I juni får vi veta var snabbladdarna i Norrland hamnar.
Ansök om bidrag till snabbladdningsstationer för elfordon.
Ansökan är nu stängd och vi handlägger de ansökningar som kom in till och med 9 april. Beslut om vilka som beviljas stöd beräknas meddelas innan juni 2021. Utlysningen omfattade stöd för att bygga snabbladdstationer på 62 platser i anslutning till större vägar i Västerbotten, Västernorrland, Jämtland, Gävleborg och Norrbotten. Se kartan och listan nedan om vilka platser som utlystes.
Grundkrav på effekter och antal laddningspunkter
För att en snabbladdstation ska beviljas stöd ska den minst omfatta fyra laddningspunkter
varav
• Två laddningspunkter för AC- laddning med minst 22 kW och utrustade med
anslutningsdon för fordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2.
Lastbalansering mellan dessa laddningspunkter är inte tillåten.
• Två laddningspunkter för DC-laddning med minst 150 kW tillsammans och
utrustade med anslutningsdon för fordon av de kombinerade laddningssystemen av
typ CCS/”Combo 2” som beskrivs i standarden EN 62196-3. Lastbalansering mellan
dessa två laddningspunkter är tillåten. Respektive laddningspunkt ska individuellt
kunna leverera minst 150 kW, dock inte samtidigt.
I juni får vi veta var snabbladdarna i Norrland hamnar.
Ansök om bidrag till snabbladdningsstationer för elfordon.
Ansökan är nu stängd och vi handlägger de ansökningar som kom in till och med 9 april. Beslut om vilka som beviljas stöd beräknas meddelas innan juni 2021. Utlysningen omfattade stöd för att bygga snabbladdstationer på 62 platser i anslutning till större vägar i Västerbotten, Västernorrland, Jämtland, Gävleborg och Norrbotten. Se kartan och listan nedan om vilka platser som utlystes.
Grundkrav på effekter och antal laddningspunkter
För att en snabbladdstation ska beviljas stöd ska den minst omfatta fyra laddningspunkter
varav
• Två laddningspunkter för AC- laddning med minst 22 kW och utrustade med
anslutningsdon för fordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2.
Lastbalansering mellan dessa laddningspunkter är inte tillåten.
• Två laddningspunkter för DC-laddning med minst 150 kW tillsammans och
utrustade med anslutningsdon för fordon av de kombinerade laddningssystemen av
typ CCS/”Combo 2” som beskrivs i standarden EN 62196-3. Lastbalansering mellan
dessa två laddningspunkter är tillåten. Respektive laddningspunkt ska individuellt
kunna leverera minst 150 kW, dock inte samtidigt.
I juni får vi veta var snabbladdarna i Norrland hamnar.
Ansök om bidrag till snabbladdningsstationer för elfordon.
Ansökan är nu stängd och vi handlägger de ansökningar som kom in till och med 9 april. Beslut om vilka som beviljas stöd beräknas meddelas innan juni 2021. Utlysningen omfattade stöd för att bygga snabbladdstationer på 62 platser i anslutning till större vägar i Västerbotten, Västernorrland, Jämtland, Gävleborg och Norrbotten. Se kartan och listan nedan om vilka platser som utlystes.
Grundkrav på effekter och antal laddningspunkter
För att en snabbladdstation ska beviljas stöd ska den minst omfatta fyra laddningspunkter
varav
• Två laddningspunkter för AC- laddning med minst 22 kW och utrustade med
anslutningsdon för fordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2.
Lastbalansering mellan dessa laddningspunkter är inte tillåten.
• Två laddningspunkter för DC-laddning med minst 150 kW tillsammans och
utrustade med anslutningsdon för fordon av de kombinerade laddningssystemen av
typ CCS/”Combo 2” som beskrivs i standarden EN 62196-3. Lastbalansering mellan
dessa två laddningspunkter är tillåten. Respektive laddningspunkt ska individuellt
kunna leverera minst 150 kW, dock inte samtidigt.
Då får vi i alla fall veta på vilka platser det *inte* blir snabbladdare.
Jag tänkte säga något surt om "en här och en där" men två HPC och två 22kW laddstolpar är ju trots allt ett lyft jämfört med "Abborrträsk energis" ensamma trasiga 50kW vid hembygdsgården. Vet inte riktigt hur väl det fallit ut i glesbygden i Norge, där de haft denna typ av "stationer" i många år nu?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Då får vi i alla fall veta på vilka platser det *inte* blir snabbladdare.
Jag tänkte säga något surt om "en här och en där" men två HPC och två 22kW laddstolpar är ju trots allt ett lyft jämfört med "Abborrträsk energis" ensamma trasiga 50kW vid hembygdsgården. Vet inte riktigt hur väl det fallit ut i glesbygden i Norge, där de haft denna typ av "stationer" i många år nu?
Om man har en app som visar beläggningen och att det finns laddare med max 10 mils mellanrum, så kan resan mellan Stockholm och fjällen fungera hyfsat även en påskhelg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Riksgränsen Plan- och bygglaget i norr AB
Abisko Plan- och bygglaget i norr AB
Stenbacken Kan utlysas igen hösten 2021
Kiruna tätort OK Norrbotten
Nikkaluokta Plan- och bygglaget i norr AB
Gällivare tätort. OK Norrbotten
Hakkas Plan- och bygglaget i norr AB
Lansjärv. Vattenfall Elanläggningar AB
Överkalix tätort OK Norrbotten
Töre tätort Töre Service center AB
Puoltikasvaara/Skaulo Vattenfall Elanläggningar AB
Skaulo/Nikkaluokta/lansjärvoch hakkas ska prel va igång Q3 som jag fattade det.
Då får vi i alla fall veta på vilka platser det *inte* blir snabbladdare.
Jag tänkte säga något surt om "en här och en där" men två HPC och två 22kW laddstolpar är ju trots allt ett lyft jämfört med "Abborrträsk energis" ensamma trasiga 50kW vid hembygdsgården. Vet inte riktigt hur väl det fallit ut i glesbygden i Norge, där de haft denna typ av "stationer" i många år nu?
Om man har en app som visar beläggningen och att det finns laddare med max 10 mils mellanrum, så kan resan mellan Stockholm och fjällen fungera hyfsat även en påskhelg.
Ja, påsken som var funkade kanske bra. Kanske 2022 också. Men om en liten procent av de nya ID.4-ägare som kommer under året vågar försöka sig på att åka till fjällen, hur blir det då?
Lite huvudräkning och gissning så kan 2st HPC serva 12 bilar på en dag, om de är lite utspridda på dan, tre per laddare på förmiddagen och tre av de vändande stugbytarna på eftermiddagen. Med reservalternativ 10 mil bort så blir det 4st HPC eller 24 bilar. Sedan är det fullt. Mötte ett par modiga Polestar 2 ute i obygden när jag var till Vemdalen senast, så det är definitivt på G.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
” Tesla har fått stöd för att bygga laddstationer i Gäddede i Jämtland, Bjurholm och Malå i Västerbotten samt Kåbdalis, Övertorneå och Muodoslompolo i Norrbotten.”
Tesla har fram till idag ett väl utbyggt laddningsnätverk som är begränsat till sina egna bilar. Att Tesla får stödet väcker frågan om Tesla planerar att öppna upp sina Superchargers för allmänheten.
I en kommentar till Allt om Elbil skriver Tesla att så inte är fallet. Istället tittar man på samarbeten med andra aktörer där man kan kombinera utbyggnaden av laddare med andra aktörer. Tesla skriver:
”Trafikverkets initiativ uppmuntrar utbyggnaden av publika snabbladdningsstationer, vilket gör det möjligt för fler att köra på el. Idag har Tesla 46 Supercharger-stationer i Sverige och ambitionen är att öppna ytterligare omkring 20 nya Supercharger-stationer under 2021. Vi undersöker möjligheter att utvidga vårt nätverk. Detta inkluderar samarbete där vi kombinerar vårt nätverk med offentliga laddare som drivs av andra företag, vilket vi har gjort i andra europeiska länder. För närvarande kommenterar vi inte ytterligare om vår strategi och affärsavtal inklusive potentiellt samarbete med andra företag.”
Tesla har fått stöd för att bygga laddstationer i Gäddede i Jämtland, Bjurholm och Malå i Västerbotten samt Kåbdalis, Övertorneå och Muodoslompolo i Norrbotten.
Tesla öppnar inte upp sitt SuC nätverk för andra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tesla har fram till idag ett väl utbyggt laddningsnätverk som är begränsat till sina egna bilar. Att Tesla får stödet väcker frågan om Tesla planerar att öppna upp sina Superchargers för allmänheten.
I en kommentar till Allt om Elbil skriver Tesla att så inte är fallet. Istället tittar man på samarbeten med andra aktörer där man kan kombinera utbyggnaden av laddare med andra aktörer. Tesla skriver:
”Trafikverkets initiativ uppmuntrar utbyggnaden av publika snabbladdningsstationer, vilket gör det möjligt för fler att köra på el. Idag har Tesla 46 Supercharger-stationer i Sverige och ambitionen är att öppna ytterligare omkring 20 nya Supercharger-stationer under 2021. Vi undersöker möjligheter att utvidga vårt nätverk. Detta inkluderar samarbete där vi kombinerar vårt nätverk med offentliga laddare som drivs av andra företag, vilket vi har gjort i andra europeiska länder. För närvarande kommenterar vi inte ytterligare om vår strategi och affärsavtal inklusive potentiellt samarbete med andra företag.”
Tesla har fått stöd för att bygga laddstationer i Gäddede i Jämtland, Bjurholm och Malå i Västerbotten samt Kåbdalis, Övertorneå och Muodoslompolo i Norrbotten.
Tesla öppnar inte upp sitt SuC nätverk för andra.
Nej, men de som kör Tesla betalar väl mer i skatt så då är det väl ok med bidrag antar jag..
Lite kul att när macken i Muodoslompolo lägger ner så kommer det istället upp snabbladdare för elbilar. Antar att snabbladdarna kommer upp i närheten av lanthandeln så att man kan gå på toa och handla lite när man laddar.
"Ambitionen är att hindra att viss teknik får för mycket subventioner."
Tycker det låter alldeles utmärkt att vätgas inte "får för mycket subventioner"
Lustigt ändå för hela EU är väl ett enda stort bidragsprojekt...
Jo, med tanke på att EU betalat stora subventioner till Ionity och deras laddare så framstår ju det hela (rätt eller fel) som ganska ironiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
EU vill kanske ha monopol på att ge bidrag, staterna får inte göra detta. Sedan kanske lobbying från avgas- och vätgasindustrin tycker att det inte får gå för fort för elektrifieringen och därför vill sätta käppar i hjulen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
En av de viktigaste punkterna verkar inte bli av. Den i Slussfors. De som vill dra skotrar upp till Hemavan får fortfarande problem i dåligt väder. Det är 18 mil mellan Gunnarn och Hemavan och på den sträckan finns endast en gammal 50kW-laddare i Storuman. Tycker att det är konstigt hur man prioriterar. Givetvis borde man ju uppdatera vissa strategiskt viktiga positioner. (Där det finns mer utbud)
Jag menar det hade ju varit betydligt bättre att utöka i Lycksele och Storuman(Där det dessutom bor folk i lägenhet) än att lägga 2 snabbladdare i Gunnarn och Granö.
Får hoppas att Skekraft och OKQ8 får till ett par snabbladdare i Storuman inom en rimlig framtid.
En av de viktigaste punkterna verkar inte bli av. Den i Slussfors. De som vill dra skotrar upp till Hemavan får fortfarande problem i dåligt väder. Det är 18 mil mellan Gunnarn och Hemavan och på den sträckan finns endast en gammal 50kW-laddare i Storuman. Tycker att det är konstigt hur man prioriterar. Givetvis borde man ju uppdatera vissa strategiskt viktiga positioner. (Där det finns mer utbud)
Jag menar det hade ju varit betydligt bättre att utöka i Lycksele och Storuman(Där det dessutom bor folk i lägenhet) än att lägga 2 snabbladdare i Gunnarn och Granö.
Får hoppas att Skekraft och OKQ8 får till ett par snabbladdare i Storuman inom en rimlig framtid.
Var det ingen som ville bygga där?
Kring där jag bor så var det lite blandat på de ställen man fick lägga anbud på, flera av orterna kom det bara 1 anbud/ansökningar på medan det på några mer attraktiva platser kom en hel del.
En av de viktigaste punkterna verkar inte bli av. Den i Slussfors. De som vill dra skotrar upp till Hemavan får fortfarande problem i dåligt väder. Det är 18 mil mellan Gunnarn och Hemavan och på den sträckan finns endast en gammal 50kW-laddare i Storuman. Tycker att det är konstigt hur man prioriterar. Givetvis borde man ju uppdatera vissa strategiskt viktiga positioner. (Där det finns mer utbud)
Jag menar det hade ju varit betydligt bättre att utöka i Lycksele och Storuman(Där det dessutom bor folk i lägenhet) än att lägga 2 snabbladdare i Gunnarn och Granö.
Får hoppas att Skekraft och OKQ8 får till ett par snabbladdare i Storuman inom en rimlig framtid.
Var det ingen som ville bygga där?
Kring där jag bor så var det lite blandat på de ställen man fick lägga anbud på, flera av orterna kom det bara 1 anbud/ansökningar på medan det på några mer attraktiva platser kom en hel del.
Verkar så.
Känns som inte riktigt genomtänkt. Slussfors skulle hjälpa både folk från Skellefteå och Umeå att tryggt komma fram till Hemavan/Tärna.