Hehe f`låt... undrar om dom andra såg det eller bara trodde att jag larvade mig som vanligtGustafsson skrev:Nu är du dum! Ändrat !Bjelke skrev:Korrekta laddtrycket står på dekalen på stolpen på förarsidan...
Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Antar att du var snäll som inte tog med hela citatet men det gjorde ju samtidigt att "trycket" blev taget lite ur sitt sammanhang...Bjelke skrev:Hehe f`låt... undrar om dom andra såg det eller bara trodde att jag larvade mig som vanligtGustafsson skrev:Nu är du dum! Ändrat !Bjelke skrev:Korrekta laddtrycket står på dekalen på stolpen på förarsidan...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Jag håller helt med, men jag kan som sagt förstå resonemanget.mati skrev:Om jag får gissa så är en en relikt från fossil-Golfen. För där antar jag att man visar liter/h som momentan förbrukning i stillestånd och liter/100km när man kör. Och det är ju helt i sin ordning. Men att bara rakt av konvertera det till kWh/h blir ju minst sagt konstigt.
Man antog nog att användarna var vana med att se förbrukning som "något per någonting" både i stillastående och under körning, och antog (sannolikt felaktigt) att dom inte skulle fatta "bara" kW
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Finns ofta udda reliker i mjukvaror som används till mer än bara elbil. Ioniq ber mig t.ex att sänka varvtalet i motorn innan man växlar mellan framåt/bakåt, ber mig att bara använda infotainment systemet med motorn igång för att inte ladda ur batteriet, samt har en kategori att för att navigera till bränslestationer, inkluderat automatmackar men inga snabbladdare listas därmati skrev:kWh/100km visas då. Nej, det är inte fel. Men det är en enhet som är ganska meningslös eftersom man vill uttrycka att det är förbrukning i kilowatt. Varför skriver man då inte bara kW?fth skrev:P.S. insåg när jag hade skrivit frågan att den sannolikt byter till Wh/km eller liknande, eller?fth skrev:Vilken enhet används för momentan förbrukning när bilen faktiskt rullar, byter bilen enhet då?mati skrev:Tyvärr inget skämt.
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
/fth
I så fall är det ju inte så svårt att förstå hur dom resonerat kring enhet vid stillastående, och det är ju inte fel, bara lite lustigt taget ur sitt sammanhang.
/fth
Om jag får gissa så är en en relikt från fossil-Golfen. För där antar jag att man visar liter/h som momentan förbrukning i stillestånd och liter/100km när man kör. Och det är ju helt i sin ordning. Men att bara rakt av konvertera det till kWh/h blir ju minst sagt konstigt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Snyggt!mati skrev:Tyvärr inget skämt.Teslaspolen skrev:Enda rimliga att dom tar betalt i Ah per minut...
Det här visas i e-Golf som momentan förbrukning när bilen inte rullar. Man kan nog vara glad att de inte visar körsträcka i kmh/h. Eller klockslag i hh/h.
Den var bra mati. Klassiker.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Samtidigt så är det ganska smart för det är ju lättare att sätta denna enhet i relation till hur stort
batteri man har och hur mycket som är kvar i det.
Då kan man ju enkelt se hur mycket av kapaciteten i batteriet som förbrukas medans man står där,
det kan nog vara mycket svårare för många att förstå hur mycket 2kW är eller 6kW osv och hur det
förhåller sig till det som finns i batteriet, jämfört med kWh alltså.
batteri man har och hur mycket som är kvar i det.
Då kan man ju enkelt se hur mycket av kapaciteten i batteriet som förbrukas medans man står där,
det kan nog vara mycket svårare för många att förstå hur mycket 2kW är eller 6kW osv och hur det
förhåller sig till det som finns i batteriet, jämfört med kWh alltså.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Inget fel på siffran/värdet. Var mer enheten som jag håller med mati och er andra om var lite mer redundant/"festlig".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Nja, kanske, men det är ju tyvärr så att folk i allmänhet har noll koll på enheter som kWh, kW, osv. Man ser ju inte sällan saker som kW/h eller att kW och kWh används synonymt. Att då VW helt i onödan hittar på en egen enhet, som egentligen inte finns, underlättar ju inte direkt. Det förvirrar bara ännu mer. Varför ska man krångla till det? En bil som inte rullar förbrukar energi i kW. Som en hårtork eller en dammsugare. Där anges ju effekten eller energiförbrukningen också i W och inte i Wh/h.Bjelke skrev:Samtidigt så är det ganska smart för det är ju lättare att sätta denna enhet i relation till hur stort
batteri man har och hur mycket som är kvar i det.
Då kan man ju enkelt se hur mycket av kapaciteten i batteriet som förbrukas medans man står där,
det kan nog vara mycket svårare för många att förstå hur mycket 2kW är eller 6kW osv och hur det
förhåller sig till det som finns i batteriet, jämfört med kWh alltså.
Så fort man börjar rulla är energiförbrukningen per km mer intressant och då visar man det istället. Men man behöver ju inte försöka att få det att se likadant ut i displayen. Det är ju helt olika saker man visar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Vet "folk" vad X liter per minut faktiskt betyder om man talar om t.ex vattenkranar? I slutändan ja, att 4 liter per minut betyder exakt det, men inte nödvändigtvis hur mycket som är rimligt på en kran.
Det jag menar är att det finns massor av enheter som egentligen är för abstrakta för att man ska automagiskt ska förstå dem. Att oroa sig för att folk inte ved vad kWh betyder är ju lite fånigt, det är en enhet som dom flesta inte reflekterat över speciellt mycket. Den står på elräkningen men där tittar nog de flesta bara på antalet kronor. Och de flesta har ju tyvärr inte kört elbil, så då är man ju inte van vid den. Precis som jag själv tycker att liter-per-mil är ett väldigt konstigt uttryck, som dessutom tyvärr används på många elbilar, till skillnad från Tesla som använder det mycket mera logiska Wh/km.
Det jag menar är att det finns massor av enheter som egentligen är för abstrakta för att man ska automagiskt ska förstå dem. Att oroa sig för att folk inte ved vad kWh betyder är ju lite fånigt, det är en enhet som dom flesta inte reflekterat över speciellt mycket. Den står på elräkningen men där tittar nog de flesta bara på antalet kronor. Och de flesta har ju tyvärr inte kört elbil, så då är man ju inte van vid den. Precis som jag själv tycker att liter-per-mil är ett väldigt konstigt uttryck, som dessutom tyvärr används på många elbilar, till skillnad från Tesla som använder det mycket mera logiska Wh/km.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Mati:
"En bil som inte rullar förbrukar energi i kW."
Ursäkta, det är väl inte ok, den förbrukar väl energi i kWh. kW är ett effektmått -enhet
"En bil som inte rullar förbrukar energi i kW."
Ursäkta, det är väl inte ok, den förbrukar väl energi i kWh. kW är ett effektmått -enhet
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 258
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Det kan bli tvärt om med enheter också. Såg just Doug DeMuros recension av en Roadster från 2008 (https://www.youtube.com/watch?v=YKDqhWwzzgo)
Han förstod inte att varvräknaren (märkt rpm x1000) visade motorvartalet eftersom han inte tror att det finns någon motor(del) som roterar Han följde upp med att gissa att den visar effektuttaget från batteriet och fnissar åt att det inte anges någon enhet
Han förstod inte att varvräknaren (märkt rpm x1000) visade motorvartalet eftersom han inte tror att det finns någon motor(del) som roterar Han följde upp med att gissa att den visar effektuttaget från batteriet och fnissar åt att det inte anges någon enhet
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Jag uttryckte mig såklart slarvigt. Den drar en viss effekt som mäts i kW. Men under tiden den gör det så försvinner energi ur batteriet. Och den energin mäts i kWh. Men det är ju effekten som är intressant. kWh/h är ju också en effekt-enhet. Fast en krånglig sådan.Teslared skrev:Mati:
"En bil som inte rullar förbrukar energi i kW."
Ursäkta, det är väl inte ok, den förbrukar väl energi i kWh. kW är ett effektmått -enhet
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
kWh/h blir inte det tårta på tårta?mati skrev:Jag uttryckte mig såklart slarvigt. Den drar en viss effekt som mäts i kW. Men under tiden den gör det så försvinner energi ur batteriet. Och den energin mäts i kWh. Men det är ju effekten som är intressant. kWh/h är ju också en effekt-enhet. Fast en krånglig sådan.Teslared skrev:Mati:
"En bil som inte rullar förbrukar energi i kW."
Ursäkta, det är väl inte ok, den förbrukar väl energi i kWh. kW är ett effektmått -enhet
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Det blir bara Mer
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Energi mäts i W och det kan vara i kW, MW eller GW osv. Det är momentan förbrukning av energi. (k/M/G)Wh är hur mycket något förbrukar på en timma. Det vi bli debiterade för hur mycket kW vi förbrukar på en timma, dvs kWh. Eller har jag missat något?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7556
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Energi mäts Joule (Ws), eller exempelvis kWh för att det är bekvämare.ChristerSjo skrev:Energi mäts i W och det kan vara i kW, MW eller GW osv. Det är momentan förbrukning av energi. (k/M/G)Wh är hur mycket något förbrukar på en timma. Det vi bli debiterade för hur mycket kW vi förbrukar på en timma, dvs kWh. Eller har jag missat något?
Jag blir debiterad för hur mycket energi vi förbrukat på ett halvår, inte på en timme.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
kWh/halvår alltså, vilket också är ett långsökt sätt att beskriva effektmikebike skrev:Jag blir debiterad för hur mycket energi vi förbrukat på ett halvår, inte på en timme.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Effekt mäts i W (som sedan kan vara kW, MW, mW etc...). Mäter man effektuttag över tid så får man den mängd energi man har använt som då oftast för hushållsförbrukning och elbilsladdning mäts i kWh.ChristerSjo skrev:Energi mäts i W och det kan vara i kW, MW eller GW osv. Det är momentan förbrukning av energi. (k/M/G)Wh är hur mycket något förbrukar på en timma. Det vi bli debiterade för hur mycket kW vi förbrukar på en timma, dvs kWh. Eller har jag missat något?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Det är Bee priserna som gäller.
https://se.mer.eco/nyheter/mer/bee-byter-namn-till-mer/
Kommer priserna på de publika laddstationerna vara densamma efter 1 juni?
Nej, vi kommer justera priserna till de som Bee har idag. Vi kommer uppdatera vår prislista den 1 juni.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Han är ju bara så jobbig att titta påsven-labil skrev:Det kan bli tvärt om med enheter också. Såg just Doug DeMuros recension av en Roadster från 2008 (https://www.youtube.com/watch?v=YKDqhWwzzgo)
Han förstod inte att varvräknaren (märkt rpm x1000) visade motorvartalet eftersom han inte tror att det finns någon motor(del) som roterar Han följde upp med att gissa att den visar effektuttaget från batteriet och fnissar åt att det inte anges någon enhet
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
MER har nu officiellt lanserats. Bland annat erbjuder de ett abonnemang där man får ladda 900 kWh för 999 kr i månaden. Bra pris för de som kör mycket och inte har möjlighet att ladda hemma.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Om dom kunde få upp 6+ 150kw+ laddare per ställe, längs våra motorvägar kanske.iAkita skrev:MER har nu officiellt lanserats. Bland annat erbjuder de ett abonnemang där man får ladda 900 kWh för 999 kr i månaden. Bra pris för de som kör mycket och inte har möjlighet att ladda hemma.
Men att sitta och harva på ensamma/upptagna/trasiga 50kw skulle jag inte betala så mkt för.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Nej, det håller jag med om. Men för de som kör mycket och inte har möjlighet att ladda hemma blir det perfekt. Nästan så det lönar sig att ladda på MERs destinationsladdare jämfört med att ladda hemma, iallafall här nere i söder.taliz skrev:Om dom kunde få upp 6+ 150kw+ laddare per ställe, längs våra motorvägar kanske.iAkita skrev:MER har nu officiellt lanserats. Bland annat erbjuder de ett abonnemang där man får ladda 900 kWh för 999 kr i månaden. Bra pris för de som kör mycket och inte har möjlighet att ladda hemma.
Men att sitta och harva på ensamma/upptagna/trasiga 50kw skulle jag inte betala så mkt för.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Lite konstigt att MER laddarna på Narvavägen (Stockholm) som finns i gamla MER appen inte finns i den uppdaterade BEE versionen.iAkita skrev:MER har nu officiellt lanserats. Bland annat erbjuder de ett abonnemang där man får ladda 900 kWh för 999 kr i månaden. Bra pris för de som kör mycket och inte har möjlighet att ladda hemma.
Frågan är om de nu ingår i deras abonnemang eller ej.
Re: Bee blir Mer (undrar vad dom ska heta nästa år?)
Hjälper föga, om de fortsätter med EN skitladdare per ställe.iAkita skrev:MER har nu officiellt lanserats. Bland annat erbjuder de ett abonnemang där man får ladda 900 kWh för 999 kr i månaden. Bra pris för de som kör mycket och inte har möjlighet att ladda hemma.