt besviken över att det inte kommer någon "LR++"-version av X, jag skulle vilja se en version med samma räckvidd som S Plaid+ men med prestanda i övrigt som X LR.

/fth
Som jag skrev tidigare har jag inte möjlighet att ladda vare sig hemma eller på destinationen. Jag måste alltid snabbladda så mycket som möjligt nära min destination.
Eftersom jag måste ladda senast dagen innan avresan vågar jag inte ladda över 90% heller.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
mikebike skrev:
Bjelke skrev:
mikebike skrev:
För mig skulle inte ett större batteri minska behovet av snabbladdare, snarare tvärtom eftersom jag inte kan ladda vare sig hemma eller på destinationerna.
Fast du skulle väl inte ladda mer bara för att du fick ett större batteri, du åker ju inte längre pga av större batteri
utan du laddar ju exakt så mycket som behövs för ett visst antal mil (eftersom du bara laddar på snabbladdare)...
Man lär ju ladda hälften så många gånger med ett dubbelt så stort batteri, därav att man vill ha högre laddhastighet (i km/h).

Men dubbelt så stort behöver jag inte, det räcker om jag kan ta mig till Ulricehamn och Sundsvall på en laddning.

skulle jag få, låt oss säga, 60 mil riktiga mil oavsett vinter eller sommar, så är jag såld, för de flesta resorna jag gör i arbetet hamnar runt 55 mil som mest.
Hoppas bara att du inte byter jobb, och då får en resa på 65 mil. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Som jag skrev tidigare har jag inte möjlighet att ladda vare sig hemma eller på destinationen. Jag måste alltid snabbladda så mycket som möjligt nära min destination.
Eftersom jag måste ladda senast dagen innan avresan vågar jag inte ladda över 90% heller.
Men vi pratar ju om framtiden nu. Det är ju troligt att du kommer uppleva fler laddmöjligheter, både hemma och på destinationer i framtiden.
Kommande elbilar behöver ju inte anpassa sig till dagens förutsättningar.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 367
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck

Inlägg av d3marcus »

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Som jag skrev tidigare har jag inte möjlighet att ladda vare sig hemma eller på destinationen. Jag måste alltid snabbladda så mycket som möjligt nära min destination.
Eftersom jag måste ladda senast dagen innan avresan vågar jag inte ladda över 90% heller.
Men vi pratar ju om framtiden nu. Det är ju troligt att du kommer uppleva fler laddmöjligheter, både hemma och på destinationer i framtiden.
Kommande elbilar behöver ju inte anpassa sig till dagens förutsättningar.
En hållbar stadsutveckling i framtiden innebär förtätning och inte gammaldags villamattor. Det är heller inte hållbart att alla skall äga sin egen bil som står stilla 95% av tiden. Så många parametrar att ta hänsyn till.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck

Inlägg av Fredrik j »

d3marcus skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Som jag skrev tidigare har jag inte möjlighet att ladda vare sig hemma eller på destinationen. Jag måste alltid snabbladda så mycket som möjligt nära min destination.
Eftersom jag måste ladda senast dagen innan avresan vågar jag inte ladda över 90% heller.
Men vi pratar ju om framtiden nu. Det är ju troligt att du kommer uppleva fler laddmöjligheter, både hemma och på destinationer i framtiden.
Kommande elbilar behöver ju inte anpassa sig till dagens förutsättningar.
En hållbar stadsutveckling i framtiden innebär förtätning och inte gammaldags villamattor. Det är heller inte hållbart att alla skall äga sin egen bil som står stilla 95% av tiden. Så många parametrar att ta hänsyn till.
Precis. Att bo i stadskärnor och ha egen bil är förmodligen inte aktuellt. Och då behöver man ju inte heller fundera på var man ska ladda den.
Destinationer utan laddmöjligheter kommer väl bli lika vanligt som utedass i framtiden. Det fungerar men inte något man accepterar.

Jag tror vi kommer få se en utflyttning från städerna av framförallt medelålders föräldrar som är rotade på arbetsmarknaden. Pandemin har ju i väldigt många fall visat att det går utmärkt att jobba hemifrån eller i vart fall att man inte måste in i stadskärnan varje dag för att försörja sig. Möjligheten till att kunna ha friheten med egen bil kanske skyndar på den utvecklingen. Det finns ju även många andra fördelar. Jag menar nu inte glesbygd utan en bit utanför stan inom kollektivtrafiken.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Batteriexpert: Snart finns det elbilar med 1000km i räck

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
d3marcus skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Som jag skrev tidigare har jag inte möjlighet att ladda vare sig hemma eller på destinationen. Jag måste alltid snabbladda så mycket som möjligt nära min destination.
Eftersom jag måste ladda senast dagen innan avresan vågar jag inte ladda över 90% heller.
Men vi pratar ju om framtiden nu. Det är ju troligt att du kommer uppleva fler laddmöjligheter, både hemma och på destinationer i framtiden.
Kommande elbilar behöver ju inte anpassa sig till dagens förutsättningar.
En hållbar stadsutveckling i framtiden innebär förtätning och inte gammaldags villamattor. Det är heller inte hållbart att alla skall äga sin egen bil som står stilla 95% av tiden. Så många parametrar att ta hänsyn till.
Precis. Att bo i stadskärnor och ha egen bil är förmodligen inte aktuellt. Och då behöver man ju inte heller fundera på var man ska ladda den.
Destinationer utan laddmöjligheter kommer väl bli lika vanligt som utedass i framtiden. Det fungerar men inte något man accepterar.

Jag tror vi kommer få se en utflyttning från städerna av framförallt medelålders föräldrar som är rotade på arbetsmarknaden. Pandemin har ju i väldigt många fall visat att det går utmärkt att jobba hemifrån eller i vart fall att man inte måste in i stadskärnan varje dag för att försörja sig. Möjligheten till att kunna ha friheten med egen bil kanske skyndar på den utvecklingen. Det finns ju även många andra fördelar. Jag menar nu inte glesbygd utan en bit utanför stan inom kollektivtrafiken.

Jag tror man kan flytta längre än till typ Jakobsberg om man inte behöver åka till kontoret så ofta... :) Att bo inom kollektivtrafiken gör ju att du utan problem kan dagspendla. Jag tror att radien kan ökas till åtminstone 15-20 mil.
Skriv svar