Cykelhållare - tak eller krok

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Cykelhållare - tak eller krok

Inlägg av Theodad »

Måste få med mig cyklarna på min trea framöver, Funderar på krokhållare (Thule Compact) eller takräcke med cykelhållare. Jag har bara erfarenhet av dragkrokshållare av enklare slag.


Nu när vi kör elbil känns ändå det här med luftmotståndet lite viktigt? Gör det någon stor skillnad?

Jag tänker att fördelen med takräckesvarianten är att jag även får ett takräcke för att köra plankor på. Fördelen med krokvarianten är att det är enklare att lasta på och lasta av cyklarna..

Så vad säger den samlade Tesla-expertisen?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7552
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Cykelhållare - tak eller krok

Inlägg av mikebike »

Ja, det är skillnad, både i förbrukning och ljudnivå.

Jag tänker ändå köra med takräcke, dels för att jag alltid gjort det (f.d. tävlingscyklist), dels för att jag alltid måste fickparkera hemma. Då är inte en extra lång bil utan backvarnare och kamera ett plus. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7067
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Cykelhållare - tak eller krok

Inlägg av fth »

Det är stor skillnad mellan att ha last på taket och på kroken, min stora lastkorg med tillhörande väska på kroken (se separat tråd) påverkar i princip inte räckvidden alls.

Min X kan ju nu inte ha takräcke öht, men motsvarande last på taket skulle sannolikt minska räckvidden rejält.

Det är också rätt mycket enklare att lasta av/på när man har lasten på kroken istf taket.

En av nackdelarna är som du säger att det inte går att ha lång (>2m) last, men för dom få tillfällen det gäller för mig så hyr/lånar jag en släpkärra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7552
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Cykelhållare - tak eller krok

Inlägg av mikebike »

Takräcke med cykelhållare brukar jag ha på 6 månader i sträck, det har man knappast med cykelhållare för dragkrok.
De bra cykelhållarna, som rymmer minst 3 cyklar, verkar dessutom vara ganska stora och tunga. Inget man gärna bär upp till vinden och tillbaks varje gång man behöver frakta cyklar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Cykelhållare - tak eller krok

Inlägg av jpetters »

Även cyklar på kroken höjer förbrukningen en hel del på vår X (motorväg). En låda på kroken påverkar knappt alls. Backbox i mitt fall.
Men en klar fördel är som nämnt enklare lastning och inget extra vindbrus.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar