Byte av leasingbil under året, 100 mil i tjänsten?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MikaelE
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 feb 2018 22:44
Ort: Vällingby

Byte av leasingbil under året, 100 mil i tjänsten?

Inlägg av MikaelE »

För att få dra av halva momsen vid leasing av bil i eget AB måste man ju köra minst 100 mil i tjänsten per år. Är det nån som vet vad som gäller om man byter bil under året? Om man tex byter vid halvårsskiftet måste man ha gjort 50 tjänstemil med den gamla och sen köra 50 med den nya resten av året? Eller är det 100 mil sammanräknat för båda, oavsett när under året?

Bakgrunden är att jag funderar på att byta ut min gamla model 3 mot en 2021:a innan halvårsskiftet. Vanligen kör jag en hel del i tjänsten, men pga corona kör jag nästan inget alls och kommer under första halvåret inte komma upp i 50 mil, men om världen normaliseras något under hösten kommer jag under helåret inte ha några problem att komma upp i 100 mil.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Byte av leasingbil under året, 100 mil i tjänsten?

Inlägg av ReNewAble »

MikaelE skrev:
För att få dra av halva momsen vid leasing av bil i eget AB måste man ju köra minst 100 mil i tjänsten per år. Är det nån som vet vad som gäller om man byter bil under året? Om man tex byter vid halvårsskiftet måste man ha gjort 50 tjänstemil med den gamla och sen köra 50 med den nya resten av året? Eller är det 100 mil sammanräknat för båda, oavsett när under året?

Bakgrunden är att jag funderar på att byta ut min gamla model 3 mot en 2021:a innan halvårsskiftet. Vanligen kör jag en hel del i tjänsten, men pga corona kör jag nästan inget alls och kommer under första halvåret inte komma upp i 50 mil, men om världen normaliseras något under hösten kommer jag under helåret inte ha några problem att komma upp i 100 mil.
Det är minst 100 mil totalt under året oavsett om du byter bil eller ej så det är inte kopplat till bilen i sig.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Erxon
elbilist
Inlägg: 405
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Byte av leasingbil under året, 100 mil i tjänsten?

Inlägg av Erxon »

Sen räknas väl det om man åker till och från verkstad som tjänstemil också?
Eller däckverkstad för att byta hjul, så hitta en däckverkstad tillräckligt långt ifrån så borde saken vara klar, eller?
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Byte av leasingbil under året, 100 mil i tjänsten?

Inlägg av Matte »

Erxon skrev:
Sen räknas väl det om man åker till och från verkstad som tjänstemil också?
Eller däckverkstad för att byta hjul, så hitta en däckverkstad tillräckligt långt ifrån så borde saken vara klar, eller?
Jag kan inte säga att det är klart bara för att man gör det. Isåfall kan man "åka var som helst bara det är 100 mil och arbetsgivaren sagt åt mlg" och det är klart. Jag ringde Skatteverket och frågade det o fick inget tydligt svar, faktiskt så trodde de att det hade varit tillräckligt men var väääldigt oklart.

Men vad som är klart är att syftet med det hela är att en firma bara ska behöva betala halva momsen eftersom en bilen delvis används i tjänsten. Köper man en bil och bara kör för att köra/kör till underhåll så kan man hävda att den inte hade behövts i tjänsten.
Skriv svar