Låg skatt på bilar i Sverige
Moderator: Redaktion
Låg skatt på bilar i Sverige
En del klagar på skattetrycket på bilister i Sverige.
Men jämfört med andra länder så betalar man i en del andra länder dubbelt så mycket per år i skatt än vad man gör i Sverige.
"Här är länderna med högst och lägst bilskatt" https://www.vibilagare.se/nyheter/har-a ... t-bilskatt
Men jämfört med andra länder så betalar man i en del andra länder dubbelt så mycket per år i skatt än vad man gör i Sverige.
"Här är länderna med högst och lägst bilskatt" https://www.vibilagare.se/nyheter/har-a ... t-bilskatt
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Låg skatt på bilar i Sverige
Hade varit intressant med motsvarande jämförelse på försäkringar. Jag tror vi har relativt billiga bilförsäkringar i Sverige.
Re: Låg skatt på bilar i Sverige
Jo, det borde vi ha. Lägre hastigheter, glesare mellan bilarna och vi är nog generellt mer försiktiga med våra bilar då de är lite större och dyrare, vilket iofs gör att vi utnyttjar försäkringen mer... hmm.Fredrik j skrev:Hade varit intressant med motsvarande jämförelse på försäkringar. Jag tror vi har relativt billiga bilförsäkringar i Sverige.
...
Spricker inte myten om statsfinansernas haveri genom elbilar när varje bil ”bara” drar in 15000kr/år? Bara momsen på min bil var ju 120 000kr och en stor del av den borde gå direkt till statskassan,
Re: Låg skatt på bilar i Sverige
Ja, om man jämför med Tyskland så är försäkringar mycket billiga här i Sverige. Och skatten, framförallt för äldre bilar, är också låg. Samtidigt kostar bränslet mycket mer här. Sammantaget är det billigt att ha bil i Sverige. Framförallt stora bilar är förhållandevis billiga att äga.
Å andra sidan har vi stora avstånd och man behöver många gånger ha flera bilar i familjen för att klara vardagen. Vi tycker att 1000 mil/år är lite. I andra länder är det vansinnigt mycket.
Å andra sidan har vi stora avstånd och man behöver många gånger ha flera bilar i familjen för att klara vardagen. Vi tycker att 1000 mil/år är lite. I andra länder är det vansinnigt mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Låg skatt på bilar i Sverige
När jag tankat i Tyskland tycker jag inte det varit någon större skillnad mot i Sverige. Det har ofta varit billigare att vänta till Österrike där det ofta är något billigare.mati skrev:Ja, om man jämför med Tyskland så är försäkringar mycket billiga här i Sverige. Och skatten, framförallt för äldre bilar, är också låg. Samtidigt kostar bränslet mycket mer här. Sammantaget är det billigt att ha bil i Sverige. Framförallt stora bilar är förhållandevis billiga att äga.
Å andra sidan har vi stora avstånd och man behöver många gånger ha flera bilar i familjen för att klara vardagen. Vi tycker att 1000 mil/år är lite. I andra länder är det vansinnigt mycket.
Re: Låg skatt på bilar i Sverige
Du får inte jämföra med priserna längs motorvägen. Där tar de hutlöst betalt, ungefär som svenska priser. Vanliga bensinmackar, där man tankar till vardags, är mycket billigare. Nästa gång du åker genom Tyskland får du ta en liten avstickare till en by eller stad vid sidan av motorvägen och tanka där istället. Det är stor skillnad.Fredrik j skrev:När jag tankat i Tyskland tycker jag inte det varit någon större skillnad mot i Sverige. Det har ofta varit billigare att vänta till Österrike där det ofta är något billigare.mati skrev:Ja, om man jämför med Tyskland så är försäkringar mycket billiga här i Sverige. Och skatten, framförallt för äldre bilar, är också låg. Samtidigt kostar bränslet mycket mer här. Sammantaget är det billigt att ha bil i Sverige. Framförallt stora bilar är förhållandevis billiga att äga.
Å andra sidan har vi stora avstånd och man behöver många gånger ha flera bilar i familjen för att klara vardagen. Vi tycker att 1000 mil/år är lite. I andra länder är det vansinnigt mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Låg skatt på bilar i Sverige
Jag har ofta kört bil på tyska landsbygden. Främst runt mosel och söderut men även öster ut. Vi har varit i Coburg t.ex. Jag har inte räknat så noga på det. Har inte upplevt någon större skillnad mot hemma i Sverige. Hur mycket är mycket billigare?mati skrev:Du får inte jämföra med priserna längs motorvägen. Där tar de hutlöst betalt, ungefär som svenska priser. Vanliga bensinmackar, där man tankar till vardags, är mycket billigare. Nästa gång du åker genom Tyskland får du ta en liten avstickare till en by eller stad vid sidan av motorvägen och tanka där istället. Det är stor skillnad.Fredrik j skrev:När jag tankat i Tyskland tycker jag inte det varit någon större skillnad mot i Sverige. Det har ofta varit billigare att vänta till Österrike där det ofta är något billigare.mati skrev:Ja, om man jämför med Tyskland så är försäkringar mycket billiga här i Sverige. Och skatten, framförallt för äldre bilar, är också låg. Samtidigt kostar bränslet mycket mer här. Sammantaget är det billigt att ha bil i Sverige. Framförallt stora bilar är förhållandevis billiga att äga.
Å andra sidan har vi stora avstånd och man behöver många gånger ha flera bilar i familjen för att klara vardagen. Vi tycker att 1000 mil/år är lite. I andra länder är det vansinnigt mycket.
Re: Låg skatt på bilar i Sverige
Läste nån undersökning från KAK som beskrev att Sverige fortfarande ligger efter övriga Europa när det gäller antalet bilar/ hushåll. Har Tyskland i genomsnitt färre bilar per hushåll än Sverige?mati skrev:Å andra sidan har vi stora avstånd och man behöver många gånger ha flera bilar i familjen för att klara vardagen. Vi tycker att 1000 mil/år är lite. I andra länder är det vansinnigt mycket.
Genomsnittlig körsträcka i Sverige är förresten 1100mil/året.
Re: Låg skatt på bilar i Sverige
De mackar jag tankat på i diverse byar i tyskland och österrike så har dieseln varit ca 2-3 kr billigare än efter autobahn. Klart värt en avstickare.Fredrik j skrev:Jag har ofta kört bil på tyska landsbygden. Främst runt mosel och söderut men även öster ut. Vi har varit i Coburg t.ex. Jag har inte räknat så noga på det. Har inte upplevt någon större skillnad mot hemma i Sverige. Hur mycket är mycket billigare?mati skrev:Du får inte jämföra med priserna längs motorvägen. Där tar de hutlöst betalt, ungefär som svenska priser. Vanliga bensinmackar, där man tankar till vardags, är mycket billigare. Nästa gång du åker genom Tyskland får du ta en liten avstickare till en by eller stad vid sidan av motorvägen och tanka där istället. Det är stor skillnad.Fredrik j skrev:När jag tankat i Tyskland tycker jag inte det varit någon större skillnad mot i Sverige. Det har ofta varit billigare att vänta till Österrike där det ofta är något billigare.mati skrev:Ja, om man jämför med Tyskland så är försäkringar mycket billiga här i Sverige. Och skatten, framförallt för äldre bilar, är också låg. Samtidigt kostar bränslet mycket mer här. Sammantaget är det billigt att ha bil i Sverige. Framförallt stora bilar är förhållandevis billiga att äga.
Å andra sidan har vi stora avstånd och man behöver många gånger ha flera bilar i familjen för att klara vardagen. Vi tycker att 1000 mil/år är lite. I andra länder är det vansinnigt mycket.
Re: Låg skatt på bilar i Sverige
Tror du blandar äpplen och päron.Zalman3 skrev:En del klagar på skattetrycket på bilister i Sverige.
Men jämfört med andra länder så betalar man i en del andra länder dubbelt så mycket per år i skatt än vad man gör i Sverige.
"Här är länderna med högst och lägst bilskatt" https://www.vibilagare.se/nyheter/har-a ... t-bilskatt
Det som ofta diskuteras här på TCS är beskattningen av förmånsbilar, vilket är en helt annan typ av skatt.
Sedan har vi skatten på drivmedel, som fossilbränsle och elektricitet, som har väldigt höga skatter.
Vill man däremot se importskatter på bilar som är höga, så skall man snarare se på grannlandet Norge. Där är det extremt dyr beskattningen av bilar (om det inte handlar om rena elbilar, där är den tvärt om mycket låg).
Så tips; blanda inte en skatt med en annan.
Vi har enormt mycket olika skatter, och många av dessa skatter påverkar TCO för både bilägande och bilkörning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Låg skatt på bilar i Sverige
Ja längs autobahn kan det vara betydligt dyrare än hemma.MattiG skrev:De mackar jag tankat på i diverse byar i tyskland och österrike så har dieseln varit ca 2-3 kr billigare än efter autobahn. Klart värt en avstickare.Fredrik j skrev:Jag har ofta kört bil på tyska landsbygden. Främst runt mosel och söderut men även öster ut. Vi har varit i Coburg t.ex. Jag har inte räknat så noga på det. Har inte upplevt någon större skillnad mot hemma i Sverige. Hur mycket är mycket billigare?mati skrev:Du får inte jämföra med priserna längs motorvägen. Där tar de hutlöst betalt, ungefär som svenska priser. Vanliga bensinmackar, där man tankar till vardags, är mycket billigare. Nästa gång du åker genom Tyskland får du ta en liten avstickare till en by eller stad vid sidan av motorvägen och tanka där istället. Det är stor skillnad.Fredrik j skrev:När jag tankat i Tyskland tycker jag inte det varit någon större skillnad mot i Sverige. Det har ofta varit billigare att vänta till Österrike där det ofta är något billigare.mati skrev:Ja, om man jämför med Tyskland så är försäkringar mycket billiga här i Sverige. Och skatten, framförallt för äldre bilar, är också låg. Samtidigt kostar bränslet mycket mer här. Sammantaget är det billigt att ha bil i Sverige. Framförallt stora bilar är förhållandevis billiga att äga.
Å andra sidan har vi stora avstånd och man behöver många gånger ha flera bilar i familjen för att klara vardagen. Vi tycker att 1000 mil/år är lite. I andra länder är det vansinnigt mycket.
Re: Låg skatt på bilar i Sverige
11-12 kronor litern brukar diesel ligga på. Bensin är alltid något dyrare.Fredrik j skrev:Jag har ofta kört bil på tyska landsbygden. Främst runt mosel och söderut men även öster ut. Vi har varit i Coburg t.ex. Jag har inte räknat så noga på det. Har inte upplevt någon större skillnad mot hemma i Sverige. Hur mycket är mycket billigare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14