Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av sven-labil »

Det kan bli tvärt om med enheter också. Såg just Doug DeMuros recension av en Roadster från 2008 (https://www.youtube.com/watch?v=YKDqhWwzzgo)
Han förstod inte att varvräknaren (märkt rpm x1000) visade motorvartalet eftersom han inte tror att det finns någon motor(del) som roterar :shock: Han följde upp med att gissa att den visar effektuttaget från batteriet och fnissar åt att det inte anges någon enhet :roll:
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av mati »

Teslared skrev:
Mati:
"En bil som inte rullar förbrukar energi i kW."

Ursäkta, det är väl inte ok, den förbrukar väl energi i kWh. kW är ett effektmått -enhet
Jag uttryckte mig såklart slarvigt. Den drar en viss effekt som mäts i kW. Men under tiden den gör det så försvinner energi ur batteriet. Och den energin mäts i kWh. Men det är ju effekten som är intressant. kWh/h är ju också en effekt-enhet. Fast en krånglig sådan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av ChristerSjo »

mati skrev:
Teslared skrev:
Mati:
"En bil som inte rullar förbrukar energi i kW."

Ursäkta, det är väl inte ok, den förbrukar väl energi i kWh. kW är ett effektmått -enhet
Jag uttryckte mig såklart slarvigt. Den drar en viss effekt som mäts i kW. Men under tiden den gör det så försvinner energi ur batteriet. Och den energin mäts i kWh. Men det är ju effekten som är intressant. kWh/h är ju också en effekt-enhet. Fast en krånglig sådan.
kWh/h blir inte det tårta på tårta?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Gustafsson »

Det blir bara Mer :-)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av ChristerSjo »

Energi mäts i W och det kan vara i kW, MW eller GW osv. Det är momentan förbrukning av energi. (k/M/G)Wh är hur mycket något förbrukar på en timma. Det vi bli debiterade för hur mycket kW vi förbrukar på en timma, dvs kWh. Eller har jag missat något?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av mikebike »

ChristerSjo skrev:
Energi mäts i W och det kan vara i kW, MW eller GW osv. Det är momentan förbrukning av energi. (k/M/G)Wh är hur mycket något förbrukar på en timma. Det vi bli debiterade för hur mycket kW vi förbrukar på en timma, dvs kWh. Eller har jag missat något?
Energi mäts Joule (Ws), eller exempelvis kWh för att det är bekvämare.

Jag blir debiterad för hur mycket energi vi förbrukat på ett halvår, inte på en timme.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av fth »

mikebike skrev:
Jag blir debiterad för hur mycket energi vi förbrukat på ett halvår, inte på en timme.
kWh/halvår alltså, vilket också är ett långsökt sätt att beskriva effekt :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av ReNewAble »

ChristerSjo skrev:
Energi mäts i W och det kan vara i kW, MW eller GW osv. Det är momentan förbrukning av energi. (k/M/G)Wh är hur mycket något förbrukar på en timma. Det vi bli debiterade för hur mycket kW vi förbrukar på en timma, dvs kWh. Eller har jag missat något?
Effekt mäts i W (som sedan kan vara kW, MW, mW etc...). Mäter man effektuttag över tid så får man den mängd energi man har använt som då oftast för hushållsförbrukning och elbilsladdning mäts i kWh.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Zalman3 »

Det är Bee priserna som gäller.

Kommer priserna på de publika laddstationerna vara densamma efter 1 juni?

Nej, vi kommer justera priserna till de som Bee har idag. Vi kommer uppdatera vår prislista den 1 juni.
https://se.mer.eco/nyheter/mer/bee-byter-namn-till-mer/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av wheels »

sven-labil skrev:
Det kan bli tvärt om med enheter också. Såg just Doug DeMuros recension av en Roadster från 2008 (https://www.youtube.com/watch?v=YKDqhWwzzgo)
Han förstod inte att varvräknaren (märkt rpm x1000) visade motorvartalet eftersom han inte tror att det finns någon motor(del) som roterar :shock: Han följde upp med att gissa att den visar effektuttaget från batteriet och fnissar åt att det inte anges någon enhet :roll:
Han är ju bara så jobbig att titta på
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av iAkita »

MER har nu officiellt lanserats. Bland annat erbjuder de ett abonnemang där man får ladda 900 kWh för 999 kr i månaden. Bra pris för de som kör mycket och inte har möjlighet att ladda hemma.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
MER har nu officiellt lanserats. Bland annat erbjuder de ett abonnemang där man får ladda 900 kWh för 999 kr i månaden. Bra pris för de som kör mycket och inte har möjlighet att ladda hemma.
Om dom kunde få upp 6+ 150kw+ laddare per ställe, längs våra motorvägar kanske.
Men att sitta och harva på ensamma/upptagna/trasiga 50kw skulle jag inte betala så mkt för.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
MER har nu officiellt lanserats. Bland annat erbjuder de ett abonnemang där man får ladda 900 kWh för 999 kr i månaden. Bra pris för de som kör mycket och inte har möjlighet att ladda hemma.
Om dom kunde få upp 6+ 150kw+ laddare per ställe, längs våra motorvägar kanske.
Men att sitta och harva på ensamma/upptagna/trasiga 50kw skulle jag inte betala så mkt för.
Nej, det håller jag med om. Men för de som kör mycket och inte har möjlighet att ladda hemma blir det perfekt. Nästan så det lönar sig att ladda på MERs destinationsladdare jämfört med att ladda hemma, iallafall här nere i söder.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av R_Edvinsson »

iAkita skrev:
MER har nu officiellt lanserats. Bland annat erbjuder de ett abonnemang där man får ladda 900 kWh för 999 kr i månaden. Bra pris för de som kör mycket och inte har möjlighet att ladda hemma.
Lite konstigt att MER laddarna på Narvavägen (Stockholm) som finns i gamla MER appen inte finns i den uppdaterade BEE versionen.

Frågan är om de nu ingår i deras abonnemang eller ej.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Gargamel »

iAkita skrev:
MER har nu officiellt lanserats. Bland annat erbjuder de ett abonnemang där man får ladda 900 kWh för 999 kr i månaden. Bra pris för de som kör mycket och inte har möjlighet att ladda hemma.
Hjälper föga, om de fortsätter med EN skitladdare per ställe.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Tars »

Tror nästa gång de byter namn blir till: Lite till
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av martinot »

Tycker de skall döpa om sig till "Kanske".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Swede1 »

Ännu MER - vi brinner vid elbilsladdning! :mrgreen:

Framtiden?

Bild

Skämtåsido, hoppas de gör flera laddare per plats och höjer effekten och tar 3-4 kr/kwh, man vet aldrig med norrmännen, de har resurser.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Niklas Z »

Jag tror aldrig jag sett mer än en DC-laddare på laddstationer som tillhör Bee, men de brukar ha åtskilliga AC laddare. I praktiken är, som jag ser det, Bee en kedja för destinationsladdning, eller laddning när man kan parkera flera timmar under dagen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Gustafsson »

Niklas Z skrev:
Jag tror aldrig jag sett mer än en DC-laddare på laddstationer som tillhör Bee, men de brukar ha åtskilliga AC laddare. I praktiken är, som jag ser det, Bee en kedja för destinationsladdning, eller laddning när man kan parkera flera timmar under dagen.
Bee ska ändå ha cred för att de var bland de första som öht byggde en laddinfrastuktur. Detta gäller även grønn kontakt som också ingår i Mer.
Idag är de förstås lite outdated, men de äldre laddarna funkar bra om man har mer än en timme på sig. Rimligen skonas batterierna något lite av 50kW samtidigt som det kan vara OK.
När jag köpte första Teslan var jag helt beroende av att det fanns Clever och Grön kontakt.
Bee är också bland de få där man kan ladda Roadstern med 60 A enfas!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Niklas Z »

Gustafsson skrev:
Bee ska ändå ha cred för att de var bland de första som öht byggde en laddinfrastuktur. Detta gäller även grønn kontakt som också ingår i Mer.
Idag är de förstås lite outdated, men de äldre laddarna funkar bra om man har mer än en timme på sig.
Jag har inte fört bok över min laddning, men det kan mycket väl vara så att Bee är den operatör jag laddat oftast hos, men jag har bara använt deras AC-laddare, eftersom de befunnit sig nära platser där jag ändå velat parkera.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av Bjelke »

Niklas Z skrev:
Gustafsson skrev:
Bee ska ändå ha cred för att de var bland de första som öht byggde en laddinfrastuktur. Detta gäller även grønn kontakt som också ingår i Mer.
Idag är de förstås lite outdated, men de äldre laddarna funkar bra om man har mer än en timme på sig.
Jag har inte fört bok över min laddning, men det kan mycket väl vara så att Bee är den operatör jag laddat oftast hos, men jag har bara använt deras AC-laddare, eftersom de befunnit sig nära platser där jag ändå velat parkera.
Ungefär lika för mig, laddat på AC på deras laddare uppe i Hudiksvall och en jäkla massa på olika Scandic :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av mikebike »

Jag har Bee-appen sedan jag köpte bilen, men aldrig laddat på Bee. Igår hade appen plötsligt bytt utseende och nu står det MER!
Jag räknar med att ladda på MER i Midsommar, de verkar ha flera laddstolpar på södra Öland.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av taliz »

Jag har en "Mer" och en "Mer Sverige" app nu, den senare verkar vara den rebrandade Bee.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Jag har en "Mer" och en "Mer Sverige" app nu, den senare verkar vara den rebrandade Bee.
Ja, det verkar stämma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar