Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4

Inlägg av Dexter »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
FinaFisken skrev:
Zalman3 skrev:
Att exempelvis en octovalve faller honom i smaken betyder inte att den är bättre ur ett konsumentperspektiv.
Octovalve ÄR bättre på många sätt, lättare, billigare, mer effektiv och snabbare.

Konsumenten märker av att värmen kommer snabbare i kupén på grund av att man har en värmepumpsvärmare.
Ja, den är säkert bra, men Munro bryr sig om tillverkningsteknik, antal delar, montering, kostnad, innovation, etc och väldigt lite om konsumentens upplevelse.
Det stämmer inte, han gillade inte alls GPSen på ID4 exempelvis.
Dessutom tyckte han att ID4 är trött och laddar långsamt jämfört med många andra elbilar i samma klass.
Han tyckte inte heller om att ID4 hade deformationszoner för fotgängare då det la till extra vikt.
Det behövs nog säkert eftersom bilen körde på någon cyklist eller fotgängare i krocktesten. EURO NCAP? :roll:
Hittade den här.

3min in på videon. :shock:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4

Inlägg av martinot »

FinaFisken skrev:
Jag har inte hunnit se det senaste avsnittet än, men Monros fokus är ju produktionskostnad. Sen uppskattar han även ingenjörskonst. Att exempelvis en octovalve faller honom i smaken betyder inte att den är bättre ur ett konsumentperspektiv. Produkten blir mer lönsam och i vissa fall håller den bättre, vilket såklart är bra, men det blir konstigt när Teslafans dömmer ut ID4 pga av något extra stag under huven.
Visst är det så att de vinsterna av en effektivare produktion kan gå rakt in i Teslas kassa.

Å andra sidan kanske det ibland även gynnar oss konsumenter att man lyckas få ner produktionskostnaden.

Skall byta elbil nu innan den 1/7, och även även Tesla M3 är förstahandsalternativet (samma modell jag har idag, men sina många både + och även -), så kikar jag lite på alternativ till Tesla. Vill gärna ha värmepump på en ny elbil som jag köper idag. Bor i en klimatzon i södra Sverige som ligger stora delar inom det spannet som en VP gör en skillnad i förbrukning under 3 av 4 årstider (höst, vinter och vår).

Gällande PS2 så kostar det 30-40 papp extra för en VP, men för M3 så ingår det numera som standard i alla modeller (även basversionen SR+).

Kanske att Tesla inte haft råd att ge VP till oss kunder som standard (utan att ta extra betalt för det) om de inte lyckats få ner tillverknings-/material-/monterings-kostnaden för den?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
FinaFisken skrev:
Zalman3 skrev:
Att exempelvis en octovalve faller honom i smaken betyder inte att den är bättre ur ett konsumentperspektiv.
Octovalve ÄR bättre på många sätt, lättare, billigare, mer effektiv och snabbare.

Konsumenten märker av att värmen kommer snabbare i kupén på grund av att man har en värmepumpsvärmare.
Ja, den är säkert bra, men Munro bryr sig om tillverkningsteknik, antal delar, montering, kostnad, innovation, etc och väldigt lite om konsumentens upplevelse.
Det stämmer inte, han gillade inte alls GPSen på ID4 exempelvis.
Dessutom tyckte han att ID4 är trött och laddar långsamt jämfört med många andra elbilar i samma klass.
Jo, men det är ju uppenbara nackdelar med ID som alla känner till. Knappast kontroversiellt eller okänt (känns som 90% av alla recensenter, även de som är positiva överlag, tar upp just infotainment/GPS och långsam laddning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sandy Munro, Tesla MY, Ford Mach-e, VW ID4

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
FinaFisken skrev:
Zalman3 skrev:
Att exempelvis en octovalve faller honom i smaken betyder inte att den är bättre ur ett konsumentperspektiv.
Octovalve ÄR bättre på många sätt, lättare, billigare, mer effektiv och snabbare.

Konsumenten märker av att värmen kommer snabbare i kupén på grund av att man har en värmepumpsvärmare.
Ja, den är säkert bra, men Munro bryr sig om tillverkningsteknik, antal delar, montering, kostnad, innovation, etc och väldigt lite om konsumentens upplevelse.
Det stämmer inte, han gillade inte alls GPSen på ID4 exempelvis.
Dessutom tyckte han att ID4 är trött och laddar långsamt jämfört med många andra elbilar i samma klass.
Han tyckte inte heller om att ID4 hade deformationszoner för fotgängare då det la till extra vikt.
Helt riktigt. Munro är, på gott och ont (precis som Elon), extremt viktfokuserad, och fokuserad på produktionseffektivitet (hög tillverkningstakt och minimera kostnader/komplexitet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar