Stöldskydd av katalysator

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Stöldskydd av katalysator

Inlägg av Zalman3 »

Fossilbilsägare har det inte lätt.
Katalysatorstölderna har ökat.
Därför installerar vissa stöldskydd för katalysatorn.
Screenshot_20210502-100037_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Stöldskydd av katalysator

Inlägg av thnis »

Zalman3 skrev:
Fossilbilsägare har det inte lätt.
Katalysatorstölderna har ökat.
Därför installerar vissa stöldskydd för katalysatorn.
Screenshot_20210502-100037_Chrome.jpg
Nej det stämmer. Man är mer skitnödig över att 21’ hjulen på Teslan ska bli snodda och kanske även att batteripacket blir sabb som bonus. Vi hade ett stöldförsök av 21” hjulen. Man är inte fredad bara för man kör en Tesla. Finns alltid idioter som stjäl!
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stöldskydd av katalysator

Inlägg av Bjelke »

Satans vilka fula plåtar, rena hemmapulet, smått genant att dom säljer skiten, varför åtminstone inte
skära ut dom? Då skulle det iaf se lite proffsigt ut...
Håller också med om att en Tesla inte går säker från idiotier som stjäl och förstör medans dom gör det :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Stöldskydd av katalysator

Inlägg av sven-labil »

Det är inte säkert att det hjälper ens att ha en värdelös bil. De som försökte stjäla min Sierra lyckades bara få den halvvägs ut på gatan (och backade över sin egen ryggsäck så de fastnade i bakaxeln). Däremot hade de sönder ett dörrlås, tändningslåset och kåpan runt rattstången. Om jag hade haft fem minuter, en en Philips 2 och en spårmejsel så hade jag förmodligen kunnat stjäla den utan att ha sönder något. (Andras nycklar funkade iaf. ofta till min bil.) Iofs. 24 år sen, men en del saker är nog rätt statiska... Fast en kompis till brorsan var tidig med att skaffa billarm och fick larmet stulet :) Det problemet har nog ändå gått över.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Stöldskydd av katalysator

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:
Fossilbilsägare har det inte lätt.
Katalysatorstölderna har ökat.
Därför installerar vissa stöldskydd för katalysatorn.
Screenshot_20210502-100037_Chrome.jpg
Vad jag förstått är Toyota överrepresenterad bland dessa stölder.
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stöldskydd av katalysator

Inlägg av Fredrik j »

Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:
Fossilbilsägare har det inte lätt.
Katalysatorstölderna har ökat.
Därför installerar vissa stöldskydd för katalysatorn.
Screenshot_20210502-100037_Chrome.jpg
Vad jag förstått är Toyota överrepresenterad bland dessa stölder.
Tror t.o.m. att just Toyota Prius är överrepresenterad. Tror det beror på katalysatorns placering.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Stöldskydd av katalysator

Inlägg av Hammar »

sven-labil skrev:
Det är inte säkert att det hjälper ens att ha en värdelös bil. De som försökte stjäla min Sierra lyckades bara få den halvvägs ut på gatan (och backade över sin egen ryggsäck så de fastnade i bakaxeln). Däremot hade de sönder ett dörrlås, tändningslåset och kåpan runt rattstången. Om jag hade haft fem minuter, en en Philips 2 och en spårmejsel så hade jag förmodligen kunnat stjäla den utan att ha sönder något. (Andras nycklar funkade iaf. ofta till min bil.) Iofs. 24 år sen, men en del saker är nog rätt statiska... Fast en kompis till brorsan var tidig med att skaffa billarm och fick larmet stulet :) Det problemet har nog ändå gått över.
Farsan va bilplåtslagare och hade ett antal Opel kadetter, B och C modeller. Måste varit runt 2005 så kommer vi hem till hyresrättens parkering (hade 2 platser) från stugan. På parkeringen står Kadett 79an, mitt på parkeringen. Dörrlås och tändningslås trasigt. Bilen tillbakarullad ut från platsen så den står mitt i vägen, men de hade inte lyckats köra därifrån. Vem försöker stjäla en 25 år gammal bil?
Fredrik j
Inlägg: 10818
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stöldskydd av katalysator

Inlägg av Fredrik j »

Hammar skrev:
sven-labil skrev:
Det är inte säkert att det hjälper ens att ha en värdelös bil. De som försökte stjäla min Sierra lyckades bara få den halvvägs ut på gatan (och backade över sin egen ryggsäck så de fastnade i bakaxeln). Däremot hade de sönder ett dörrlås, tändningslåset och kåpan runt rattstången. Om jag hade haft fem minuter, en en Philips 2 och en spårmejsel så hade jag förmodligen kunnat stjäla den utan att ha sönder något. (Andras nycklar funkade iaf. ofta till min bil.) Iofs. 24 år sen, men en del saker är nog rätt statiska... Fast en kompis till brorsan var tidig med att skaffa billarm och fick larmet stulet :) Det problemet har nog ändå gått över.
Farsan va bilplåtslagare och hade ett antal Opel kadetter, B och C modeller. Måste varit runt 2005 så kommer vi hem till hyresrättens parkering (hade 2 platser) från stugan. På parkeringen står Kadett 79an, mitt på parkeringen. Dörrlås och tändningslås trasigt. Bilen tillbakarullad ut från platsen så den står mitt i vägen, men de hade inte lyckats köra därifrån. Vem försöker stjäla en 25 år gammal bil?
Förr stals ju bilar primärt för att användas för tillfällig transport. Då var det ju inte ovanligt att den bil som var lättast att komma iväg i var den som var mest stöldbegärlig. Eventuellt tog tjuven med sig stereon när bilen lämnades. Bilstöld var ju ett mycket vanligt vardagsbrott för 20-25år sedan.
Skriv svar