Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av mati »

ELUN
En Laddoperatör Utan Namn
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
ELUN
En Laddoperatör Utan Namn
F el
E lpris
S verige
T ill och med
I
S kandinavien
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av 12man »

Bjelke skrev:
Korrekta laddtrycket står på dekalen på stolpen på förarsidan... :lol:
De skulle gärna ta betalt i psi
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av mati »

12man skrev:
Bjelke skrev:
Korrekta laddtrycket står på dekalen på stolpen på förarsidan... :lol:
De skulle gärna ta betalt i psi
Varför inte i psi per timme (psi/h) ? Eller barsekund (bars) ? Det är ju inte så noga med enheterna när det kommer till elbilar, det har vi ju lärt oss. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Teslaspolen »

Enda rimliga att dom tar betalt i Ah per minut...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Enda rimliga att dom tar betalt i Ah per minut...
Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
kwhh.PNG
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av fth »

mati skrev:
Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
Vilken enhet används för momentan förbrukning när bilen faktiskt rullar, byter bilen enhet då? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av fth »

fth skrev:
mati skrev:
Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
Vilken enhet används för momentan förbrukning när bilen faktiskt rullar, byter bilen enhet då? :?

/fth
P.S. insåg när jag hade skrivit frågan att den sannolikt byter till Wh/km eller liknande, eller?

I så fall är det ju inte så svårt att förstå hur dom resonerat kring enhet vid stillastående, och det är ju inte fel, bara lite lustigt taget ur sitt sammanhang. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Gustafsson »

Bjelke skrev:
Korrekta laddtrycket står på dekalen på stolpen på förarsidan... :lol:
Nu är du dum! Ändrat ! :lol:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av mati »

fth skrev:
fth skrev:
mati skrev:
Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
Vilken enhet används för momentan förbrukning när bilen faktiskt rullar, byter bilen enhet då? :?

/fth
P.S. insåg när jag hade skrivit frågan att den sannolikt byter till Wh/km eller liknande, eller?

I så fall är det ju inte så svårt att förstå hur dom resonerat kring enhet vid stillastående, och det är ju inte fel, bara lite lustigt taget ur sitt sammanhang. :D

/fth
kWh/100km visas då. Nej, det är inte fel. Men det är en enhet som är ganska meningslös eftersom man vill uttrycka att det är förbrukning i kilowatt. Varför skriver man då inte bara kW?
Om jag får gissa så är en en relikt från fossil-Golfen. För där antar jag att man visar liter/h som momentan förbrukning i stillestånd och liter/100km när man kör. Och det är ju helt i sin ordning. Men att bara rakt av konvertera det till kWh/h blir ju minst sagt konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Bjelke skrev:
Korrekta laddtrycket står på dekalen på stolpen på förarsidan... :lol:
Nu är du dum! Ändrat ! :lol:
Hehe f`låt... undrar om dom andra såg det eller bara trodde att jag larvade mig som vanligt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
Bjelke skrev:
Korrekta laddtrycket står på dekalen på stolpen på förarsidan... :lol:
Nu är du dum! Ändrat ! :lol:
Hehe f`låt... undrar om dom andra såg det eller bara trodde att jag larvade mig som vanligt :lol:
Antar att du var snäll som inte tog med hela citatet men det gjorde ju samtidigt att "trycket" blev taget lite ur sitt sammanhang... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av fth »

mati skrev:
Om jag får gissa så är en en relikt från fossil-Golfen. För där antar jag att man visar liter/h som momentan förbrukning i stillestånd och liter/100km när man kör. Och det är ju helt i sin ordning. Men att bara rakt av konvertera det till kWh/h blir ju minst sagt konstigt.
Jag håller helt med, men jag kan som sagt förstå resonemanget.

Man antog nog att användarna var vana med att se förbrukning som "något per någonting" både i stillastående och under körning, och antog (sannolikt felaktigt) att dom inte skulle fatta "bara" kW :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
fth skrev:
fth skrev:
mati skrev:
Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
Vilken enhet används för momentan förbrukning när bilen faktiskt rullar, byter bilen enhet då? :?

/fth
P.S. insåg när jag hade skrivit frågan att den sannolikt byter till Wh/km eller liknande, eller?

I så fall är det ju inte så svårt att förstå hur dom resonerat kring enhet vid stillastående, och det är ju inte fel, bara lite lustigt taget ur sitt sammanhang. :D

/fth
kWh/100km visas då. Nej, det är inte fel. Men det är en enhet som är ganska meningslös eftersom man vill uttrycka att det är förbrukning i kilowatt. Varför skriver man då inte bara kW?
Om jag får gissa så är en en relikt från fossil-Golfen. För där antar jag att man visar liter/h som momentan förbrukning i stillestånd och liter/100km när man kör. Och det är ju helt i sin ordning. Men att bara rakt av konvertera det till kWh/h blir ju minst sagt konstigt.
Finns ofta udda reliker i mjukvaror som används till mer än bara elbil. Ioniq ber mig t.ex att sänka varvtalet i motorn innan man växlar mellan framåt/bakåt, ber mig att bara använda infotainment systemet med motorn igång för att inte ladda ur batteriet, samt har en kategori att för att navigera till bränslestationer, inkluderat automatmackar men inga snabbladdare listas där :roll:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Teslaspolen skrev:
Enda rimliga att dom tar betalt i Ah per minut...
Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
Bild
Snyggt!

Den var bra mati. Klassiker. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Bjelke »

Samtidigt så är det ganska smart för det är ju lättare att sätta denna enhet i relation till hur stort
batteri man har och hur mycket som är kvar i det.
Då kan man ju enkelt se hur mycket av kapaciteten i batteriet som förbrukas medans man står där,
det kan nog vara mycket svårare för många att förstå hur mycket 2kW är eller 6kW osv och hur det
förhåller sig till det som finns i batteriet, jämfört med kWh alltså.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av martinot »

Inget fel på siffran/värdet. Var mer enheten som jag håller med mati och er andra om var lite mer redundant/"festlig". :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Samtidigt så är det ganska smart för det är ju lättare att sätta denna enhet i relation till hur stort
batteri man har och hur mycket som är kvar i det.
Då kan man ju enkelt se hur mycket av kapaciteten i batteriet som förbrukas medans man står där,
det kan nog vara mycket svårare för många att förstå hur mycket 2kW är eller 6kW osv och hur det
förhåller sig till det som finns i batteriet, jämfört med kWh alltså.
Nja, kanske, men det är ju tyvärr så att folk i allmänhet har noll koll på enheter som kWh, kW, osv. Man ser ju inte sällan saker som kW/h eller att kW och kWh används synonymt. Att då VW helt i onödan hittar på en egen enhet, som egentligen inte finns, underlättar ju inte direkt. Det förvirrar bara ännu mer. Varför ska man krångla till det? En bil som inte rullar förbrukar energi i kW. Som en hårtork eller en dammsugare. Där anges ju effekten eller energiförbrukningen också i W och inte i Wh/h.
Så fort man börjar rulla är energiförbrukningen per km mer intressant och då visar man det istället. Men man behöver ju inte försöka att få det att se likadant ut i displayen. Det är ju helt olika saker man visar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Teslaspolen »

Vet "folk" vad X liter per minut faktiskt betyder om man talar om t.ex vattenkranar? I slutändan ja, att 4 liter per minut betyder exakt det, men inte nödvändigtvis hur mycket som är rimligt på en kran.

Det jag menar är att det finns massor av enheter som egentligen är för abstrakta för att man ska automagiskt ska förstå dem. Att oroa sig för att folk inte ved vad kWh betyder är ju lite fånigt, det är en enhet som dom flesta inte reflekterat över speciellt mycket. Den står på elräkningen men där tittar nog de flesta bara på antalet kronor. Och de flesta har ju tyvärr inte kört elbil, så då är man ju inte van vid den. Precis som jag själv tycker att liter-per-mil är ett väldigt konstigt uttryck, som dessutom tyvärr används på många elbilar, till skillnad från Tesla som använder det mycket mera logiska Wh/km.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Teslared »

Mati:
"En bil som inte rullar förbrukar energi i kW."

Ursäkta, det är väl inte ok, den förbrukar väl energi i kWh. kW är ett effektmått -enhet
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av sven-labil »

Det kan bli tvärt om med enheter också. Såg just Doug DeMuros recension av en Roadster från 2008 (https://www.youtube.com/watch?v=YKDqhWwzzgo)
Han förstod inte att varvräknaren (märkt rpm x1000) visade motorvartalet eftersom han inte tror att det finns någon motor(del) som roterar :shock: Han följde upp med att gissa att den visar effektuttaget från batteriet och fnissar åt att det inte anges någon enhet :roll:
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av mati »

Teslared skrev:
Mati:
"En bil som inte rullar förbrukar energi i kW."

Ursäkta, det är väl inte ok, den förbrukar väl energi i kWh. kW är ett effektmått -enhet
Jag uttryckte mig såklart slarvigt. Den drar en viss effekt som mäts i kW. Men under tiden den gör det så försvinner energi ur batteriet. Och den energin mäts i kWh. Men det är ju effekten som är intressant. kWh/h är ju också en effekt-enhet. Fast en krånglig sådan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av ChristerSjo »

mati skrev:
Teslared skrev:
Mati:
"En bil som inte rullar förbrukar energi i kW."

Ursäkta, det är väl inte ok, den förbrukar väl energi i kWh. kW är ett effektmått -enhet
Jag uttryckte mig såklart slarvigt. Den drar en viss effekt som mäts i kW. Men under tiden den gör det så försvinner energi ur batteriet. Och den energin mäts i kWh. Men det är ju effekten som är intressant. kWh/h är ju också en effekt-enhet. Fast en krånglig sådan.
kWh/h blir inte det tårta på tårta?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Gustafsson »

Det blir bara Mer :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av ChristerSjo »

Energi mäts i W och det kan vara i kW, MW eller GW osv. Det är momentan förbrukning av energi. (k/M/G)Wh är hur mycket något förbrukar på en timma. Det vi bli debiterade för hur mycket kW vi förbrukar på en timma, dvs kWh. Eller har jag missat något?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar