Låg skatt på bilar i Sverige

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Låg skatt på bilar i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

MattiG skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Ja, om man jämför med Tyskland så är försäkringar mycket billiga här i Sverige. Och skatten, framförallt för äldre bilar, är också låg. Samtidigt kostar bränslet mycket mer här. Sammantaget är det billigt att ha bil i Sverige. Framförallt stora bilar är förhållandevis billiga att äga.
Å andra sidan har vi stora avstånd och man behöver många gånger ha flera bilar i familjen för att klara vardagen. Vi tycker att 1000 mil/år är lite. I andra länder är det vansinnigt mycket.
När jag tankat i Tyskland tycker jag inte det varit någon större skillnad mot i Sverige. Det har ofta varit billigare att vänta till Österrike där det ofta är något billigare.
Du får inte jämföra med priserna längs motorvägen. Där tar de hutlöst betalt, ungefär som svenska priser. Vanliga bensinmackar, där man tankar till vardags, är mycket billigare. Nästa gång du åker genom Tyskland får du ta en liten avstickare till en by eller stad vid sidan av motorvägen och tanka där istället. Det är stor skillnad.
Jag har ofta kört bil på tyska landsbygden. Främst runt mosel och söderut men även öster ut. Vi har varit i Coburg t.ex. Jag har inte räknat så noga på det. Har inte upplevt någon större skillnad mot hemma i Sverige. Hur mycket är mycket billigare?
De mackar jag tankat på i diverse byar i tyskland och österrike så har dieseln varit ca 2-3 kr billigare än efter autobahn. Klart värt en avstickare.
Ja längs autobahn kan det vara betydligt dyrare än hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Låg skatt på bilar i Sverige

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Jag har ofta kört bil på tyska landsbygden. Främst runt mosel och söderut men även öster ut. Vi har varit i Coburg t.ex. Jag har inte räknat så noga på det. Har inte upplevt någon större skillnad mot hemma i Sverige. Hur mycket är mycket billigare?
11-12 kronor litern brukar diesel ligga på. Bensin är alltid något dyrare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar