Bästa lösningen för gästladdning i en BRF?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Bästa lösningen för gästladdning i en BRF?

Inlägg av Zalman3 »

Vår BRF avser att skaffa solceller och IMD.

Pratade med den leverantör vi har på våra MV-platser.
De har en insats som man enkelt sätter i den befintliga stolpen så att man får en Schuko och en Typ2 på varje parkering.

Vi har tänkt att skaffa laddmöjlighet även på en gästparkering.

Då säger leverantören att det finns 3 sätt att betala för laddningen på gästparkeringen.
SMS betalning.
Swich betalning.
Eller att en boende med sin app kan starta laddningen på gästparkeringen och därmed debiteras för strömmen( ca 1kr per kWh).

Eller har ni förslag på ännu bättre lösning?


Fråga 2.
Om huvudsäkringen inte räcker till, får man stöd för en batteribackuplösning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Bästa lösningen för gästladdning i en BRF?

Inlägg av Dinsdale »

Förmodar att du med imd menar imd el? Finns imd för varmvatten (bra) och värme (dåligt) också.

Rörande era egna laddplatser kan man med fördel koppla elmätaren i laddboxen/insatsen till imd-mätningen, på så vis kommer förbrukad ström på den vanliga elräkningen (som efter imd el kommer från föreningen). Om ni väljer laddboxar med rfid-läsare och ger varje boende ett kort (alltså även de som inte hyr parkeringsplats) kan ni ju helt köra på att varje medlem får låna ut sin laddbricka till sin gäst. Det ska normalt sett inte förekomma parkerade bilar på era gästparkeringar som inte också har ett ärende till någon boende i föreningen, ett sådant upplägg torde därför vara praktiskt och billigt att genomföra. Nackdelen är förstås att folk som inte har elbil tappat bort sin bricka när gästen väl kommer, det tar tid från styrelsen att göra en ny bricka och spärra den gamla. Till viss del kan det kompenseras genom att man tar ut en avgift för förlorad bricka.

En bricka ska kunna starta flera laddare, så man kan blippa igång flera gäster om man har det behovet.

Sen får den boende lösa betalningen med sin gäst.

Att köra med en app-lösning eller sms eller något liknande innebär typiskt sett att firman som erbjuder den tjänsten tar ut en avgift från antingen föreningen eller den parkerande (eller båda) plus att de har ett totalt omotiverat påslag på 20 öre per/kwh och/eller procent per kwh. Beroende på firma kan det även vara så att man bara kan ändra kwh-priset en gång i kvartalet/halvåret. Så det blir en jättedyr lösning för hyresgästen. Säg att det kostar 60 kr i månaden. Det är en procentuellt sett väldigt hög kostnad för en plugin-hybrid som bara har ett ganska litet batteri.

För gästparkeringarna är det dock en väldigt smidig lösning att teckna ett sådant avtal, helst ska det då vara ett sådant där all kostnad ligger på den som laddar.

En annan variant som är mer underhållsfritt för styrelsen är att köra på en installation av laddboxar på era parkeringsplatser som kopplas till imd el, sen teckna separat avtal för gästparkeringarna med tex vattenfall incharge eller liknande. Har för mig att de iaf förut erbjöd sig att stå för kostnaden för installationen mot att man låste sig till dem som leverantör, vet inte om det är så fortfarande. Men det är ett alternativ, prioriteten för gästparkeringarna är kanske inte att det ska vara billigt och då fungerar de här uppläggen med sms/switch/app bra.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bästa lösningen för gästladdning i en BRF?

Inlägg av Zalman3 »

Låter som det smidigaste och billigaste är att en boende med sin app kan starta laddningen på gästparkeringen och därmed debiteras för strömmen( ca 1kr per kWh).

Sen får gästen betala den boende.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Bästa lösningen för gästladdning i en BRF?

Inlägg av Gargamel »

Dinsdale skrev:

En annan variant som är mer underhållsfritt för styrelsen är att köra på en installation av laddboxar på era parkeringsplatser som kopplas till imd el, sen teckna separat avtal för gästparkeringarna med tex vattenfall incharge eller liknande. Har för mig att de iaf förut erbjöd sig att stå för kostnaden för installationen mot att man låste sig till dem som leverantör, vet inte om det är så fortfarande. Men det är ett alternativ, prioriteten för gästparkeringarna är kanske inte att det ska vara billigt och då fungerar de här uppläggen med sms/switch/app bra.
Ja... för incharge är ju jäääääättteeeebilliggaaa...
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Bästa lösningen för gästladdning i en BRF?

Inlägg av Dinsdale »

Gargamel skrev:
Dinsdale skrev:

En annan variant som är mer underhållsfritt för styrelsen är att köra på en installation av laddboxar på era parkeringsplatser som kopplas till imd el, sen teckna separat avtal för gästparkeringarna med tex vattenfall incharge eller liknande. Har för mig att de iaf förut erbjöd sig att stå för kostnaden för installationen mot att man låste sig till dem som leverantör, vet inte om det är så fortfarande. Men det är ett alternativ, prioriteten för gästparkeringarna är kanske inte att det ska vara billigt och då fungerar de här uppläggen med sms/switch/app bra.
Ja... för incharge är ju jäääääättteeeebilliggaaa...
Incharge är (var?) prisvärda för fastighetsägaren. Däremot inte för hyresgästen. Det är inte självklart att just gästparkeringar ska ha den billigaste lösningen för hyresgästerna. Smidigheten med incharge och motsvarande kan faktiskt vara att föredra för en del bostadsrättsföreningars styrelser som har en massa annat att göra än att serva folk som inte ens bor i föreningen. Det tar en massa tid att planera upp laddboxar och debitering med mera, imdprojektet tar också tid. Då kanske man inte vill lägga ytterligare tid på en smidig lösning även för gäster.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Bästa lösningen för gästladdning i en BRF?

Inlägg av Dinsdale »

Zalman3 skrev:
Låter som det smidigaste och billigaste är att en boende med sin app kan starta laddningen på gästparkeringen och därmed debiteras för strömmen( ca 1kr per kWh).

Sen får gästen betala den boende.
App kräver oftast en molnlösning, där var det iaf för ett år sedan undantagslöst så att de som erbjöd molntjänst plus debitering också skulle ha kring 20 öre/kwh i påslag (plus moms eftersom det är moms på imd numera). Imd el tar inte ut ett totalt obefogat påslag, därför är det att föredra för de boende. Elmätare som elmätare, kan man mäta den till lägenheten kan man också mäta den i laddboxen.
Rfid-taggar har man kanske redan till passersystemet, så du har ändå en sådan med dig.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bästa lösningen för gästladdning i en BRF?

Inlägg av Zalman3 »

Dinsdale skrev:
Zalman3 skrev:
Låter som det smidigaste och billigaste är att en boende med sin app kan starta laddningen på gästparkeringen och därmed debiteras för strömmen( ca 1kr per kWh).

Sen får gästen betala den boende.
App kräver oftast en molnlösning, där var det iaf för ett år sedan undantagslöst så att de som erbjöd molntjänst plus debitering också skulle ha kring 20 öre/kwh i påslag (plus moms eftersom det är moms på imd numera). Imd el tar inte ut ett totalt obefogat påslag, därför är det att föredra för de boende. Elmätare som elmätare, kan man mäta den till lägenheten kan man också mäta den i laddboxen.
Rfid-taggar har man kanske redan till passersystemet, så du har ändå en sådan med dig.
Vi har idag appstyrning av motorvärmaren.
Det är en QT lösning.
Tanken är att man enkelt byter insats så alla får Schuko och Typ2.
Men att man kör samma appstyrning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Bästa lösningen för gästladdning i en BRF?

Inlägg av Dinsdale »

Zalman3 skrev:
Dinsdale skrev:
Zalman3 skrev:
Låter som det smidigaste och billigaste är att en boende med sin app kan starta laddningen på gästparkeringen och därmed debiteras för strömmen( ca 1kr per kWh).

Sen får gästen betala den boende.
App kräver oftast en molnlösning, där var det iaf för ett år sedan undantagslöst så att de som erbjöd molntjänst plus debitering också skulle ha kring 20 öre/kwh i påslag (plus moms eftersom det är moms på imd numera). Imd el tar inte ut ett totalt obefogat påslag, därför är det att föredra för de boende. Elmätare som elmätare, kan man mäta den till lägenheten kan man också mäta den i laddboxen.
Rfid-taggar har man kanske redan till passersystemet, så du har ändå en sådan med dig.
Vi har idag appstyrning av motorvärmaren.
Det är en QT lösning.
Tanken är att man enkelt byter insats så alla får Schuko och Typ2.
Men att man kör samma appstyrning.
QT-lösning?

Motorvärmaruttag tar man ju normalt sett inte betalt per förbrukning för, istället har man förhöjd månadsavgift.

Har ni redan den lösningen verkar det ju som absolut smidigast att helt enkelt bara ändra så att uttaget går att aktivera dygnet runt (istället för att det slår av sig efter en timme eller vad det är), sen sätta hyresnivån så att den täcker förbrukningskostnaden under tidsintervallet.

Med riktiga laddboxar kan du lastbalansera och behöver därför inte höja huvudsäkringen, men hur det blir med dumma motorvärmarstolpar låter jag vara osagt. Kan vara så att man redan nu klarar av att alla stolpar kör samtidigt, isf borde inte nån uppsäkring behövas så länge man behåller samma effektuttag per stolpe.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Bästa lösningen för gästladdning i en BRF?

Inlägg av Zalman3 »

QT-lösning?

Motorvärmaruttag tar man ju normalt sett inte betalt per förbrukning för, istället har man förhöjd månadsavgift.
https://www.qt-systems.se

Idag så betalar man 250kr i månaden för skärmtak med fri el.
Man kan via appen slå på en timmes ström.
Ska man ladda elbilen blir det tjatigt att slå på strömmen hela tiden. Har själv aldrig orkat göra det.

Därför börjar det bli akut att slå på debitering för förbrukad ström.
Vilket det finns stöd för. Så det kommer att införas snart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar